Les 3: Banner en avatar !

Creatief met foto's, potlood of kwast? Plaats hier je kunstwerken.
Gebruikersavatar
Anca
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6407
Lid geworden op: 25/12/04 14:00
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Les 3: Banner en avatar !

Ongelezen berichtdoor Anca » 08/12/07 16:16

Les 3: Banner en avatar met textuur en filter.


Dit gaan we maken:

Afbeelding

Afbeelding

In deze les gaan we een banner maken met een textuurtje in de achtergrond en een filter.

Voor de leken onder ons ga ik jullie even uitleggen waar je alles moet zetten ;-)

A.
We zoeken eerst een textuurtje op en die haal je van deze site:
http://www.bunnysattic.com/PSPtextures/index.html

Klik eerst met links op een plaatje wat je wilt en dan in het volgende scherm klik je met rechts en kies je voor “Afbeelding opslaan als”. In het volgende scherm zoek je naar je map “mijn psp bestanden”/”my psp files” die in je mijn documentenmap staat en zoek je de map “texturen” op en daar zet je het plaatje neer.

TIP: Deze texturen kan je ook gelijk van de site opslaan als jpeg en als achtergrond gebruiken voor je banner. Je snijdt er dan een stuk uit van 400 x 200 zoals beschreven in les 2.

B.
Nu gaan we nog een filtertje erbij zoeken.

Als je nog nooit een filter hebt gebruikt in psp, heb je ook nog geen filtermap.
We gaan dan eerst een map aanmaken voor je filters. Ga hiervoor naar je documentenmap, open je psp-bestandenmap. Maak daar een nieuwe map aan die je “Filters” noemt.
In deze map ga je voor elk filter wat je gaat downloaden een eigen map aan met de naam van dat filter.
Nu gaan we het filter FM Tile Tools gebruiken. Maak dan in de map “Filters” een map aan die je “FM Tile Tools“ noemt en pak daar de zip van het filter in uit.
Het filter vind je hier:
http://www.erti2.nl/Filterpagina1.htm#F . Even doorscrollen tot de F en dan zie je daar echts in het rijtje FM Tile Tool staan.
TIP: op deze site zie je veel meer filters die je allemaal op dezelfde manier kunt opslaan als dat je met FM Tile Tool moet doen.

BELANGRIJK :

Als je voor het eerst filters je gaat gebruiken in psp,heb je DLL-bestandjes nodig om ze te laten werken.

Op de volgende site staat een beschrijving van de bestandslocaties én een zip met de DLL-bestanden.


http://www.me-4-you.nl/tips/filters/index.html


Open nu PSP.
We moeten de map filters nog toewijzen aan de bestandslocaties anders herkent PSP het filter niet.
Ga daarvoor naar linksboven bestand – voorkeuren – bestandslocaties.
Klik links in het volgende scherm op insteekfilters en rechts ga je je map “Filters” die je net hebt aangemaakt toevoegen. Als je dit hebt gedaan, herkent PSP elk filter wat je uit de zip in je filtermap hebt gezet.



We gaan van start!

01.
Open de tube van je hond in psp (zie les 1 om een tube te maken).
Maak een duplicaat met Shift + D (origineel kan je nu wegklikken) en zet hem even aan de kant dmv van het minnetje. Die hebben we straks pas nodig.

02.
Open een nieuwe transparante afbeelding.
Bestand – nieuw.
Breedte 400 en hoogte 200 pixels,aangevinkt rasterachtergrond en transparant.

03.
We gaan nu 2 kleuren zoeken voor in voorgrond- en achtergrondkleur.
Een lichte kleur in de voorgrond en een donkerder kleur in de achtergrond.

Daarvoor klikken we met links op de voorgrondkleur in je lagenpalet. Dan kan je bovenin op de ronde rand kiezen welke kleurschakering je wilt en in het grote vlak daarin kan je nog je pipet verschuiven naar een lichtere of donkere variant.

Voor de achtergrondkleur klikken we met rechts op het kleurvakje en dan zie je in de popup helemaal bovenaan links de kleur die je net als voorgrondkleur hebt gezet. Klik die aan.
Klik dan met links op de achtergrondkleur. Nu gaan we e lichte kleur donkerder maken.
Je ziet in het schermpje onderin 6 schuifjes staan. Het schuifje waar de H voor staat, is de helderheid van de kleur.
Schuif het schuifje naar links om de kleur donkerder te maken. Ben je tevreden klik je op ok.

04.
Pak je gereedschap vulemmer, afstemmingsmodus op geen, mengmodus normaal en dekking 100.
Vul je lege wel met je achtergrondkleur door met rechts te klikken in je vel.

05.
Lagen – nieuwe rasterlaag.

06.
Klik met links op je voorgrondkleurvakje. Zet in het volgende schermpje een vinkje bij textuur (rechtsboven) en zoek daar naar het textuur wat je eerder in je map texturen hebt opgeslagen.

Afbeelding

07.
Klik nu met links (=voorgrondkleur met textuur) op je werkje.

08.
Lagen – samenvoegen – zichtbare lagen samenvoegen.

09.
Effecten – insteekfilters – FM Tile Tools – Blend Emboss.
Gebruik de standaard instellingen.

Afbeelding

10.
Lagen – nieuwe rasterlaag.

11.
Activeer je gereedschap selectie. Dat is de derde van linksboven, staat hij er niet, klik je op het kleine pijltje ernaast en zoek je hem op.
Klik daarna in je werkbalk op de aangepaste selectie.

Afbeelding

Het volgende schermpje zet je als volgt:

Afbeelding

12.
Klik op je voorgrondkleur en haal het vinkje weg bij textuur.
Zet dan je voorgrond op verloop.

Afbeelding

Vul de selectie met rechter klik met verloop.

13.
Effecten – rand effecten – sterker accentueren.
Effecten – rand effecten – accentueren.

14.
Zet in je lagenpalet de dekking van deze laag op 65 en de mengmodus op doordrukken.

Afbeelding

15.
Lagen – nieuwe rasterlaag.
Selecties – wijzigen – selectie randen selecteren met aangevinkt buiten, anti-alias en randbreedte 2.

16.
Vul de selectie (dat is het smalle randje) met je achtergrondkleur.
Effecten – randeffecten – accentueren.
Selecties – niets selecteren.

17.
Lagen – samenvoegen – zichtbare lagen samenvoegen.

Maak een duplicaat dmv shift + D en zet die even aan de kant voor de avatar straks.

18.
Pak je tube erbij en verklein hem naar 200 pixels hoogte.
Afbeelding – formaat wijzigen.

Is hij nu een beetje onscherp, maak je hem wat scherper door aanpassen – scherpte – onscherp masker met de instellingen op 1 – 64 – 4.

Bewerken – kopiëren.

19.
Ga naar het werkje van de banner en doe bewerken – plakken als nieuwe laag.
Schuif de tube naar links.

20.
Effecten – 3D-effecten – slagschaduw.
Verticaal en horizontaal op 3, dekking 70, vervaging 20,00 en de kleur is zwart.

21.
Afbeelding – linksom roteren.
Wissel je kleuren even om door op het kleine pijltje tussen de kleuren te klikken in je materialenpalet.
Zet nu in de gekleurde brede balk in je werkje de naam van je hond zoals beschreven in les 2.
Door de vector van de tekst kan je hem netjes in het vakje zetten.

22.
Lagen – omzetten in rasterlaag.

23.
Effecten – insteekfilters – FM Tile Tools – blend emboss (zelfde als in stap 9).

Zet in je lagenpalet rechts de mengmodus op doordrukken.

24.
Afbeelding – rechtsom roteren.

25.
Nu nog een randje erom maken.

Lagen – nieuwe rasterlaag.
Selecties – alles selecteren.
- Vul de selectie met je donkere kleur.

Selecties – wijzigen – inkrimpen met 2 pixels.
- Vul de selectie met je verloop.

Selecties – wijzigen – inkrimpen met 2 pixels.
- Vul de selectie met je donkere kleur.

Selecties – wijzigen – inkrimpen met 2 pixels.
- Klik op de deleteknop op je toetsenbord.

26.
Selecties – omkeren.
Effecten – rand effecten – accentueren.

Je kunt er nu nog een afschuining binnen op toepassen.
Effecten – 3D effecten – afschuining binnen. Kijk maar wat je leuk vindt.

27.
Nu nog een slagschaduw.
Effecten – 3D-effecten – slagschaduw.
Verticaal en horizontaal op 0 dekking 5, vervaging 5,00 en de kleur is zwart.
Selecties – niets selecteren.

28.
De banner is nu klaar en die gaan we opslaan.
Bestand – exporteren – JPEG-optimalisatie. Zet de compressiewaarde op 20, geef hem een naampje en klik op ok.

Het psp-bestand van de banner kan je ook opslaan zodat je die later altijd nog kunt veranderen als je wilt.
Bestand – opslaan als – pspimage. Zorg ervoor dat bij opties bij de versie staat “met psp-7 compatibel”, en klik op ok.

29.
Als je het nu een beetje kaal vindt, kan je er altijd nog een misted tube bij doen. Die zet je dan in het midden met de dekking op 50 of zoiets en met de mengmodus kan je ook nog spelen.
Heb er wel erg in dat de rand die je als laatste hebt gemaakt, de bovenste laag blijft. Daarvoor ga je op de onderste laag in je lagenpalet staan en dan pas plak je er een tube op als nieuwe laag. Als de tube te groot is, kan je die weer verkleinen bij afbeelding – formaat wijzigen. Haal dan eerst het vinkje weg bij formaat van alle lagen wijzigen.

Hier vind je hele mooie misted tubes:
http://lamanouche.com/Designs/flower/flower.html

Zou je dat doen, krijg je zoiets:
Afbeelding

30.
Nu de avatar.
Pak het duplicaat wat je hebt gemaakt in stap 3.

31.
Verklein tot een hoogte van 130 pixels.
Afbeeding – formaat wijzigen met wel een vinkje bij formaat van alle lagen wijzigen.

32.
Nu gaan we een stuk eruit snijden van 150 pixels breed.
Pak je bijsnijdgereedschap weer. Zet de breedte op 150 en de hoogte op 130.
Schuif nu de vector heen en weer tot je een mooi stukje heb en dan dubbelklik je weer met links in het midden daarvan.

33.
Herhaal nu stap 25 t/m 27.

34.
Dan kan je nog in je avatar een tube plakken van je hond of anders een misted tube. Ga eerst weer op de onderste laag staan voordat je de tube als nieuwe laag plakt.

35.
Ga nu op de bovenste laag staan en zet daar ook nog de naam met het tekstgereedschap.

36.
Je avatar is nu ook klaar en die kan je op dezelfde manier opslaan als je banner in stap 28.


Deze les is geschreven door Anca op 8 december 07.


Zo, de les is klaar.
Jullie weten nu een beetje hoe het werkt met texturen en filters. Zo werkt het ook met patronen en maskers; alles in hun eigen map opbergen.
Hier heb je nog een site waar je kunt zien hoe het met een masker werkt:
http://www.mardiweb.com/web/photoedge5/photoedge5.htm

Mocht het niet lukken, hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door Anca op 11/12/07 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Anca

Afbeelding

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 08/12/07 17:32

Dit lesje ga ik zeker maken. :D
Wie weet wat ik er van op steek. 8)

S.Breijer
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4221
Lid geworden op: 08/10/06 15:36
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor S.Breijer » 08/12/07 19:49

Leuk zeg! Dit is nieuw voor me, dus ik ga er binnenkort echt eens even voor zitten... Ben nu al zeer benieuwd naar het eindresultaat :D.

Legend Hessel
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3554
Lid geworden op: 13/08/06 19:02
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Legend Hessel » 08/12/07 22:12

super zeg, al die lesjes op het forum!
ondanks dat wij photoshop gebruiken, halen we toch handige tips uit je lesjes!!! 8)
Groetjes Bert en Marjolein

S.Breijer
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4221
Lid geworden op: 08/10/06 15:36
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor S.Breijer » 08/12/07 22:19

Het lukt hier niet helemaal...het filter krijg ik niet goed geinstalleerd! De laatste stap (in de laatste alinea) van deel B lukt me niet. Heel raar... :???:

Gebruikersavatar
Anca
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6407
Lid geworden op: 25/12/04 14:00
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Anca » 09/12/07 09:57

S.Breijer schreef:Het lukt hier niet helemaal...het filter krijg ik niet goed geinstalleerd! De laatste stap (in de laatste alinea) van deel B lukt me niet. Heel raar... :???:


BELANGRIJK

Ik was nog vergeten te melden dat als je voor het eerst filters je gaat gebruiken in psp, je DLL-bestandjes nodig hebt om ze te laten werken.

Op de volgende site staat een beschrijving van de bestandslocaties én een zip met de DLL-bestanden.

http://www.me-4-you.nl/tips/filters/index.html
Groetjes Anca



Afbeelding

S.Breijer
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4221
Lid geworden op: 08/10/06 15:36
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor S.Breijer » 09/12/07 11:12

Het zal misschien wel aan mij liggen, maar het lukt nog steeds niet. Wanneer ik Tile Tools wil installeren, krijg ik deze melding:

C:\WINDOWS|SYSTEM32\AUTOEXE.NT. Het systeembestand is niet geschikt voor MS-DOS- en Microsoft Windows-toepassingen. Kies sluiten om de toepassing af te sluiten.

Zou het hier aan kunnen liggen? En zo ja, hoe kan ik dit oplossen. Tot nu heb ik meerdere insteekfilters moeten installeren, tubes en texturen. Dit ging echter allemaal zonder problemen. Ik snap hier dus echt niets van...

Gebruikersavatar
Anca
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6407
Lid geworden op: 25/12/04 14:00
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Anca » 09/12/07 17:38

S.Breijer schreef:Het zal misschien wel aan mij liggen, maar het lukt nog steeds niet. Wanneer ik Tile Tools wil installeren, krijg ik deze melding:

C:\WINDOWS|SYSTEM32\AUTOEXE.NT. Het systeembestand is niet geschikt voor MS-DOS- en Microsoft Windows-toepassingen. Kies sluiten om de toepassing af te sluiten.

Zou het hier aan kunnen liggen? En zo ja, hoe kan ik dit oplossen. Tot nu heb ik meerdere insteekfilters moeten installeren, tubes en texturen. Dit ging echter allemaal zonder problemen. Ik snap hier dus echt niets van...


Je hebt een pb.
Groetjes Anca



Afbeelding

S.Breijer
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4221
Lid geworden op: 08/10/06 15:36
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor S.Breijer » 09/12/07 20:24

Bedankt voor de hulp Anca! Het installeren van het filter lukte, na jouw hulp, meteen!

Ik heb het lesje gemaakt. Weer wat moeilijker dan de vorige, maar heel leuk. Ik ben er alleen niet echt tevreden mee, met mijn eindresultaat. De avatar is ook mislukt... Ik kreeg het tekstvakje zeg maar niet voor elkaar en ook begreep ik niet hoe ik de misted tube in mijn avatar kon plakken.... Toch heb ik wel weer wat geleerd van het lesje, het was leuk om te doen! :)

Hier de resultaten:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Anca
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6407
Lid geworden op: 25/12/04 14:00
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Anca » 09/12/07 20:28

Ik vind het wel mooi!

Ik denk alleen dat je iets te donkere kleuren hebt genomen.

En die misted tube.......die dowload je, zet hem uitgepakt in een mpaje bij je afbeeldingen en dan open je en plak hem net zoals je dat met de tube doet.
Groetjes Anca



Afbeelding

S.Breijer
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4221
Lid geworden op: 08/10/06 15:36
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor S.Breijer » 09/12/07 20:32

ja, de kleuren zijn achteraf gezien ook te donker... Dat van die tube is wel logisch! Ik ga binnenkort weer een nieuwe poging doen, met andere kleuren en misschien een misted tube. Oh, hoe kan ik de tekst in net zo'n driehoek krijgen als in de banner ook gedaan is? Ik kwam er zelf niet uit...

S.Breijer
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4221
Lid geworden op: 08/10/06 15:36
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor S.Breijer » 09/12/07 20:35

S.Breijer schreef:ja, de kleuren zijn achteraf gezien ook te donker... Dat van die tube is wel logisch! Ik ga binnenkort weer een nieuwe poging doen, met andere kleuren en misschien een misted tube. Oh, hoe kan ik de tekst in net zo'n driehoek krijgen als in de banner ook gedaan is? Ik kwam er zelf niet uit...

rechthoek natuurlijk... :?

Gebruikersavatar
Anca
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6407
Lid geworden op: 25/12/04 14:00
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Anca » 09/12/07 20:41

S.Breijer schreef:
S.Breijer schreef:ja, de kleuren zijn achteraf gezien ook te donker... Dat van die tube is wel logisch! Ik ga binnenkort weer een nieuwe poging doen, met andere kleuren en misschien een misted tube. Oh, hoe kan ik de tekst in net zo'n driehoek krijgen als in de banner ook gedaan is? Ik kwam er zelf niet uit...

rechthoek natuurlijk... :?


Toen heb ik de instelling van de vektor in de werkbalk veranderd in perpectief, dacht ik uit mijn hoofd te weten.
Groetjes Anca



Afbeelding

Gebruikersavatar
Plutinda
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3088
Lid geworden op: 25/07/04 00:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Plutinda » 09/12/07 21:14

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Linda en poten van Pepper en Barney
Afbeelding

Gebruikersavatar
Anca
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6407
Lid geworden op: 25/12/04 14:00
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Anca » 09/12/07 22:21

Mooi geworden, Lin!
Groetjes Anca



Afbeelding


Terug naar “Creatief”