Sterilisatie teefje

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
elliette
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Sterilisatie teefje

Ongelezen bericht door elliette »

Wij krijgen een teefje erbij, nu de vraag......wanneer te steriliseren.
Onze reu Bono is 2 en is chemisch gecastreerd( tijdelijk dus) .
Nu lijkt het mij handiger het teefje te helpen.
Sommige mensen laten de teef op jonge leeftijd al helpen voor de eerste loopsheid, argument dat het sneller geneest.
Nu heb ik ook het artikel gelezen hier op het forum, maar ik ben ook nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
Debby
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debby »

Wij hebben Fayth pas na de eerste loopsheid Laparoscopische laten steriliseren. Het is voor de ontwikkeling beter om te wachten met steriliseren tot ze een keer loops is geweest.
Groetjes Debby en een poot van Fayth
Dee

Ongelezen bericht door Dee »

Wij laten Tess vrijdag steriliseren, voor de eerste loopsheid dus.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Ik ga met Debby mee in haar mening, en wat mij betreft liever nog een loopsheid later.
Wil je meer lezen zou je de zoekmachine hier op het forum kunnen gebruiken want er zijn al heel wat topics over geweest :wink:
FunnyNina
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door FunnyNina »

Senna is na haar 3e loopsheid gesteriliseerd,onze DA vind dat ze eerst minimaal 2 keer loops geweest moeten zijn i.v.m haar hormonen huishouding.
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Zyva wordt a.s. 5 januari gesteriliseerd, ze is 1x loops geweest. Ik laat haar steriliseren omdat ze erg veel last had van de loopsheid. Ze kreeg een verminderde weerstand waardoor ze last van de Demodexmijt kreeg, ze is maandenlang wat sloom geweest, ze heeft nu nog steeds opgezette tepels (loopsheid is inmiddels 3 maanden geleden) en ze wordt nu al 5 maanden door elke reu bereden. Verder had ze nog last beginnende schijnzwangerschap. De dierenarts adviseerde ons met klem om Zyva te steriliserenomdat bij haar waarschijnlijk met elke loopsheid de klachten zullen verergeren. Dat willen we haar niet aan doen, ze is echt maandenlang uit haar doen geweest en sinds 2 weken pas weer de oude. 5 januari gaat het dus gebeuren.
Laika2007
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Laika2007 »

Laika hebben we een paar weken na haar eerste loopsheid laten helpen, op aanraden van onze da omdat dan haar hormoonhuishouding het rustigste is. En Shelby kregen we toen ze twee was en haar hebben we ook een paar weken na haar eerst volgende loopsheid laten helpen. Beide damens hebben nergens last van gehad en de volgende dag waren ze weer helemaal de oude.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

De meningen en inzichten zijn hier altijd erg over verdeeld ;-)

Ik zelf zou sowieso niet "zomaar" steriliseren, tenzij.. Als je toch echt wilt laten steriliseren, dan zou ik dat pas doen als ze wat meer volwassen zijn. Naar mijn mening hebben ze die hormonen toch nodig om volwassen te worden. Ik zou zelf haar dus in ieder geval 2 keer loops laten worden..

Danouk is wel gesteriliseerd, zij is twee keer loops geweest. Maar zij kreeg al last een paar weken ervoor en dat duurde dan tot een maand of 3 erna :roll: Tijdens de loopsheid piepte ze erg veel, wilde ontsnappen en na de loopsheid werd ze iedere keer vrij heftig schijnzwanger. Ik heb dat dus twee keer aangekeken en toen toch besloten om haar te laten opereren..

Operatie is bij haar wel goed gegaan, maar na 4 dagen kreeg ze een enorme zwelling en de wond is na een paar dagen ook opengegaan.. Allemaal wondvocht en wat bloed. Danouk had een vrij heftige reactie op de hechtingen.. Nadat het wondvocht eruit was, knapte ze echt op. Dit soort operaties gaat 9 van de 10 keer gewoon goed, maar het blijft toch een behoorlijke ingreep..

Danouk had dus echt last van d'r loopsheid en was daar dan rustig 4 maanden in totaal mee bezig.. Als ze dit niet had gehad, dan was ze ook niet gesteriliseerd ;-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Boris Amber Damey
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Boris Amber Damey »

Dee schreef:Wij laten Tess vrijdag steriliseren, voor de eerste loopsheid dus.
Meen je dit echt?
Ze is net een half jaar zie ik :?
Afbeelding
De wind van gister helpt je niet vooruit
De wind van morgen blijft misschien wel uit
Je moet zeilen op de wind van vandaag
Dee

Ongelezen bericht door Dee »

Boris Amber Damey schreef:
Meen je dit echt?
Ja, op aanraden van onze dierenarts. Wij wilden haar sowieso laten steriliseren, en hij gaf aan dat dit prima kan voor de eerste loopsheid.
Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Netty »

Dee schreef:
Meen je dit echt?
Ja, op aanraden van onze dierenarts. Wij wilden haar sowieso laten steriliseren, en hij gaf aan dat dit prima kan voor de eerste loopsheid.
Ik heb zelf geen teefje, maar ik snap gewoon niet dat je een pup, want dat is ze nog, nu al laat steriliseren. Ik ben helemaal niet tegen een sterilisatie, maar waarom gewoon haar niet één keer loops laten worden?
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Dee schreef:
Meen je dit echt?
Ik zou het advies van jouw da naast je neerleggen en eerst eens hier op het forum en op het internet je goed in gaan lezen.
Je pakt haar namelijk haar hormonen af, en die heeft zij voor veel meer dingen nodig dan alleen voor de voortplanting.
Denk hierbij aan de sluiting van de groeischijven, spieropbouw en het opgroeien tot een evenwichtig hondje en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Bij veel da's wordt tegenwoordig geadviseerd om zeker bij de grotere rassen te wachten tot na de 1e loopsheid.
Ik kan alleen maar zeggen, luister hier naar en lees je goed in want je kunt dit niet terug draaien.
Bij Dewi heb ik ook naar dit advies van mijn da geluisterd en er is niets, maar dan ook helemaal niets waar ik meer spijt van heb dan van deze castratie :(

Hieronder vast een linkje van een sticky hier op het forum en er is nog veel meer info te vinden....

viewtopic.php?t=36175" onclick="window.open(this.href);return false;
honesto do campo verde

Re: Sterilisatie teefje

Ongelezen bericht door honesto do campo verde »

elliette schreef:Wij krijgen een teefje erbij, nu de vraag......wanneer te steriliseren.
Onze reu Bono is 2 en is chemisch gecastreerd( tijdelijk dus) .
Nu lijkt het mij handiger het teefje te helpen.Sommige mensen laten de teef op jonge leeftijd al helpen voor de eerste loopsheid, argument dat het sneller geneest.
Nu heb ik ook het artikel gelezen hier op het forum, maar ik ben ook nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
Het had ms nog handiger geweest een reu te nemen... :wink:
Mag ik vragen waarom je nu besloten heb een teefje te nemen?
AnjaS
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door AnjaS »

Wij hebben ze alle twee tegelijk laten steriliseren in het voorjaar,.. voordat ze 2 jaar waren, ze waren beide 1x loops geweest.
Afbeelding

Dank je wel Anca
:zwartpootje: Daisy (2-4-1997 - 29-4-2004)
:bruinpootje: Tess (2-6-2004 -25-02-2013)
:bruinpootje: Tjinta( 2-6-2004 - 14-9-2016)
:zwartpootje: Stars and Tails Black Lola 28-10-2013
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik ben het met Roos eens: informeer eerst heel goed wat de gevolgen (kunnen) zijn van zo´n jonge sterilisatie.
Een labrador van een half jaar is te vergelijken met een meisje van 10. Stel je voor dat bij een meisje van 10 de baarmoeder en eierstokken verwijderd moeten worden, nog voor de eerste menstruatie. Ieder weldenkend mens snapt dat dat enorme invloed zal hebben op haar ontwikkeling tot volwassen vrouw. Dat is bij een hondenmeisje echt niet anders. Allerlei normale processen in het lichaam worden daardoor afgeremd of veranderd.
Er is inderdaad een periode geweest dat zo jong mogelijk steriliseren stevig werd gepromoot door dierenartsen. In Amerika werden zelfs pups al gesteriliseerd :shock: Inmiddels is men gaan inzien dat de voordelen van zulke jonge sterilisaties niet opwegen tegen de nadelen. Veel dierenartsen zijn er al op teruggekomen en adviseren om te wachten tot de teef goed volwassen is. Ik persoonlijk sluit me daar volledig bij aan.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Plaats reactie