Wat kost een hond??

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tammie »

Helemaal niet aan gedacht Tamara wb HEAO-opleiding, al wist ik het wel van je :D

Dat er gerichter op red fox fokkers wordt gezocht vind ik persoonlijk een enge ontwikkeling.

Als ik bv. kijk naar Roosje (foto's volgen nog), duidelijk Stefans en mijn favoriet bij de fokker maar nu nog te jeugdig om mee te fokken dan vind ik het geweldig om Indra te krijgen, op te mogen voeden, mee te mogen gaan trainen.
Wij willen heel graag een 2e er bij hebben in de toekomst. Als het dan een teefje mag worden van Roosje dan teken ik er voor. Maar dit ligt dan niet aan haar kleur (alhoewel die ook werelds is), niet aan haar bouw maar aan haar enorme lieve karakter.

Dat heb ik bij Leska ook heel duidelijk gevoeld. Met leska had ik ook meer dan met Freya.

Kortom kleur is mooi, heel erg leuk meegenomen maar karakter vind ik persoonlijk belangrijker.

Dat wil dus niet zeggen dat ik het vanuit het standpunt van de fokker niet kan begrijpen (integendeel).

Ik snap jouw punt echter ook :D
Terra5 schreef: Ik heb HEAO gedaan, snap dus wel iets van dat vraag en aanbod :D

Maar dan blijft het dus, dat het komt omdat de fokker "er mee weg kan komen". Er is voldoende vraag en de kopers zijn bereid zulke bedragen te betalen. Kosten nemen niet toe, er moeten geen extra dingen geregeld worden voor zulke nestjes. De winst neemt daarentegen dus wel toe. En daar ligt mijn punt ;-) Er zullen, is mijn vrees, meer fokkers zich gaan richten op deze variant geel. Ook de fokkers die het minder nauwkeurig nemen met de regels, alleen omdat er meer winst te behalen is op deze labjes. Uiteindelijk zal het aanbod ook gaan toenemen en het risico op een hype.

Ik vind het nu al opvallend dat je ook op het forum toch wat vaker leest dat er echt op deze specifieke kleur naar fokkers gezocht wordt. Dat er nu nog maar 2 fokkers zijn die deze kleur fokken, zegt mij nog niet dat er geen hype kan ontstaan.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Wel even leuk om hier ook neer te zetten:

Een rode Tibetaanse Mastiff, verkocht voor 1,5 miljoen dollar! Hij is blijkbaar ook een dekreu en je mag 12.000 euro per goed gemikte inseminatie betalen!

Tja , wat kost een hond?? En uiteindelijk is het : wat de gek er voor geeft. :)
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Tammie schreef: Waarom zou dit dan bijzonder zijn terwijl je bij ouders met werktalenten (bewezen) wel meer zou mogen vragen maar bij een vrij unieke kleur waarvan weinig fokkers in NL zijn dan weer niet?
Dat vind ik dus ook onzin. Uiteindelijk zijn het dezelfde kosten.
Maar ik weet dat het gebeurd, ik weet ook dat er mensen zijn die meer geld vragen omdat hun hond zo'n beetje alle titels heeft die er zijn te vinden.

Het is dus gebruik maken van de vraag, wel heel slim van deze fokkers, want als de mensen het er voor over hebben, dan heb je het maar mooi binnen....
Maar er word dan dus met name op kleur gefokt ipv op gezondheid/verbetering van het ras, net als jaren geleden toen iedereen een bruine labrador wou hebben.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Toen ik begon met labradors, was wit in de mode: niet alleen in de interieurs, maar ook hondenrassen moesten wit: er verschenen witte boxers, witte bouviers, witte herders en dus moesten ook de labradors (en de goldens) zo licht mogelijk worden. De ouderwetse (donker)gele labjes waren veel te gewoon en verdwenen uit het straatbeeld om plaats te maken voor bijna witte labradors. Toen kwam inderdaad bruin, iets nieuws, en het werd een complete rage die pas het afgelopen decennium wat afneemt. Gelukkig zie je nu weer alle drie de kleuren in het straatbeeld en ook als fokker merk je het, dat er weer vraag is naar alle drie de kleuren.

Foxred is er al heel lang, maar om de een of andere reden is het nooit aangeslagen bij het grote publiek. Gelukkig maar, niet vanwege de kleur, maar vanwege het fokmechanisme erachter. Fokken op één eigenschap brengt risico´s met zich mee, vooral als dat kenmerk weinig voorkomt in het ras. Of dat nou een weinig voorkomende kleur is, of een speciale werkaanleg, zoals de pointing labradors in Amerika, of nog iets anders, dat maakt niet uit. De genetische basis voor zo´n eigenschap is meestal maar heel beperkt, er zijn maar weinig dieren die die eigenschap dragen. Als je daarop gaat selecteren, creëer je een subpopulatie binnen het ras op een hele smalle genetische basis, met alle risico´s vandien.

En of je als consument daar nou blij mee moet zijn en er zelfs extra geld voor moet willen betalen? Maar ja, zo werkt het nou eenmaal in de economie: wat schaars is plus gewild, daar hangt een prijskaartje aan. De puppymarkt is een vraagmarkt, lees je overal: de vraag bepaalt het aanbod en de prijs. Bovendien heb je ook zoiets als consumentenpsychologie. De consument redeneert: duur staat voor kwaliteit, goedkoop is rommel.

Wij hebben wel eens bewust onze pupprijs omlaag gedaan, omdat we niet wilden meedoen met de ratrace. Wat gebeurde er: toen kregen we verontruste mails en telefoontjes met de vraag, of er misschien iets mis was met onze pups. Nou ja!!!! Dat plan hebben we dus maar weer laten varen.

Hanneke
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

dit is dus een veronderstelling van jou wat niet kloppend is.

Bij beide fokkers gaat het niet op en daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
roelien schreef:
Tammie schreef: Waarom zou dit dan bijzonder zijn terwijl je bij ouders met werktalenten (bewezen) wel meer zou mogen vragen maar bij een vrij unieke kleur waarvan weinig fokkers in NL zijn dan weer niet?
Dat vind ik dus ook onzin. Uiteindelijk zijn het dezelfde kosten.
Maar ik weet dat het gebeurd, ik weet ook dat er mensen zijn die meer geld vragen omdat hun hond zo'n beetje alle titels heeft die er zijn te vinden.

Het is dus gebruik maken van de vraag, wel heel slim van deze fokkers, want als de mensen het er voor over hebben, dan heb je het maar mooi binnen....
Maar er word dan dus met name op kleur gefokt ipv op gezondheid/verbetering van het ras, net als jaren geleden toen iedereen een bruine labrador wou hebben.
Liefs tammie
Afbeelding
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Dank je wel voor jouw visie Hanneke.

Anderzijds brengt dit ook een heel vertekend beeld met zich mee.

Nu weet ik hoe mijn fokker werkt, van de andere fokker weet ik het uit verhalen.
Maar er zitten inderdaad risico's aan zeker als je alleen maar naar de kleur kijkt en niet naar andere eigenschappen.
Laboriginals schreef:Toen ik begon met labradors, was wit in de mode: niet alleen in de interieurs, maar ook hondenrassen moesten wit: er verschenen witte boxers, witte bouviers, witte herders en dus moesten ook de labradors (en de goldens) zo licht mogelijk worden. De ouderwetse (donker)gele labjes waren veel te gewoon en verdwenen uit het straatbeeld om plaats te maken voor bijna witte labradors. Toen kwam inderdaad bruin, iets nieuws, en het werd een complete rage die pas het afgelopen decennium wat afneemt. Gelukkig zie je nu weer alle drie de kleuren in het straatbeeld en ook als fokker merk je het, dat er weer vraag is naar alle drie de kleuren.

Foxred is er al heel lang, maar om de een of andere reden is het nooit aangeslagen bij het grote publiek. Gelukkig maar, niet vanwege de kleur, maar vanwege het fokmechanisme erachter. Fokken op één eigenschap brengt risico´s met zich mee, vooral als dat kenmerk weinig voorkomt in het ras. Of dat nou een weinig voorkomende kleur is, of een speciale werkaanleg, zoals de pointing labradors in Amerika, of nog iets anders, dat maakt niet uit. De genetische basis voor zo´n eigenschap is meestal maar heel beperkt, er zijn maar weinig dieren die die eigenschap dragen. Als je daarop gaat selecteren, creëer je een subpopulatie binnen het ras op een hele smalle genetische basis, met alle risico´s vandien.

En of je als consument daar nou blij mee moet zijn en er zelfs extra geld voor moet willen betalen? Maar ja, zo werkt het nou eenmaal in de economie: wat schaars is plus gewild, daar hangt een prijskaartje aan. De puppymarkt is een vraagmarkt, lees je overal: de vraag bepaalt het aanbod en de prijs. Bovendien heb je ook zoiets als consumentenpsychologie. De consument redeneert: duur staat voor kwaliteit, goedkoop is rommel.

Wij hebben wel eens bewust onze pupprijs omlaag gedaan, omdat we niet wilden meedoen met de ratrace. Wat gebeurde er: toen kregen we verontruste mails en telefoontjes met de vraag, of er misschien iets mis was met onze pups. Nou ja!!!! Dat plan hebben we dus maar weer laten varen.

Hanneke
Liefs tammie
Afbeelding
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Waarom is het mijne een veronderstelling die niet klopt en zeg je tegelijkertijd:

Maar er zitten inderdaad risico's aan zeker als je alleen maar naar de kleur kijkt en niet naar andere eigenschappen.
Sigrid-75
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Sigrid-75 »

wij hebben 900 euro betaald...
een vriendin van mij 950 bij een andere fokker.
Afbeelding
My sunshine doesn't come from the skies,
it comes from the love in my dog's eyes...
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Voor Bob 850 en voor James 950. Het maakt mij niet zo heel veel uit, als ik een hondje uit een bepaalde combi wil en ik moet daar meer voor betalen... So be it, dan doe ik dat.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Omdat ik het las dat jij de veronderstelling gebruikte:
"er wordt dus met name op kleur gefokt ipv op gezondheid/rasverbetering."

Als ik kijk naar 1 van de 2 red-fox labradors van de NLV, de ander zal ik hierbij niet noemen omdat ik hun niet persoonlijk ken alleen en enkel uit verhalen en dus niet bruikbaar vind....weet ik dat er wel degelijk op gezondheid en karakter wordt gelet en dus op rasverbetering. Het gehele plaatje wordt bekeken zoals het ook hoort :D
Zoals ik het lees scheer je het over 1 kam heen wat niet eerlijk is richting de fokkers die het fokken en dus rasverbetering wel degelijk serieus nemen ook al wordt er fox red gefokt.
Er zitten risico's aan omdat als bv. heel veel fokkers zich op de fox red gaan toeleggen (wat overigens gewoon onder blond behoort en er in het beginsel eerder was dan het normale blond) de kans groot wordt dat de rest minder in tel gaat worden.
roelien schreef:Waarom is het mijne een veronderstelling die niet klopt en zeg je tegelijkertijd:

Liefs tammie
Afbeelding
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

ja ja en Hidde komt van de andere fokker :D
en nee wij hebben echt géén 1500 euro voor hem betaalt! 8)
Hidde`s fokker hebben trouwens meerdere kleuren labradors lopen,niet alleen de fox red.
en als ik zie hoe serieus ze het fokken nemen dan ben ik niet bang dat de fox red bij hun in de etalage komt te staan als zijnde heel bijzonder.
want ook al zie de fox red niet veel de kleur is al bijna net zo oud als het ras zelf :wink:

Hiddes ouders komen beide uit Amerika,daar is het kleurtjes fokken meer in geburgerd,maar ook de fokkers van resp. Simon als Marley zijn zeer serieus met fokken bezig.
zij waarschuwen zelfs om niet puur fox red te fokken daar je daar veel gezondheids problemen kan verwachten.
in Amerika is de puur foxred kleur populair,dus zonder lichtere haren.
de fokkers van Simon en Marley fokken fox red met de chincilla factor,dwz dat de haren van de hond lichter wordt naar de huid toe.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=f ... LcuiYjGgqw" onclick="window.open(this.href);return false;

voor wie het intressant vind :) dit is de fokker van Simon(Hidde`s vader)
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Even voor de helderheid, ik heb nergens gezegd dat de huidige fokkers het niet goed zouden doen hè? ;-)

Ik ben wel bang dat er een nieuwe hype kan gaan ontstaan, zeker omdat er blijkbaar toch ook meer winst gemaakt wordt op fokken met deze kleur. Ook al is dat maar 100 euro per pup. En een nieuwe hype kan dus wel resulteren in meer fokkers die het niet zo nauw nemen met de regels. Als er meer winst te behalen valt, dan komen daar volgens mij toch sneller de "fokkers" op af, die geld verdienen belangrijker vinden dan de gezondheid van het ras.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

ik denk dat het wel los zal lopen met een hype :)
de kleur bestaat al sinds 1899 en hoeveel fox red zijn er nu in Nederland?
ook in Amerika is de kleur niet echt mainstream.

en het bedrag wat wij betaald hebben zie ik ook voorbij komen bij verschillende fokkers met andere kleuren 8) dus tja.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

@roef dit is trouwens idd wel een goede.

Ook bij de fokker waar Simon, en dus ook de fokker waar onze pup vandaan komt zie je niet alleen de fox-red lopen maar ook de bruine, normale blonde (vandaar ook dat wij een donkerblond teefje krijgen) en de zwarte (vb Femke) rondlopen. Dus alle kleuren van de labrador rondlopen.

@Terra5, dan nog kan je je afvragen of dit echt opgaat. Als ik bv. Buddy neem, echt foxred dus, de vader van onze pup en ik kijk naar dat ik bv. minder betaal bij bepaalde andere fokkers (ook al is het maar 25 euro) dan denk ik dat dit nog wel meevalt.
Ik erken dus dat er risico's aan zitten als er fokkers onbezonnen bezig gaan maar zowel de fokker waar @Roef vandaan komt (horende uit verhalen van zowel onze eigen fokker als ook van die @roef) maar ook mijn eigen fokker kennen hun mogelijkheden, kijken serieus naar rasverbetering dan denk ik dat het wel los gaat lopen. Daarnaast is foxred zo'n bijzondere kleur, net zoals destijds de zilveren labrador wat tot nu toe (in NL iig nooit een hype is geworden) denk ik dat dit ook wel mee gaat vallen, het is een kleur is wat je mooi moet vinden of niet.
Liefs tammie
Afbeelding
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Nogmaals; ik heb nergens beweerd dat deze fokkers het niet goed doen ;-) Ook niet dat zij een hype creëren of wat dan ook.

Ik merk wel dat je de laatste paar jaar meer mensen een voorkeur hoort hebben voor Fox Red. Niet alleen op het forum, maar dat hoor ik ook af en toe om me heen. Het is niet dat iedereen die kleur ineens wil, maar ik hoor het wel wat vaker dan zeg 3 jaar geleden.

Ik zeg niet dat dat verkeerd is, dat het allemaal niet klopt. Ik zeg alleen dat er een risico bestaat dat er wel een hype ontstaat. Zeker als de broodfok door heeft, dat mensen bereid zijn meer te betalen voor een Fox Red en je daar mee kunt weg komen. Een hype kan ook ontstaan, doordat er meer aanbod wordt gecreëerd ;-)

En wat betreft de Silver labs. Volgens mij zag je een paar jaar geleden die "kleur" totaal niet in Nederland. Inmiddels worden die toch ook al op Marktplaats aangeboden..
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Plaats reactie