Ectopisch ureter
-
vanderwyk
Ectopisch ureter
Onlangs werd ik benaderd door Sy Guth, een fokker van Golden Retrievers uit Nieuw-Zeeland die veel onderzoek heeft gedaan naar de erfelijke aandoening ectopisch ureter en er tijdens dat onderzoek achter is gekomen dat deze erfelijke aandoening tegenwoordig bij Labradors vaker voorkomt dan bij Goldens.
Sy's onderzoek was voornamelijk gericht op Nieuw-Zeeland, Australië en Amerika, waar in de jaren dertig een aantal Goldens uit Engeland en Schotland werde geïmporteerd. Ik weet dat men in die tijd (en later ook nog) Goldens in het ras Labrador Retriever heeft ingefokt, om de vacht en de schedel te verbeteren.
Sy Guth is al vergevorderd in zijn onderzoek naar ectopisch ureter bij Goldens, onder meer door het gebruik van DNA, maar in de Labrador wereld is er nog nauwelijks onderzoek naar deze erfelijke aandoening verricht.
Daarom wil ik graag in contact komen met mensen die Labradors kennen die aan ectopisch ureter lijden (of hebben geleden), zodat ik er via de stambomen van die honden achter kan komen welke bloedlijnen van de Labrador deze aandoening aan hun nageslacht doorgeven.
Aangezien de aandoening vaker voorkomt in Australië, Nieuw-Zeeland en Amerika, verwacht ik geen stormloop, maar elke serieuze melding is zinvol voor het onderzoek.
Alvast bedankt!
Jaap van der Wijk,
LabradorNet
Sy's onderzoek was voornamelijk gericht op Nieuw-Zeeland, Australië en Amerika, waar in de jaren dertig een aantal Goldens uit Engeland en Schotland werde geïmporteerd. Ik weet dat men in die tijd (en later ook nog) Goldens in het ras Labrador Retriever heeft ingefokt, om de vacht en de schedel te verbeteren.
Sy Guth is al vergevorderd in zijn onderzoek naar ectopisch ureter bij Goldens, onder meer door het gebruik van DNA, maar in de Labrador wereld is er nog nauwelijks onderzoek naar deze erfelijke aandoening verricht.
Daarom wil ik graag in contact komen met mensen die Labradors kennen die aan ectopisch ureter lijden (of hebben geleden), zodat ik er via de stambomen van die honden achter kan komen welke bloedlijnen van de Labrador deze aandoening aan hun nageslacht doorgeven.
Aangezien de aandoening vaker voorkomt in Australië, Nieuw-Zeeland en Amerika, verwacht ik geen stormloop, maar elke serieuze melding is zinvol voor het onderzoek.
Alvast bedankt!
Jaap van der Wijk,
LabradorNet
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Er loopt een onderzoek in Zürich naar de erfelijkheid van deze aandoening bij de Appenzeller en Entlebucher Sennenhond.
http://www.fromchookyshome.nl/index.php ... &Itemid=43" onclick="window.open(this.href);return false;
In deze rassen is het een groot probleem.
De gegevens van onze Pippi kan je op mijn site vinden. Ik ken nog wel enkele gevallen, maar wil die hier liever niet met naam en toenaam noemen.
Hanneke
http://www.fromchookyshome.nl/index.php ... &Itemid=43" onclick="window.open(this.href);return false;
In deze rassen is het een groot probleem.
De gegevens van onze Pippi kan je op mijn site vinden. Ik ken nog wel enkele gevallen, maar wil die hier liever niet met naam en toenaam noemen.
Hanneke
-
Dushi
- Speurneus

Ik had nog nooit van deze aandoening gehoord. Is het eenvoudig te zien of je hond aan deze aandoening lijdt? Rens is sinds een paar jaar incontinent, ik heb altijd aangenomen dat dit door de castratie en het jarenlange prednisongebruik kwam. Nu denk ik niet direct dat hij deze aandoening heeft, maar ben wel benieuwd of het ooit gezien kan zijn tijdens een bloedonderzoek of echo of dat er specifiek onderzoek naar gedaan moet worden. En kan zo'n aandoening door prednison onderdrukt worden?
Groetjes van Monique
Maylo ♂ (Flower Child's Born on Easter Monday) 09-04-2007
Maylo ♂ (Flower Child's Born on Easter Monday) 09-04-2007
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Het is soms lastig te ontdekken. Vooral bij reuen kan het soms heel lang onondekt blijven. Een gewone dierenarts kan het vaak met een echo-onderzoek niet goed zien. Daarvoor is een onderzoek met contrastvloeistof nodig. Bij onze Pip is dat in Utrecht gedaan. Ik heb bijna een jaar met haar in Utrecht gelopen en in de wachtkamer daar hoorde ik de meest uiteenlopende verhalen. Ook van mensen die er inderdaad pas na jaren achterkwamen wat er met hun hond aan de hand was.
Hanneke
Hanneke
-
Boukje
- Hele grote hondenneus

Ik weet niet precies wat het inhoud deze aandoening, behalve incontinentie dan. Maar wat is de oorzaak?
Sara is sinds haar vijfde incontinent. Met gebruik van enurace is het redelijk onder controle, al kan ze nog steeds moeilijk lang haar plas ophouden (vooral overdag) en daardoor wordt ze extra vaak uitgelaten. 'S avonds wordt er niet meer gezwommen of gedronken, anders is het 's nachts mis.
Oorzaak zou zijn een slappe sluitspier.
Sara is sinds haar vijfde incontinent. Met gebruik van enurace is het redelijk onder controle, al kan ze nog steeds moeilijk lang haar plas ophouden (vooral overdag) en daardoor wordt ze extra vaak uitgelaten. 'S avonds wordt er niet meer gezwommen of gedronken, anders is het 's nachts mis.
Oorzaak zou zijn een slappe sluitspier.
-
vanderwyk
Heel verstandig, Hanneke. Voor je het weet ontstaat er een heksenjacht.Laboriginals schreef:De gegevens van onze Pippi kan je op mijn site vinden. Ik ken nog wel enkele gevallen, maar wil die hier liever niet met naam en toenaam noemen.
Click hier om de website van Sy Guth te lezen: http://www.greudna.org.
Groetjes,
Jaap
-
HennyH
- Speurneus

Als ik het goed begrijp zijn de symptomen van ectopisch ureter anders dan een incontinentie die soms na het steriliseren of castreren ontstaat. Dan hebben de honden er vooral last van als ze te lang hun plas moeten ophouden of veel hebben gezwommen.
Honden met ectopisch ureter druppelen dus continu?
Honden met ectopisch ureter druppelen dus continu?
-
vanderwyk
Hoi Henny,
Ectopisch ureter is inderdaad iets anders. Het is een polygenetische aandoening, d.w.z. dat er meerdere genen nodig zijn om de aandoening te laten optreden. In het geval van ectopisch ureter zijn dat zes genen. Het kan dus zijn dat een bepaalde reu twee van die genen draagt, en een bepaalde teef vier. Omdat de genen van een pup altijd een mix zijn van de genen van zijn ouders, en de mix van elke pup verschilt, heb je dus in dit voorbeeld de kans dat één van de pups (of meerdere) de benodigde zes genen van ectopisch ureter heeft vererfd.
Waar het in dit onderzoek om gaat is welke honden één of meerdere van de benodigde zes genen in zich dragen, want wanneer we dat weten (door DNA onderzoek) weten we ook welke combinaties reu-teef we veilig kunnen gebruiken om het optreden van ectopisch ureter te voorkomen.
Groetjes,
Jaap
Ectopisch ureter is inderdaad iets anders. Het is een polygenetische aandoening, d.w.z. dat er meerdere genen nodig zijn om de aandoening te laten optreden. In het geval van ectopisch ureter zijn dat zes genen. Het kan dus zijn dat een bepaalde reu twee van die genen draagt, en een bepaalde teef vier. Omdat de genen van een pup altijd een mix zijn van de genen van zijn ouders, en de mix van elke pup verschilt, heb je dus in dit voorbeeld de kans dat één van de pups (of meerdere) de benodigde zes genen van ectopisch ureter heeft vererfd.
Waar het in dit onderzoek om gaat is welke honden één of meerdere van de benodigde zes genen in zich dragen, want wanneer we dat weten (door DNA onderzoek) weten we ook welke combinaties reu-teef we veilig kunnen gebruiken om het optreden van ectopisch ureter te voorkomen.
Groetjes,
Jaap
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Nou.. ik lees dat op de site van Sy Guth toch anders. Of jij moet meer weten dan op haar site staat. Daar staat:vanderwyk schreef: Het is een polygenetische aandoening, d.w.z. dat er meerdere genen nodig zijn om de aandoening te laten optreden. In het geval van ectopisch ureter zijn dat zes genen.
´The ectopic ureter defect is suspected to be a recessive trait, needing both partnes to produce the defect. It is also speculated that there may be 5 or 6 genes involved making it a polygenetic condition
Het is dus allemaal nog lang niet zeker hoe het vererft en hoeveel genen er eventueel bij betrokken zijn. In Zürich wordt aan de universiteit ook onderzoek gedaan naar deze aandoening en in de laatste nieuwsbrief van dat onderzoek staat deze zin:
´we hebben al enkele zeer veelbelovende resultaten geboekt met het zoeken naar de locatie van het desbetreffende gen.´
Daar wordt dus gesproken over ´het´ gen, eentje dus.
Kortom, volgens mij is het nog erg voorbarig om nu al conclusies te trekken.
Hanneke
-
vanderwyk
Hoi Hanneke,
Ik trek geen conclusies. Ik ben wel alert.
1. Het is een genetische aandoening.
2. Het komt in bepaalde lijnen voor.
3. Ik doe onderzoek naar die lijnen.
Je wilt toch hopenlijk niet zeggen dat ik geen aandacht aan dit onderwerp mag schenken omdat "men" er nog niet helemaal uit is?
En ja, je hebt gelijk, ik heb het concept van het volgende artikel van Sy Guth tot mijn beschikking. Ik mag daar echter niet uit citeren voordat het artikel af is.
Groetjes,
Jaap
Ik trek geen conclusies. Ik ben wel alert.
1. Het is een genetische aandoening.
2. Het komt in bepaalde lijnen voor.
3. Ik doe onderzoek naar die lijnen.
Je wilt toch hopenlijk niet zeggen dat ik geen aandacht aan dit onderwerp mag schenken omdat "men" er nog niet helemaal uit is?
En ja, je hebt gelijk, ik heb het concept van het volgende artikel van Sy Guth tot mijn beschikking. Ik mag daar echter niet uit citeren voordat het artikel af is.
Groetjes,
Jaap
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Prima dat je aandacht besteedt aan deze aandoening. Ik stel alleen vraagtekens bij jouw bewering dat het een polygenetische aandoening is en dat er 6 genen bij betrokken zijn. Ik lees op de site van het Australische onderzoek dat dit alleen nog maar aannames zijn en in een ander onderzoek wordt gesproken over 'het' gen. Maar nogmaals, misschien beschik jij over meer informatie dan ik.
Hanneke
Hanneke
-
vanderwyk
Kort citaat uit het concept van 20 pagina's:
"The Ectopic Ureter (EU) defect is believed to be a polygenetic trait requiring more than 2 genes and Dr Hedburg, whose paper on the subject is included further on, believes there may be 5 or 6 genes involved. Think of EU has a 1,000 piece jigsaw puzzle and we have one puzzle for each puppy born.
Each piece of the puzzle is a gene. The puzzle is missing 6 pieces when we put it together. Without those 6 pieces of the puzzle we don’t have wet puppies. However, if both parents put the puzzle together and each contribute the right amount of missing pieces than the puppy that ends up with all the pieces of the puzzle will exhibit the Ectopic Ureter defect."
Groetjes,
Jaap
"The Ectopic Ureter (EU) defect is believed to be a polygenetic trait requiring more than 2 genes and Dr Hedburg, whose paper on the subject is included further on, believes there may be 5 or 6 genes involved. Think of EU has a 1,000 piece jigsaw puzzle and we have one puzzle for each puppy born.
Each piece of the puzzle is a gene. The puzzle is missing 6 pieces when we put it together. Without those 6 pieces of the puzzle we don’t have wet puppies. However, if both parents put the puzzle together and each contribute the right amount of missing pieces than the puppy that ends up with all the pieces of the puzzle will exhibit the Ectopic Ureter defect."
Groetjes,
Jaap
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Zoiets staat ook op de site, in vergelijkbare bewoordingen.... is believed to be....believes there may be...
Dus aannames en nog geen keiharde bewijzen.
Ook bij het ED-onderzoek zijn een aantal jaren geleden al voorlopige resultaten gepubliceerd, ook in de trant van: het is waarschijnlijk een incompleet dominant gen, enz. enz....We zijn inmiddels jaren verder en die waarschijnlijkheid is nog steeds niet bewezen.
Vandaar mijn opmerking tot enige terughoudendheid. Zolang er niks bewezen is, kan het nog alle kanten op.
Neemt niet weg, dat het hartstikke mooi zou zijn als er snel duidelijkheid komt over de wijze van vererving van E.U. De toekomst zal het leren
Hanneke
Dus aannames en nog geen keiharde bewijzen.
Ook bij het ED-onderzoek zijn een aantal jaren geleden al voorlopige resultaten gepubliceerd, ook in de trant van: het is waarschijnlijk een incompleet dominant gen, enz. enz....We zijn inmiddels jaren verder en die waarschijnlijkheid is nog steeds niet bewezen.
Vandaar mijn opmerking tot enige terughoudendheid. Zolang er niks bewezen is, kan het nog alle kanten op.
Neemt niet weg, dat het hartstikke mooi zou zijn als er snel duidelijkheid komt over de wijze van vererving van E.U. De toekomst zal het leren
Hanneke
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Is dit bijna hetzelfde als een `Natte pup`.
Ik heb 1 x een natte pup gefokt maar die is er overheen gegroeid.
En wat ik begrijp uit de link, en toen van Hanneke, dat de pup er aan geopereerd moet worden.
Deze natte pup, kwam uit de combinatie Dutchlab´s A View To A Kill en Fogel Hlara Rider on the Storm.
En begrijp ik goed, dat het een gen is, dus dat als je het meermaal zou fokken je kan laten testen. sorry vraagteken van mijn notebook werkt niet....
Ik heb 1 x een natte pup gefokt maar die is er overheen gegroeid.
En wat ik begrijp uit de link, en toen van Hanneke, dat de pup er aan geopereerd moet worden.
Deze natte pup, kwam uit de combinatie Dutchlab´s A View To A Kill en Fogel Hlara Rider on the Storm.
En begrijp ik goed, dat het een gen is, dus dat als je het meermaal zou fokken je kan laten testen. sorry vraagteken van mijn notebook werkt niet....
Groetjes Saskia
Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.
Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.
Labradors are an addiction, you can´t have just one.