Grasaar!

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Grasaar!

Ongelezen berichtdoor Bowie » 01/07/08 18:26

Afbeelding

Kruipertje bezorgt honden veel last
Gepubliceerd op 30 juni 2008, 15:56
haarlem -
Elke dag komt hondentrimster Ellen Cats ze tegen: levensgevaarlijke stukjes van het kruipertje, een grassoort die eruit ziet als een groene tarweaar.

Cats vindt ze tussen de poten, in de neus, oren, ogen, weke delen, of ergens in de huid van de hond. Als ze er tenminste op tijd bij is. ,,Vaak gaan die stukjes de huid in en vind je ze nooit meer terug. Met als gevolg verschrikkelijke ontstekingen. Een dier kan zelfs dood gaan als zo'n stukje uiteindelijk achter het oog terecht komt en in de hersenen dringt.''

Daarom stuurt Cats, die een trimsalon heeft in de Slachthuisstraat in Haarlem, haar waarschuwing naar vakbladen en de media om hondenbezitters, maar ook eigenaren van katten, konijnen en pony's te waarschuwen. Vooral in dit deel van het jaar staat het vol met de Hordeum murinum, oftewel het kruipertje. Je vindt ze in bermen, weilanden, duinen en bossen. De aren zien er uit als een verkleinde vorm van tarwearen. ,,Ze zijn vrij ruw, klein en hebben scherpe puntjes. Ze blijven ook altijd kleven aan je kleding. Die zaadjes gaan in de huid van de dieren zitten en bezorgen veel last, zonder dat je iets ziet.''

Waar moet je als baasje dan op letten? Schudden met de kop, krabben in het oor of oog, behoorlijk niezen. Het kunnen allemaal tekenen zijn van ongewenste indringers. Cats: ,,Ik kan iedereen aanraden zijn of haar huisdier elke dag even na te lopen. Je voorkomt er veel leed mee. Als zo'n stukje de huid indringt kun je er niet meer bij en moet de dierenarts eraan te pas komen om hem eruit te halen.''

,,Het verwijderen tussen de tenen en oren is het makkelijkst met een pincet. Als dat niet lukt kun je de poot ook weken in een sopje van biotex-groen of soda. En anders naar een hondentrimster of dierenarts.''

@ http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/re ... 649016.ece

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 01/07/08 18:46

goed dat hier aandacht aan besteed wordt, het is hartstikke naar. maup heeft er nog nooit last van gehad, gelukkig
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Jamiedepemie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1265
Lid geworden op: 03/01/08 19:33
Locatie: Schipluiden

Ongelezen berichtdoor Jamiedepemie » 01/07/08 19:48

mijn vorige hond Kelly (hulphond golden retriever) heeft ook eens zo'n rot ding in zijn voorpoot gehad (omhoog gekropen via vlies tussen de tenen)
de DA zei: opereren,
maar ik heb gekozen voor het weken met de poot in een badje biotexgroen :)
hij zat iedere dag geduldig met zijn poot in het badje. Dit heeft toch nog wel 3 weken geduurd...
Afbeelding
de banner is fantastisch mooi gemaakt door Monika :)

TamaraKees

Ongelezen berichtdoor TamaraKees » 01/07/08 19:52

is idd goed om weer even onder de aandacht te brengen.

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 02/07/08 00:39

thanxx Moon, erg goed dat je dit weer even onder de aandacht brengt!
Rot dingen zijn het!
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Karmen

Ongelezen berichtdoor Karmen » 17/07/08 03:24

ik geloof dat kayla net 4 maanden was toen ze er eentje in haar neus had.. een rit van een kwartier naar de dierenarts waarbij ik alleen maar hatsjoe hoorde.. arm ding! maar hij was er op 3 seconden uit! gelukkig!
echte rotdingen!! heb dadelijk die plant verbannen uit de tuin! oorlog aan de grasaar!! :vechten: :D

Xansekhet

Ongelezen berichtdoor Xansekhet » 09/06/09 07:29

Mijn kleine maltezer had een ontstoken oogje en ik zag er niets aan. Toen de DA vanonder zijn ooglid zo'n groot grasaar haalde schrok ik me een bult. Dat ding was zeker zo'n 3 cm lang en was helemaal onder het ooglid gekropen, van buitenaf zag je niets :shock:
Sindsdien ben ik ook voorzichtiger :(

WorkFellowRaban

Ongelezen berichtdoor WorkFellowRaban » 09/06/09 07:47

Goed dat dit naar voren wordt gebracht want ik heb er een HELE nare ervaring mee gehad met Santo.....namelijk een grasaar achter het oog die hij had opgelopen met de jachttraining. De grasaar had zich ook nog eens opgesplitst in de holtes in zijn hoofd!!! Echt één drama!! Zijn hele hoofd was één ontsteking, zijn oog puilde uit en er was een kans dat zijn oog verwijderd zou moeten worden vanwege beschadigingen, zijn bekkie kon ook niet meer open enz.. Binnen no-time was zijn oog enorm uitgepuild, ik direct naar de dierenarts en daar is hij toen meteen opgenomen. Ze hebben uiteindelijk zijn holtes doorgespoten en je wilt niet weten wat er voor bende uitkwam, echt verschrikkelijk. De dagen er na waren nog spannend vanwege het oog, maar gelukkig hoefde het oog niet verwijderd te worden en is alles goed afgelopen.
Jullie begrijpen vast wel dat ik nu enorm bang ben als ik grasaren zie en ik ben met Raban op jachttraining. Als ik maar iets in zijn gezicht zie zitten haal ik het al weg.

Gr. Jessica

yari
Speurneus
Speurneus
Berichten: 13451
Lid geworden op: 28/12/02 23:03
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor yari » 09/06/09 11:30

WorkFellowRaban schreef:Goed dat dit naar voren wordt gebracht want ik heb er een HELE nare ervaring mee gehad met Santo.....namelijk een grasaar achter het oog die hij had opgelopen met de jachttraining. De grasaar had zich ook nog eens opgesplitst in de holtes in zijn hoofd!!! Echt één drama!! Zijn hele hoofd was één ontsteking, zijn oog puilde uit en er was een kans dat zijn oog verwijderd zou moeten worden vanwege beschadigingen, zijn bekkie kon ook niet meer open enz.. Binnen no-time was zijn oog enorm uitgepuild, ik direct naar de dierenarts en daar is hij toen meteen opgenomen. Ze hebben uiteindelijk zijn holtes doorgespoten en je wilt niet weten wat er voor bende uitkwam, echt verschrikkelijk. De dagen er na waren nog spannend vanwege het oog, maar gelukkig hoefde het oog niet verwijderd te worden en is alles goed afgelopen.
Jullie begrijpen vast wel dat ik nu enorm bang ben als ik grasaren zie en ik ben met Raban op jachttraining. Als ik maar iets in zijn gezicht zie zitten haal ik het al weg.

Gr. Jessica


Jeetje wat een verhaal joh... :(
Gelukkig is het goed afgelopen.
Ik heb op de praktijk waar ik als dierenartsassistente heb gewerkt ook heel wat drama's meegemaakt veroorzaakt door die vreselijke grasaren...
Soms tot teenamputaties aan toe...
Ik ben dus ook als de dood voor die dingen.
Groetjes: Mariëlle & Yari

~ Wie achter de kudde aanloopt loopt altijd door de stront ~

Xansekhet

Ongelezen berichtdoor Xansekhet » 09/06/09 12:29

Brrrr wat eng ! :? Dan kwam mijn Chicootje er nog goed vanaf !

R.Groeneveld

Ongelezen berichtdoor R.Groeneveld » 09/06/09 13:08

Je ziet ze bij ons hier heel veel. Gisteren heb ik er ook weer 2 uit Diesel zijn vacht gehaald... Maar ze zitten echt goed verstopt !! Ik zat op een bankje met hem en ik het leken net 2 witte haartjes, toen ik eens goed ging kijken, was het zo'n grasaar en toen ik hem eruit trok, was het echt niet zo klein als dat in eerste instantie leek !

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 28/06/09 15:29

Wij hebben vanmorgen een heerlijke wandeling gemaakt.

Maar Mexx zit onder de grasaren :cry: , de oren/ogen en tenen heb ik als eerste gecontroleerd, maar ze zaten ook overal in zn vacht.

Ik hoop maar dat ik alles eruit heb gekregen, hij heeft ook nog een dikke vacht nu :(
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013


Terug naar “Gezondheid”