Akka en haar 1e certificaat

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Akka en haar 1e certificaat

Ongelezen bericht door Tilly »

Afgelopen zaterdag, 4 juli hadden we "de onderlinge" een dag plezier met allerlei proeven om te kijken hoe ver de honden zijn. Wij gingen op voor C.

Tegen half 7 op, om 8 uur naar Reeuwijk en om 9 uur begon het.

En wat was het al warm.... Akka gelijk een sloot ingestuurd voordat proef 1 kwam.

Proef 1 was C & D
C = houden van de aangewezen plaats, 2 min. afliggen uit zicht
D = Apport te land

Wachten tot we mochten.... bibber de bibber, wat was ik zenuwachtig.
Afbeelding

Ik mocht op. Akka op plek wijzen, liggen en blijf en weg lopen. Natuurlijk moest ze helemaal tussen het riet. Ze zag niks. Ze ging zitten, collega hond ook.....
Wat duren 2 min. dan lang.... ophalen en aansluitend proef D

Er werd gebruik gemaakt van een mooie konijnen dummy. Nadat Akka eraan geroken had, dat mocht, wilde ze eraan gaan knabbelen dus heb ik een normale dummy gevraagd.... op voorhand 2 punten aftrek. Oke... het zij zo....
Dummy werd gegooid en Akka bracht deze mooi bij me..

Resultaat:
proef C, een vette 9, 1 punt aftrek omdat ze ging zitten.
proef D, een mooie 7, 2 punten aftrek omdat ik een normale dummy wilde en 1 punt aftrek omdat ik teveel bukte om de dummy te pakken, afwerking was niet netjes...

Proef 2 was F & H, dit was niet verplicht voor het C certificaat omdat dit pas bij de B is, maar we hebben het toch gedaan omdat Akka het kan en het leuk vindt. Kunnen we alvast kijken hoe het werkt op een proef :lol:
F = verloren apport te land
H = apport over diep water

Daar gingen we met een 9 en een 7 al op zak. Nu een test voor het B diploma en wat deed Akka het super. Zit, zoek apport en wachten. Daar kwam ze, met een dummy, via keurmeester om te laten zien wat ze had gevonden al wiebelend met haar kont. Ik zei... Hier en ze gaf de dummy af.
Wederom een hele vette 9.
1 punt aftrek omdat de afwerking weer niet netjes was, hoewel ze het wel schattig vonden dat Akka de dummy kwam showen.

Toen H, ook niet plicht maar het was zo warm dat we dit wel wilde proberen.
Hier wachten we tot we aan de beurt zijn, ik maak Akka's hoofd weer nat.
Afbeelding
Afbeelding

En daar gaat ons kleintje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het resultaat wordt verteld
Afbeelding

Deze keurmeester gaf ons geen cijfer maar wel wat woorden. Wij hadden een zeer goed.
Snel het water in, zwemmen goed en dummy pakken en zonder te roepen weer terug naar de basis en dummy in handen van vrouwtje en schudden maar.

Het ging goed... blij maar warm. Zo zeg, iedereen kookte.
Maar we moesten door. Op naar iets wat veel aandacht vroeg en wat ook wel een probleem kon opbrengen.

Proef 3 was A & B
A = aangelijnd en los volgen
B = uitsturen en komen op bevel

Na wachten en tussen door Gina en Akka het water in te hebben gestuurd waren wij aan de beurt.
Op voor proef A.... prima kijk ons gaan...
eerst aangelijnd
Afbeelding

Toen los volgen
Afbeelding
Afbeelding
En daar deed ik, ja ik... iets wat niet mocht... kom ik zo op terug.

Toen proef B....
Klaar staan om vooruit te sturen maar Akka heeft iets meer interesse in zijn krat met zijn lunch en drinken..
Afbeelding
Beetje samen lachen en toen weer serieus. En hier ging het echt de mist in. Akka ging niet vooruit en 1x naar zijn lunch. Na 4 pogingen om haar vergenoeg weg te sturen was het afgelopen. Alle keren kwam ze keurig bij me voorzitten met een blik... wat moet ik halen dan, ik ben moe... ik heb geen zin. Ze liep wel 2 meter vooruit en af en toe 10 maar geen 30 meter. Ze snuffelen, slenterde, hijgde, nam een plukje gras....

Jullie begrijpen het al.. een grote 0. Helaas. Ook wij hadden het warm en hadden honger.

Voor proef A kregen we een 7. Dit had een 9 kunnen zijn maar ik maakte een grove fout. Bij los volgen zag ik in mijn ooghoek dat Akka naar rechts wilde, achterlangs en in een reflex pakt ik met mijn linker hand haar nekvel en wees haar naast. En we liepen rustig het achtje af.... Had er totaal niet bij stilgestaan dat dit dus echt niet mocht, was uit den boze. Ik had gewoon door moeten lopen en al kloppend op mijn linkerbeen of zo Akka moeten roepen, want... praten mag ook niet. Dat deed ik ook een beetje maar dat was niet al te erg. Door de trek van mij aan Akka kreeg ik 2 punten aftrek.

Toen liep het tegen 13 uur en konden we eindelijk even rusten en lunchen.

Tijdens de lunch de dames laten zwemmen en Akka kwam al snel naast me liggen met kop op haar voorpoten. Louis zei al...die is moe...
Ja, maar we moeten nog zo wie zo voor certificaat C, proef E doen en dan mag ze zwemmen, gaat helemaal lukken...

Aansluitend Proef 4, E & G
E = apport uit diep water
G = markeer apport te land

Op voor proef E. Nou... diep water was het niet. Er waren zelfs honden die de dummy al lopend konden halen.
Ook Akka verkeer zich en wilde plonzen maar volgens mij ging het neit helemaal naar haar wens. Ze pakte de dummy en bracht deze... zeer sloom, via een omweg, al struikelend over de stenen die in het water lagen en doen het pad zoeken naar me. Ook wilde ze inspringen, wat ze normaal nooit doet. Resultaat... een 6je, maar voldoende.

Wij weer wachten op de andere en Akka ging liggen, zag niks meer en sloot haar oogjes....

Toen hebben we besloten dat wij proef G niet gaan doen. Was ook niet verplicht en Akka en Gina waren echt te moe. Bij proef E waren er zelfs honden die de dummy geeneens pakte maar alleen wilde zwemmen terwijl ze het normaal wel deden.

Wij en nog een dame gingen ons afmelden voor H en naar de tent van de KNJV. Het was ondertussen 14 uur.... daar plofte we neer.
Afbeelding Akka is moe....
Afbeelding
Ook Gina is het zat na een dag van half 7 tot 14 uur...
Afbeelding

Tegen half 5 kwam de rest van de 30 mensen, met honden zeer moe... wij waren uitgerust en ook hadden we de auto in de schaduw gezet.
Tegen 17 uur de dames een plasje laten doen en hup... de auto in. Akka ging liggen en bleef liggen.

De bbq ging aan, wijntje erbij en de prijs uitreiking.
Hier is Akka's certificaat en ik zeg jullie... wij zijn trots, al heeft ze geen C door die grote Nul van proef B, de andere cijfers mogen er zijn

Afbeelding
Afbeelding

Echt...wij zijn trots op haar 1e certificaat en hebben een hele leuke, gezellige, doch zeer warme en vermoeiende dag gehad.

Tegen 19 uur waren we thuis en de dames plofte neer... Om half 11 hebben we ze wakker moeten maken.

Gisteren, zondag hebben we een rustdag gehad.

Jullie lezen het, het was leuk en we gaan door. Door met trainen en oefenen. Ze is het waard en Akka vindt het leuk en doet haar best.
Wij zijn zeer trots.....
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Super gedaan Tilly!!! :applaus: Jullie zijn nog niet zolang geleden begonnen.
Toppie van Akka. Op naar het vervolg. :klasse:
Labje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Labje »

Wowww, wat goed joh.
Een leuk verslag. :klasse:
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke
Afbeelding
thomasenjasper
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door thomasenjasper »

Goed gedaan zeg, en het was ook superwarm zaterdag.
Groetjes Sandra, Choco & James
roos

Ongelezen bericht door roos »

Geweldig van dat mooie meisje, helemaal in die hitte.
Mooi verslag heb je er van gemaakt, heel leuk om te lezen :)

Gefeliciteerd allebei :klasse:
marron
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door marron »

:applaus: :applaus: ik vind het een :klasse: resultaat van jullie :klasse:
gefeliciteerd :applaus:
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Over het "blind" vooruit sturen wordt vaak heel achteloos gedaan, maar het is zo ongeveer de moeilijkste oefening! Je hond moet erop vertrouwen dat als jij zegt "vooruit" dat daar dus blijkbaar iets moet liggen, en dan ligt er soms ineens niets... Je hond gaat dan twijfelen en tja, bij een wedstrijd ben je zelf ook wat zenuwachtig natuurlijk...Zolang je er maar plezier in hebt denk ik dan ;)

Ik vind het een mooi resultaat hoor Tilly, hartstikke knap gedaan! Prachtige puntenlijst en een heel leuk verslag :D
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

:wave: Gefeliciteerd!! :feest3:
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Mooi resultaat! Gefeliciteerd!!
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ik dank jullie. We zijn 7 april pas begonnen en Akka is natuurlijk al 3 jaar.
En ja Dorine, het is een heel moeilijk onderdeel.

Vanmiddag even geoefend met Akka neerzetten, riem af en deze naast haar laten liggen.
Ik 20 meter verder lopen en haar bij me roepen. Ze wilde de riem pakken maar ze houdt niet van dat ding dus bedacht zich en kwam naar me.

Weer naast en haar "voor uit" gestuurd met zachtjes... naar je plaats (riem dus)....

En jullie zullen het niet geloven. Ze rende naar de riem en ging daar zitten :D :D :D

De 2e keer trapte ze er niet in. Maar... we blijven oefenen.

Het certificaat pronkt op de kast, echt wel, we zijn best blij en hebben een hele leuke dag gehad. Stilletjes kijken we nu al uit naar volgend jaar :D :D

Leuk dat jullie het verslag leuk te lezen vonden.

Vanavond weer training, dat gaat door t/m 11 augustus en vanmiddag had ze de kolder in haar bolleke dus dat beloofd wat :wink:
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Let wel op dat riem sturen een andere oefening is dan plaats sturen he ;)

Hoe ik m doe:
- ik leg een dummie uit in een rechte lijn, en loop vervolgens om naar de andere kant van die rechte lijn. (ik loop die lijn dus niet met haar) Vervolgens zet ik haar dan op een rechte lijn in.
- ik leg drie dummies uit met een tussenruimte waarvan ze niet gaat overpakken en stuur haar vier maal uit. Die vierde keer ligt er dus niets meer en komt er een beloning vanuit mij (dan wel clicker, dan wel een vierde dummie die ik bij gooi) na het affluiten.
- ik gebruik één plek waar ik haar altijd eerst vooruit stuur, soms ligt er wel een dummie en soms niet. Die leg ik eventueel al uit voordat ik Juna uit de auto pak.

Op deze manier blijft het spannend om vooruit te gaan en er komt altijd iets. :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Joco
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Joco »

Knap verslag een mooie uitslag
Blijven oefenen en jullie halen het zeker wel.
Proficiat :applaus:
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Weet je Dorine dat met die dummy. Akka pakt dan de dummy en brengt deze bij me, hetgeen op vooruit sturen weer het gevaar is dat ze er niet intrapt.

Gisteravond deed ze vooruitsturen super. Weet je waarom... omdat het gras hoog was en het dus spannend is. Ook het terugkomen ging goed. 3x roepen was voldoende, teveel, weet ik maar was er al blij mee, want ze blijft dus zoeken.

Ja vrouwtje... je kan wel roepen maar ik zoek iets..

Het is in ieder geval erg leuk. We hebben er veel plezier in en zijn lekker een hele avond in de buitenlucht ipv op de bank :D :D
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Mooi verslag en een mooie lijst hoor, mag je met recht trots op zijn :applaus:

Het vooruit sturen terwijl er niks ligt vind Luna ook het moeilijkste, ze blijft net als Akka zoeken, er moet iets liggen toch :confused: :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Jullie zijn goed bezig :) Wat leuk het enthousiasme te lezen in je verslag :)
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Plaats reactie