Bij de schapen zie ik regelmatig bordercollies die gebruikt worden voor het drijven. Deze krijgen commando's via een fluitje die direct en zonder twijfelen uitgevoerd worden.
Kan een labrador ook aangeleerd worden om commando's vanop afstand uit te voeren, waarbij er direct wordt overgegaan tot zitten, liggen, staan, lopen, .... zoals bij het schapendrijven met bordercollies?
Ik zou dit willen aanleren aan Free, maar dan zonder de schapen. Dit lijkt een mooie manier te zijn om haar vanop afstand beter onder controle te houden, in een eventueel gevaarlijke situatie.
Commando's meteen uitvoeren
-
speurneus carola
- Speurneus

-
Bente
-
rimanime
- Speurneus

Je kan ook een handgebaar koppelen aan een commando en dan inderdaad dichtbij beginnen en dit uitbouwen. Dan steeds vaker het (gesproken) commando vervangen voor het handgebaar. Succes

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......
Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-
Tiene
- Grote hondenneus

Dit kan zeker en wordt veel gebruikt, dat heet dan derigeren, vb. als er een stuk wild valt en de hond heeft het niet zien vallen, blind zoeken, dan wordt hij gederigeerd naar de valplaats door middel van de fluit en eventueel handgebaren, zo gaat jack op de lange toon zitten op afstand en dan wijs ik links of rechts aan, komt hij in de buurt, dan geef ik korte fluitsignalen, zijn neus doet de rest 
Your dogs loves you, when No body else does