´Uitgefokte´ teven wel of niet steriliseren

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Marcail
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcail »

Beterschap met Tinkle :allright:

en die rompertjes zijn geweldig, veel hondvriendelijker dan die kappen in welke vorm dan ook.
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Fijn dat alles goed is gegaan met jouw dametje, beterschap voor haar.

En ik zou zeggen op oudere leeftijd: zeker doen.
Klinkt een beetje raar uit de mond van iemand die ernstig tegen castreren is, maar als honden ouder worden vind ik het toch wel eng worden :(
De BC van mijn vriend is ruim 10 jaar en ik merk nu dat ik echt de zenuwen van haar krijg als ze loops is geweest, ze heeft last van schijnzwangerschap, haar buik was pas erg dik (teveel eten gehad :D ) maar ik zoek overal iets achter, mijn probleem hoor maar je bent ze maar zo kwijt aan een ontsteking en dat krijg ik toch maar niet uit mijn hoofd :?
Xena
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xena »

Hier elf ongesteriliseerde teven en tot zover nooit geen problemen gehad. Zeg nooit nooit misschien bof ik maar ook ik laat ze niet steriliseren als ik er mee uitgefokt ben.
Afbeelding
Groetjes Marijke
31.3.2001 Tinüviel Moriquendi van de Buckiscope
13.6.2006 Precious Give en Take van Sophies Home
26.9.2007 Sallyjo's weather or not
14.9.2008 Greenwood Lodge Miss Phoebe
15.2.2009 Tropical Zanzibar van 't Chielewout
6.10.2005 Precious Neelix van 't Chielewout
01.6.2009 Extremely Cute de L'etang balancet
lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lablove »

Nog geen oude teef hier,maar ook wij willen na het derde nestje haar laten helpen. Je voorkomt er vaak een hoop narigheid mee.
Groetjes Miranda (cosy cottage)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Mijn dierenarts zei van de week ook: met de goede medische zorg worden ze steeds ouder, maar hoe ouder ze worden, hoe groter de kans op baarmoederontstekingen.
Het is mij nu twee keer overkomen bij een bijna 14-jarige teef. En op die leeftijd heeft zo´n ingreep natuurlijk veel meer impact dan op jongere leeftijd. Meestal merk je het ook pas, als ze flink ziek worden. Althans dat was bij Mellow een paar jaar geleden het geval. Dan heb je twee ongunstige condities: hoge leeftijd en hoge koorts. Nu bij Tinkle had ik het gelukkig op tijd in de gaten, dus die was nog niet ziek. Dat scheelt.
Ik heb mijn besluit genomen: hier worden ze voortaan gesteriliseerd als ze een jaar of 8 zijn :)
Met Tinkie gaat het goed. Ze slaapt nog wel veel, maar heeft weer alles wat er in huis gebeurt, in de gaten :) Ik had meteen ook haar gebit laten reinigen, omdat ze toch onder narcose moest. Ze heeft weer de Colgate-smile van een jonge blom en ze ruikt meteen een stuk frisser :D

Hanneke
Xena
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

En wat vind je van de vergrote kans van incontinentie? Mijn oudste labrador Tara nu overleden, vond het zelf verschrikkelijk dat ze ondanks de medicijnen incontinent was.
Afbeelding
Groetjes Marijke
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ja, die (kleine) kans bestaat inderdaad. Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden :) Iedereen moet zelf die afweging maken en dat kan ook nog per individuele hond verschillen. Er spelen allerlei zaken mee... schijnzwangerschappen, erg lang uit balans zijn door de loopsheid, wedstrijden willen lopen met je hond.... Niet iedere hond wordt stokoud. De kans dat ze met 12, 13 jaar overlijden is ook heel reëel. Als dat bij Mellow en Tinkle was gebeurd, had ik het hele probleem nooit gehad :) Wie zegt, dat mijn volgende honden ook zo oud worden? Ik bedoel maar... je moet voor jezelf alle pro´s en contra´s afwegen en je eigen beslissing nemen. Ik ga het bij Gimmick wel laten doen, ook gezien haar schijnzwangerschappen. Bij de volgende, Pip, is het geen optie, die is al incontinent en een sterilisatie zou dat nog verergeren, en wat ik daarna bij Dazzle zal doen, zie ik dan wel weer.
En wie weet, als het bij Gimmick om wat voor reden dan ook, slecht bevalt, stap ik wel weer af van het idee :)

Hanneke
Xena
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Zo is het ik bekijk het ook per hond hier maar tot nu toe geen problemen.
Afbeelding
Groetjes Marijke
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Hier bij ons worden wel altijd de teven waar niet meer mee gefokt worden geholpen.
Voor ons omdat we met reuen en teven samen in 1 huis wonen is dat velen malen beter omdat ik die ouwetjes dan niet meer in de bench in, en geen ongelukjes mee wil.
Voor de incontinentie zijn goede medicijnen beschikbaar.
Het risico dat ze wat baarmoederontsteking ontwikkelen of iets anders engs nee dat wil ik niet.
De enigste die niet geholpen is, is mijn newfoundlander maar dat word afgeraden om die te laten helpen ivm dat als teven geholpen zijn ze door gaan met ondervacht aanmaken.
En ongelukjes met haar gebeuren toch niet want ze kunnen er niet bij mijn reuen.. :D
Ik geef haar alleen gelijk na de loopsheid van Mac Samuel nummer 2 geloof ik tegen schijnzwangerschap.
Maar ze is gelukkig maar 1 x per 10 a 12 maanden loops.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Lien schreef:Ik had ook niet het plan om mijn ouwetje te laten steriliseren, maar zij kreeg een heftige endometritis. Op hogere leeftijd lopen ze toch meer risico op een pyometra of endometritis. Tja, wat moet je kiezen. Ik neig naar wel doen want Ruby was er bijna niet meer geweest. Na de sterilisatie is ze trouwens opvallend fitter en speelser geworden :)
Tinkeldepinkel ging vanmiddag in het bos mee lopen racen met de jeugd, ze kreeg echt de gekke vijf :D :shock: Dat heeft ze al wel een jaar niet meer gedaan.

Hanneke
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Laboriginals schreef:
Lien schreef:Ik had ook niet het plan om mijn ouwetje te laten steriliseren, maar zij kreeg een heftige endometritis. Op hogere leeftijd lopen ze toch meer risico op een pyometra of endometritis. Tja, wat moet je kiezen. Ik neig naar wel doen want Ruby was er bijna niet meer geweest. Na de sterilisatie is ze trouwens opvallend fitter en speelser geworden :)
Tinkeldepinkel ging vanmiddag in het bos mee lopen racen met de jeugd, ze kreeg echt de gekke vijf :D :shock: Dat heeft ze al wel een jaar niet meer gedaan.

Hanneke
Ja, dat bedoel ik nou....heel herkenbaar, Ruby doet dat ook, staart tussen de benen en gaaaaaaaaaaaan :D En ik geniet ook! :verliefd1:
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annette »

Vaak sluimert een pyometra, is de hond al maanden wat slomer en dan zijn wij geneigd om het aan het ouder worden toe te schrijven, maar ondertussen...........daarom knappen ze vaak zo op na zo'n operatie.
Ik blijf erbij: als je toch geen nestje meer fokt, laten steriliseren!
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007
marron
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door marron »

Ik volg deze topic, omdat ik ook erg in dubio sta wat te doen.
Ik ben geen voorstander om in gezonde dieren te snijden, maar aan de andere kant als ze niet meer loops worden kunnen ze altijd en overal mee naar toe (spanje en frankrijk) maar ook op de gewone wandelingen hoeven we nergens meer rekening mee te houden, ze kunnen dus onbeperkt genieten van hun welverdiende pensioentje. Aan de andere kant dus idd het incontinentieprobleem of miss nog wel andere dingen die kunnen gaan opspelen, daar ben ik dus hard over aan het nadenken, ik wil net zoals jullie het beste voor mijn fokteefjes, ze hebben ons al zoveel moois gegeven dus ik wil ook dat hun het heel goed hebben als ze met pensioen gaan, wat is wijsheid in deze? pffffff.
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)
Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annette »

Trouwens over het incontinentieprobleem: bij ons zijn er nu dus 3 teefjes gesteriliseerd en geen van drieën last daarvan!
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Hier hetzelfde, de meiden zijn topfit :D en, oud wijf dat ik ben, ik ben bij alledrie de operaties geweest, en heb me goed laten uitleggen wat ik zag, en ik ben blij dat ik het gedaan heb :wink:
Afbeelding
Plaats reactie