Mijn enquete (vooral bedoeld om heerlijk te kunnen kletsen): heeft een menselijke waterliefhebber een natuurlijke voorkeur voor een hondse waterliefhebber? En zijn dat steeds de baasjes die het hun nooit weigeren kunnen een duik te nemen?
Een beetje meer uitleg.
Eén van mijn moeders lievelingsanekdotes:
Ik, zowat 4 jaar oud, me volkomen onbewust dat ik gadegeslagen word door een moeder die haar lach niet inhouden kan, zoals zo vaak voorzichtig heen en weer wadend in de grote plas die altijd voor onze deur ligt. Leuk.
En zo spannend. Want zal het water te diep zijn voor mijn laarsjes? Zal het me lukken om door elk centimetertje van de plas te waden zonder dat er water over de rand van mijn laarsjes gulpt? Voorzichtig heen en weer. Heel voorzichtig.
Helaas, elke centimeter uitgekamd en voetjes zijn nog steeds droog.
Dan maar een beetje sneller erdoor heen stappen...
En met elke druppel water extra die er binnenstroomt, wordt het kleine meisje steeds wat onvoorzichtiger. Met elke druppel water extra, wordt er enthousiaster door het water geplonsd.
Tot het water alle kanten uitspat.
En niet alleen mijn voeten steeds natter en natter worden.
Dan... een lumineus idee: waarom me niet gewoon midden in de plas laten vallen? Daar zit ik dan: op mijn kont in een grote plas water. Op een niet al te warme dag. Met mijn handen het water alle kanten uitspetterend en het uitgillend van de pret.
Ik draag geen laarsjes meer. Al lang niet meer.
En de (dure!) lederen wandelschoenen die hen vervangen hebben, zijn niet zo vergevingsgezind.
Wanneer iedereen rondom me heen klaagt dat het zo'n slecht weer is, ben ik stiekem blij. Want ondergelopen weides betekenen vaak ook ondergelopen paden. En dan heb ik een prachtig excuus om nog eens door het water te waden...
Maar dat komt niet zo vaak voor.
Wat vaker voorkomt, is dat we een strandwandeling maken. Waar ik het nooit weerstaan kan om mijn schoenen meteen uit te trekken en fijn de wandeling voort te zetten in het water.
En daarbij nog steeds de verleiding niet weerstaan kan om op die diepte in het water te gaan stappen waar het bij elke golf weer spannend is of mijn opgerolde broek droog blijven zal of niet.
Wat die broek dus niet doet. En die in het verloop van de wandeling steeds een beetje natter word.
En soms, heel soms, vind ik dat nog steeds een reden om dan maar helemaal nat te worden.
Het maakt mijn moeder nog steeds aan het lachen.
Vriendjes iets minder. Die hadden zich bij een romantische strandwandeling wel iets anders voorgesteld dan een lief wat steeds een paar meter van hen vandaan loopt omdat ze persé in dat water lopen moet. Bij afnemende vloed ligt het halve strand tussen het "romantische" koppel omdat het vriendje (flauw, hoor!) een omweg maken moet rond al die strandplassen.
Ik kan er niet aan weerstaan...
En dus..., dus begrijp ik het volkomen als mijn Labje in elke plas, elke beek en elke vijver moet. Dat de aantrekkingskracht gewoonweg te sterk is. Dat het water te leuk is.
Vandaar mijn vraag: zijn die mensen die het nooit over hun hart krijgen kunnen hun hond te verbieden zich naar hun hartelust uit te leven, ook ooit zo'n kind als ik geweest? En soms nog?
En die mensen die het wel over hun hart krijgen om de waterliefde van hun Labje toch een beetje aan banden te leggen, konden die als kind prima uit de plassen blijven?
En ook: word je als waterliefhebber automatisch aangetrokken door ons aller lievelingsras?