roef schreef:-Marianne schreef:Hoe kom je daaraan, als ik vragen mag (niet dat ik je niet geloof)?
Ik heb geen idee hoe het met andere merken zit, maar in RC zit vlees van gevogelte en daarnaast worden er nog dierlijke eiwitten toegevoegd dus het lijkt mij dat in dat geval de variëteit in eiwitten voldoende is.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... JBtNiPthVQ" onclick="window.open(this.href);return false;
brokkenfabrikanten maken elkaar ook graag zwart
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... XNiCkmElBw" onclick="window.open(this.href);return false;
In de eerste link gaat het over hypo-allergeen voer, wat niet te vergelijken is met normaal voer.
Beendermeel en/of veren als voornaamste eiwitbron lijkt mij ook niet je-van-het aangezien het vrij eenzijdig is, maar doorgaans wordt gewoon vlees gebruikt.
Laboriginals schreef:@ Marianne: je hebt bij eiwitten toch ook te maken met de biologische waarde en de verteerbaarheid. De BW geeft aan hoeveel een eiwit op het lichaamseigen eiwit lijkt (hoe meer, hoe beter) en de verteerbaarheid spreekt voor zich: hoe gemakkelijk kan het eiwit door het lichaam worden verteerd? Het ene eiwit is het andere niet. Voor honden zijn plantaardige eiwitten veel moeilijker te verwerken dan dierlijke en ook daarin heb je verschillen.
Dus het eiwitpercentage in hondenvoeding zegt op zich niet zoveel, je moet ook weten wat de kwaliteit ervan is. Dat bedoelde ik met mijn vorige post.
Hanneke
Ah, op die fiets. Dat klopt, over het algemeen kunnen dierlijke eiwitten efficiënter dan plantaardige eiwitten worden verwerkt door dieren. Daarom is het belangrijk dat een hond voldoende dierlijke eiwitten binnenkrijgt. Wanneer je vers vlees voert, zijn de eiwitten automatisch grotendeels dierlijk, wat een groot voordeel is van vers vlees. Bij brokken (Royal Canin tenminste) zijn de voornaamste eiwitbronnen vlees van gevogelte en (hydrolysaat van) dierlijke eiwitten; beide dus dierlijk. Deze brokken bevatten daarnaast ook plantaardige eiwitten, maar dit zijn eiwitten met een zeer hoog verteerbaarheidsgehalte.
@ Roos: Nu trek je die uitspraak van Keith Levy helemaal uit zijn verband. Dat stuk gaat namelijk over hypo-allergeen voedsel, wat niet te vergelijken is met normaal voer. Ik moet je overigens wel gelijk geven over het feit dat het een behoorlijk commercieel praatje is. Ik weet verder niets over de kwaliteit van dat verenmeel; mij lijkt het vrij eenzijdig maar als het een werkende oplossing is voor honden die allergisch reageren op regulier voedsel, dan is dat mooi.
Het testen van voedsel door middel van het uitsnijden van spierweefsel is walgelijk (net als de hele proefdierwereld), maar goed dat is weer een hele andere discussie.
En ik ben het met je eens hoor, een dier hoor je het voer te geven waar ze voor gemaakt zijn. Volgens mij kom ik in deze discussie over als een commercieel medewerker van RC (wat overigens niet het geval is

), maar zelf voer ik KVV wat in mijn ogen gewoon beter is dan brokken. Ik probeer in deze discussie enkel duidelijk te maken dat brokken van goede kwaliteit niet zo slecht zijn als regelmatig wordt beweerd.
@ Els: Waarom staat plantaardig materiaal voor de hond voor jou gelijk aan puur vergif? Vergif is het niet, het is enkel zo dat een hond niets heeft aan veel onbewerkt plantaardig materiaal. Brokken bevatten relatief veel (bewerkt) plantaardig materiaal, dat klopt en dat is ook een nadeel van brok, maar dat maakt het niet tot vergif. Brokproducenten bewerken dit plantaardige materiaal dusdanig dat het bruikbaar is voor de hond.