plotseling plassen in huis en 's nachts

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

plotseling plassen in huis en 's nachts

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Van maandag of dinsdag gebeurde er iets vreemds tijdens de nacht. Max stond om 5:00 voor onze slaapkamer te piepen. Soms denkt Max dat hij bij ons in bed wil en 1 ferme 'nee' laat hem ophouden met piepen. Maar dat was nu niet het geval. Hij bleef piepen. Ik besloot toch even te kijken omdat dit geen normaal gedrag is. Ik ben maar even buiten een plas gaan doen met hem, omdat hij de avond ervoor na de laatste avondronde flink water had gedronken. Hij bleef maar plassen: hij trok een heel spoor over de stoep.Thuis kwam ik erachter dat Max ook in zijn bench had geplast. Ook geen normaal gedrag. Ik heb direct de DA gebeld toen de praktijk openging. Hij adviseerde om even af te wachten. Dinsdagavond was het weer raak. Toen ik Max een kauwbot liet zien met salami die ik voor hem ging openmaken, liet hij plotseling weer alles lopen. Hij keek mij bedrempeld aan, de oren plat op de kop, alsof hij het zelf ook heel vervelend vond. Dus toch even wat urine gebracht naar de DA. De DA heeft geen afwijkingen aangetroffen in de urine. Max heeft geen blaasontsteking. Ik heb ook gevraagd naar de ziekte van Cushing waarover ik dingen had gelezen op het forum en naar suikerziekte. De dierenarts kon deze aandoeningen voor 100% uitsluiten. Ook blijkt het geen dominant gedrag te zijn volgens de DA, omdat Max niet plast in situaties waarin hij gecorrigeerd wordt. En daarnaast ook omdat Max niet de poot optilt en in iedere hoek van het huis plast. Een andere reden voor deze gedachtegang is de reactie van Max zelf als het gebeurt. Uit de lichaamshouding van Max blijkt dat hij het zelf ook niet prettig vindt wat er gebeurt. En zelf denk ik ook dat het niets te maken heeft met rangorde of dominantie, want als Max ons uittest, heeft hij een hele andere blik en lichaamshouding (uitdagend: zo, en hoe ga je hier nu op reageren :twisted: ). Zijn hele houding tijdens het plasprobleem is eerder: sorry, vrouwtje, straf mij niet. Ik doe het niet extra. De DA denkt dat Max plotseling de controle over zijn blaas verliest, bijvoorbeeld door opwinding. Een andere mogelijke verklaring is de aanwezigheid van blaassteentjes en Max krijgt een echo als dit probleem blijft bestaan.
Wat denken jullie van dit verhaal?
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Ik kwam net een ander topic van je tegen over het belonen van slecht gedrag in de vorm van stelen= aporteren= wat lekkers. Hebben jullie hem weleens ferm toegsproken als ie wat stouts deed en hem daarna direct iets lekkers gegeven? Of andersom, eerst wat lekkers en daarna toe gesproken?Het lijkt idd op gedrag als straf mij niet, ik doe nu niks fout..

Vraag ook eens advies op de hondenschool, wellicht kan iemand daar je ook goed helpen.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
klaartje

Ongelezen bericht door klaartje »

Duke doet precies hetzelfde! Hij is zeker zindelijk en kan ook lang z'n plas ophouden, maar de laatste tijd is het vaak raak: 's ochtends een grote plas. Hij heeft dat met enige regelmaat. Vandaag heb ik em weer z'n ontwormingskuur gegeven (een week te laat, vergeten), ik denk nl dat hij er vaker last van heeft rond de tijd dat ie weer de ontw pillen moet hebben. Dat ga ik in de gaten houden.
Misschien voelt ie wel iets waar hij wakker van wordt in die periodes.
(hij heeft een geschiedenis met 's nachts steeds vaker iets in huis doen, tm braken en poepen toe, daarvoor 10dgn bij dierenarts gelegen, geopereerd en nooit oorzaak gevonden. ik geef hem in periodes van diarree probiotica van reformwinkel en dan komt het goed)
Verder is hij ook helemaal gezond.
Ben heel benieuwd of er meer dit probleem hebben.

groetjes Klaartje en Duke :zwartpootje:
Plaats reactie