Onze training vandaag

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Onze training vandaag

Ongelezen bericht door Lupos »

Vanochtend had ik de spullen en Juna gepakt en ben ik naar Reeuwijk gegaan. Eens even lekker één op één trainen met tussendoor gewoon vrij wandelen en lekker genieten van de buitenlucht.
Op het eerste pad mag ze na het P&P gelijk aan de gang. Ze rent "vrij" en ik laat enkele keren op verschillende afstanden de zitfluit klinken. Ze gaat keurig zitten :klasse:
We komen bij een bruggetje en hier leg ik mijn eerste apportje uit: net over de brug, Juna mag zien waar hij valt. Vervolgens loop ik schuin het veld op, en stuur haar op een afstand van zo'n 30 meter uit. Intussen, als zij om de hoek verdwijnt voor die dummie, leg ik aan de andere kant van een slootje een dummie. Exact de goede windstand dus ik vond het een mooie test: wind kwam recht onze kant op vanaf de dummie.
Juuntje bracht de eerste netjes binnen, ik zet haar naast en stuur haar op het blinde apportje. Het moment dat ze twijfelt krijgt ze ineens lucht in de neus, springt het slootje over en komt recht terug met de troffee. :applaus:
Juuntje mag weer "vrij" en we lopen verder tot aan een paar diepe bosjes. Hier leg ik een zoek apport uit. Juna heeft de laatste tijd moeite met blijven zitten terwijl ik wegloop, maar nu ging het goed. Ze haalt netjes het tennisballetje dat tussen de bramenstruiken lag terug.
Juuntje mag weer "vrij" en we lopen verder tot aan een kruising. Ik zet Juuntje op de kruising neer en leg links en rechts van haar een dummie. Dan ga ik een eindje verderop staan en stuur haar links en daarna rechts uit. Ook helemaal netjes :D Het enige wat ze wilde doen was met de 1e dummie doorlopen naar de tweede, maar op een hier-fluit kwam ze er keurig mee binnen.
We komen een Weimaraner pupje tegen waar Juuntje even mee mag ravotten. Daarna komen we op het grote veld. Hier wilde ik wat steadyness doen, en overhands wegsturen. Steadyness gaat nu netjes. Vorige week wilde ze nog wel een langsrollend balletje pakken, maar nu blijft ze keurig wachten. Vervolgens "volg" naar de tweede dummie die ik zelf oppak en tot slot een balletje, die ik ver weggooi en de afstand vergroot door haar eerst een eind mee de andere kant op te laten volgen... en dat weet ze dan nog feilloos :verliefd1: Heerlijk!!
Alleen het overhands rechtsom... dat is nog een hele dobber... ze gaat rustig 360graden met de klok mee om dan links van haar een dummie te pakken. Rechts van haar gaat ze wel direct... maar ze heeft dus een linksom-tic :lol:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Lotte
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lotte »

Wat een leuk verslag.
Ik heb even een vraag.
-. Je vertelt dat je je hondje zit fluit terwijl ze vrij loopt op een pad. Hoe heb je dit aangeleerd?
Ik ben nu ook het zitten op afstand aan het trainen en als ze in een straal van 2 meter rond mij is gaat het prima maar op grotere afstand komt ze eerst op mij afgelopen.
De enige oefening die ik op dit gebied ken is het gooien met een bal: je doet net of je gooit en als de hond een stukje bij je weg is je hand met bal gestrekt omhoog en de zitfluit. Hond kijkt waar bal blijft en gaat zitten. Dan balletje weggooien. Nadeel van deze manier: Ik kan niet heel ver gooien dus er is weinig variatie in afstand.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ik geef "vrij"en Juna loopt dan een eindje vooruit, dan fluit ik en als ze opkijkt beweeg ik mijn hand in het zit-gebaar (hand recht omhoog met open palm). In het begin eerst op korte afstand, en dat steeds verder uitbouwen, tot de hond ook op grote afstand het gebaar herkend. Niet te snel opbouwen met afstand, zodat je hond zeker weet dat hij het goed doet. Ik heb dit met de clicker getraind. De click kreeg ze alleen als ze direct op dezelfde plek ging zitten. Nu kan ze dat op een meter of 30 probleemloos.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

misschien een domme vraag, maareh: overhands wegsturen? Wat is dat? :)

verder klinkt het alsof ze het super doet! erg leuk!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Wow zeg, dat lijkt me geweldig! Wat goed dat je zo'n trainingsmoment inlast en het nuttige met het aangename koppelt! Juuntje lijkt me een heerlijke werker!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

sbientje schreef:misschien een domme vraag, maareh: overhands wegsturen? Wat is dat? :)

overhands wegsturen is dat je hondje met zijn zicht naar jou toe zit, op een afstandje (dit maak je naarmate je verder bent steeds groter) en dat er achter je hond een dummie valt (of je gooit die er zelf overheen). Ze moet zich dan op een commando omdraaien en de dummie achter zich gaan halen.
Afbeelding

sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Lupos schreef:
sbientje schreef:misschien een domme vraag, maareh: overhands wegsturen? Wat is dat? :)

overhands wegsturen is dat je hondje met zijn zicht naar jou toe zit, op een afstandje (dit maak je naarmate je verder bent steeds groter) en dat er achter je hond een dummie valt (of je gooit die er zelf overheen). Ze moet zich dan op een commando omdraaien en de dummie achter zich gaan halen.
ah okee! thanks, weer wat geleerd :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Lotte
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lotte »

Bedankt voor de duidelijke uitleg Dorine.
Lotte is geconditioneerd op de clicker. Ik ga er het ook eens op die manier proberen.
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tilly »

Mooi verslag Dorine :D
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Klinkt als leuk en nuttig bezig zijn :D
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Joco
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Joco »

Leuk verslag , wij gaan dadelijk ook wat werken :D
relaxrex
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door relaxrex »

:D dat was dus heerlijk genieten voor jullie allebei!
groetjes corrie en lebber van rex.
Afbeelding
het mooiste wat je kan zijn is jezelf.
taggart

Ongelezen bericht door taggart »

Super hoor!!!! Echt genieten!!
thomasenjasper
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door thomasenjasper »

Knappe Juna :applaus: