Nieren en blaas

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Lenie

Nieren en blaas

Ongelezen bericht door Lenie »

Beste lezers,

Ik ben een tijdje niet op het forum geweest. Komt ten eerste door het feit dat ik een nieuwe baan en ten tweede om een wat mindere reden, dat Diego beetje sukkelt. Mijn excuses dat ik niet weer gereageerd heb in de afsprakenhoek terwijl ik zelf het topic ben begonnen! Sorry...

Diego sukkelt de laatste tijd en kan maar mag 4 uur zijn plas ophouden (10 maanden oud) en daarna wordt de hele blaas geleegd. (dus niet kleine plasjes) Ook heeft hij veel last van jeuk. Verder is het wel een luie hond, maar moe of lui ik weet het niet. Er zit ook wel een karaktertje in dus dat laatste is lastig te beoordelen 8)

Na wat blaasontstekingen en medicatie bleef hij sukkelen en samen met de DA besloten een volledig urineonderzoek en een bloedonderzoek. Uit de urine en het bloed blijkt dat hij te weinig eiwit heeft. Dat wijst naar problemen met de nieren, maar andere waarden spreken dit weer tegen. DA heeft tal van urologen gesproken te hebben en het grootste vermoeden is dat er anatomisch iets verkeerd zit. De verbinding tussen de blaas en nieren is waarschijnlijk niet goed of of de verbinding zit verkeerd en daardoor is waarschijnlijk sprake van een lekkage waardoor hij weer eiwittekort heeft. De lekkage kan er ook weer voor zorgen dat het water wat binnen komt ook spreekwoordelijk direct doorstroomt en het dus maar 4 uur kan ophouden.

Volgende week vrijdag een echo in emmeloord dierenkliniek door een uroloog. Een vrouwelijke die erg goed bekend staat.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Of nog tips?
Venz2011
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Venz2011 »

Ik heb hier geen ervaring mee maar ik wil je volgende week vrijdag sterkte wensen bij de uroloog. Laten we hopen dat het met medicatie te verhelpen is.
Groetjes Helma en een :bruinpootje: Venz

"Who can believe that there is no soul behind those luminous eyes!"
Afbeelding
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik weet daar wel iets van, wij hebben er ook zo eentje. Onze Pip is eraan geopereerd.

Dat anatomische foutje heet een ectopische urether. Dan loopt de urether (de urinebuis) niet netjes van de nier naar de blaas. Het kan zijn dat de urether op een verkeerde plaats in de blaas uitkomt, maar hij kan ook om de blaas heenlopen en in de plasbuis uitkomen. Dat laatste zal wel niet, want jullie hond heeft normaal volle blazen,
Bij onze Pip was dat wel het geval. Bij haar kwam de urine helemaal niet in de blaas terecht, maar liep rechtstreeks van de nieren via de plasbuis naar buiten.
Pip is in Utrecht geopereerd toen ze 4 maanden oud was. Het heeft nog heel lang geduurd voordat haar blaasfunctie terugkwam, zeker wel een half jaar. Er werd toen aangegeven dat de kans minder dan 50% was dat ze ooit zindelijk zou worden. Ze is nu 3 en vrijwel helemaal droog. Wel krijgt ze dagelijk Enurace om de werking van de kringspier te versterken en een lage dosis antibiotica plus een cranberrytablet tegen de steeds terugkerende blaasontstekingen. In haar eerste jaar had ze om de haverklap bacteriën in haar urinewegen, één keer zelfs een hele gevaarlijke resistente coli bacterie. Gelukkig is dat nu al een jaar of twee niet meer gebeurd.
Toen de urine vóór de operatie nog niet goed doorstroomde, is haar linkerniertje daardoor beschadigd en dat is blijvend. Daarvoor moet ik elk jaar haar nierfunctie laten controleren. Die is tot nu toe prima.

Het heeft heel veel tijd, energie, zorgen en geld :D gekost, maar ik heb er absoluut geen spijt van. Pip is een super vrolijk, gezond, blij, lief, leuk labradormeisje dat niet meer weg te denken is uit ons roedeltje.

Hanneke
Lenie

Allereerst: sorry voor de slechte zinnen.. had het erg snel getypt. :wink:

Hanneke: zoals jij het verhaal van Pip omschrijft, zo omschreef de DA het ook ongeveer. :wink: Het schijnt niet vaak voor te komen bij reuen.

DA gaf inderdaad ook aan als dat het geval is, dat hij geopereerd moet worden. De nazorg klinkt in jouw verhaal niet echt heel erg eenvoudig Maar ik zal er alles aan doen om hem te helpen. Om de 4 uur plassen is ook niets.. Hij krijgt nu ook cranberrytabletten, eigenlijk al heel wat maanden (bijna zijn hele leven dus)

Het zou wel een hoop verklaren. Door tekort eiwit heeft hij nu veel jeuk (waarschijnlijk is eiwit de oorzaak). Soms trekt hij de haartjes er zelfs uit. Met zalf en spray aardig onder controle, in ieder geval tot we meer weten van de uroloog. Ik vind het lastig en vooral niet weten of het dit is en hoe erg het dan is. Als iemand tips heeft waar ik op moet lekken, graag. Ik heb hier totaal geen ervaring mee.

Ik ben wel verzekerd, gelukkig maar! Ik heb van het vergoedingsbedrag al een aardig groot deel verbruikt en van elke rekening moet ik zelf 20% betalen. Ik ben bang dat ik al met al aardig over de vergoeding heen ga zitten met een operatie, maar goed zover is het nog niet. Dan het financiele plaatje maar even bekijken. Wat koste de operatie bij Pip?
Geld zal zoals het nu ervoor staat niet een obstakel zijn ook ivm de verzekering, maar goed uiteindelijk moet het geld er wel zijn. Ik ben al druk aan het sparen voor het geval dat 8)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Lenie, ik heb nu geen tijd meer om hier uitgebreid op te reageren. Wij vertrekken zo meteen voor een weekje vakantie. Volgende week vertel ik wel meer over hoe het met Pip is gegaan en over de kosten.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
irma
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door irma »

Ik kan je nieet echt helpen maar wil je wel strekte wensen. Hopelijk is er op korte termijn iets aan te doen.
Izzy geel Pearlcourt Izzy 28 december 2009
Lenie

Bedankt voor de succes wensen.

Hanneke; een fijne vakantie toegewenst. Als je terug bent en tijd hebt hoor ik graag hoe en de wat. Tal van urologen vermoeden dat Diego de aandoening ectopische urether heeft. We gaan er dan ook vanuit dat volgende week vrij het vermoeden wordt bevestigd. Aan de ene kant zou het mooi zijn want dan weet je wat het is maar aan de andere kant...
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Lenie, heeft de echo afgelopen vrijdag een diagnose opgeleverd?

Hanneke
Lenie

Hanneke,

Ik hoop dat je een leuke vakantie heb gehad.

Ik zou net een berichtje typen. Diego heeft geen ectopische urether en ook geen andere enge ziektes, aan de ene kant goed nieuws, aan de andere kant weten we nog niets. Wel is het zo dat de ene urether lager in de blaas uitmondt (en draait om de andere heen), dan de andere (het duurde dan ook wel 45 minuten voor ze hem had gevonden :? ). De DA daar zei dat dat op zich niets uit moet maken, maar zeker weten doet ze het niet. Logischerwijs weet ik nog niet zo zeker dat het niets uit moet maken, omdat de lager liggende urether toch voor wat meer druk zorgt op de sluitspier. Gegevens worden doorgestuurd naar mijn eigen DA en die neemt weer contact op met de uroloog. Als het goed is weet ik volgende week iets meer. Even geduld dus....

Als de uroloog zegt dat als de urether wat lager ligt niets uitmaakt, dan proberen we de medicijnen met de sluitspier en anders rest ons niet echt veel dan het accepteren. De een heeft nu eenmaal een blaas die wat meer meer rekt dan de andere.

Het is dus even afwachten. De jeuk schijnt er helemaal los van te staan, naar alle waarschijnlijk een voedselallergie, dus over op hypoallergeen voedsel.

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd hoe duur de operatie was (dat het een intensieve operatie was heb ik al begrepen), want ik heb toch wel het gevoel dat de laagliggende urether niet echt zo hoort. Deskundig ben ik niet, maar helemaal uitsluiten doe ik het ook niet.

Lastig allemaal, zeker voor Diego. Het is echt een schat van een hond :). Iedereen was ook verliefd op hem in Emmeloord, had hem zo achter kunnen laten :lol: , maar ik wil hem voor geen goud missen :verliefd1:
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Net wat je zegt... fijn dat er geen grote ´bouwfouten´ aan het licht zijn gekomen, maar nu weet je nog niet waardoor hij dat vreemde plasgedrag heeft. Hebben ze nog naar de grootte van de blaas gekeken? Toen wij de allereerste keer met Pippi in Utrecht waren, gaven ze diverse mogelijkheden aan. Het kon aan de nieren liggen, aan de ureters, aan de sluitspier, maar ook aan de capaciteit van de blaas. Als die wat kleiner is dan normaal, zorgt dat natuurlijk ook voor plasproblemen.
Pip heeft eerst een echo gehad, maar daarmee konden ze toch niet echt een duidelijk beeld krijgen. Daarom heeft ze later nog een ct-scan met contrastvloeistof gekregen om de boel echt goed duidelijk in beeld te brengen. Voor die onderzoeken plus de operatie betaalde ik (in 2008) 1371,60 euro. We zijn in het jaar daarna nog 7 keer teruggeweest voor controle. In totaal heb ik 2128,65 betaald. Dat zijn wel prijzen van 3 jaar geleden, het zal nu wel wat duurder zijn.

Hopelijk gaat de Enurace goed aanslaan bij Diego en kan hij daarmee zijn plas langer ophouden.

Hanneke
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Trouwens... als het bij Diego aan de sluitspier ligt en hij zou niet goed reageren op Enurace, is er nog een behandeling mogelijk. Die optie hebben wij voor Pippi ook nog, voor eventueel in de toekomst. Daarbij worden collageenbolletjes ingespoten in de wand van de sluitspier, om die steviger te maken. Dat is altijd tijdelijk, want het collageen wordt weer afgebroken door het lichaam. Bij de één werkt dat een paar jaar, bij de ander maar een paar maanden. Dus daar hangt wel een prijskaartje aan. De ingreep zelf is niet belastend, het zijn een paar injecties onder plaatselijke verdoving. Voor Pip is dit op dit moment absoluut niet nodig, maar wie weet, in de toekomst.. :)

Hanneke
Lenie

Alles was verder goed. De blaas en nieren waren verder in orde. Geen gekke afwijkingen, dus ik neem aan dat alle organen van normaal formaat zijn. De DA daar gaf aan ook al was de blaas normaal, het dan nog niet wil zeggen dat hij dan goed mee rekt. Bij de een rekt hij meer uit (als hij vol zit) dan bij de ander.

Het is even afwachten. Eerst even kijken wat de uroloog vindt van de uitslagen van de echo en urine (had redelijk veel eiwit in de urine) en daarna behandelen. Ik denk bijna dat we uitkomen op een behandeling van de sluitspier.

Er hangt inderdaad een aardig prijskaartje aan, maar zo;n prijs had ik ook al in gedachten. Klopt dus aardig. Aan de ene kant wel jammer dat alles zo duur is, je moet het geld maar net hebben. Nu ben ik wel verzekerd en zou ik nog tot max bedrag een deel ervan kunnen declareren, maar dan blijft er nog een goed bedrag over.

Mooi dat er nog een optie is voor Pippi in de toekomst. Misschien ook wel een optie voor Diego. Bedankt voor de tips :wink:
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Gelukkig waren er geen gekke afwijkingen gevonden :knuffel:
Verder wil ik je heel veel sterkte wensen met Diego :knuffel:
Plaats reactie