blaffen piepen janken
-
timo jr
blaffen piepen janken
Ik zit met Timo op jachttraining.Het gaat allemaal goed we vinden het allebei helemaal geweldig.Maar sinds kort zit Timo verschrikkelijk teblaffen janken of tepiepen als hij even moet wachten op zijn beurt.Het is echt heel luid hij doet het niet zomaar een beetje zachtjes.Hoe leer ik hem dit af.Corrigeren helpt niet dan word hij alsmaar ongeduldiger en gaat in de riem bijten.Het is nog maar sinds kort dat hij dit doet.
-
esmoezie
- Speurneus

-
AnjaS
- Speurneus

Hij is dus enthousiast
maar een beetje te...
Wat zeg je trainer(trainster), neem aan dat die wel tips heeft en het ook niet prettig is voor de groep.
Weet niet hoever je bent, maar misschien kan je hem uitzicht en dan af leggen. Neem aan dat hij dan stil is.. dan terug gaan en hem een stukje laten volgen en dan een beloning!
Gewoon wat kleine oefeningen doen en dan niet te dicht op de groep of dat die kan zien wat de oefening is.
I.P piepen ze hier niet, maar als 1 van beide een keer een piep laat horen, krijgen ze hier een commando van stil of nee!
Succes!
Wat zeg je trainer(trainster), neem aan dat die wel tips heeft en het ook niet prettig is voor de groep.
Weet niet hoever je bent, maar misschien kan je hem uitzicht en dan af leggen. Neem aan dat hij dan stil is.. dan terug gaan en hem een stukje laten volgen en dan een beloning!
Gewoon wat kleine oefeningen doen en dan niet te dicht op de groep of dat die kan zien wat de oefening is.
I.P piepen ze hier niet, maar als 1 van beide een keer een piep laat horen, krijgen ze hier een commando van stil of nee!
Succes!

Dank je wel Anca
-
speurneus carola
- Speurneus

bezig blijven tussendoor, niet gaan dromen en je hondje zijn gang laten gaan, aan het werk houden en dan na een tijdje het commando rust erin bouwen. dus ff trainen hond af aan de voet, en commando rust wanneer je merkt dat de zenuwen weer gaan gieren, weer stukje trainen en wanneer je denkt dat ze weer zijn bedaard commando rust en wachten.
dit wachten steeds langer uitbouwen en gelijk afbreken wanneer je merkt dat ie weer de zenuwen gaat krijgen.
duidelijk en resoluut zijn en consequent
dit wachten steeds langer uitbouwen en gelijk afbreken wanneer je merkt dat ie weer de zenuwen gaat krijgen.
duidelijk en resoluut zijn en consequent
al me kinders uitgevlogen
-
timo jr
Mijn trainer zegt straffen met stem of corectie met de riem.Maar dit helpt niet .Mijn idee was negeren.n oefeningen tussendoor gaat goed maar al we stedines oefenen moet hij toch met meerdere honden op een rij zitten.Ik heb dan ook heel veel moeite om hem bij me tehouden.Als hij dan eenmaal mag is het ook net een raket wat word afgeschoten. 
-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

Ik wil je nou niet ontmoedigen....maar ik vrees dat je het op deze leeftijd er niet meer uit gaat krijgen..timo jr schreef:Mijn trainer zegt straffen met stem of corectie met de riem.Maar dit helpt niet .Mijn idee was negeren.n oefeningen tussendoor gaat goed maar al we stedines oefenen moet hij toch met meerdere honden op een rij zitten.Ik heb dan ook heel veel moeite om hem bij me tehouden.Als hij dan eenmaal mag is het ook net een raket wat word afgeschoten.
Piepen is een van de ergste fouten die je in aanleren kunt maken, je hebt je hondje veel te hoog in drift laten komen in zijn 1e jaar...en dit is het resultaat.
Waar het veelal fout gaat is een denkfout die veel trainers nog maken, zeker in Nederland....Het ophalen van de dummy is voor de hond de beloning...veelal wordt daar compleet aan voorbij gegaan in de aanleerfase.
Hiermee bedoel ik bijv., het gooien van dummies, het gek maken op de dummy, te vroeg wild laten proeven ed..
Wat je nog zou kunnen proberen is dus de beloning weglaten...bij piepen, niks op laten halen maar van het werk weglopen en gehoorzaamheid gaan doen...ga niet enorm straffen, want dat heeft naw weinig effect, je hond is letterlijk stoom af aan het blazen, en door hem te meppen of aan de lijn te rukken of wat dan ook, zorg je er eigenlijk alleen maar voor dat er nog meer stress wordt opgebouwd.
Verder is het ook nog eens zo dat, mocht je ooit eens een wedstrijdje willen doen, je accuut wordt uitgesloten als je je hond lijfelijk corrigeert...en dan heb je hetzelfde resultaat als dat je hond piept.
Je mag gerust ook eens een brom geven, maar ik vermoed dat je dat soort zaken allang geprobeerd hebt
Heel veel succes!!

-
Lunatic
- Speurneus

Luna was in het begin ook pieperig en erg ongeduldig, het liefst wilde ze voordringen
Ik ging dan gehoorzaamheid met haar doen, stukje lopen en laten volgen, dat soort dingen. Als we stonden te wachten tot we aan de beurt waren bij een oefening en ze was niet rustig, dan liet ik een ander voor gaan, ik zei op dat moment nee eerst rustig zijn en ging dan een paar stappen achteruit, meestal hielp dat wel.
Eén keer bleef ze aan de gang en toen heb ik haar de oefening niet laten doen, ik ben weggelopen bij de groep en ergens op een stoeltje gaan zitten en heb Luna naast me af gelegd, hier was ze het niet mee eens natuurlijk, maar zoals Brigitte zegt, het ophalen van de dummy is dé beloning en die heb ik haar afgenomen. Toen ze 10 minuten keurig naast me had gelegen zonder een piep te geven of ongeduldig te zijn, hebben we haar als beloning alsnog een dummy laten halen. Ik moet zeggen dit heeft heel goed gewerkt, want nu gaat ze standaard netjes rustig naast me liggen als ik even rustig sta te kijken, ze weet dus dat ze rustig moet zijn en als ze dat goed doet, ze als beloning een dummy mag halen
Heel veel succes, hopelijk valt het kwartje nog bij Timo.
Ik ging dan gehoorzaamheid met haar doen, stukje lopen en laten volgen, dat soort dingen. Als we stonden te wachten tot we aan de beurt waren bij een oefening en ze was niet rustig, dan liet ik een ander voor gaan, ik zei op dat moment nee eerst rustig zijn en ging dan een paar stappen achteruit, meestal hielp dat wel.
Eén keer bleef ze aan de gang en toen heb ik haar de oefening niet laten doen, ik ben weggelopen bij de groep en ergens op een stoeltje gaan zitten en heb Luna naast me af gelegd, hier was ze het niet mee eens natuurlijk, maar zoals Brigitte zegt, het ophalen van de dummy is dé beloning en die heb ik haar afgenomen. Toen ze 10 minuten keurig naast me had gelegen zonder een piep te geven of ongeduldig te zijn, hebben we haar als beloning alsnog een dummy laten halen. Ik moet zeggen dit heeft heel goed gewerkt, want nu gaat ze standaard netjes rustig naast me liggen als ik even rustig sta te kijken, ze weet dus dat ze rustig moet zijn en als ze dat goed doet, ze als beloning een dummy mag halen
Heel veel succes, hopelijk valt het kwartje nog bij Timo.
Groetjes Lin en een
van Max en een
van Luna, Doran en Zinzi
-
timo jr
Brigitte het vreemde is dat hij het sinds enkele maanden doet en dit is ons 3e seizoen van training en eerst deed hij het niet zo erg of helemaal niet.Maar ik in iedergeval proberen om hem niet de eend of dummy telaten halen misschien dat het helpt.Als ik bijv een oefening alleen doe bijv markeren of verloren zoek.Dan blijft hij wel netjes zitten tot ik het comando geef.Het is puur het wachten met meerde honden.
-
donna
- Middelgrote hondenneus

Ik herken dit ook wel. Wanneer ik alleen met Donna train is ze steady, piept niet. Zijn we met de groep dan wil ze graag inspringen. Het piepen is gelukkig bijna over. Er wordt gezegd om dan veel te oefenen met dummies weggooien en zelf ophalen. Donna blijft dan altijd zitten, maar met meerdere honden is het heel moeilijk. Maar als ik zie hoe ze vooruit gegaan is ten opzichte van vorig jaar, komt het vast allemaal goed. Blijf aub goede tips geven, ik heb er erg veel aan en lees erg graag mee op het forum
-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

Ja, dat is eigenlijk altijd wel het geval lieverd, weet je, als hij alleen is, is er geen concurrentie, en weet hij dat hij mag gaan en niet achter het net zal vissen zeg maartimo jr schreef:Brigitte het vreemde is dat hij het sinds enkele maanden doet en dit is ons 3e seizoen van training en eerst deed hij het niet zo erg of helemaal niet.Maar ik in iedergeval proberen om hem niet de eend of dummy telaten halen misschien dat het helpt.Als ik bijv een oefening alleen doe bijv markeren of verloren zoek.Dan blijft hij wel netjes zitten tot ik het comando geef.Het is puur het wachten met meerde honden.
Ergens is het toch niet goed gegaan dan, ik kan het heel moeilijk beoordelen vanaf mijn stoel, maar probeer zelf eens terug te kijken naar wanneer het nou begonnen is, en dan vooral het af en toe (want daar begint het altijd mee he
Ik vermoed toch dat jij, of de trainer hem te gek hebben gemaakt, dus de oefeningen te spannend hebben gemaakt, dit is geen verwijt he, maar ik probeer een beetje mee te denken.
Het kan ook zijn dat een of meerdere honden in de groep geluid zijn gaan maken.

-
Tilly
- Speurneus

- Contacteer:
-
Lotte
- Kleine hondenneus

-
kristies
- Speurneus

hier ook zo`n ongeduldig ding..
Wat ik geleerd heb; als hij piept ( Chester blaft niet ) dan in ieder geval nooit belonen door hem vervolgens te laten gaan. Pas als hij rustig zit te wachten mag ie. Verder loop ik van de groep weg als hij te onrustig wordt en ga ik even apart met hem een aandachtsoefeningetje doen.. de eerste paar keer in de groep heb ik mijn groepsgenoten amper gezien
Op zich gaat het bij Chester al een heel stuk beter. Hij blijft onrustig en met momenten mee willen rennen met een ander hondje wat aan de beurt is, maar piepen is echt een stuk minder..
Straffen heb ik niet geleerd..
Wat ik geleerd heb; als hij piept ( Chester blaft niet ) dan in ieder geval nooit belonen door hem vervolgens te laten gaan. Pas als hij rustig zit te wachten mag ie. Verder loop ik van de groep weg als hij te onrustig wordt en ga ik even apart met hem een aandachtsoefeningetje doen.. de eerste paar keer in de groep heb ik mijn groepsgenoten amper gezien
Op zich gaat het bij Chester al een heel stuk beter. Hij blijft onrustig en met momenten mee willen rennen met een ander hondje wat aan de beurt is, maar piepen is echt een stuk minder..
Straffen heb ik niet geleerd..
-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

Door heel goed naar je hondje te kijken en te luisteren, je ziet aan je hondje of hij spanning opbouwt (hij begint te trillen, trappelen, koppie naar voren)Lotte schreef:Ik heb even een vraag aan Brigitte: Jij schrijft eerder in dit topic"'je hebt je hondje veel te hoog in drift laten komen in zijn 1e jaar...en dit is het resultaat."
Hoe voorkom je dat een hond die graag werkt te hoog in drift komt?
En vooral, door niet teveel met dummie te werken (en zeker niet te gooien), en door niet teveel in een groep te trainen.

-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
jup, helemaal eens met Brigitte (maar ja, dat is ook mn leermeester voor mn hondjebrigitte064 schreef:Door heel goed naar je hondje te kijken en te luisteren, je ziet aan je hondje of hij spanning opbouwt (hij begint te trillen, trappelen, koppie naar voren)Lotte schreef:Ik heb even een vraag aan Brigitte: Jij schrijft eerder in dit topic"'je hebt je hondje veel te hoog in drift laten komen in zijn 1e jaar...en dit is het resultaat."
Hoe voorkom je dat een hond die graag werkt te hoog in drift komt?
En vooral, door niet teveel met dummie te werken (en zeker niet te gooien), en door niet teveel in een groep te trainen.
Ik heb bewust het eerste jaar privé les genomen. De "concurrentie" van andere honden heb ik heel geleidelijk opgebouwd: dus steeds met één of 2 honden, die ook stil zijn (anders steken ze je hondje aan in spanning) getraind naast de lessen. Geen dummies gooien de eerste tijd, maar alleen neerleggen. Geen wild gebruiken (zet je hond ook hoog in drift zéker een werkhond) en weinig met schoten werken. Wel het schot laten leren kennen, maar ook dat zorgt voor veel opwinding.
Zodra er wordt gepiept, direct corrigeren dan wel beloning wegnemen (dus weg van het jachtveld, of stem correctie) zodat piepen absoluut not done wordt voor je hond.

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012