Maar niet naast blijven lopen
-
Jess
Maar niet naast blijven lopen
Brego is buiten zo enthousiast dat hij maar niet naast blijft lopen. Op zich hoeft hij niet perfect naast, maar hij gaat zo ver voor me lopen dat er druk op de lijn komt te staan.
Als ik hem korter hou dan nog precies hetzelfde.
Ik beloon hem als hij bij me loopt zonder te trekken, maar direct na de beloning rent hij weer vooruit. Als ik even wacht met het belonen (wel met stem) duurt het hem te lang en loopt hij weer snel vooruit.
Wat ik doe met uitlaten is: buiten direct p&p, dan netjes "naast" me lopen tot het stuk waar ze los kunnen en daar mogen ze bijna doen wat ze willen. Op de terugweg weer netjes "naast" tot we thuis zijn.
Ik ben hier echt vanaf het begin al mee bezig, maar hij heeft het nog steeds niet door. Niet alleen het trekken is vervelend, hij heeft dan ook nog niet eens genoeg aandacht voor mij waardoor hij teveel andere honden ziet en ook voor mijn voeten loopt.
Ik begin zo te twijfelen aan mezelf, of ik dit niet op de een of andere manier zelf heb aangeleerd. Op training loopt hij trouwens wel perfect naast, hij weet dan dondersgoed dat we daar trainen en dat het thuis ook uitlaten is. Ondanks dat ik echt vanaf het begin op deze manier loop met ze.
Enig idee om dit op te lossen?
Als ik hem korter hou dan nog precies hetzelfde.
Ik beloon hem als hij bij me loopt zonder te trekken, maar direct na de beloning rent hij weer vooruit. Als ik even wacht met het belonen (wel met stem) duurt het hem te lang en loopt hij weer snel vooruit.
Wat ik doe met uitlaten is: buiten direct p&p, dan netjes "naast" me lopen tot het stuk waar ze los kunnen en daar mogen ze bijna doen wat ze willen. Op de terugweg weer netjes "naast" tot we thuis zijn.
Ik ben hier echt vanaf het begin al mee bezig, maar hij heeft het nog steeds niet door. Niet alleen het trekken is vervelend, hij heeft dan ook nog niet eens genoeg aandacht voor mij waardoor hij teveel andere honden ziet en ook voor mijn voeten loopt.
Ik begin zo te twijfelen aan mezelf, of ik dit niet op de een of andere manier zelf heb aangeleerd. Op training loopt hij trouwens wel perfect naast, hij weet dan dondersgoed dat we daar trainen en dat het thuis ook uitlaten is. Ondanks dat ik echt vanaf het begin op deze manier loop met ze.
Enig idee om dit op te lossen?
-
Marianna
Ik heb op het moment hetzelfde probleempje met Flopke. Ze is sinds een week of wat echt super aan het puberen en me echt aan het uitproberen. Brego heeft daar ook de leeftijd voor, dus het kan heel goed zijn dat hij voelt dat hij er tijdens het uitlaten mee weg kan komen voor een deel. Ik laat Flopke nu op jouw manier uit: rustig naast lopen tot veldje en dan p&p, dan weer naast commando en dan hou ik steeds een koekje voor haar neus, zodat ze ook echt naast loopt op de goede hoogte...die ging dus ook steeds verder vooruit lopen en dus trekkken. Vanavond dacht ze het koekje te negeren en dan pak ik haar bij het handvat van haar tuigje en til haar een klein eindje van de grond en laat haar terug lopen naar achteren. Dit vind ze niet fijn, maar ze leert er wel van dat naast ook echt naast is. Met een halsband zal dat niet lukken denk ik. Daarna snapte ze heel goed dat het mij ernst was en bleef ze alsnog goed naast en dus flink beloond! Het schijnt dat ze tijdens het puberen niet alleen je uit proberen, maar ook echt vergeten wat je van ze wilt, dus dat je dan weer op puppyniveau terug moet gaan met je training en weer op dezelfde manier opbouwen. Wanhoop niet, het is de leeftijd! Groetjes, Marianna
-
Marianna
-
Zootje
Even korte reactie, hier nog zo eentje... Momenteel gaat het wel al beter omdat we geen stap zetten als ze trekt.. Als dat niet doordringt lopen we een stukje achteruit tot ze aandacht voor ons heeft en proberen we het opnieuw... Dit stug volhouden heeft bij ons al een beetje geoholpen maar nog steeds volop bezig..
- riwka
- Hele grote hondenneus

Voor mij is dit alweer een tijd geleden, maar ik bleef stilstaan als Storm trok of te ver vooruit liep. Hij moest dan naar mij terug lopen,naast en dan gingen we weer verder. En dat blijven herhalen. Ja een wandeling kon toen heel lang duren maar ik heb er nu profijt van
Heel veel sterkte....
Heel veel sterkte....
Don't always keep your dog on a leash if you want him to be attached to you
A.Willametz
A.Willametz
-
Jess
Bedankt voor de antwoorden.
Stil staan en idd soms achteruit lopen doe ik ook. Al maanden hou ik dit vol en begin me daarom af te vragen wanneer het kwartje gaat vallen bij hem.
Zodra ik stil sta duurt het 3 seconden en dan komt meneer netjes naast me staan om vervolgens weer vooruit te lopen wanneer ik een stap zet.
Ik twijfel of het wel de leeftijd is aangezien hij dit echt al een ruime tijd doet.
Ik neem hem soms alleen mee, maar ik werk tijdelijk fulltime en wil dan graag na het eten met beide honden naar de Lek wandelen. Ben ik wel gewoon thuis dan laat ik Bullet idd soms thuis omdat ik dan toch alle tijd heb.
Stil staan en idd soms achteruit lopen doe ik ook. Al maanden hou ik dit vol en begin me daarom af te vragen wanneer het kwartje gaat vallen bij hem.
Zodra ik stil sta duurt het 3 seconden en dan komt meneer netjes naast me staan om vervolgens weer vooruit te lopen wanneer ik een stap zet.
Ik twijfel of het wel de leeftijd is aangezien hij dit echt al een ruime tijd doet.
Ik neem hem soms alleen mee, maar ik werk tijdelijk fulltime en wil dan graag na het eten met beide honden naar de Lek wandelen. Ben ik wel gewoon thuis dan laat ik Bullet idd soms thuis omdat ik dan toch alle tijd heb.
-
Mandy
- Middelgrote hondenneus

Jess schreef:Bedankt voor de antwoorden.
Dat heeft bij ons ook heel erg lang geduurd, maar volhouden!! Nu als ik stil blijf staan heeft ze het door loopt ze terug en loopt ze uit zichzelf al om me heen om links naast te zitten en dan kijkt ze me aan van sorry vrouwtje
-
EricaM
- Speurneus

Bram doet precies hetzelfde. Ook ik word er dan ook af en toe gek van. En doe wat jij nu ook doet: Blijven staan, de andere kant oplopen... en ga zo maar door.
Los lopen gaat prima. Hij gaat dan gewoon z'n eigen gangetje, maar houdt ons in de gaten. Ook volgen op de cursus gaat prima. En tijdens showen, ringtraining en oefenen is hij ook helemaal gefocust op het vrouwtje en loopt braaf met me mee.
Maar ja, hoe krijgen we ze zover dat ze lekker naast blijven lopen. Misschien dan toch geduld hebben.
Dus de oplossing heb ik ook nog niet, behalve misschien blijven volhouden. Maar je weet in ieder geval dat je niet de enige bent met dit probleem. Gewoon een eigenwijze hond, die de wereld om zich heen nog aan het ontdekken is
Los lopen gaat prima. Hij gaat dan gewoon z'n eigen gangetje, maar houdt ons in de gaten. Ook volgen op de cursus gaat prima. En tijdens showen, ringtraining en oefenen is hij ook helemaal gefocust op het vrouwtje en loopt braaf met me mee.
Maar ja, hoe krijgen we ze zover dat ze lekker naast blijven lopen. Misschien dan toch geduld hebben.
Dus de oplossing heb ik ook nog niet, behalve misschien blijven volhouden. Maar je weet in ieder geval dat je niet de enige bent met dit probleem. Gewoon een eigenwijze hond, die de wereld om zich heen nog aan het ontdekken is
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram
-
yosca
- Middelgrote hondenneus

Herkenbaar! Hier ook zo eentje. Trekken doet ze eigenlijk niet, (behalve als we op het strand of in het bos gaan
...) Maar bij het gewone uitlaten in de buurt niet meer. Het naast lopen of volg is daar en tegen nog niet geland bij madam. Ik loop idd terug of sta stil. Ze komt dan gelijk achter me langs en gaat naast me zitten... ik begin weer opnieuw en weg is madam weer. Neus op de grond en niks volgen. Bij de cursus zeiden ze dat ik sneller moest lopen zodat ze niet zoveel tijd had om te snuffelen.. maar ik moet eerlijk zeggen dat dat ook niet echt werkt. Pas aan het eind van de wandeling komt ze uit zichzelf naast me lopen en kijkt ze me aan, maar dan hangt haar tong ook ver uit haar mond en is ze eigenlijk moe....
Ik houd maar vol. Hopelijk leert ze het .... ooit
Ik houd maar vol. Hopelijk leert ze het .... ooit
Groetjes van Anneke en een Pootje van Yosca & Zyva.
-
Mandy
- Middelgrote hondenneus

Ik kreeg trouwens de tip op cursus om niet in 1 rechte lijn te blijven lopen. Dus bijvoorbeeld onverwachts de straat over te steken. Of om een lantaarnpaal heen te lopen, of om zo uit het niets is om te draaien en de andere kant op te lopen. Bij dat laatste heb ik don wel het commando turn aangeleerd anders dan was ik bang dat ze rare bewegingen zou maken. Ook zigzaggend lopen dus als je op een breed pad loopt van links naar rechts lopen of zig zaggen door de strepen van het fietspad heen
Ze verwachten namelijk niet dat jij zo een andere kant op loopt en zo zorg je er voor dat ze meer op je letten en dus ook meer naast blijven lopen. Hier helpt het iniedergeval wel.
-
liesjeb
- Hele grote hondenneus

Wat ik doe is zorgen dat ze naar mij kijkt tijdens het uitlaten door een het commando 'let op' te geven. Hier in de buurt gaat dat uitstekend, maar in het bos heeft ze er soms wat meer moeite mee (meer afleiding)... Ik blijf het intensief trainen en uiteraard met beloning!
En ik moet zeggen: dit werkt voor ons beter dan stoppen of omdraaien. En als ze even echt niet wil dan moet ze gaan zitten, weer haar aandacht op mij richten en probeer ik het opnieuw.
En ik moet zeggen: dit werkt voor ons beter dan stoppen of omdraaien. En als ze even echt niet wil dan moet ze gaan zitten, weer haar aandacht op mij richten en probeer ik het opnieuw.

Met dank aan Monika
-
renate
- Speurneus

zoals Liesjeb ben ik met Basco ook weer bezig: intensief trainen met beloning.
Het stoppen hielp bij Basco ook niet meer, hij ging gewoon zitten en dan kan je lang wachten voor hij terug komt. Nu met beloning loopt hij weer keurig naast me en kijkt me de hele tijd netjes aan. Ik ga het straks wel weer afbouwen maar nu weer even bij het begin beginnen.
Het stoppen hielp bij Basco ook niet meer, hij ging gewoon zitten en dan kan je lang wachten voor hij terug komt. Nu met beloning loopt hij weer keurig naast me en kijkt me de hele tijd netjes aan. Ik ga het straks wel weer afbouwen maar nu weer even bij het begin beginnen.
-
Jess
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Ik ben er vaak ook echt wel intensief mee bezig, idd verschillende kanten op lopen ed, maar er zijn ook echt dagen dat ik niet zoveel tijd heb en dan gewoon naar het losloopgebied wil lopen en dan kost t me gewoon teveel tijd.
Maar we blijven volhouden.
Ik ben er vaak ook echt wel intensief mee bezig, idd verschillende kanten op lopen ed, maar er zijn ook echt dagen dat ik niet zoveel tijd heb en dan gewoon naar het losloopgebied wil lopen en dan kost t me gewoon teveel tijd.
Maar we blijven volhouden.
-
Bente
Is inderdaad een goede manier. Uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat je hond aandachtig moet zijn naar jou, en niet andersom. Door regelmatig van richting, snelheid, ... te veranderen, moet je hond wel aandacht aan jou geven. Ik heb hier ook veel problemen mee, een jonge speelse hond die geïnteresseerd is in alles wat beweegt, wat kan je daar tegen inbrengen... .Mandy schreef:Ik kreeg trouwens de tip op cursus om niet in 1 rechte lijn te blijven lopen. Dus bijvoorbeeld onverwachts de straat over te steken. Of om een lantaarnpaal heen te lopen, of om zo uit het niets is om te draaien en de andere kant op te lopen. Bij dat laatste heb ik don wel het commando turn aangeleerd anders dan was ik bang dat ze rare bewegingen zou maken. Ook zigzaggend lopen dus als je op een breed pad loopt van links naar rechts lopen of zig zaggen door de strepen van het fietspad heenZe verwachten namelijk niet dat jij zo een andere kant op loopt en zo zorg je er voor dat ze meer op je letten en dus ook meer naast blijven lopen. Hier helpt het iniedergeval wel.
Bij mijn hond helpt het door de lijn iets korter te nemen en bij het minste dat hij voor mij gaat lopen een korte stevige ruk en meteen terugdraaien. Voor de start van de wandeling zie je mij altijd even toertjes draaien op straat, om zo de volle aandacht te krijgen. Dit werkt echt, hij heeft het meteen door, waarna we rustig de wandeling kunnen beginnen. Ook tijdens het wandelen draai ik regelmatig eens terug wanneer ze trekt of niet naast loopt op commando.
-
Jess