Luna loopt mank

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
KimenBart
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Luna loopt mank

Ongelezen bericht door KimenBart »

Hallo daar.

Ik zit sinds kort op jullie forum en dat bevalt me prima. Veel leuke en nuttige info.

Ik wil toch even iets kwijt. Mijn Luna loopt sinds 2 weken mank met haar linkervoorpoot :( . Ik maak me ontzettend zorgen, mede omdat een vriendin dr lab blijvende schade aan zijn voorpoot heeft.
Inmiddels ben ik al 2x bij de dierenarts geweest. De eerste keer werd er rust voorgeschreven, erg lastig voor een pup van net 6 mnd. Maar dat hebben we gedaan. Het werd wel iets beter, maar niet echt heel veel. Van de week terug geweest en nu rimadyl gekregen(voor 7 dagen). Vandaag even losgelaten, want ze is niet meer te hanteren. En vanavond liep ze echt weer erger mank snik snik. Dus besloten om as maandag foto's te maken van de voorpoten en dan moet ze onder narcose. Vind het doodeng!
Is dat niet slecht voor haar? En heeft iemand tips om haar rustig te houden?

Groetjes Kim en een poot van Luna
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Niet meer los laten hoor, je kan nu meer schade aanrichten dan je beseft.
Gewoon meerdere korte rondjes per dag gaan lopen, dat breekt de sleur ook voor haar.
Naar wat voor een da ga je?

Je kunt binnen bijvoorbeeld brokjes voor haar verstoppen, die zij dan kan (leren) zoeken, een bevroren (eerst afspoelen voor je 'm geeft) kong met iets lekkers erin houdt haar ook wel even bezig, appeloefeningen zijn ook een goede om het koppie te laten werken en heb je misschien hondenspelletjes in huis?

Je zou kunnen vragen of ze het eventueel eerst zonder roesje willen proberen, maar de kans is groot dat het voor haar erg pijnlijk zal zijn mocht er iets mis zijn in haar poot, dus wat nu wijsheid is?
Het is beiden niets eigenlijk, maar ik zou zelf voor het roesje kiezen om haar eventuele pijn te besparen.
Er zit een risico aan, maar als zij gewoon goed gezond is zal het best wel goed komen.

Sterkte, dit zijn geen leuke dingen :(
Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Desdemona »

Ik zou ook voor een roesje kiezen, narcose vind ik wat overdreven.
Succes met je hondje, hoop dat het snel weer over is.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt meissie.
Het is misschien beter im toch foto's te laten maken, en het liefst zo snel mogelijk.
Jouw luna heeft de leeftijd waarop elleboog problemen zich vaak extreem uiten, en, om nu zekerheid te krijgen is een foto de eerste stap.
Immers, mocht zij een vorm van elleboogdysplasie hebben, dais het heel belangrijk dat dit voor het eerste levensjaar verholpem wordt, en het liefst zo jong mogelijk, dit ivm met artrose vorming.
Mijn advies is dus, foto maken, het liefst een doorverwijzing naar een orthopeed, zodat naast de foto, ook een goed klinisch onderzoek plaatsvindt.
Als het probleem na een week rust en pijnstilling niet verholpen is, is de kans redelijk aanwezig dat het om een elleboogprobleem gaat!!

Heel veel succes met jouw luna
Afbeelding
Nicky

Ongelezen bericht door Nicky »

Ik heb met mijn pup (5 maanden) precies hetzelfde, maar dan bij d'r rechtervoorpoot. Afgelopen maandag naar de dierenarts geweest en die heeft haar helemaal bevoeld. Ze gaf bij de lange botten een reactie (groeipijn) maar ook bij haar rechterelleboog. Voor nu is het rust en Rimadyl. Volgende week nog niet beter dan foto's maken.

Veel sterkte met je kleine meid! En het rustig houden is moeilijk he? Ik merk het bij die van mij ook. Dan is ze het ineens zo zat dat ze door het huis heen scheurt. Nu is het toch al een energiebommetje, dus extra lastig.
Koda-beer

Ongelezen bericht door Koda-beer »

Wat betreft de narcose kan ik je wel het een en ander vertellen. Koda moest namelijk ook onder narcose toen ze bij hem de broncho-scopie gedaan hebben. Iedere hond word anders wakker uit de narcose. Ze zullen natuurlijk allemaal wel wat in de war zijn, maar hoe ze daar op reageren ligt echt aan de hond.

Koda reageerde bijvoorbeeld eerst gespannen, want hij was ons kwijt (wij werden naar huis gestuurd), maar later werd hij wat rustiger. Hij was prima te pas en wou gewoon eten en lekker spelen. Dat kan bij elke hond anders zijn.
vesta
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door vesta »

Ik zou een foto laten maken bij een orthopeed.

Wil
Afbeelding
honesto do campo verde

Ongelezen bericht door honesto do campo verde »

vesta schreef:Ik zou een foto laten maken bij een orthopeed.

Wil
Helemaal mee eens!! En even de fokker informeren, vaak helpen ze je met het uitzoeken/adviseren van een goede orthopeed.
Beterschap voor jullie hondjes!!
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Ook ik zou foto's laten maken bij een orthopeed ipv bij een dierenarts
Mocht er iets niet helemaal goed zitten kunnen orthopeden je veel beter adviseren/begeleiden dan een dierenarts!

Succes !
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Kay schreef:Ook ik zou foto's laten maken bij een orthopeed ipv bij een dierenarts
Mocht er iets niet helemaal goed zitten kunnen orthopeden je veel beter adviseren/begeleiden dan een dierenarts!

Succes !
Plus dat de kwaliteit van foto's bij een orthopeed vaak beter is dan die bij gewone DA's en een orthopeed een foto beter kan beoordelen dan een gewone DA.
Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Desdemona »

Kay schreef:Ook ik zou foto's laten maken bij een orthopeed ipv bij een dierenarts

Succes !
Klopt helemaal verlies je alleen maar veel tijd mee en grote kans dat ze je naar huis sturen met een verkeerde diagnose omdat ze de fotos niet kunnen beoordelen.

Koda-beer; waarom heb je niet gewoon voor een roesje gekozen?
brigitte064 schreef:Immers, mocht zij een vorm van elleboogdysplasie hebben, dais het heel belangrijk dat dit voor het eerste levensjaar verholpem wordt, en het liefst zo jong mogelijk, dit ivm met artrose vorming.
Y krooshof vertelde mij anders heel wat anders toen ik ook met deze vraag aankwam.
Ze vertelde mij dat bij jongere dieren loeisnel artrose ontwikkeld tijdens de operatie, omdat ze nog zachte botten hebben.
Mijn teef was drie jaar toen ze geopereerd werd, dat was volgens haar juist veel beter. Hardere botten, minder kans op schade door de operatie.

Maar het mes snijdt aan twee kanten, een stukje bot wat toevallig rottig ligt kan ook weer artrose veroorzaken....Dat wil je dr natuurlijk zo snel mogelijk uithebben.

Mijn hond is op 3 jarige leeftijd geholpen, liep al een jaar mank (Dankzij verkeerde diagnoses, omdat ik toen niet wist dat een orthopeed het beste was. Mijn hond is voor de volle 100% hersteld.

Zo ook de hond van mn buren, geopereerd op 3 jarige leeftijd, liep al 2.5 jaar mank, loopt weer als een zonnetje.

Is in mei 2011 een jaar geleden.

Maar het is echt een hele nare aandoening, als dat het is!
En laat je niet gek maken door alle verhalen, Y Krooshof zei ik;
Geen één ED klant is hetzelfde!
Koda-beer

Ongelezen bericht door Koda-beer »

@Desdemona,

volgens de DA was een roesje te licht voor Koda, die destijds al 25 kilo woog, en aangezien ze wel met een cameratje helemaal achter in zijn keel moesten wouden ze niet het risico lopen dat er zich toch complicaties zouden voordoen (denk bijvoorbeeld aan dat Koda opeens gaat bewegen).
KimenBart
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Hoi Roos, bedankt voor je tips. We doen zoekspelletjes binnen en wandelen vaker korte stukjes aan de de lijn. Al heeft ze soms nog wel van die energie uitbarstingen. Maar die kan ik nu snel corrigeren, omdat ze aan de riem zit, en dan gaan we meteen iets anders leuks doen.
Ik geef luna ook minder eten nu, want ze beweegt veel minder als eerst. Kan geen kwaad denk ik?

Het lopen gaat wel wat beter. Als we thuis vertrekken is ze nog wel wat stijf/mank, maar als we eenmaal op gang zijn gaat het een stuk beter. Alleen of het nu echt beter gaat of dat het door de rymadil is weet ik niet. Misschien toch een pees?!
Morgen worden de foto's bij onze da gemaakt. We zijn erbij als ze inslaapt en wakker wordt, dus dat is wel fijn. Onze da is trouwens een kliniek waar vijf dorpen in de omgeving bij aangesloten zijn. We hebben er wel een goed gevoel bij.

Jullie hebben het allemaal over een orthopeed. Maar waar vind ik een goede in de buurt? Via de fokker heeft niet zoveel zin, want die woont op 2,5 uur rijden bij ons vandaan.

Nou, ik hou jullie op de hoogte!

Gr Kim en een ppot van Luna
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Waar woon je dan?
Afbeelding
KimenBart
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Oops, dat is wel zo handig om erbij te vermelden.
De dichtsbijzijnde grote stad is Bergen op Zoom.
Plaats reactie