Artikel uit de LP

Respecteer elkaars mening.
Janneke
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Janneke »

Laboriginals schreef:Dames.. wel goed lezen :) Het bedrag dat Saskia noemt, geldt voor de paar grootste fokkers in Nederland en dan nog over alle rassen. Geen zaken totaal uit hun verband rukken hè 8)
Sorry, ik had dat gedeelte niet helemaal goed gelezen, maar ik zie nu inderdaad dat het voor de grootste fokkers geld.
@ Janneke: ook bij een groot ras als de labrador hoef je bij de meeste honden niet zo heel ver terug te gaan op de stamboom, om dezelfde voorouders te vinden. Vrijwel alle labradors zijn in de verte familie van elkaar. En dat betekent dus: ze zijn gedeeltelijk homozygoot. Die homozygotie moet je niet gaan vergroten, die moet eigenlijk juist minder worden om een gezonde populatie te houden.

Daar komt nog bij dat dubbelen op genen een groter risico geeft dat er verborgen foute genen gedubbeld worden. Dan krijg je pups waarin die recessieve aandoeningen zichtbaar worden.

Zo heb ik het begrepen. Je moet dus eigenlijk zo veel mogelijk fokken met onverwante dieren, althans vanuit populatie-oogpunt.

Hanneke
Ik wist dit gedeeltelijk wel, maar betekend dit niet dat rashonden, wat je ook doet een groot gedeelte homozygote blijven? En je kunt niet alles vastleggen van een hond om te weten wat eruit komt. Er blijven, zoals in het artikel ook stond, altijd gevallen waar wat mis kan gaan.

En als je met zo onverwante dieren fokt dat belooft ook niet veel lijkt mij. Want als je bv. een jachtlab met een echte showlab fokt dan kan er ook veel mis gaan toch? Of je moet het hele DNA van een hond analyseren en dat gaat toch wel erg ver of niet?

Ook is het soms lastig om alles te achterhalen van een hond omdat de stamboom alleen ouders en grootouders erop heeft staan(in NL) en die soms al lastig te vinden zijn en zien waar die precies vandaan kwamen.
Afbeelding
vanderwyk

Ongelezen bericht door vanderwyk »

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Herman 70 »

In deze discussie wordt volgens mij precies aangegeven wat er mis is.
Zodra mensen lijnteelt gaan verdedigen als iets goeds, is het goed mis.
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Naomie »

vanderwyk schreef:Mijn reactie: http://labradorpost.wordpress.com/2012/ ... uari-2012/

Groetjes,

Jaap
mijn complimenten!!!
Afbeelding
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Herman 70 schreef:In deze discussie wordt volgens mij precies aangegeven wat er mis is.
Zodra mensen lijnteelt gaan verdedigen als iets goeds, is het goed mis.
Jou mening.
Maar zoals in het artikel ook staat dat vroeger men nog wel hart voor het fokken had....
Bekijk ik stambomen van de jaren 70....zie ik in de meeste stambomen opa's maal kleindochters en vice versa.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

vanderwyk schreef:Mijn reactie: http://labradorpost.wordpress.com/2012/ ... uari-2012/

Groetjes,

Jaap
Mooi geschreven...
En die IC lijst :klasse:
Groetjes Saskia

brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Dutchlabs schreef:Hanneke
Wat ik bedoel een lijnteelt hond weet je veel van, anders zou je niet moeten gebruiken vind ik.
Die genen weet je dus hoe het vererft je zet je typ vast en de gezondheid weet je.....ouders en grootouders, die verdubbel je dus gezondheid staat grotendeels vast, we fokken met levende wezens dus er kan altijd iets mis gaan.

Een outcross weet ik weinig van......ik kan op internet van alles zoeken, maar hoe zijn ze in het echt?
Hoe echt zijn de gegevens die ik heb.
Ik zet niet me typ vast, en weet meestal alleen van 1 a 2 genarties wat van.....de rest niet.

Wat dat met testen te doen heeft, tegenwoordig worden de meeste reuen overal op getest.....stelt dat dan niks voor...?
Die testen ook al gebruik je een gelijnteelde reu....die testen zijn er niet voor niks.
En met al die testen sluit je toch een boel uit ook al is je teef lijder een vrije reu....en je hebt dragers die nooit ziek worden.

Maar van een outcross reu weet ik niet wat ik in een lijn krijg.
Wie zegt nu dat die lijn teelt reu nu zoveel fouten heeft....?
Ik weet vele malen meer.....dan van een outcross.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens saskia

Als eerste het begrip outcross
Echte outcross bestaat helemaal niet, zoals er hier en daar terecht wordt opgemerkt, uiteindelijk vissen we allemaal in dezelfde vijver, de stamouders zijn allemaal dezelfde.
Wat je wel kunt is de lijnteelt zoveel mogelijk beperken, maw, je zorgt dat het lijnteeltpercentage zo laag mogelijk is.
Dat je dan niets zou weten over de lijnen, dat is natuurlijk onzin, als je goed je huiswerk doet kun je generaties teruggaan, en ook in de breedte kijken, een kwestie van de tijd nemen alvorens te beslissen.
En dan kom ik op punt twee, de tijd, kijk, als je meerdere nesten per jaar doet, of zelfs misschien 1 nest per jaar, dan zou het zomaar kunnen dat tijd een probleem gaat worden.
Daarnaast fok je, zodra je meer als een nest van een teef gaat doen, toch uiteindelijk geen exclusief nest meer, immers 50% van wat je gaat fokken, is er al.
Daarmee kom ik op mijn tweede standpunt, waarom vijf nesten per teef?
Om nog maar te zwijgen over een onbeperkt aantal nesten per dekreu?

Dan de selectie, hoe schat je nu in of een teef of een dekreu het uberhaupt waard is te vermeerderen?

Gezondheid op de eerste plaats, wordt te pas en te onpas geroepen, welnu, iedere fok is een gok, je kunt testen wat je wilt, je kunt nooit garanderen dat de puppen gezond zullen zijn.
Moet je dan nog wel testen, en zo ja waarop?
Natuurlijk moet je testen, en niet alleen de verplichte testen, maar minstens datgene dat de functionaliteit van de hond in de weg zou kunnen staan, maw alles wat kan is de moeite waard om te testen, en alles wat de eventuele nakomelingen zou beperken in hetgeen zij voor bestemd zijn, is zelfs hard nodig.
En dan, wat als het alsnog misgaat, de zgn mismatch, idd bij outcross is dit risico wellicht groter als bij lijnteelt (al ben ik daar persoonlijk niet zo van overtuigd)
Fokkers dienen dan hun verantwoordelijkheden te nemen, en te stoppen met de teef, en ook de dekreu, er zijn honden zat in nederland die t waard zijn te vermeerderen.

Het karakter, een, in mijn ogen, zwaar onderkend probleem, daar waar t karakter niet labradoreigen is, kan de hond nog zo mooi, gezond en goed zijn....niet mee fokken.

Het uiterlijk, daar kan ik weinig van zeggen, ik ben er niet in thuis, zolang het uiterlijk de functionaliteit van de hond niet in de weg zit, en aan de raskenmerken voldaan wordt, dus een zg of een g, en de hond over een goede gezondheid en een mooi karakter beschikt, is het in mijn ogen een perfecte kandidaat voor vermeerdering.

Mijn conclusie dus, en die is er al een jaar of tien, beperk het aantal nesten per teef, beperk het aantal dekkingen per reu, voer de beschikbare gezondheidstesten uit, en beperk het aantal nesten per fokker.
Ervaren fokkers zouden zich moeten inzetten om mensen die bereid zijn een nestje te doen van excellente honden, te begeleiden in dit proces, van het uitzoeken van een geschikte partner tot en met de geboorte en nestverzorging.
Beperk de populatie groei, ik weet dat ik nu tegen heel wat schenen trap, maar waarom moeten er zoveel labradors zijn, labradors zijn werkhonden, althans dat zouden ze moeten zijn, en dus enkel voor een select aantal mensen geschikt, althans dat zou zo moeten zijn.

Tien jaar geleden zagen mijn man en ik al dat dit ging gebeuren, en velen verklaarden ons voor gek, welnu het is gedeeltelijk uitgekomen.
In elke straat zie je meerdere labradors, in een heel dorp wordt er met nog geen procent van de populatie gewerkt, de rest dendert door de velden, of ligt als haardmatje in de huiskamer.
Velen komen van dezelfde fokker, of hebben dezelfde pappa, opa, oma, tante of oom, en dat is ook te zien ook.
Wat is hiervan het voordeel, dat is mijn vraag?
Afbeelding
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Oh ja, en meneer van der wijck, leuk journalistiek stuk, maar nogmaals, databases, bewijsvoering en weet ik veel wat al niet meer, dat is allemaal mooi en aardig, maar kijk nu toch eens gewoon om u heen, dan ziet ook u toch vast genoeg?
Afbeelding
Debora
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

Pandora schreef:Ik vind het een prima artikel! Naar mijn mening ook op ieder ras in meer of mindere mate van toepassing en dus ook op de Labrador.

Ik denk niet dat de oplossing zit in het verbieden van shows maar in het 'herprogrammeren' van keurmeesters op die shows. De keurmeesters hebben de macht in handen om het fokken van extremiteiten in de rassen te stoppen door meer te kijken naar de functionaliteit van de hond: "Kan deze hond gemakkelijk doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt werd of wordt hij belemmerd in zijn functioneren door wat wij mooi vinden?"
Bij de Labradors is een klein beginnetje gemaakt door te dikke Labradors punten aftrek te geven. Maar dan nog blijven er genoeg Labradors over die het prima doen op shows maar echt niet in staat zullen zijn om een paar dagen met een jager door de velden te trekken en een redelijk aantal apporten binnen te halen. Dit lijkt mij een logisch gevolg van het fokken op uiterlijk ipv werkkwaliteiten.
Op de jachtproeven vinden we uiteraard de honden die 'de andere kant op' gefokt zijn: Gefokt op prestaties in het jachtveld waarbij het uiterlijk van ondergeschikt belang was waardoor sommige honden nog maar net (of niet echt meer) binnen de rasstandaard wat betreft uiterlijk vallen.

De shows zijn van oorsprong 'huwelijks markten' waar een fokker een partner kon uitzoeken voor zijn reu/teef die qua uiterlijk paste bij zijn hond of iets kon aanvullen/compenseren wat zijn hond te veel/te weinig had.
Als iets een wedstrijd wordt waar prijzen te winnen zijn, zijn er ook altijd strebers die willen winnen ten koste van alles. Vanaf dat moment gaat het niet meer zozeer om de honden maar om de knaken, de bekers en de ego's en dat verpest de boel.
Ik pleit ervoor om de shows terug te brengen naar het showen, het ontvangen van een keurrapport en het socializen van hondeneigenaren maar zonder het competitie element.
Als het ons echt gaat om het belang van de honden, het behoud van het ras, een geschikte partner uitzoeken voor mijn reu/teef en 'een leuke dag hebben met onze honden' dan hebben we die lintjes, bekers en trofeeën helemaal niet nodig.
Mooi verwoord. Hier ben ik het mee eens. :wink:
Competitie element heb je overigens overal, zeker als je een evenement bezoekt. :wink:
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

brigitte064 schreef:
Dutchlabs schreef:Hanneke
Wat ik bedoel een lijnteelt hond weet je veel van, anders zou je niet moeten gebruiken vind ik.
Die genen weet je dus hoe het vererft je zet je typ vast en de gezondheid weet je.....ouders en grootouders, die verdubbel je dus gezondheid staat grotendeels vast, we fokken met levende wezens dus er kan altijd iets mis gaan.

Een outcross weet ik weinig van......ik kan op internet van alles zoeken, maar hoe zijn ze in het echt?
Hoe echt zijn de gegevens die ik heb.
Ik zet niet me typ vast, en weet meestal alleen van 1 a 2 genarties wat van.....de rest niet.

Wat dat met testen te doen heeft, tegenwoordig worden de meeste reuen overal op getest.....stelt dat dan niks voor...?
Die testen ook al gebruik je een gelijnteelde reu....die testen zijn er niet voor niks.
En met al die testen sluit je toch een boel uit ook al is je teef lijder een vrije reu....en je hebt dragers die nooit ziek worden.

Maar van een outcross reu weet ik niet wat ik in een lijn krijg.
Wie zegt nu dat die lijn teelt reu nu zoveel fouten heeft....?
Ik weet vele malen meer.....dan van een outcross.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens saskia

Echte outcross bestaat helemaal niet, zoals er hier en daar terecht wordt opgemerkt, uiteindelijk vissen we allemaal in dezelfde vijver, de stamouders zijn allemaal dezelfde.
Wat je wel kunt is de lijnteelt zoveel mogelijk beperken, maw, je zorgt dat het lijnteeltpercentage zo laag mogelijk is.
Dat je dan niets zou weten over de lijnen, dat is natuurlijk onzin, als je goed je huiswerk doet kun je generaties teruggaan, en ook in de breedte kijken, een kwestie van de tijd nemen alvorens te beslissen.
En dan kom ik op punt twee, de tijd, kijk, als je meerdere nesten per jaar doet, of zelfs misschien 1 nest per jaar, dan zou het zomaar kunnen dat tijd een probleem gaat worden.
Daarnaast fok je, zodra je meer als een nest van een teef gaat doen, toch uiteindelijk geen exclusief nest meer, immers 50% van wat je gaat fokken, is er al.

Dan de selectie, hoe schat je nu in of een teef of een dekreu het uberhaupt waard is te vermeerderen?

Gezondheid op de eerste plaats, wordt te pas en te onpas geroepen, welnu, iedere fok is een gok, je kunt testen wat je wilt, je kunt nooit garanderen dat de puppen gezond zullen zijn.
Natuurlijk moet je testen, en niet alleen de verplichte testen, maar minstens datgene dat de functionaliteit van de hond in de weg zou kunnen staan, maw alles wat kan is de moeite waard om te testen, en alles wat de eventuele nakomelingen zou beperken in hetgeen zij voor bestemd zijn, is zelfs hard nodig.
En dan, wat als het alsnog misgaat, de zgn mismatch, idd bij outcross is dit risico wellicht groter als bij lijnteelt (al ben ik daar persoonlijk niet zo van overtuigd)
Fokkers dienen dan hun verantwoordelijkheden te nemen, en te stoppen met de teef, en ook de dekreu, er zijn honden zat in nederland die t waard zijn te vermeerderen.

Het karakter, een, in mijn ogen, zwaar onderkend probleem, daar waar t karakter niet labradoreigen is, kan de hond nog zo mooi, gezond en goed zijn....niet mee fokken.

Het uiterlijk, daar kan ik weinig van zeggen, ik ben er niet in thuis, zolang het uiterlijk de functionaliteit van de hond niet in de weg zit, en aan de raskenmerken voldaan wordt, dus een zg of een g, en de hond over een goede gezondheid en een mooi karakter beschikt, is het in mijn ogen een perfecte kandidaat voor vermeerdering.

Mijn conclusie dus, en die is er al een jaar of tien, beperk het aantal nesten per teef, beperk het aantal dekkingen per reu, voer de beschikbare gezondheidstesten uit, en beperk het aantal nesten per fokker.
Ervaren fokkers zouden zich moeten inzetten om mensen die bereid zijn een nestje te doen van excellente honden, te begeleiden in dit proces, van het uitzoeken van een geschikte partner tot en met de geboorte en nestverzorging.
Beperk de populatie groei, ik weet dat ik nu tegen heel wat schenen trap, maar waarom moeten er zoveel labradors zijn, labradors zijn werkhonden, althans dat zouden ze moeten zijn, en dus enkel voor een select aantal mensen geschikt, althans dat zou zo moeten zijn.

Tien jaar geleden zagen mijn man en ik al dat dit ging gebeuren, en velen verklaarden ons voor gek, welnu het is gedeeltelijk uitgekomen.
In elke straat zie je meerdere labradors, in een heel dorp wordt er met nog geen procent van de populatie gewerkt, de rest dendert door de velden, of ligt als haardmatje in de huiskamer.
Velen komen van dezelfde fokker, of hebben dezelfde pappa, opa, oma, tante of oom, en dat is ook te zien ook.
Gelukkig heeft iedereen een eigen mening.
Maar er bestaan in mijn ogen absoluut nog outcrossen....want als je het zo bekijkt stammen we ook zelf af, van dezelfde personen, toch?
Ik kan alleen voor mezelf praten, en over mijn eigen honden.
Een outcross is in mijn ogen in 7 generaties niet verwant.
Dat zijn dus dan 7 verschillende honden, die allemaal hun steentje bijdragen.
Je moet ergens de grens voor je zelf bepalen.
Over je huiswerk doen......die mening deel ik ook niet.
Want al gebruik ik een reu uit amerika ik weet nooit omdat ik er niet geweest ben, wat het karakter van de ouders is, dan kan ik nog zo goed mijn huiswerk doen, maar iedereen zijn hond is de liefste van de wereld ongeacht ik ze misschien dan wel te druk vind....snap je zo bedoel ik het.

Wat betreft 5 teven per nest......dat lukt en red ik niet, maar daar ging het nu niet over.
Maar wat is er mis, als we met zijn alle nu die enne wow reu gebruiken...als die wat ik graag zie kan verbeteren in mijn teef, en zo voor mij dan weer een sukje naar perfectie streef met fokken, ondanks inderdaad dat elke combinatie een gok is....doe ik het graag.

Elke hond die mening deel ik volkomen met je, zou moeten kunnen werken.
Een labrador die een kachel hond is, is alleen maar een zielige labrador.

Wat betreft jouw vraag, er zijn meerdere fokkers in Nederland die hun stinkende best doen om steeds nieuw bloed te halen, om de populatie wel breed te houden.....ik maak daar dan ook dankbaar gebruik van.

Dat al die labradors op elkaar lijken is toch juist wat ze willen...?
Ik kan nu weer alleen voor mezelf praten, ik ben ooit eens in Oostenrijk geweest bij de Charbreakers kennel, heb daar een aantal jaar geleden ook 2 honden gekocht, ik genoot van het feit dat ik daar 1 type hond zag, er zatten 4 teven in 1 kennel, en alle 4 verschillend bloed, maar precies hetzelfde.....dat is een droom voor mij, en daar streef ik dan ook naar.
Dat je van verre kan zien, ooo die komt bij Dutchlab's vandaan.
En dan gezond en super karakter....dat is mijn droom.
In bepaalde lijnen waar ik dus lijnteelt toegepast heb, krijg je dat dus ook.
Beide honden waren sterk lijngefokt en super gezond en een super karakter....helaas nadat ze de 2 de keer keizersnede had, hield het voor mij op.
Met haar dochter heb ik gelijk gezegd als ze keizersnede krijgt houdt deze geweldige lijn op, gelukkig was dit niet het geval.
Maar ik wijk nu van het onderwerp af.
Maar zo zie ik het....we doen allemaal ons stinkende best om het goed te doen, een ieder heeft een eigen mening en ziet het klaar blijkbaar anders.
Maar dat wil dan nog niet zeggen dat we zo maar zo een artikel die blijkbaar niet eens voor de labrador geschreven is moeten accepteren als fokkers die wel aan alle eisen en zelfs nog meer doen wat de NLV zegt.
Ik voelde me zeer aangesproken over 2 artikelen in de labpost.
Zoals Jaap van der Wijk ook in zijn stuk schrijft waar niet 1 x de labrador wordt genoemd.
Groetjes Saskia

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Nou, de stellingen zijn weer ingenomen :)
De ontkenners aan de ene kant, die op de oude voet willen doorgaan en alle problemen wegwuiven... problemen bestaan wel bij andere rassen, maar niet bij de labrador :ellendig: Labradorfokkers doen hun stinkende best en testen toch al zo veel en ach.. die enkele ongezonde pup.. dat is pure pech. De kynologie is in rep en roer, maar dat geldt niet voor ons, bij ons is er niks aan de hand 8)
En aan de andere kant de bezorgde mensen (waaronder genetici, dierenbescherming, dierenartsen en gelukkig ook steeds meer fokkers) die zien dat het niet goed gaat in de rashondenfokkerij. Die zien dat er steeds meer erfelijke aandoeningen de rassen insluipen, jawel ook in ons ras, en die willen nadenken over manieren om het tij te keren zonder meteen de hakken in het zand te zetten.

De grote boosdoener bij al die erfelijke afwijkingen is homozygotie, dus inteelt. Maar onze fokmethode aanpassen en voorzichtiger worden met lijnteelt? Ben je gek, dan kunnen we niet meer van die mooie homogene types fokken 8) Want dat is het hoogste ideaal: labradors fokken die zó homozogoot zijn, dat het bijna klonen van elkaar zijn :?

@ Saskia: is het weleens bij je opgekomen dat die keizersnedes wel eens, heel misschien, het gevolg zouden kunnen zijn van die lijnteelt? Zaken als vitaliteit, levensverwachting, afweer tegen ziektes, maar ook vermogen tot voortplanting worden slechter bij teveel inteelt. Vroeger dachten we dat één gen netjes één eigenschap aanstuurde. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Genen beïnvloeden elkaar. Als je één eigenschap wegfokt, fok je ongemerkt en ongezien ook andere eigenschappen weg. Dus bijv. het wegfokken van een lage staartaanzet zou bijv. best wel eens mede effect kunnen hebben op de nestgrootte, of de hartfunctie, of de nieren, om maar eens wat mogelijkheden te noemen. Dat weet geen mens precies, we weten alleen dat het zo werkt. Daarom is het wegfokken van te veel genetische variatie zo riskant. Niemand weet wat je nog meer wegfokt en welke gevolgen dat kan hebben.

Dit kwam ik toevallig gisteren tegen:
http://terriermandotcom.blogspot.com/20 ... -pain.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En nou niet weer meteen roepen... ja, dat zijn wolven, dat geldt niet voor labradors. Het gaat om een biologisch principe, dat geldt voor iedere diersoort, zelfs voor ons mensen en ook voor de labrador :)

Hanneke
Janneke
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Janneke »

brigitte064 schreef:Hier ben ik het absoluut niet mee eens saskia

Hier ben ik het dus helemaal mee eens! Er hoeven er niet zoveel te zijn. Kwaliteit boven kwantiteit! :)
Afbeelding
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Maar Hanneke.
Pak eens een stamboom van de jaren 70.....wat zie je daar?
Ik kijk in labrador stambomen boek 1977 uit Engeland.
In bijna alle stambomen komen drie a vier x wel Sandylands Mark, Sandylands My Lad en niet te vergeten Sandylands Tweed of Blaircourt tegen.
In een ander topic zei je dat vroeger alles beter was, net zoals Ed Gubbels.....waarom ben ik nu dan diegene die fout is..?

En een keizersnede door genepool ik schrijf Hanneke, ik heb een dochter van haar, die geen keizersnede heeft gehad, en toevallig heb ik met haar ook nog eens terug gefokt....dus niks mis mee.
Hanneke het enne topic zeg je dit...vroeger alles beter was.
En dan nu jezelf tegenspreken....?
Groetjes Saskia

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

@ Saskia: Toen het stamboek voor de labrador werd gesloten, zo´n honderd jaar geleden, was de genetische variatie in het ras nog behoorlijk groot. Vanaf de sluiting zijn er nooit meer genen / allelen bijgekomen. Inderdaad pasten de fokkers vroeger allemaal op grote schaal lijnteelt toe. Juist daardoor werd de genetische variatie steeds kleiner. Dat is een voortschrijdend proces, waar de fokkers van vroeger mee begonnen zijn. Overigens zonder dat ze wisten dat ze iets fout deden, want die kennis bestond toen nog niet. Een hond heeft heel veel genen die allemaal meerdere allelen hebben. Zo´n genenpool kan dus heel wat hebben, voordat de variatie zó is afgenomen dat je er echt iets van gaat merken. Dat punt is nu bereikt, je ziet dat er bij de meeste rassen na honderd jaar lijnteelt fokken nu ineens allerlei rare dingen de kop op steken: ze worden niet oud, sommige rassen nog maar 6 of 7 jaar, ze krijgen kleine nestjes, ze krijgen kanker, het aantal keizersnedes neemt toe (jawel, ook bij de labrador), ze kunnen niet meer dekken, krijgen auto-immuunziektes, allergieën, enz. enz. Dat proces is begonnen al direct na het sluiten van het stamboek, maar nu pas beginnen we er iets van te merken.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Om in lijntermen te bkijven saskia, het is duidelijk wij twee staan wat onze visie betreft lijnrecht tegen over elkaar :D
En, ik ben me er zeer wel van bewust dat ik eigenlijk wel een beetje een vreemde eend in de bijt ben, vele vele fokkers zullen het zeer zeker meer met jou, dan met mij eens zijn :D

Hanneke, dit moet mij toch wel even van het hart, helemaal eerlijk vind ik jouw reactie niet, immers jij fokt ook naar behoefte, daar hebben wij weleens een discussie over gehad als ik mj niet vergis :wink: In mijn ogen begint t daar al mis te gaan dan, het zal mij, grof gezegd, een reet roesten wat "men" of "ze" denken van mijn honden, de dag dat ik een nest moet doen om de klant te plezieren, is de dag dat ik stop.
Afbeelding
Plaats reactie