De middag begon met een lezing over inteelt door Jack Windig. Dit is een geneticus die bezig is om voor de Raad van Beheer een database op te zetten die via de site van de RvB toegankelijk moet worden. Het project wordt voor de helft gefinancierd door het Ministerie van Landbouw, de andere helft betaalt de RvB. De database moet eind volgend jaar in de lucht zijn. Als ik het goed begrepen heb, kan je met het programma het inteeltpercentage van een hond, van een combinatie en van een ras berekenen. Op dit moment wordt er met drie rassen proefgedraaid (niet de labrador).
Zoals ik het zelf zie, wordt het een soortgelijk programma als wat de Kennelclub UK al op de site heeft.
Enfin, het was in de discussieronde daarna al snel duidelijk dat er op dit moment geen cijfers zijn over het inteeltpercentage bij de Nederlandse labrador en, nog belangrijker, over de toenamesnelheid van het gemiddelde inteeltpercentage van de populatie. Want daar gaat het om, die snelheid mag per generatie niet meer dan 1% zijn om niet in de gevarenzone te komen met je populatie. Omdat niemand wist waar we eigenlijk over praatten, viel er ook weinig zinnigs te zeggen over eventuele maatregelen.
M.a.w. de hele discussie gaat pas echt op gang komen, als er cijfers beschikbaar zijn en daarvoor is het wachten op het programma van de Raad van Beheer.
Zo heb ik het begrepen. Correct me if I´m wrong
Hanneke