Vraagje aan de profs !!!

Creatief met foto's, potlood of kwast? Plaats hier je kunstwerken.
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Vraagje aan de profs !!!

Ongelezen bericht door Kay »

Hier zitten zoveel profs dat ik gewoon eens een vraag ga stellen als het mag :oops:

Wij zijn vandaag met Kay naar de hei geweest en hebben veel foto's geschoten...
Niet op de camera gekeken en gewoon geflitst (was toch prutweer)

Eenmaal thuis zagen we dat bijna alle foto's overbelicht zijn :cry:
Kay lijkt wel licht te geven....

Iemand een idee of ik dat nog een beetje kan bijstellen in Paint Shop ?
Of moet ik gewoon nog een keer gaan (en dan maar eens op het schermpje kijken nadat ik de foto heb gemaakt :D )

Alle tips zijn welkom want er zitten best mooie bij :(
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
iwps

Ongelezen bericht door iwps »

Ben geen prof maar je kunt vaak wel foto,s bijwerken met een programma,gewoon proberen,kijk maar eens bij Microsoft Office Picture Manager
Kan je ook foto,s mee bewerken.
Of Picasa
Gr Irene
Legend Hessel
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Legend Hessel »

Hoi,
Als de foto's eenmaal overbelicht zijn is er weinig meer aan te doen.
Had je de camera op spotmeting staan?
Zelf fotografeer ik meestal met matrix meting.
En wat ik ook handig vind is om de functie hooglichten in te schakelen dan zie je overbelichte delen zwart knipperen ( moet je wel op je display kijken
:D )
En je kunt ook veel informatie uit je histogram halen, als je een foto in beeld hebt druk je de multiselector omhoog of omlaag.
Dan krijg je een stukje informatie te zien over de foto.
Daar staat ook een grafiek met een soort "berg" als deze in het midden staat is de foto meestal goed belicht.
Als deze "berg helemaal links in de hoek staat is de foto onderbelicht en als deze "berg" rechts in de hoek staat is de foto overbelicht.
Ik ken het progamma psp niet, maar in photoshop kun je schuiven met curven, je kunt de curve dan omlaag trekken zodat je foto donkerder wordt.
Kun je misschien een voorbeeld laten zien?

groetjes, Bert
Groetjes Bert en Marjolein
relaxrex
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door relaxrex »

met psp kan je idd ook curven. je gaat naar aanpassen-helderheid en contrast-curven. :wink:
groetjes corrie en lebber van rex.
Afbeelding
het mooiste wat je kan zijn is jezelf.
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Legend Hessel schreef:Hoi,
Als de foto's eenmaal overbelicht zijn is er weinig meer aan te doen.
Had je de camera op spotmeting staan?
Zelf fotografeer ik meestal met matrix meting.
En wat ik ook handig vind is om de functie hooglichten in te schakelen dan zie je overbelichte delen zwart knipperen ( moet je wel op je display kijken
:D )
En je kunt ook veel informatie uit je histogram halen, als je een foto in beeld hebt druk je de multiselector omhoog of omlaag.
Dan krijg je een stukje informatie te zien over de foto.
Daar staat ook een grafiek met een soort "berg" als deze in het midden staat is de foto meestal goed belicht.
Als deze "berg helemaal links in de hoek staat is de foto onderbelicht en als deze "berg" rechts in de hoek staat is de foto overbelicht.
Ik ken het progamma psp niet, maar in photoshop kun je schuiven met curven, je kunt de curve dan omlaag trekken zodat je foto donkerder wordt.
Kun je misschien een voorbeeld laten zien?

groetjes, Bert
Hoi Bert,
Camera stond idd op spotmeting aangezien Kay tussen het gras lag en ik nauwkeuriger wilde focussen. Anders pakt de camera elke keer een stukje gras om scherp te stellen.... :oops:
En ik vergeet dan om de spotmeting terug te zetten naar matrix...
Bedankt voor de tips. We zullen weer gaan stoeien.. Het is leuk een mooie camera maar je kan er wel veel mee... hihi :lol:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Jacqy, Marijn en Usha

Ongelezen bericht door Jacqy, Marijn en Usha »

Hoi Mo,

ik ben zelf niet thuis in psp maar ik weet dat je in photoshop heel veel terug kan halen in je foto!
Ondanks dat je foto overbelicht is staat er veel meer info in dan je kan zien.
Mocht het je niet lukken, wil ik altijd ffies voor je kijken.

groetjes Jacq
Anca
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anca »

In psp kan je gaan naar fotocorretie - slimme fotocorretie en dan kan je zien wat psp er nog van kan maken :wink:
Groetjes Anca

Afbeelding
deniz

Ongelezen bericht door deniz »

Bij foto shop kun je dit makelijk aanpassen bij de knop niveau's of bij de engelse versie via de knop Levels. Misschien gebruiken andere programma's soort gelijke termen.
Plaats reactie