Summer is onze eerste hond. Ze wordt in december 8 jaar, dus in de loop der jaren hebben we wel een beetje hondenervaring opgedaan. Echter elke leeftijdsfase van haar is voor ons nieuw. Tot nu toe mogen we niet klagen over haar gezondheid , behalve dat ik vind dat ze veel meer hijgt dan vroeger. Ook als het niet zo heel erg warm is.
Is dit een normaal verschijnsel bij een ietwat oudere hond
Ik zie dat mijn topic wel regelmatig gelezen wordt, maar de reacties blijven uit.
Heeft niemand (op 1 enkele reactie na via een pb) dit ooit meegemaakt of kan ik deze vraag misschien beter voorleggen aan de gebruikers uit de niet-senioren groep? Dat zijn er tenslotte meer.
Jane begon ook meer te hijgen toen ze een jaar of 7 was, bij haar was het haar hart die niet meer deed wat hij moest doen en daarom hield ze vocht vast bij haar longen en begon ze meer te hijgen.
Ze at daarbij ook wel slecht.
Door middel van foto's konden we zien dat haar hart enorm vergroot was.
jane schreef:Jane begon ook meer te hijgen toen ze een jaar of 7 was, bij haar was het haar hart die niet meer deed wat hij moest doen en daarom hield ze vocht vast bij haar longen en begon ze meer te hijgen.
Weet je dat ik hier ook aan heb gedacht. Ik hoop niet dat het dit is.
Haar eetlust is erg goed (soms iets te goed). Verder is ze fit. Ze loopt goed en kan ook redelijk verre wandelingen goed volhouden. In april bij de DA voor de jaarlijkse cocktail, was ook alles in orde. Ik hoop dat ik me bezorgd maak om niks, maar ik zal het beslist goed in de gaten houden. En anders toch de DA raadplegen.
jane schreef:Jane begon ook meer te hijgen toen ze een jaar of 7 was, bij haar was het haar hart die niet meer deed wat hij moest doen en daarom hield ze vocht vast bij haar longen en begon ze meer te hijgen.
Haar eetlust is erg goed (soms iets te goed). Verder is ze fit. Ze loopt goed en kan ook redelijk verre wandelingen goed volhouden. In april bij de DA voor de jaarlijkse cocktail, was ook alles in orde. Ik hoop dat ik me bezorgd maak om niks, maar ik zal het beslist goed in de gaten houden. En anders toch de DA raadplegen.
Dit was echt wel een ander soort hijgen, ook s'nacht hijgte ze veel en ze zat dan ook rechtop, op die manier had ze minder last van het vocht.
Ze lag ook altijd op haar rug en de dierenarts zij dat ze op die manier het minst last had van haar hart.
Hopelijk is het niets ernstigs met jou kanjer en anders toch even langs de DA, misschien is het niets en ben je gelijk een stuk geruster
Buddy hijgt nu ook iets meer als vroeger in zijn jonge jaren. Hijgen kan idd teken zijn van pijn, maar ook van moeheid door het wandelen. Buddy heeft artrose en is dus sneller "moe" en gaat dan hijgen.
Gelukkig is het meestal maar even en dan gaat het weer over.
Doet Summer ook vaker druppelen of kwijlen tijdens het hijgen?
Buddy deed/doet dit af en toe, voor hem was het een heel duidelijk teken van pijn of misselijk.
Wanneer hijgt Summer eigenlijk? Wanneer hij uit is geweest? zomaar uit het niets? etc
Het is hier nog steeds zo stil zonder jou...
Ik heb 14 jaar en 8 maanden lang zo intens van je genoten.
Aileen schreef:Buddy hijgt nu ook iets meer als vroeger in zijn jonge jaren. Hijgen kan idd teken zijn van pijn, maar ook van moeheid door het wandelen. Buddy heeft artrose en is dus sneller "moe" en gaat dan hijgen.
Gelukkig is het meestal maar even en dan gaat het weer over.
Doet Summer ook vaker druppelen of kwijlen tijdens het hijgen?
Buddy deed/doet dit af en toe, voor hem was het een heel duidelijk teken van pijn of misselijk.
Wanneer hijgt Summer eigenlijk? Wanneer hij uit is geweest? zomaar uit het niets? etc
Hoi Aileen (ik neem tenminste aan dat je zo heet),
Summer hijgt vooral tijdens het wandelen. Ik denk niet dat het van moeheid is, want ze begint al vrij snel (na 5 of 10 minuten) te hijgen. Terwijl zij -als ik bijvoorbeeld wil omdraaien- steeds verder wil lopen. Als ze moe zou zijn of pijn zou hebben, zou ze toch wel naar huis willen lijkt mij. Ze heeft dan wel meestal wat schuim op haar bek. Ik heb geen idee wat het is en of het toch misschien komt doordat ze het warm heeft.
Wat Buddy betreft: op zo'n respectabele leeftijd mag je wel hijgen, vind je niet? Trouwens ik zie dat je in Sittard woont. Loop je nooit langs de beek richting Geleen? Ik loop bijna altijd langs de beek richting Sittard?
Dit was echt wel een ander soort hijgen, ook s'nacht hijgte ze veel en ze zat dan ook rechtop, op die manier had ze minder last van het vocht.
Ze lag ook altijd op haar rug en de dierenarts zij dat ze op die manier het minst last had van haar hart.
Hopelijk is het niets ernstigs met jou kanjer en anders toch even langs de DA, misschien is het niets en ben je gelijk een stuk geruster
Dit te horen, stelt me al behoorlijk gerust. Zodra we thuis zijn is het hijgen na een minuut of 10 over.
Ik vind het fijn dat je gereageerd hebt
Desiree schreef:Hier hijgen ze meestal bij pijn of stress. Dat heeft niets met de leeftijd te maken.
Hier precies hetzelfde.
Flipper is mijn derde oudere hond, en het is me nooit opgevallen dat ouderdom gepaard gaat met hijgen.
Als Summer recent begonnen is met hijgen tijdens de wandelingen, dan zou ik eens goed opletten hoe haar gedrag verder tijdens het wandelen is. Lijkt ze gestresst, opgewonden? Vrolijker of juist minder vrolijk vanaf het moment dat ze begint te hijgen? Trekt ze erg aan de riem? Begint het hijgen altijd op een vaste plek of ook als je een andere route loopt dan de dagelijkse, vaste ronde?
Als je dat soort zaken goed observeert, kun je misschien een aanwijzing krijgen of het iets met de omstandigheden te maken heeft.
Kijk daarnaast eens goed of ze thuis ook sneller hijgt dan voorheen, als je bijvoorbeeld met haar stoeit en speelt. Dat zou erop kunnen duiden dat bijv. haar conditie slechter wordt & er misschien toch een lichamelijke oorzaak is.
Desiree schreef:Hier hijgen ze meestal bij pijn of stress. Dat heeft niets met de leeftijd te maken.
Hier precies hetzelfde.
Flipper is mijn derde oudere hond, en het is me nooit opgevallen dat ouderdom gepaard gaat met hijgen.
Als Summer recent begonnen is met hijgen tijdens de wandelingen, dan zou ik eens goed opletten hoe haar gedrag verder tijdens het wandelen is. Lijkt ze gestresst, opgewonden? Vrolijker of juist minder vrolijk vanaf het moment dat ze begint te hijgen? Trekt ze erg aan de riem? Begint het hijgen altijd op een vaste plek of ook als je een andere route loopt dan de dagelijkse, vaste ronde?
Als je dat soort zaken goed observeert, kun je misschien een aanwijzing krijgen of het iets met de omstandigheden te maken heeft.
Kijk daarnaast eens goed of ze thuis ook sneller hijgt dan voorheen, als je bijvoorbeeld met haar stoeit en speelt. Dat zou erop kunnen duiden dat bijv. haar conditie slechter wordt & er misschien toch een lichamelijke oorzaak is.
Mijns inziens is er tijdens de wandelingen absoluut geen sprake van stress of opgewondenheid. Dus dat kan echt niet de oorzaak van haar hijgen zijn. Ik blijf haar zeerzeker goed observeren.