´Uitgefokte´ teven wel of niet steriliseren

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

´Uitgefokte´ teven wel of niet steriliseren

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Onze oude Tinkle van bijna 14 moet morgen onder het mes vanwege een flinke pyometra. Ze is nog in prima conditie, dus ik verwacht geen problemen. We hebben dit een paar jaar geleden precies hetzelfde gehad met Mellow, ook vlak voor haar 14e verjaardag.

Nu overweeg ik toch om voortaan de teven die geen pups meer krijgen, te laten steriliseren. Gimmick wordt dit voorjaar 8, die zou ik dan dit jaar kunnen laten doen.

Hoe denken jullie hierover? Ik ben altijd nogal van: niet onnodig snijden in een gezond lichaam. Maar nu dit bij twee ouwetjes achter elkaar gebeurt, geeft dat toch ook te denken.

Hanneke
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

wij hebben ze ook niet laten helpen maar 2x achter elkaar ga je wel na denken maar als het niet nodig is ze kunnen ook incontinent worden heb ik meegemaakt met een geholpen teef
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Ik heb ze tot nu toe altijd laten castreren na de tweede bevalling, en vlg de artsen was t ook geen overbodige luxe ook niet :)
Onze hitch heb ik zelfs, omdat ze toch een keizersnede kreeg, direct laten castreren, dus daar was geen extra operatie voor nodig.
De baarmoeders van dolly en jacky waren niet meer de mooiste, vlg de arts hadden ze beide een heel grote kans gehad op ontsteking of kanker, dus ik ben ook van plan dit zo te blijven doen :)
Afbeelding
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Ik had ook niet het plan om mijn ouwetje te laten steriliseren, maar zij kreeg een heftige endometritis. Op hogere leeftijd lopen ze toch meer risico op een pyometra of endometritis. Tja, wat moet je kiezen. Ik neig naar wel doen want Ruby was er bijna niet meer geweest. Na de sterilisatie is ze trouwens opvallend fitter en speelser geworden :)
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
pebi
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door pebi »

ach jeetje arme Tinkle zal duimen voor haar morgen.
Pearl is ook een fokteef geweest en door omstandigheden op haar negende gesteriliseerd. ze was ziek en de da dacht aan de baarmoeder maar later bleek dat het totaal wat anders was :( .ik vind het voor haar prettiger want ze was vaak niet zo lekker voor haar loopsheid.
ze is niet incontinent geworden .
Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annette »

Ik vond ook altijd dat je niet moet niet snijden in een gezond lichaam totdat.............. onze Gwin er bijna niet meer was door een heftige pyometra op 6jarige leeftijd....van schrik heb ik toen meteen ook Sarah laten steriliseren ( zij was toen 8 jaar) en ik zal het zeker ook laten doen als ik niet meer fok met Esra en Holly.
Beter op relatief jonge leeftijd en in een goede conditie de baarmoeder verwijderen dan ingrijpen op hoge leeftijd in een noodsituatie!
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007
Sascha
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sascha »

Wij snijden niet in de gezonde "oude" lichamen van Sascha( bijna 11) en Famke(bijna 8 ).
Ook onze jongere dames hebben alles nog in hun buik zitten, en dat blijft ook mooi zo als ze nergens last van krijgen!
We hebben het 1 1/2 jaar terug wel gevraagd toen een paar pups van Gaia met de keizersnede zijn geboren, maar onze dierenarts vond de belasting toen te groot om dit ook nog erbij te toen voor Gaia :wink:
Afbeelding
marina
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door marina »

Ik vind het zo moeilijk want waarom snijden als er niks aan de hand is,maar aan de andere kant moeten ingrijpen als het nodig is ,is ook geen pretje voor je hond(en baas)Ben zelf erg aan het twijfelen om Meghan te laten helpen ik weet dat ik geen nestje wil en dat Meghan geen last heeft van haar loopsheid ,maar Lola had ook nooit geen last totdat ze een acute baarmoederhalsontsteking kreeg en bijna het loodje lag.Ook bij de da ,s is het verschillend de een zegt niet doen en de ander geeft het advies als je geen nestjes wil is het beter om de hond te helpen.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Uiteenlopende meningen dus. Bedankt voor jullie inbreng :)
Ik neig er op dit moment toch wel naar om Gimmick later in het jaar ook te laten helpen. Ook al omdat ze altijd wel wat schijnzwanger wordt na een loopsheid, maar nu is het verschrikkelijk. Toen vorige week Abby, de teruggebrachte pup van Hindi hier nog was, terwijl Hindi alweer naar huis was, is Gimmick gaan moederen over pupje Abby. Ze kreeg van de weeromstuit hele volle uiers. Nu Abby weg is, loopt Gimick nog steeds te miepen en te piepen en probeert ze over Dazzle te moederen. Die daar natuurlijk niet van gediend is. (Behalve in één situatie.. Dazzle mag namelijk nu ineens weer bij Gimmick in de voerbak komen :shock: En reken maar dat ze daar flink misbruik van maakt :D ). Kortom, die schijnzwangerschap is best heftig. Voor mij een tweede reden om Gimmick toch maar te laten helpen. Het heeft geen haast, ik laat het nog eens even een tijdje bezinken :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
laika
Speurneus
Speurneus

Laboriginals schreef:Uiteenlopende meningen dus. Bedankt voor jullie inbreng :)
Ik neig er op dit moment toch wel naar om Gimmick later in het jaar ook te laten helpen. Ook al omdat ze altijd wel wat schijnzwanger wordt na een loopsheid, maar nu is het verschrikkelijk. Toen vorige week Abby, de teruggebrachte pup van Hindi hier nog was, terwijl Hindi alweer naar huis was, is Gimmick gaan moederen over pupje Abby. Ze kreeg van de weeromstuit hele volle uiers. Nu Abby weg is, loopt Gimick nog steeds te miepen en te piepen en probeert ze over Dazzle te moederen. Die daar natuurlijk niet van gediend is. (Behalve in één situatie.. Dazzle mag namelijk nu ineens weer bij Gimmick in de voerbak komen :shock: En reken maar dat ze daar flink misbruik van maakt :D ). Kortom, die schijnzwangerschap is best heftig. Voor mij een tweede reden om Gimmick toch maar te laten helpen. Het heeft geen haast, ik laat het nog eens even een tijdje bezinken :)

Hanneke
kijk dan kan ik het begrijpen als dat hier zo zou zijn zou ik het doen succesd met afwegen
vesta
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door vesta »

Ik heb het wel gedaan Zowel met onze Saar als met Noa. Maar hier blijft de baarmoeder gewoon zitten Worden de eierstokken afgebonden. Mijn dames hadden echt vreselijke last van schijnzwangerschap. Dat is zo zielig dat we daarom besloten hebben dit te doen Britt nog niet maar ga nu ook kijken wat bij haar de schijndracht geeft.

Wil
Afbeelding
Debora
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

Ik zou het wel doen, maar goed hier alleen probleemloopsheid meegemaakt. Bella werd met haar 3e jaar voor het eerst loops en gelijk 6 weken lang. :? Faith werd bij haar 1e loopsheid gelijk schijnzwanger, na castratie werd ze een paar maanden later weer loops. Dus nog een keer geholpen, er bleek nog een stukje te zitten. Maar ze is altijd "schijn"looops blijven worden, dikkte tum en het gedrag veranderde. :(
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Tinkle is weer thuis. Nog wat zwabberig op de benen en natuurlijk is ze helemaal van het padje. Morgen zal het wel beter gaan.
Wat ik nog niet eerder had meegemaakt: we mochten dit keer kiezen of we een kraag mee wilden of een rompertje. Natuurlijk hebben we voor een rompertje gekozen, een mooi blauw pakje met bij de staart drukknopen zodat je het kan losmaken voor de sanitaire plichtplegingen :D Hartstikke handig en zo blijft ze nog lekker warm ook :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
laika
Speurneus
Speurneus

nou lekker ff verwennen door de baas en opknappen dikke knuf
pebi
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door pebi »

fijn dat Tinkle weer thuis is en nu maar snel opknappen.
ideaal zo'n rompertje. die kappen vind ik van die ondingen,
scherpe randen en ze botsen er overal mee tegen aan, vooral mijn benen moesten het dan ontgelden. fijn dus dat ze nu rompertjes hebben.
Plaats reactie