YESSS! Hij kan het!
-
Tilly
- Speurneus

- Contacteer:
-
Pandora
- Speurneus

Re: benieuwd
Okee, lang verhaal maar dit is hoe ik het met Ramses voor elkaar heb gekregen.rvdhagen schreef:en WIJ zijn dan weer heeeeeel erg benieuwd hoe je dat dan voor elkaar hebt gekregen. Ik ben al anderhalf jaar bezig om Xena aan haar verstand te peuteren dat ik graag wil dat ze de dummy vasthoudt tot ik em aanpak, in plaats van hem voor mijn voeten neer te kwakken.
Volgens mij moet ik haar niet vóór me laten zitten, want als ik dan zo boven haar uit toorn, kan dat natuurlijk erg dominant overkomen.
vertel vertel
De basis: Ramses is een stuiterende werkidioot (buiten het werken om heel rustig), ik ben heel kalm, onze relatie is goed, hij wil alles voor me doen en heeft vertrouwen in mij.
Ik ben begonnen bij het begin:
Stap 1:Ik op de bank, Ramses voor me (aangelijnd), bek open doen, verfroller (schoon
Aangelijnd was na een keer of drie niet meer nodig, zijn bek ging steeds gemakkelijker open, vertrouwen, hij vond het prima stond ook te dringen om als eerste te mogen oefenen als ik de verfroller pakte.
De tijd tussen VAST en LOS werd steeds langer (in seconden, geen uren) en als hij begon te friemelen was het NEE... VAST.
De duim om de dummie in de bek te houden kon steeds losser en weg, de hand onder zijn kin kon steeds losser tot 2 vingers onder zijn kin en weg.
Toen werd het Vast, even vasthouden, LOS.
Stap 2:Daarna ging ik er bij staan ipv van zitten. Was een moeilijk moment voor hem, hij kreeg ook de neiging om te gaan staan bij het aanpakken van de dummie. Hand weer onder zijn kin tot hij weer rustig zat en bleef zitten.
Daarna VAST, stapje achteruit, terug, LOS.
Dit uitbouwen tot een paar stappen.
Stap 3:Vervolgens VAST, met Ramses samen een stapje achteruit, ZIT, laten zitten, LOS. Hierbij moest ik weer zijn kin ondersteunen en een duim voor de dummie en Ramses in zijn halsband meevoeren tot hij snapte wat de bedoeling was. Handhulpen weer afbouwen.
Meer stappen achteruit totdat hij kon zitten, aanpakken, een paar stappen meelopen, gaan zitten en afgeven.
Bij het afgeven heb ik heel lang mijn hand onder zijn kin moeten houden omdat bij het zakken van zijn derrière richting de terre zijn bek open ging, dit was een moeilijke stap voor hem. Hij kwam wel aanlopen legde bijna zelf zijn kin op mijn hand en ging zitten.
Stap 4:Daarna zitten, verfroller in zijn bek, VAST, zelf achteruit lopen, KOM VOOR, hand onder zijn kin, ZIT, laten zitten, LOS en aanpakken. Eerst een klein stukje, later wat verder.
Stap 5:Daarna. Ramses zit naast me. Verfroller een paar stappen wegbrengen. APPORT, hij komt aanlopen, hand onder zijn kin, ZIT, laten zitten, LOS, aanpakken.
Stap 6:Laatste stap. Verfroller weggooien (voor Ramses een stuk spannender waardoor hij onrustiger wordt), APPORT, hij komt aanlopen, hand onder zijn kin, ZIT, laten zitten, LOS, aanpakken.
Handhulp onder de kin afbouwen, steeds losser, af en toe een keertje weglaten tot het niet meer nodig was.
Elke stap heb ik eerst in de huiskamer, daarna in de tuin en dan op een veld geoefend.
Elke stap heb ik eerst met de verfroller geoefend, daarna een klein dummietje met een rattenvachtje en dan pas met een normale dummie.
Voor Ramses was het moeilijkste onderdeel het gaan zitten zonder dat zijn bek open ging.
Alles wat goed ging heb ik natuurlijk bejubeld en beloond, alles wat niet goed ging heb ik geen aandacht aan geschonken maar ik heb alleen beloond waar ik echt tevreden over was.
Ramses heeft het al die tijd (maanden, bijna een jaar) leuk gevonden om te oefenen, dat was voor mij heel belangrijk. Ik ben groot van postuur maar hij is niet overdreven onder de indruk van mij als ik recht voor hem sta (alleen als ik boos kijk of mijn stem boos maak).
Groetjes van Brigitte & Zoo

Bedankt Marjolein, hij is top!

-
Saskia.Bernadette
- Speurneus

-
astrid schilder
-
-kim-
- Speurneus

Super uitleg ! Thnx.
Zo ga ik het eens proberen met Mexx.
Zo ga ik het eens proberen met Mexx.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC
Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
-
marron
- Speurneus

- Contacteer:
-
rvdhagen
tja
Een hele duidelijke uitleg, inderdaad. Ik kan die verfroller ook wel es proberen. Het feit hier is helaas dat xena dat oefenen NIET leuk vindt. maar misschien met een nieuw ding, dat NIET op een dummy lijkt, vindt ze het wel wat....
Ik ga er eens mee aan de slag.
nogmaals, bedankt voor je uitleg!
Ik ga er eens mee aan de slag.
nogmaals, bedankt voor je uitleg!
-
Pandora
- Speurneus

Graag gedaan! Succes!
De filosofie achter de verfroller is inderdaad dat het niet echt op een dummie lijkt en voor veel honden lekker in de bek ligt (zacht, niet zo zwaar, niet zo dik).
Vooral voor de begin oefeningen die best onder wat dwang gebeuren is het soms belangrijk dat dit wordt los gekoppeld van de dummie.
De filosofie achter de verfroller is inderdaad dat het niet echt op een dummie lijkt en voor veel honden lekker in de bek ligt (zacht, niet zo zwaar, niet zo dik).
Vooral voor de begin oefeningen die best onder wat dwang gebeuren is het soms belangrijk dat dit wordt los gekoppeld van de dummie.

-
miran&joost
-
Pandora
- Speurneus

En vanaf vandaag kan hij het zelfs tijdens de jachttrainingen als hij in top speed komt aansjezen
Afremmen... zitten... aanpakken...
...
jumpjumpjump... ZIT!!... "oja, sorrie, vrouwtje"
...
(Het blijft een mafkees
)
Mijn jongen is zo goeddddddd
Afremmen... zitten... aanpakken...
Mijn jongen is zo goeddddddd