Workingtesten zijn meer op de jachtpraktijk gericht. Je krijgt 5 proeven die altijd uit meerdere apporten bestaan, bijvoorbeeld (een proef die ik me kan herinneren met Tinkle) je loopt met de keurmeester mee naar het midden van het veld, de hond moest netjes los volgen. Dan moest de hond blijven zitten en liepen de KM en ik nog een eindje door. Daarna legde hij de proef uit en mocht ik de hond influiten. Toen kregen we eerst een verre markeer op rechts en direct erachteraan een verloren zoek in de bosrand links. Al het wild of dummy´s moeten binnenkomen, maar je bent redelijk vrij hoe je je hond dat laat doen. Er zitten altijd leuke elementen in, bijvoorbeeld (kan ik me herinneren van een WT met Cayenne) een weiland waar ze een aantal lokganzen hadden neergezet en daar moet je de hond langs of tussendoor sturen. Of je moet eerst zelf een apport gaan halen terwijl je hond netjes moet blijven wachten. Het schietkonijn wil ook nog weleens langsschieten als de hond op de terugweg is. Zulk soort grappen

Je weet nooit precies van tevoren wat je krijgt, maar alle elementen van de training zitten er wel in, appèl, steadiness, markeren, memory, vooruitsturen, verloren zoek, waterwerk, enz.
Er zijn 20 punten per proef te verdienen, dus 100 in totaal en je mag nergens een nul hebben. Mijn beste resultaat ooit, was 14-18-13-18-17 punten met Cayenne en daar was ik toen hartstikke tevreden mee, hoewel dat natuurlijk zeker geen topniveau is.
Ik vond het i.i.g. altijd heel leuk om te doen zo´n dag. Het is wat minder strak gereglementeerd dan een diplomadag, het gaat er meer om dat je hond mooi werk laat zien en minder dat je alles keurig volgens de regeltjes doet.
Maar je moet natuurlijk doen waar je je zelf het lekkerste bij voelt
Hanneke