Diskwalificaties Crufts

Respecteer elkaars mening.
vanderwyk

Ongelezen bericht door vanderwyk »

Als mijn hond met epilepsie z'n medicijnen op tijd krijgt kan hij de hele dag aan werkproeven deelnemen, en is hij niet zielig.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

vanderwyk schreef:Als mijn hond met epilepsie z'n medicijnen op tijd krijgt kan hij de hele dag aan werkproeven deelnemen, en is hij niet zielig.
Zullen we weer ontopic gaan?

Jij zegt het volgende:
vanderwyk schreef:Dat er überhaupt honden zijn gediskwalificeerd betekent toch wel dat de mensen die op dit forum beweren dat showhonden niet gezond hoeven te zijn geen flauw benul hebben waarover ze schrijven.
Het tegendeel is nu wel bewezen of heb je dat niet door?
Wat "de mensen" ik dus, bedoelde met deze opmerking is dat de keurmeesters er niks van zeggen/het niet zien/er niks aan doen.......dit blijkt maar weer, want al deze honden hebben eerst in de ring een BOB gehaald, vervolgens moesten ze naar een DA (iets wat nieuw is op Crufts begrijp ik uit de verhalen) en deze heeft de honden hun titel "afgepakt" of er iig voor gezorgd dat ze niet in de erering mochten.
Mijn punt is dus gemaakt denk ik zo?!?

Heb ik verstand van shows? nee, ik heb alleen op Bennekom geshowd, daar heeft mijn hond geen DA gezien hoor, buiten de ogendokter dan, maar dat is vrijwillig :)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Ja het verschil is nu inderdaad dat een dierenarts ook naar de honden heeft gekeken.
Oftewel, de dierenarts is ervoor om naar de gezondheid van de honden te kijken.
En de keurmeesters zijn ervoor om naar de buitenkant van de hond te kijken, die letten niet op gezondheid zoals een dierenarts dat doet.
Dus op alle shows waar de honden niet bekeken zijn door een dierenarts, daar kan het heel goed zijn dat honden een mooi rapport gekregen hebben van de keurmeester, maar van binnen niet gezond hoeven te zijn.
En dat is het verschil.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Ja en allemaal andere rassen dan de labrador !!
Dit is een labradorforum.
We worden de laatste tijd bedolven onder internet website en bloggen van allemaal andere rassen.

Net zoals het stuk in de LP wat dus algemeen blijkt te zijn en niet over labradors gaat.

De labrador die won werd zelfs tweede in de raskeuring heeft dus de keuring van de dierenarts doorstaan op de Crufts.
Hij heeft een super gangwerk en ziet er beeldschoon uit, ook zijn stamboom is niet verwant dus al met al, super keuze.
Kan iedereen met een labrador weer rustig slapen.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Nou het lijkt me niet dat die ene labrador waar jij het over hebt, representatief is voor alle labradors die er maar bestaan.
Dat is wel erg kort door de bocht.
Het had naar mijn mening ook net zo goed een labrador kunnen zijn die niet door de keuring van de DA was gekomen.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ook in Nederland zijn de instructies voor keurmeesters sinds een jaar aangescherpt. De Zweedse Kennelclub heeft n.a.v. Pedigree Dogs Exposed een document opgesteld. Daarin staan risico-rassen met per ras instructies voor de keurmeesters, waar ze bij het keuren op moeten letten. De risicorassen zijn onderverdeeld in gradaties: hoog risico tot enig risico. De labrador staat daarin bij ´enig risico, behoeft enige aandacht´.

Dat document is door onze Raad van Beheer overgenomen en vertaald en er is eind 2010 een internationaal keurmeesterscongres over geweest. Dat congres heeft uiteindelijk geleid tot een Nederlands einddocument, waar dus richtlijnen instaan voor keurmeesters, waar ze extra goed op moeten letten bij de risicorassen. Hier kan je het lezen:
http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... 011_V3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen... in tegenstelling tot de Engelse scherpere regelgeving, is het hier in Nederland een papieren tijger gebleken. Lees de inleiding maar eens. Daarin staat dat een hond met een duidelijk overdreven raskenmerk dat tot gezondheidsproblemen kan leiden, hooguit een Goed mag krijgen. Gebeurt dat hier op de Nederlandse shows? Ik heb er in ieder geval nog nooit iets over gehoord.
Wat wél gebeurt, en dat juich ik alleen maar toe, is dat labradors met overgewicht een lagere kwalificatie krijgen. Dat heeft volgens mij al tot een andere cultuur in het ras geleid. Je ziet niet meer van die dikzakken als een aantal jaren geleden. Maar van mij mogen deze instructies veel strenger worden toegepast.

Hanneke
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

In Engeland krijgen alleen de BOB´s van de 15 risicorassen die dierenartskeuring, alle overige rassen niet.

Dit is een internationale brede discussie over gezondheid van rashonden, álle rashonden. Er zijn rassen die enorm in de gevarenzone zitten en rassen die dat minder zijn. Maar alle rassen fokken binnen gesloten populaties en lopen dus het risico op inteeltproblemen. Alle rassen worden geshowd en lopen dus het risico op overdrijving.

Best een aardig discussiepunt: is de showlabrador van nu op weg naar overdrijving? M.a.w. sluipen er ook ongewenste ontwikkelingen op het gebied van exterieur ons ras binnen? Om maar een voorzetje te doen: ik meen dat Jaap van der Wijk ooit iets heeft geschreven over het feit dat ons ras steeds kortbeniger wordt.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Hanneke, als je kijkt naar al die jaren dat je begint veranderd er steeds elke keer weer wat.
In de jaren 70 gingen ze laag, toen in de jaren 80 en 90 te groot, toen weer te laag, en dan weer te hoog.
Zo blijf je bezig om steeds je typ weer vast te zetten.
Zoals ik nu in ons ras weer zie veel honden met een hoge hak en slechtere achterhand hoekingen.....elke 10 jaar gebeurt er weer zoiets.
Waar we dan weer ons allemaal straks hart voor maken om dit te verbeteren.

Dat er honden gefokt worden met te kleine schedels en andere enge afwijking is verschrikkelijk en moet sowieso wat aangedaan worden.
Maar in drie en half jaar tijd, vind ik dat ze op de goeie weg zijn, zoals ik de reacties ook lees, ze doen er tenminste iets aan.
Ik vond nu de honden absoluut niet meer dik, terwijl dat dit aantal jaar geleden wel was.
Groetjes Saskia

Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

Laboriginals schreef:Ook in Nederland zijn de instructies voor keurmeesters sinds een jaar aangescherpt. De Zweedse Kennelclub heeft n.a.v. Pedigree Dogs Exposed een document opgesteld. Daarin staan risico-rassen met per ras instructies voor de keurmeesters, waar ze bij het keuren op moeten letten. De risicorassen zijn onderverdeeld in gradaties: hoog risico tot enig risico. De labrador staat daarin bij ´enig risico, behoeft enige aandacht´.

Dat document is door onze Raad van Beheer overgenomen en vertaald en er is eind 2010 een internationaal keurmeesterscongres over geweest. Dat congres heeft uiteindelijk geleid tot een Nederlands einddocument, waar dus richtlijnen instaan voor keurmeesters, waar ze extra goed op moeten letten bij de risicorassen. Hier kan je het lezen:
http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... 011_V3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen... in tegenstelling tot de Engelse scherpere regelgeving, is het hier in Nederland een papieren tijger gebleken. Lees de inleiding maar eens. Daarin staat dat een hond met een duidelijk overdreven raskenmerk dat tot gezondheidsproblemen kan leiden, hooguit een Goed mag krijgen. Gebeurt dat hier op de Nederlandse shows? Ik heb er in ieder geval nog nooit iets over gehoord.
Wat wél gebeurt, en dat juich ik alleen maar toe, is dat labradors met overgewicht een lagere kwalificatie krijgen. Dat heeft volgens mij al tot een andere cultuur in het ras geleid. Je ziet niet meer van die dikzakken als een aantal jaren geleden. Maar van mij mogen deze instructies veel strenger worden toegepast.

Hanneke
En of dat gebeurt in Nederland.

Ik heb een keurrapport gelezen van een lab die alleen maar U's had gehaald en een G kreeg met een fantastisch keurrapport, maar, toen kwam de maar... omdat hond te zwaar was, LEKEN de poten te kort, de kop te klein en LEEK de beweging gehinderd.
Ten tweede gezien dat iemand na goed overleg met de keurmeester zich terugtrok vanwege iets dat de keurmeester aan de hond zag.
vanderwyk

Ongelezen bericht door vanderwyk »

Laboriginals schreef:Best een aardig discussiepunt: is de showlabrador van nu op weg naar overdrijving? M.a.w. sluipen er ook ongewenste ontwikkelingen op het gebied van exterieur ons ras binnen? Om maar een voorzetje te doen: ik meen dat Jaap van der Wijk ooit iets heeft geschreven over het feit dat ons ras steeds kortbeniger wordt.

Hanneke
Dat klopt. Exact tien jaar geleden heb ik enkele artikelen over dit onderwerp geschreven. Vervolgens heb ik geconstateerd dat de negatieve trend zich niet verder voortzette. Uiteraard kan ik niet zeggen of dat het gevolg van mijn artikelen was. Wel weet ik dat veel fokkers de artikelen destijds hebben overgenomen.
We hebben te maken met een rasstandaard. In die rasstandaard staat de "ideale schofthoogte" van reuen en teven vermeld. Ik ben van mening dat we in die buurt moeten blijven.
De eerlijkheid gebiedt dat mijn persoonlijke smaak meer naar de wat grotere Labrador uit gaat, maar ik heb mij nooit sterk gemaakt om zo'n trend te ontwikkelen. Wel vond ik dat 10 jaar geleden de Labradors in de showring kleiner werden naarmate de fokkers die ze showden ouder werden.
En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

vanderwyk schreef:Als mijn hond met epilepsie z'n medicijnen op tijd krijgt kan hij de hele dag aan werkproeven deelnemen, en is hij niet zielig.
Goed punt meneer van der wijck, wat te doen aan gebreken die op t eerste oog niet te zien zijn, maar die zeer zeker niet gewenst zijn, en waar vererving van voorkomen zou moeten worden.

Allereerst, misschien wist u dat niet, als u nou slim bent zet u uw hond niet in op werkproeven als u weet dat uw hond aan epilepsie lijdt, het vereist een behoorlijke concentratie, spanningsregulatie en lichamelijk uithoudingsvermogen....zoals u weet alledrie triggers voor een aanval.
En potju, dat zal dan maar gebeuren als uw hond net te water gaat, dan is de ramp niet te overzien he, dus gewoon lekker showen blijven met uw vriend :D

Dan wat te doen aan controle van erfelijke gebreken die niet zichtbaar zijn...een lastige, misschien een paar werkproeven aan de show vastknopen? :D
Afbeelding
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Da's toch al mooi dat t overgewicht wordt aangepakt, en ik vond de lab die won ook een hele brave, en ook mooi.
Toch viel mij iets op in die ring, ik weet niet pf jullie dat ook opgevallen is.
Ik zag dat de honden die niet zo gewild zijn bij de "gewone" man, dus die niet zo geschikt zijn als huishond, en dan met name de (voor)staanders, toch wel heel goed uitzagen, echt gebouwd voor t werk wat ze doen.
Zou dat nou betekenen dat er toch ergens een verband is?
Zeg maar tussen brede populariteit van een ras, en uiterlijk?
Afbeelding
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

brigitte064 schreef:Da's toch al mooi dat t overgewicht wordt aangepakt, en ik vond de lab die won ook een hele brave, en ook mooi.
Toch viel mij iets op in die ring, ik weet niet pf jullie dat ook opgevallen is.
Ik zag dat de honden die niet zo gewild zijn bij de "gewone" man, dus die niet zo geschikt zijn als huishond, en dan met name de (voor)staanders, toch wel heel goed uitzagen, echt gebouwd voor t werk wat ze doen.
Zou dat nou betekenen dat er toch ergens een verband is?
Zeg maar tussen brede populariteit van een ras, en uiterlijk?
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.
Het is daar denk ik gelijk als hier in Nederland aan het worden.
Een hond moet kunnen lopen, zo vond ik de labrador die won 1 met het beste gangwerk van zijn groep.
En ik denk om even te kletsen over deze reu dat die ook nog heel goed kan werken.
Qua stamboom te zien, is die erg verwant met mijn gele reu, en die werkt ook goed in mijn ogen, in jouw ogen misschien minder....maar hij kan het wel, ik ben daar de zwake schakel in.
Maar nogmaals het belangrijkste is denk ik wel al geschreven, ze gaan de goede kant op.

mag ik jou ook even een offtopic vraag stellen.
Ik hoorde van iemand dat het ze in de fieldtrail wereld in Engeland niet lukte om een Fieldtrail CH te fokken in het bruin.......werken de bruinen dan slechter, kun je mij dat uitleggen?
Mag ook prive hoor....?
Groetjes Saskia

brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Oeiiii sas, daar snij je een hekel punt aan :D
Om maar eerst eens een onduidelijkheid uit de wereld te helpen, de werklust zit hem niet in de kleur, zoals wij altijd zeggen, een goeie hond heeft geen kleur :wink:
Er zullen zat goede bruine werkers zijn, en ik weet in ieder geval zeker dat er eentje een fieldtrial in engeland gewonnen heeft, herman heeft dat met eigen ogen gezien, dus daar bestaat geen enkele twijfel over :D
Wat wel een feit is, is dat er in bijzonder weinig werklijnen bruin voorkomt, dus het is idd een zeldzaamheid.
Hoe dat komt, tja dat weet ik niet precies, ik kan er wel een gooi naar doen, ik denkt dat t komt omdat kleur toch wel de allerlaatste eigenschap is waarop een fokker met werklijnen zal fokken, er zijn zoveel andere, voor ons veel belangrijkere eigenschappen :)

Daarbij fokken we geen champs he :wink: ook in engeland niet, een ftch hebben is een kwestie van heel veel geluk, en werkelijk vele jaren trainen, de perfecte combinatie baas hond, de perfecte dag, het perfecte schot, en het perfecte apport, ik denk dat ik nu wel namens alle voorjagers kan spreken....je kan maar beter genieten van de gezamelijk weg ernaar toe, want de kans is niet zo groot dat je ooit met je hondje de titel mag dragen :D
Afbeelding
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Dank je wel voor je antwoord....tis me helemaal duidelijk.
En inderdaad een goede lab heeft geen kleur :wink:
Groetjes Saskia

Plaats reactie