Allemaal heel erg bedankt voor de gegevens! Ik kan er nog meer gebruiken, want ik ben aan het overwegen om de teefjes en reutjes apart te doen, maar dan moet ik nog wat meer gegevens hebben.
Maar even een vraagje.. als je het voor een onderzoek doet is het dan niet belangrijk dat je alleen gegevens neemt van Labradors met stamboom? Zodat je zeker weet dat ze 100% Labrador zijn? En je dus zeker meet wat je wilt meten. Ik begrijp dat de meeste Labjes zonder stamboom ook 100% Labrador zijn, maar dat kun je in een onderzoek niet verantwoorden als er geen gegevens over voorouders bekend zijn
Marlotte schreef:Ik zal Molly ook eens opmeten voor je
Maar even een vraagje.. als je het voor een onderzoek doet is het dan niet belangrijk dat je alleen gegevens neemt van Labradors met stamboom? Zodat je zeker weet dat ze 100% Labrador zijn? En je dus zeker meet wat je wilt meten. Ik begrijp dat de meeste Labjes zonder stamboom ook 100% Labrador zijn, maar dat kun je in een onderzoek niet verantwoorden als er geen gegevens over voorouders bekend zijn
Succes met je opdracht in ieder geval!
Hoi Marlotte,
Je hebt helemaal gelijk, als ik bijvoorbeeld een universitair, representatief onderzoek zou willen doen bij alleen de labrador, zou ik inderdaad alleen Labradors met stamboom moeten nemen! Hoewel je dan natuurlijk ook nog grote verschillen tussen de jachtlijn en showlijn e.d. hebt en dat ook wel in het gewicht terug ziet.
In dit geval, om het niet te ingewikkeld te maken voor zo'n kleine wiskunde PO, gebruik ik gewoon alle gegevens van Labradors en alles wat daar een beetje bij hoort/onder valt