Behoefte

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Behoefte

Ongelezen bericht door fieke »

Ik heb al veel gelezen hier, alleen wij komen ergens niet uit.
We hebben Bruce nu 1 weekje bij ons. Hij is morgen 9 weken. Het gaat vrij goed hier.
Alleen als we een klein rondje gaan lopen, wil hij nooit zijn behoefte doen.
Zo gauw we terug komen en deur gaat open, rent hij hier achterom het gras op en doet zijn behoefte.
Is dit normaal gedrag? Wat kunnen we doen, zodat hij hier op de hoek van de straat gaat.
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Een pup de uitlaatplaats aanleren is heel simpel: het moet saai en prikkelarm zijn, en je moet stil blijven staan tot hij wat doet. Zeg hierbij niets tot hij gaat plassen/poepen en beloon dan zachtjes met je stem. Niet te opgewonden, want dan stopt hij ermee.
Dus, bij elke keer dat je hem wilt uitlaten (= iets anders dan wandelen!!) til je de pup naar de uitlaatplaats, zet hem neer en wacht tot hij iets doet. Daarna kun je gaan wandelen en eindig je wandeling ook weer bij de plasplaats. Dus na elke activiteit terug naar die plek.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Kleine aanvulling :) Zet het meteen onder commando. Als de pup een drol draait, zeg je steeds: Goed zo, poepie doen, dat is braaf poepie doen, of welke term je maar wilt gebruiken :) Na een paar dagen weet de pup heel goed wat ´poepie doen´ is en dan kan je het als commando gaan gebruiken. Hetzelfde geldt overigens voor ´plasje doen´ :wink:

Hanneke
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Súperleuke naam trouwens voor jullie labje :wink:
Een commando gebruiken is inderdaad erg handig, doen wij ook, zodat ie dat gelijk aan leert op de juiste plekken.
Laat je kleine Bruce op je ronde op een stukje gras of zand poepen? Ik heb gemerkt dat onze Noah en Bruce nooit willen
poepen op een harde ondergrond zoals bijvoorbeeld tegels, maar het liefst tussen de bosjes. Gewoon doorgaan met
buitenzetten, veel prijzen als ie het goed doet. Je zult vanzelf merken dat het steeds beter gaat.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Dank jullie wel, het begint de goede kant uit te gaan :)
We blijven het volhouden en wachten net zolang..
Tsja en de naam :D
chocodex
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door chocodex »

bij deze even een aanvullende vraagje.. welke commando's gebruiken jullie voor jullie honden, om tijdens het plassen /poepen te noemen? Ik ben namelijk bang een woord te kiezen dat binnenshuis ook eens wordt uitgesproken en dat ze het dan daar doen.. Hoe doen jullie dat.?

Groetjes
Roos
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

chocodex schreef:bij deze even een aanvullende vraagje.. welke commando's gebruiken jullie voor jullie honden, om tijdens het plassen /poepen te noemen?
Wij gebruiken een zin, die elke keer op dezelfde manier wordt uitgesproken, n.l. "Ga maar plassen/poepen".
Door de speciale intonatie (hoge stem) voor de hondjes te gebruiken, werkt dat goed.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Wij dragen bob ook regelmatig naar het uitlaatveldje, maar daar wil hij niets doen, alle takjes en polletjes zijn interessanter. Hij doet nu voornamelijk zijn behoefte op de stenen in de achtertuin als hij daar aan het spelen is. Wij laten hem altijd nadat hij uit de bench is uit en voordat hij de bench in gaat ook weer. Ik ben allang blij als hij het niet binnen doet, maar ben wel bang dat hij nu altijd zijn behoefte achter doet. Hoe kan ik hem dit het beste afleren?
(bob wordt morgen 9 weken)
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Muiske schreef:Wij dragen bob ook regelmatig naar het uitlaatveldje, maar daar wil hij niets doen, alle takjes en polletjes zijn interessanter. Hij doet nu voornamelijk zijn behoefte op de stenen in de achtertuin als hij daar aan het spelen is. Wij laten hem altijd nadat hij uit de bench is uit en voordat hij de bench in gaat ook weer. Ik ben allang blij als hij het niet binnen doet, maar ben wel bang dat hij nu altijd zijn behoefte achter doet. Hoe kan ik hem dit het beste afleren?
Nog niet afleren hoor, de grote wereld is nog erg spannend voor je kleine pupje, uiteindelijk vinden ze het vanzelf minder spannend en gaan ze daar ook gewoon hun behoefte doen :wink:

Ik maak altijd een plekje in de achtertuin voor de puppen, dus straks ook weer voor de nieuwe pup, ik maak een bergje zand waar ze hun behoeft op kunnen doen, daar kan je ook makkelijk de drollen uitscheppen :D Als ze een maand of 6 zijn, maak ik het zandbergje steeds iets kleiner, ze doen dan hun behoefte hoofdzakelijk buiten, maar voor noodgevallen kunnen ze nog in de tuin, als je merkt dat ze echt zindelijk zijn, dus minder vaak moeten e.d. haal ik het zand weg, dat snappen ze gewoon hoor, vooral omdat tegen die tijd ze een gewoon uitlaatschema hebben zeg maar :D

Komt helemaal goed :klasse:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

fieke schreef:Dank jullie wel, het begint de goede kant uit te gaan :)
We blijven het volhouden en wachten net zolang..
Tsja en de naam :D
Komt helemaal goed met je doggie! :)
Maar ja .....wat wil je ..........het is een Budiliumhof-labrador :wink:
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Lunatic schreef:
Muiske schreef:Wij dragen bob ook regelmatig naar het uitlaatveldje, maar daar wil hij niets doen, alle takjes en polletjes zijn interessanter. Hij doet nu voornamelijk zijn behoefte op de stenen in de achtertuin als hij daar aan het spelen is. Wij laten hem altijd nadat hij uit de bench is uit en voordat hij de bench in gaat ook weer. Ik ben allang blij als hij het niet binnen doet, maar ben wel bang dat hij nu altijd zijn behoefte achter doet. Hoe kan ik hem dit het beste afleren?
Nog niet afleren hoor, de grote wereld is nog erg spannend voor je kleine pupje, uiteindelijk vinden ze het vanzelf minder spannend en gaan ze daar ook gewoon hun behoefte doen :wink:

Ik maak altijd een plekje in de achtertuin voor de puppen, dus straks ook weer voor de nieuwe pup, ik maak een bergje zand waar ze hun behoeft op kunnen doen, daar kan je ook makkelijk de drollen uitscheppen :D Als ze een maand of 6 zijn, maak ik het zandbergje steeds iets kleiner, ze doen dan hun behoefte hoofdzakelijk buiten, maar voor noodgevallen kunnen ze nog in de tuin, als je merkt dat ze echt zindelijk zijn, dus minder vaak moeten e.d. haal ik het zand weg, dat snappen ze gewoon hoor, vooral omdat tegen die tijd ze een gewoon uitlaatschema hebben zeg maar :D

Tnx, Wij hadden al een stuk zand in de achtertuin, maar daar weigert bob zn behoefte op te doen. Hij gebruikt nu de hele achtertuin.
Ik denk dat hij nu ook nog 4 a 5 keer per dag zijn plasjes binnen doet. Is dit normaal? Wij zetten hem elke 2 uur op het veldje en als we hem zien snuffelen gaat hij de tuin in. Vaak als hij dan geplast heeft doet hij het ook nog een keer binnen.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Muiske schreef:
Lunatic schreef:

Tnx, Wij hadden al een stuk zand in de achtertuin, maar daar weigert bob zn behoefte op te doen. Hij gebruikt nu de hele achtertuin.
Ik denk dat hij nu ook nog 4 a 5 keer per dag zijn plasjes binnen doet. Is dit normaal? Wij zetten hem elke 2 uur op het veldje en als we hem zien snuffelen gaat hij de tuin in. Vaak als hij dan geplast heeft doet hij het ook nog een keer binnen.
Dat kan heel normaal zijn, elk pupje is weer anders.
Ik heb heel erge mazzel gehad, Luna was zo zindelijk en Doran was al "zindelijk" toen ik hem kreeg, heeft de fokker goed haar best op gedaan :applaus: Hij heeft nooit wat in huis gedaan, maar liep meteen naar de tuindeur als hij wat moest doen.

Het belangrijkste is dat je na elke inspanning, je pup even buiten zet, dus na het eten, spelen, oefenen, slapen...ook tijdens het spelen kunnen ze ineens moeten, maar die tekenen ga je snel genoeg herkennen, als ze ineens stoppen met spelen en gaan snuffelen, betkend dit dat ze wat moeten doen, dus dan snel oppakken en buiten zetten :D

Vergeet ook niet dat een pup op z'n vroegst met een week of 15 pas een beetje controle over de blaas begint te krijgen, eerder kunnen ze het gewoon niet ophouden, ook al zouden ze dit willen. Sommig geven het alleen wat sneller aan dan anderen, dan heb je gewoon mazzel.
Wat ik ook doe is het benoemen, dus gaan ze plassen....."goedzo plasje" na een paar weken hoef ik alleen maar te zeggen, kom even een plasje doen en ze gaan op commando zitten, dat is altijd handig 8)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Bruce doet het hier inmiddels gewoon op het veldje op de hoek van de straat. We hebben gewoon
veel geduld gehad en na een paar dagen ging het beter.
Dan werd er een feestje gebouwd. Ook hebben we de commando's gebruikt.
Dus gewoon volhouden en opeens valt het kwartje :wink:
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

chocodex schreef:bij deze even een aanvullende vraagje.. welke commando's gebruiken jullie voor jullie honden, om tijdens het plassen /poepen te noemen? Ik ben namelijk bang een woord te kiezen dat binnenshuis ook eens wordt uitgesproken en dat ze het dan daar doen.. Hoe doen jullie dat.?

Groetjes
Roos
Ik zeg tegen Olly: Busy busy (zij is in het Engels opgeleid).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Van de school uit leer ik Kody (en leerde ik Jonna) "plasje doen".
Zij zijn van geleidehondenschool Genk en doen het in de goot.
Het maakt niet uit welke boodschap ze (moeten) doen, voor beide gebruik ik "plasje doen".
Een plas wordt meteen gedaan als ik het zeg (ook als er geen hele volle blaas is wordt 'ie geleegd) en meestal zie ik wel dat er ook nog een grote boodschap moet worden gedaan, dan herhaal ik "plasje doen" en volgt al snel ook de grote boodschap.
Bij dit alles sta ik (nu Kody 8 maanden is) op de stoep en heeft de hond de lengte van de riem om in de goot zijn plekje te zoeken.
Plaats reactie