Omdat ze er per 1 mei mee gaat stoppen toch nog even contact gehad via de mail waarin ik aangaf dat ik het nog niet altijd helemaal super vind gaan bij Noah en daar onzeker over ben, ik heb haar toen meteen gevraagd of ze ons een andere goede orthopeed aan kon raden omdat ik niet gedacht had dat we binnen zo'n korte tijd nog bij haar terecht zouden kunnen.
Ze gaf aan dat ze met alle liefde nog een laatste keer zelf naar Noah zou willen kijken en dat ze nog wel een plekje vrij had in haar agenda dus zijn we vanmorgen richting Hilversum gereden voor controle.
We hebben aangegeven dat Noah vooral na het een langere wandeling stijf loopt (op eieren loopt zeg ik altijd) en af en toe door zijn poot heen zakt, ook meteen aangegeven dat hij zijn achterpoten soms omhoog houd als hij moe is (zijn banden probleem)
Ze heeft gekeken naar zijn loopje, zijn voorpoten en zijn achterpoten onderzocht...
Noah moest op de weegschaal, hij weegt nog steeds 39.6 kilo terwijl op het oog te zien is dat hij al flink is afgevallen... wel heeft hij veel bespiering bij gekregen en heeft hij die lekkere berenrollen langs zijn nek behouden.
Ze geeft ook aan dat hij zeker niet te dik is maar voor een hond met dergelijke klachten is het beter als hij naar de 35 kilo zou dalen (nogmaals ik d8 echt dat hij dat al was, hij zit zo goed in zijn velletje en is echt al vet kwijt)
Bij het onderzoek is idd artrose gebleken maar eigenlijk wisten we dat al want dan konden we zelf ook voelen, ze liet me ook de zijkant van zijn gewricht voelen daar heeft hij een bobbeltje zitten en dat blijkt ook van de artrose te zijn.
Het optillen van zijn achterpoten heeft idd met de losse banden te maken...
Ze gaf aan dat we al heel goed bezig waren met Noah, dat er idd artrose zit in zijn ellebogen maar dat we er al heel goed mee omgaan en dat de pootjes wat dat betreft nog redelijk te buigen en strekken zijn.
Ze zei ook "kijk voor een hond met van die Kl*te ellebogen doet hij het goed, je kan niet teveel van hem verwachten... als hij plezier heeft in zijn leven met af en toe een pijnstiller maar dat wel pijnvrij kan leven is dat voor hem al hartstikke mooi, jullie doen zo veel voor hem" ik vond het echt mooi verwoord en super fijn om dat van haar te horen.
Ze zei "het enigste wat we nog kunnen doen is zorgen dat hij toch nog afvalt en goed conditie bij hem gaan opbouwen"
Ik heb namelijk ook aangegeven dat als hij weer eens moeilijk loopt dat we dan weer een paar dagen rustig aan doen omdat hij dan pijn heeft, en dat we nooit te lang met hem lopen.... ook dat we hebben geprobeerd te fietsen maar dat hij dat niet wil/kan.
Om dat laatste moest ze wel een beetje lachen en zei van " het is ook echt zo'n lekkere lobbes"
Ze gaf als advies om toch meer te bewegen en zijn conditie op te bouwen, om misschien te gaan hardlopen met hem omdat hij dat misschien leuker vind dan naast de fiets en omdat het wat langzamer gaat is het voor hem makkelijker vol te houden.
En om veel te zwemmen, maar dan doen we al wel...
Dus meer beweging maar dan wel samen met ons en niet gek en onbehouwen spelen met andere, gelukkig doen we dat ook niet.
Omdat Noah bij meer bewegen altijd last krijgt van zijn poten hebben we ook het advies gekregen om vanaf nu ander halve pijnstiller per dag te geven voor zolang hij dat nodig heeft zodat we toch door kunnen gaan met trainen en conditie op kunnen bouwen, uiteraard niks overbelasten en als we zien dat hij niet niet meer aankan moeten we ook zeker stoppen!!
Mocht in de toekomst de gewone pijnstillers niet meer werken dan bestaat er ook pijnstilling die eens per maand gegeven moet worden, dat is minder schadelijk dan gewone pijnstillers.
Maar gelukkig is dat nog niet aan de orde en heeft hij de pijnstilling nog niet dagelijks nodig, alleen nu even om zijn conditie op pijl te krijgen.
Als hij nog strakker in zijn velletje zit komt dat de gewrichten ten goede, ook voor zijn banden is het beter.
Ze zei ook van helemaal strak zal hij nooit worden daar is het de hond niet voor en dat moet je ook niet willen, maar dit is wel iets wat we nog voor hem kunnen doen om hem in top conditie te houden.
Mijn vriend gaat dus met hem hardlopen en als dat goed gaat gaan we gezellig met z'n drieën.
Verder vroeg ze ook naar de voeding die Noah krijgt en daar hebben we een heel goed gesprek over gehad.
Ik vertelde dat we rauw voerde met daarbij supplementen, toen ze vroeg of we daar echt bij wilde blijven antwoordde ik ja en vertelde ook waarom.
Ze gaf ook aan dat ze het allemaal begreep maar omdat we ook hele goede verhalen hebben gehoord over het special hils voer ( en dan heb ik het over de resultaten mbt de gewrichten en het lopen van honden) wouden we toch weten hoe dat nou zit met het voer.
Ze was er echt heel eerlijk in en kon ons veel vertellen (een oud studiegenootje van haar, nu ook orthopeed, heeft mee gewerkt aan het onderzoek van de speciale gluco brok) ze hielt geen verkoperspraatje maar gaf gewoon echt haar goed bedoelde advies, gaf zelf ook aan dat ze het wel een belachelijk dure brok is.
Omdat Noah nog steeds altijd honger blijft houden en we hem nu dus nog minder moeten voeren hebben we dat ook aangegeven en die speciale gluco brok bestaat uit een dieet variant omdat honden met gewrichtsproblemen altijd goed op gewicht moeten blijven.
Omdat ik zei dat ik het toch eng vond maar mijn vriend wel was overtuigd van haar goedbedoelde advies en kennis hebben we een mini zak mee genomen, gewoon om eens te kijken hoe hij het erop doet.
Ik sta echt volledig achter het vers voeren en Noah doet het er super op maar als dit iets is wat zijn andere problemen ten goede komt dan is het voor mij zeker iets om over na te denken.
Ik wil ons mannetje gewoon zo lang mogelijk bij ons houden, pijnvrij dat wel dus als dat dan moet met af en toe een pijnstiller en dan zo'n soort brok dan heb ik dat er zeker voor over....
Maar overtuigd ben ik nog niet, we krijgen morgen weer voor een maand vlees binnen dus ik heb nog even tijd om erover na te denken en ervaringen te lezen over de speciale brok.
Als afsluiter zei Krooshof nog de mooie woorden "zo nu moeten jullie het zonder mij doen" ik heb gezegd dat ik het ontzettend jammer vind en heb haar heel hartelijk bedankt voor alles wat ze voor ons heeft gedaan.
Ze stond altijd voor ons klaar of we nou belde, mailde ze stond ons altijd kundig, vriendelijk en warm te woord.
Ze heeft onder ons gesprek de hele tijd met Noah geknuffeld en hem tegen haar aan gehouden....
Ja binnenkort zijn we een hele goede orthopeed en heel warm persoon in de dierengeneeskunde armer...