Tweede lab erbij

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Tweede lab erbij

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Over 4 weken komt een pup ons leven verrijken. Doordat wij Max hebben opgevoed, weet ik heel goed waar ik op moet letten. Vooral ook de dingen waarin wij tekort in zijn geschoten. Daar maak ik mij dus momenteel weinig zorgen over.
Echter....ik vind het moeilijk om informatie te vinden met welke opvoedingszaken je rekening moet houden als er al een hond is.
De fokker en ook de trainster van Max geven beide aan dat het belangrijk is dat beide honden genoeg rust krijgen, ze moeten dus niet in de puppentijd de hele tijd bij elkaar zijn
Daarnaast heb ik ook gelezen dat je ook beide honden apart quality time moet geven.
Zelf had ik als idee om in het begin apart te lopen. Vooral omdat Max nogal eens graag andere honden op 'zijn lompe labmanier' begroet (door onze fout overigens!). Dit willen wij bij de pup anders aanpakken.
Waar ik mij verder zorgen over maak is de dominantiebepaling. Nu ik internet heb afgespeurd naar relevante informatie kom ik ook beren op de weg tegen. Ik lees regelmatig dat een reu beter niet met een reu gecombineerd kan worden ivm dominantieproblemen. Hoe staan jullie hier tegenover en hoe dien ik te handelen als dit probleem de kop zou opsteken?
De fokster is uiteraard op de hoogte van de aanwezigheid van Max en zij weet door ons ook het karakter van Max. De bedoeling is daarom ook dat wij een pup zullen krijgen die relatief rustiger is dan Max.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

Dat als je meer als 1 hond hebt van tijd tot tijd eens appart met ze op pad gaat, is alleen maar goed :)

Qua dominantie moet je er rekening ermee houden dat van de dominanste hond al gauw dingen worden over genomen door de minder dominante hond ..

En je kunt prima twee reu'en in huis hebben (of twee teven). Vooral als er eentje op jonge (puppen) leeftijd erbij komt. Het wordt een ander verhaal als je b.v. een herplaatser erbij zou nemen ..
lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lablove »

Reu reu combinatie... gaat echt wel goed komen. Zeker als je inderdaad voor een pupje kiest.

Ik heb op dit moment 3 honden, de jongste is een klein pupje. Zij ligt in haar benchje in de keuken. Nou kan ze inmiddels wat langer uit de bench zijn. Maar in het begin was het echt zo kwartiertje twintig minuutjes eruit. Beetje trainen. En in de bench en weer maffen. De grote honden zitten dus niet de hele dag bij de pup en de pup zit dus ook niet heel de dag bij ons. Nu neemt ze echt goed haar rust.

Mijn andere lab heb ik zonder bench opgevoed, zij liep altijd de hele dag rond in huis,ook alleen zijn enz. Dit ging gewoon goed. Maar ik merk nu door deze pup wel de handig heid van het apart zetten. Veel meer interactie met mijn pup, gewoon geconsentreerder met trainen.

Genieten straks van je labbies!!
Groetjes Miranda (cosy cottage)
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik denk dat het een beetje van het karakter van Max afhangt, is die vrij fanatiek zeg maar, dan zou Bob dat kunnen gaan copieeren, ik zou dan ook voor een heel rustig hondje gaan.

Doran is echt standje dominantje (prima in de hand te houden hoor) maar daar nemen we nu bewust een teefje bij, het kan prima gaan, maar ik heb over een jaar of 2 geen zin in gedoe en spannigen, dus neem het risico niet, het leeftijdsverschil is gewoon te klein.....als Doran ouder is kan er wel gewoon weer een reu bij, dan is de kans op een machtsstrijd een stuk kleiner.
Ik merk hier dat mijn lieve bruine watje Max, zich heel erg aan Doran optrekt, hij word volgende week 8 en begint nu eindelijk een man te worden :D hij gaat zelfs zijn poot optillen :schreeuw: allemaal copieer gedrag dus :wink:

Verder doe ik altijd alles appart met de pup, trainen, lopen, alles. Op die manier word de band met de pup sowieso beter, want kan een hond kiezen tussen een baas en een andere hond, dan word toch meestal voor de andere hond gekozen en sta jij er maar een beetje bij. Eens per dag mag pup hier dan even spelen met de grote, voor 5 of 10 minuutjes, ze moeten wel aan elkaar wennen natuurlijk. En vanaf een week of 12, na de laatste enting mag de pup eens per week mee naar het bos in de doggyride.....5 min spelen, snuffelen, oefenene op heirkomen en dan weer in de doggyride, na een uurtje mag pup er dan weer even 5 min uit, op een plek waar geen andere honden zijn.
Echt mee wandelen met de grote doen we pas vanaf en maand of 8, als de pup goed gehoorzaam is en lekker op de baas gericht.

Pup leert ook gewoon veel sneller als er geen afleiding is en een andere hond is natuurlijk een mega afleiding :wink:

Succes en veel plezier met je pupje :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

voor een tweede hond erbij hebben we bewust 2 x gekozen voor een rustige hond,James was echt de rust zelve en daar heeft roef heel veel van geleerd.
ook hebben wij heel veel van james geleerd en dat is dat roef eigenlijk een heel onzekere hond is die druk en dominant gedrag vertoond uit onzekerheid,dit was voor ons een enorme eye opener :wink:

hidde is ook een heel rustige hond,tuurlijk met puppenstreken maar een wereld van verschil met roef.
ook wij gaan met een tweede pup veel relaxter om als met een eerste pup.bin there ,done that :D

veel rust voor je pup is heel belangrijk anders worden het kleine terroristen die maar door gaan met klieren en bijten.
niet leuk voor jou en zeker niet leuk voor Max :wink:
roef en hidde zijn de hele dag bij elkaar in de kamer,maar hidde zit veel in de bench dus is er rust in de tent.
hidde gaat met mij wel iedere dag mee in de doggyride op de grote ronde,gewoon weg omdat ik hem niet anderhalf tot twee uur alleen thuis kan laten.

roef krijgt meerdere keren op een dag 1 op 1 aandacht met de kleine wandelingen,dan doen we apel oefeningetjes en als beloning gaat de bal een paar keer het water in.ook als de pup slaapt is er genoeg tijd voor je hond 1 op 1.

Hidde is nu bijna 19 weken en slaapt echt nog heel veel en nu merk ik dat ik roef toen hij pup was hij eigenlijk wat vaker zijn bench in moest :roll:

tja en dan de keus voor een reu of teef,mij werd het aan verschillende kanten afgeraden om een reu bij roef te zetten 8)
maar eigenwijs is mijn tweede naam en ik zag hier redelijk wat members met 2 of meer reuen wat goed ging.
dus zochten we wel een heel rustige oudere reu en dat pakte geweldig uit :verliefd1:
ook met hidde wilden we een rustig en stabiele pup en dat is ook gelukt,over een tijdje is hidde hier de baas en roef heeft daar zo als het zich nu laat aanzien wel vrede mee.
knokpartijen verwacht ik hier echt niet.

succes en geniet van de voorpret :)
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Bedankt voor jullie reacties en de vele tips en adviezen :)
Ik vind Max vrij dominant, maar zoals het baasje van Roef zegt, lijkt het bij Max ook meer een houding die uit onzekerheid voorkomt. Het heeft ook nog nooit tot conflicten of bijtincidenten geleid. De trainster van de hondenschool waar ik met Max train, geeft meer bang te zijn dat het een dolle boel wordt omdat Max wel van een spelletje houdt. Qua dominantie zou hij gemiddeld zijn. Ook de fokster heeft ons om deze reden geadviseerd om veel rust in te bouwen voor beide honden. Daarnaast wordt nav van de gedragstest in de zevende week bepaald welk hondje goed zou passen in onze situatie. Volgens de fokster is een rustig hondje de beste oplossing aangezien Max vrij druk is.
Wij gaan ook apart met beide honden trainingen volgen. Roy gaat de puppy-cursus met Bob doen en ik speuren of (heel misschien) EG2 oppakken.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Plaats reactie