Agressie op show

Plaats hier alles over hondenshows.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Laboriginals schreef:De labrador hoort een vriendelijke, tolerante hond te zijn. Het staat zelfs letterlijk in de rasstandaard: `vriendelijk karakter zonder spoor van agressie of ongepaste schuwheid`. Nou is een labrador natuurlijk ook maar gewoon een hond, maar hij hoort toch echt een zacht en vriendelijk karakter te hebben en geen stoere macho te zijn. Overigens zijn er ook bijtincidenten met teven geweest, zelfs een teef die een pup aanviel. En dat gebeurde in de fokkersklas dus is er ook geen excuus van een onervaren eigenaar.

Als een labrador onder het oog van de keurmeester agressief gedrag vertoont, zou hij dan gediskwalificeerd moeten worden of een lagere kwalificatie moeten krijgen? Een te dikke hond wordt tegenwoordig wel teruggezet, maar een agressieve hond blijkbaar niet. Wat vinden jullie?

Hanneke
absoluut wat mij betreft.

Gisteren was ik in Ahoy bij de keuring van de stabij's. Een aantal honden lieten daar angstig gedrag zien. Niet terughoudend, maar echt zo erg dat ze (in mijn ogen) niet te betasten waren. Ik weet niet wat dat met de kwalificaties heeft gedaan, maar in mijn ogen moet het ringgedrag zeker invloed hebben op de beoordeling. Een labrador hoort niet agressief te zijn, en ook niet schuw (bijvoorbeeld). Ik vind dat daar best op gelet moet worden ja..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Zie de vetgedrukte alinea op blz. 3
http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... 011_V3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanneke
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

sbientje schreef:
Laboriginals schreef:De labrador hoort een vriendelijke, tolerante hond te zijn. Het staat zelfs letterlijk in de rasstandaard: `vriendelijk karakter zonder spoor van agressie of ongepaste schuwheid`. Nou is een labrador natuurlijk ook maar gewoon een hond, maar hij hoort toch echt een zacht en vriendelijk karakter te hebben en geen stoere macho te zijn. Overigens zijn er ook bijtincidenten met teven geweest, zelfs een teef die een pup aanviel. En dat gebeurde in de fokkersklas dus is er ook geen excuus van een onervaren eigenaar.

Als een labrador onder het oog van de keurmeester agressief gedrag vertoont, zou hij dan gediskwalificeerd moeten worden of een lagere kwalificatie moeten krijgen? Een te dikke hond wordt tegenwoordig wel teruggezet, maar een agressieve hond blijkbaar niet. Wat vinden jullie?

Hanneke
absoluut wat mij betreft.

Gisteren was ik in Ahoy bij de keuring van de stabij's. Een aantal honden lieten daar angstig gedrag zien. Niet terughoudend, maar echt zo erg dat ze (in mijn ogen) niet te betasten waren. Ik weet niet wat dat met de kwalificaties heeft gedaan, maar in mijn ogen moet het ringgedrag zeker invloed hebben op de beoordeling. Een labrador hoort niet agressief te zijn, en ook niet schuw (bijvoorbeeld). Ik vind dat daar best op gelet moet worden ja..
Ja, vind ik ook. Bij agressief gedrag onder het oog van de keurmeester mag de KM de hond van mij diskwalificeren.
Ook bij dusdanig schuw gedrag dat de hond niet te betasten (en dus niet goed te beoordelen) is. Hoewel dit laatste wel een beetje verraderlijk is want je hebt er keurmeesters bij die zo lomp zijn dat ze er zelf voor zorgen dat honden niet meer betast willen worden in de ring :roll:
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Saskia
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Saskia »

Ik heb me er ook over verbaasd!
Zelfs mijn moeder zei dat er veel meer gesnauwd werd door de honden!
Toen ik in de ring stond was er idd een 'handgemeen' tussen wat honden, dat was niet mild. De ringmeester trouwens ook niet die er naartoe ging 8)

Bij de hond voor ons in de ring moest de snuit dichtgehouden worden tijdens het betasten.
En toch een U! :shock:
Ik begrijp dat dus echt niet :(
Ik zou de muziek willen kennen waarvoor de staart van mijn hond de maat slaat!
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

daar snap ik ook helemaal niets van saskia. Kijk, als het nou een of andere exotische berghond is, dan vind ik het niet zo gek, maar bij een labrador vind ik het echt niet passend.

@Brigitte: Das waar, je hoeft er maar 1 te treffen die je hond even te lomp aanpakt en het is meteen over. Maar ja, hoeveel mensen trekken hun hond terug als ze zien dat de keurmeester lomp is? Ik vind eerlijk gezegd dat je dat dan ook moet doen.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Naomie »

hallo allemaal,

Inderdaad hebben wij dit op onze website vermeld. we doen dit vaker als we het ergens niet mee eens zijn of onze mening gewoon willen vertellen.

Wat öns opvalt?
- mensen houden hun hond niet in de gaten tijdens deze bijeenkomsten.
- mensen hebben een hond maar kunnen de taal helemaal niet lezen en/of vermenselijken hun hond
- agressiviteit wordt niet "gestraft"maar juist beloond doordat niemand er tegen op treed.
- honden die agressie in de ring laten zien worden zelfs geplaatst

wat kan er gebeuren?
- altijd opmerkingen maken benoemen in de keurverslagen
- diskwalificeren en dan maakt het niet uit of het in de ring is of er buiten. Nummer innemen/ keurverslagen intrekken maakt me niet uit. agressie hoort niet bij de labrador.

Stel nu dat iemand erbij betrokken wordt maar niet de "pleger"is .... dan heeft deze strenge beoordeling toch tot gevolg dat iedereen beter zijn honden in de gaten houdt.

Al deze mogelijkheden zijn bekend bij de NLV, ze moeten hier alleen wel meer en meer aandacht aan gaan besteden!
Afbeelding
mariska1972

Ongelezen bericht door mariska1972 »

bij ons was trouwens niet alleen hondenagressie in de ring maar ook een km die erg bot deed tegen ht personeel en tegen mensen die showde!!!

:D :D :D :D :D
BGR

Ongelezen bericht door BGR »

Het viel mij op de KCM ook op dat de sfeer onder de honden behoorlijk onrustig was en er veel reuen naar elkaar uitvielen. Overigens was dit op de regionale clubmatch van vorig jaar (in Nijmegen volgens mij) ook al zo.
Wat mij ook op viel was dat de KM in de ring bij de Open Klas reuen wel heel adrem en correct reageerde op het incident met de 3 reuen net buiten de ring!
Jutta
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jutta »

Het was inderdaad soms best onrustig en hier en daar hoorde je dat het even mis ging. Ik denk zelf ook dat er niet opgelet wordt. Je staat te kletsen en de honden gaan hun gang en dan........even een ruk aan de riem.

Het was echt heel druk in de ring van de open klasse en ik had er zelf niet bij willen staan. Dat was zeker niet relaxed en dat dan de een of andere begint te grommen verbaasd me niks.

En wat Riwka zei is mij ook opgevallen. Veel mensen stonden met hun honden aan de kant en hop daar ging er weer een richting ring. Niet handig.
Afbeelding

bedankt Sharon !
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

Ik hoor het steeds meer om me heen dat mensen een labrador hebben die niet spoort.
(uitavallen naar andere honden enzo)
En ook bij mensen die niet bepaald onervaren zijn.
Het lijkt toch ook een stukje n het karakter te zitten wat er niet hoort!
Dus wat mij betreft mogen ze daar ook op keuren en meteen diskwalificeren als er agressie bij komt kijken.
Maar niet een plaatsing geven,zoals nu wel gebeurt!
Saskia
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Saskia »

Het waren niet alleen de labjes...
er was ook een beagle...
(en degene die de lab showde gooide een koekje úit de ring naar de beagle.. en dat werd zowat een echtscheiding 8) )
Ik zou de muziek willen kennen waarvoor de staart van mijn hond de maat slaat!
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Ik heb me erover verbaasd inderdaad. Voorgaande jaren viel het me wel op dat mensen gewoon niet kijken naar hun hond, en absoluut niet reageren als hun arm wordt uitgerekt omdat "lablief even bij een andere hond wil kijken", alleen is de verdraagzaamheid van de honden naar elkaar nu anders. Je zou kunnen zeggen dat het "hondser" is, aangezien je toch niet normaal kunt verwachten dat als je honderden hond op een kluitje zet, zij tegen ieder verdraagzaam blijven. Aan de andere kant was dat wel iets dat mij jaren geleden positief opviel: hoe kon het dat je zoveel honden bij elkaar had en zoveel "onhandig' gedaan werd door eigenaren en toch zo weinig voorviel? Blijkbaar is dat stadium nu voorbij, en zijn we zover dat de labrador dat verdraagzame karakter aan het kwijtraken is. Erg, erg zonde en beschamend wat er allemaal is gebeurd die dag!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Pandora
Speurneus
Speurneus

Saskia schreef:Het waren niet alleen de labjes...
er was ook een beagle...
(en degene die de lab showde gooide een koekje úit de ring naar de beagle.. en dat werd zowat een echtscheiding 8) )
O ja, die beagle... die had nog een wedstrijdje met Ramses: "Welke staart kan het hoogst?"
Afbeelding
Pandora
Speurneus
Speurneus

Lupos schreef:Ik heb me erover verbaasd inderdaad. Voorgaande jaren viel het me wel op dat mensen gewoon niet kijken naar hun hond, en absoluut niet reageren als hun arm wordt uitgerekt omdat "lablief even bij een andere hond wil kijken", alleen is de verdraagzaamheid van de honden naar elkaar nu anders. Je zou kunnen zeggen dat het "hondser" is, aangezien je toch niet normaal kunt verwachten dat als je honderden hond op een kluitje zet, zij tegen ieder verdraagzaam blijven. Aan de andere kant was dat wel iets dat mij jaren geleden positief opviel: hoe kon het dat je zoveel honden bij elkaar had en zoveel "onhandig' gedaan werd door eigenaren en toch zo weinig voorviel? Blijkbaar is dat stadium nu voorbij, en zijn we zover dat de labrador dat verdraagzame karakter aan het kwijtraken is. Erg, erg zonde en beschamend wat er allemaal is gebeurd die dag!
Dat is ook weer zo! Ook tijdens de ringtraining was me dit al opgevallen: zoveel honden op een kluitje, niemand lette op zijn hond, liet de hond overal maar naartoe gaan los of aan de lijn en eigenlijk gebeurde er niks bijzonders. Ja, tot ik met Ramses kwam deelnemen en Ramses er niet van gediend is als vreemde honden in een beperkte ruimte op hem af komen. Hij moet eerst even wennen aan de ruimte, de situatie en de andere honden om hem heen. Toen was ik degene met 'die rothond', 'dat valse kreng' :( hoewel het daarna heel goed ging verder, maar ja, binnenkomen en meteen die grote koppen op hem af (het waren Bouviers) dat werkt niet voor hem, hij is nu eenmaal snel overprikkeld.
Afbeelding
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het viel mij ook knap tegen eerlijk gezegd.
Wat er voor mij met kop en schouders bovenuit stak, was idd de"disintresse" van de baasjes, je hond overal op af laten stormen, honden die aan grondpennen zaten, waar geen baas in de buurt was, die honden vraten het liefst alles op wat langs liep :(
Toen ik aan iemand vroeg, die zijn hond op Doran af liet stormen, of hij hem bij zich wilde houden, keek hij me aan alsof ik niet spoorde, zwaar beledigd :?
Doran is nou eenmaal een hond (net als Ramses) die er niet van houd als vreemde honden zijn persoonlijke zone binnen komen, nou is dat geen enkel probleem aangezien ik daar goed mee om ga, maar het helpt niet als anderen totaal niet op hun honden letten.

In de ring werd Doran ook bijna aangevallen door de hond die achter hem stond, vrouwtje kon dat beest amper houden :evil: er werd. niks van gezegd door de km, sterker nog, de hond werd 4e geloof ik met een U.

Ik denk dus dat het een combinatie is van veranderingen in het karakter van de lab, baasjes die de hondentaal niet kunnen lezen en alles best vinden en veel honden op een kluitje op zo'n dag. Als iedereen nou eens begint met het opvoeden van zijn hond, weet wat hij/zij aan de lijn heeft en daar naar handeld, dan zijn we al een heel eind.....dat neemt de verandering in karakter niet weg, daar is een fikse klus voor de fokkers denk ik zo.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Plaats reactie