royenmarjolein schreef:Nou Raymond, ik denk dat haar antwoord niet echt verkeerd is

Ik denk zelf dat er een groot verschil in baas bestaat. Jammer genoeg heb ik je nog nooit zien trainen met Kastaar en Harry, maar ik denk dat ik heel veel van jouw uitstraling als roedelleider zou kunnen leren
Ik denk dat een heel groot gedeelte in het stuk lichaamstaal zit waar je mij hebt gewezen op een soortgelijk topic. Sinds ik hier meer op let, dus niet van: ohjee, daar komt weer een hond, nu moet ik de riem goed vasthouden. Als Max er maar niet op af gaat enz... heb ik het probleemgedrag nog met 10% kunnen verminderen. Dus nog 10% te gaan!
Bij mij werkten koekjes en mijn stem ook niet goed, maar de wijziging in mijn eigen houding icm met afleiding met mijn stem en koekjes hebben bij mij tot een enorme verbetering geleid. Ik merk vooral dat een ontspannen, zelfverzekerde houding en dan ook nog een vertrouwen in je hond tot wonderen leidt. Hij loopt zelfs zonder problemen langs Beau, de zwarte labradorteef van de overkant waar hij helemaal dol op is!
Wat bij mij ook helpt is om al te beginnen met afleiden als Max de hond nog niet heeft gezien. Als Max de hond voor mij blikt en het is een hele leuk hond voor Max, dan moet ik alle zeilen bijzetten om de situatie te veranderen.
Ik zou zelf ook niet zo snel werken met correctiemiddelen aangezien het probleem enkel voorkomt in een aantal situaties. Anders zou het zijn als je hond continue zou trekken. Bij Max hebben wij een tijd lang een halti gebruikt, want Max was echt zo'n trekker en ik had geen overwicht op hem. Wij hebben het gedrag hiermee inderdaad doorbroken .Hij heeft zo en dan nog wel eens een dagje waarop hij het probeert, maar tegenwoordig is de rangorde duidelijk en kan ik het wel met een normale halsband af.
Niet alleen van mij hoor, er zijn nog meer op het forum die op dezelfde manier trainen als mij.
Maar je geeft het zelf ook aan:
jij bent veranderd in je lichaamstaal( een hond kan die perfect aflezen)
Bent ontspanner geworden naar je hond toe.
En net wat je zegt, niet negatief denken.
Oh jee een hond, nee er komt een hond aan en wij gaan die gewoon passeren, maar zullen dit op een wat ruimere afstand doen. Zodat me hond er niet naar toe kan springen, en dus succes heeft.
En ook eens wat anders nemen dan koekjes, bijvoorbeeld gerookte kip of gebakken lever of stukjes pensstaaf.
Iets wat de hond niet veel krijgt, en dus echt een traktatie voor hem is.
Ook een hele handige tip:
trek een oude broek aan als je gaat wandelen.
en wrijf met een knakworst of salami langs je knie (de kant waar de hond wandelt)
Je zal zien dat ie veel dichter bij je blijft (ja dat lekkere geurtje baas, daar wil ik wel meer van). Dit is een "oude" truuk die gebruikt werd/wordt door mensen die gehoorzaamheidswedstrijden spelen.