Sterilisatie teefje
-
elliette
- Kleine hondenneus

Sterilisatie teefje
Wij krijgen een teefje erbij, nu de vraag......wanneer te steriliseren.
Onze reu Bono is 2 en is chemisch gecastreerd( tijdelijk dus) .
Nu lijkt het mij handiger het teefje te helpen.
Sommige mensen laten de teef op jonge leeftijd al helpen voor de eerste loopsheid, argument dat het sneller geneest.
Nu heb ik ook het artikel gelezen hier op het forum, maar ik ben ook nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
Nu lijkt het mij handiger het teefje te helpen.
Sommige mensen laten de teef op jonge leeftijd al helpen voor de eerste loopsheid, argument dat het sneller geneest.
Nu heb ik ook het artikel gelezen hier op het forum, maar ik ben ook nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
-
Debby
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
-
Roos
-
jeltje
- Hele grote hondenneus

Zyva wordt a.s. 5 januari gesteriliseerd, ze is 1x loops geweest. Ik laat haar steriliseren omdat ze erg veel last had van de loopsheid. Ze kreeg een verminderde weerstand waardoor ze last van de Demodexmijt kreeg, ze is maandenlang wat sloom geweest, ze heeft nu nog steeds opgezette tepels (loopsheid is inmiddels 3 maanden geleden) en ze wordt nu al 5 maanden door elke reu bereden. Verder had ze nog last beginnende schijnzwangerschap. De dierenarts adviseerde ons met klem om Zyva te steriliserenomdat bij haar waarschijnlijk met elke loopsheid de klachten zullen verergeren. Dat willen we haar niet aan doen, ze is echt maandenlang uit haar doen geweest en sinds 2 weken pas weer de oude. 5 januari gaat het dus gebeuren.
-
Laika2007
- Middelgrote hondenneus

Laika hebben we een paar weken na haar eerste loopsheid laten helpen, op aanraden van onze da omdat dan haar hormoonhuishouding het rustigste is. En Shelby kregen we toen ze twee was en haar hebben we ook een paar weken na haar eerst volgende loopsheid laten helpen. Beide damens hebben nergens last van gehad en de volgende dag waren ze weer helemaal de oude.
-
Terra5
- Speurneus

De meningen en inzichten zijn hier altijd erg over verdeeld 
Ik zelf zou sowieso niet "zomaar" steriliseren, tenzij.. Als je toch echt wilt laten steriliseren, dan zou ik dat pas doen als ze wat meer volwassen zijn. Naar mijn mening hebben ze die hormonen toch nodig om volwassen te worden. Ik zou zelf haar dus in ieder geval 2 keer loops laten worden..
Danouk is wel gesteriliseerd, zij is twee keer loops geweest. Maar zij kreeg al last een paar weken ervoor en dat duurde dan tot een maand of 3 erna
Tijdens de loopsheid piepte ze erg veel, wilde ontsnappen en na de loopsheid werd ze iedere keer vrij heftig schijnzwanger. Ik heb dat dus twee keer aangekeken en toen toch besloten om haar te laten opereren..
Operatie is bij haar wel goed gegaan, maar na 4 dagen kreeg ze een enorme zwelling en de wond is na een paar dagen ook opengegaan.. Allemaal wondvocht en wat bloed. Danouk had een vrij heftige reactie op de hechtingen.. Nadat het wondvocht eruit was, knapte ze echt op. Dit soort operaties gaat 9 van de 10 keer gewoon goed, maar het blijft toch een behoorlijke ingreep..
Danouk had dus echt last van d'r loopsheid en was daar dan rustig 4 maanden in totaal mee bezig.. Als ze dit niet had gehad, dan was ze ook niet gesteriliseerd
Ik zelf zou sowieso niet "zomaar" steriliseren, tenzij.. Als je toch echt wilt laten steriliseren, dan zou ik dat pas doen als ze wat meer volwassen zijn. Naar mijn mening hebben ze die hormonen toch nodig om volwassen te worden. Ik zou zelf haar dus in ieder geval 2 keer loops laten worden..
Danouk is wel gesteriliseerd, zij is twee keer loops geweest. Maar zij kreeg al last een paar weken ervoor en dat duurde dan tot een maand of 3 erna
Operatie is bij haar wel goed gegaan, maar na 4 dagen kreeg ze een enorme zwelling en de wond is na een paar dagen ook opengegaan.. Allemaal wondvocht en wat bloed. Danouk had een vrij heftige reactie op de hechtingen.. Nadat het wondvocht eruit was, knapte ze echt op. Dit soort operaties gaat 9 van de 10 keer gewoon goed, maar het blijft toch een behoorlijke ingreep..
Danouk had dus echt last van d'r loopsheid en was daar dan rustig 4 maanden in totaal mee bezig.. Als ze dit niet had gehad, dan was ze ook niet gesteriliseerd
Tamara,
Danouk en
Sanna
In loving memory
Terra

Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
In loving memory

-
Boris Amber Damey
- Grote hondenneus

-
Dee
-
Netty
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
Ik heb zelf geen teefje, maar ik snap gewoon niet dat je een pup, want dat is ze nog, nu al laat steriliseren. Ik ben helemaal niet tegen een sterilisatie, maar waarom gewoon haar niet één keer loops laten worden?Dee schreef:Ja, op aanraden van onze dierenarts. Wij wilden haar sowieso laten steriliseren, en hij gaf aan dat dit prima kan voor de eerste loopsheid.Boris Amber Damey schreef:Meen je dit echt?Dee schreef:Wij laten Tess vrijdag steriliseren, voor de eerste loopsheid dus.
Ze is net een half jaar zie ik
-
Roos
Ik zou het advies van jouw da naast je neerleggen en eerst eens hier op het forum en op het internet je goed in gaan lezen.Dee schreef:Ja, op aanraden van onze dierenarts. Wij wilden haar sowieso laten steriliseren, en hij gaf aan dat dit prima kan voor de eerste loopsheid.Boris Amber Damey schreef:Meen je dit echt?Dee schreef:Wij laten Tess vrijdag steriliseren, voor de eerste loopsheid dus.
Ze is net een half jaar zie ik
Je pakt haar namelijk haar hormonen af, en die heeft zij voor veel meer dingen nodig dan alleen voor de voortplanting.
Denk hierbij aan de sluiting van de groeischijven, spieropbouw en het opgroeien tot een evenwichtig hondje en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Bij veel da's wordt tegenwoordig geadviseerd om zeker bij de grotere rassen te wachten tot na de 1e loopsheid.
Ik kan alleen maar zeggen, luister hier naar en lees je goed in want je kunt dit niet terug draaien.
Bij Dewi heb ik ook naar dit advies van mijn da geluisterd en er is niets, maar dan ook helemaal niets waar ik meer spijt van heb dan van deze castratie
Hieronder vast een linkje van een sticky hier op het forum en er is nog veel meer info te vinden....
viewtopic.php?t=36175" onclick="window.open(this.href);return false;
-
honesto do campo verde
Re: Sterilisatie teefje
Het had ms nog handiger geweest een reu te nemen...elliette schreef:Wij krijgen een teefje erbij, nu de vraag......wanneer te steriliseren.
Nu lijkt het mij handiger het teefje te helpen.Sommige mensen laten de teef op jonge leeftijd al helpen voor de eerste loopsheid, argument dat het sneller geneest.
Mag ik vragen waarom je nu besloten heb een teefje te nemen?
-
AnjaS
- Speurneus

-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Ik ben het met Roos eens: informeer eerst heel goed wat de gevolgen (kunnen) zijn van zo´n jonge sterilisatie.
Een labrador van een half jaar is te vergelijken met een meisje van 10. Stel je voor dat bij een meisje van 10 de baarmoeder en eierstokken verwijderd moeten worden, nog voor de eerste menstruatie. Ieder weldenkend mens snapt dat dat enorme invloed zal hebben op haar ontwikkeling tot volwassen vrouw. Dat is bij een hondenmeisje echt niet anders. Allerlei normale processen in het lichaam worden daardoor afgeremd of veranderd.
Er is inderdaad een periode geweest dat zo jong mogelijk steriliseren stevig werd gepromoot door dierenartsen. In Amerika werden zelfs pups al gesteriliseerd
Inmiddels is men gaan inzien dat de voordelen van zulke jonge sterilisaties niet opwegen tegen de nadelen. Veel dierenartsen zijn er al op teruggekomen en adviseren om te wachten tot de teef goed volwassen is. Ik persoonlijk sluit me daar volledig bij aan.
Hanneke
Een labrador van een half jaar is te vergelijken met een meisje van 10. Stel je voor dat bij een meisje van 10 de baarmoeder en eierstokken verwijderd moeten worden, nog voor de eerste menstruatie. Ieder weldenkend mens snapt dat dat enorme invloed zal hebben op haar ontwikkeling tot volwassen vrouw. Dat is bij een hondenmeisje echt niet anders. Allerlei normale processen in het lichaam worden daardoor afgeremd of veranderd.
Er is inderdaad een periode geweest dat zo jong mogelijk steriliseren stevig werd gepromoot door dierenartsen. In Amerika werden zelfs pups al gesteriliseerd
Hanneke