We zijn net op bezoek geweest bij hondje Beer, die we eigenlijk komende zaterdag op zouden halen. Nu blijkt Beer doof te zijn en staan we dus weer voor een dilemma, doen of niet doen..
Zucht wat een keuzes allemaal..
Iemand ervaring met de opvoeding van een dove hond??
Nah wat vervelend!
Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik heb wel gehoord van mensen die pas na enige tijd erachter kwamen dat hun hond doof bleek te zijn op de hondencursus. Dat bleek geen echte problemen op te leveren.
En honden commando's dmv gebaren leren is volgens mij niet moeilijker dan met woorden.
Ik kan me zo voorstellen dat je met een dove hond goed moet opletten met verkeer, maar dat moet natuurlijk met iedere pup.
Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006 Miep (Dior) 19-07-2010
Is het je eerste hond? Zo ja, dan zou ik het niet doen.
Heb je eerder honden gehad? Dan kun je waarschijnlijk met goede begeleiding wel handlen. Zeker een tril-halsband zal je goed helpen om op afstand te "roepen" (dus geen stroomband, maar een band die trilt als jij de knop indrukt. dat wordt dan zijn naam oftewel attentiesignaal zeg maar)
Ik ga hierin mee. Als het je eerste hond is, niet doen.
Maar heb je ruime ervaring met honden, kan het helemaal geen probleem zijn. Iets meer lichaamstaal en inderdaad de trilband.
Het hoeft geen probleem te zijn, alleen wat al eerder werd gezegd met verkeers drukte moet je erg oppassen. Daar zal jij zijn oren moeten zijn en blijven!
Door middel van hand gebaren kun je heel goed commando's geven aan je hond, daar hoeft geen verschil te zijn met een horende hond
Als jij Beer van het begin af aan direct traint op aandacht voor de baas voordat jullie iets gaan doen, weet hij al snel niet beter dat voordat er actie komt/is hij eerst goed op de baas te letten
Succes met het maken van de keuze wel of niet doen
Ik kan je er niet in raden, ik heb geen ervaring met een dove hond.
Het lijkt me niet makkelijk
Maar Keo kent wel enkele handgebaren zoals zit, af en blijf en die had ik hem net zo snel aangeleerd als verbale commandos.
Alleen moeten ze je idd wel eerst aankijken voordat je je commando kunt gebruiken.
Toevallig heeft mijn buurvrouw een Golden Retriever die doof geboren is.Ook bij haar was het haar eerste hond.Ze is er mee naar een hondenschool gegaan die gebaren gebruiken,ook bij de gewoon horende hond.Het gaat heel erg goed met de hond!Hij is heel gefocust op haar,haar man en kinderen,waarschijnlijk omdat hij aanvoelt dat zij zijn 'oren' zijn.Het is met goede begeleiding denk ik goed te doen.Ook draagt hij een trilband voor als hij los loopt en ze willen hem "roepen'.Veel succes met de beslissing!!!
Ik kan me voorstellen dat het wat meer werk is om de hond zonder je tone of voice alles aan- danwel af te leren, maar hij is daarom misschien wel sterker op een ander vlak.
Hoi
Doof hoeft geen probleem te zijn....
het enige waar i wel neiuwsgierig naar ben is dan de vraag wat de oorzaak is, en of er niet nog emer problemen zijn?
ik wens jullie veel wijsheid!