Een erg lieve knuffelkont, grappig en slim, maar ook een hond met een erg vervelend trekje, namelijk: piepen als ze geen aandacht krijgt en voornamelijk als ze zich weer eens (in haar ogen dan!) verveeld. We vinden het erg vervelend en we weten niet wat anders te doen.
Jada komt helemaal niks tekort bij ons, is ruim voldoende buiten iedere dag en ook in afwisselende gebieden (eigen omgeving/bos/strand/meren,mee naar mensen, de winkels, etc), er wordt veel gespeeld met haar, regelmatig kleine dingetjes getraind, er zijn duidelijke regels in huis en buiten, ze krijgt veel liefde en aandacht, etc.
Ze piept dus ook als we weer terug zijn van een lange wandeling, of een middag lekker zwemmen bij een van haar favoriete meertjes. Dan denken wij echt: huh hoe kan dat nou, we geven haar zoveel en zijn net nog weggeweest en dan toch piepen als we thuiskomen. Wat is dat toch? Het komt bijna een beetje verwend over, alsof het nooit genoeg is, alsof we altijd maar met maar moeten spelen en alsof we haar altijd moeten vermaken anders vindt het dametje het maar niks!! Tja wat ik zeg, zo komt het op ons over...
Maar we kunnen natuurlijk niet iedere seconde van de dag met haar bezig zijn, er moeten ook nog dingen in huis gebeuren etc... en volgens mij moet ze op deze leeftijd wel buiten de bench kunnen blijven, als we met het huishouden bezig zijn toch.
Ze heeft 2 keer voor een paar weken bij een oppas gezeten (ook hier van het Forum
Als ze piept: we waarschuwen vaak een paar keer, hou op, nog 1 keer en je gaat de bench in (helpt soms), gaat ze voor de 3x weer piepen, dan gaat ze de bench in voor een time-out. Dit alles op rustige toon! Negeren helpt niet echt, ze gaat heel lang door en na hele lange tijd merkt ze pas dat het geen zin heeft. Maar ja, dan heeft ze wel lang dat geluid geproduceerd zonder dat we haar corrigeren, dus van het negeren ben ik niet zo.
Mocht ze ophouden, dan geeft ze vaak een 'heeeele diepe zucht' en ze gaat maar slapen.. Ze speelt helemaal niet meer zelf, alleen met ons wil ze spelen.. dus een touw, balletje of andere speeltje doe je haar geen plezier meer mee.. Alleen als ik daar mee wil spelen met haar.
Wie herkent dit? Hoe gaan jullie hiermee om? Of misschien heeft iemand tips of andere opmerkingen?
Naast dit piepen, was ze trouwens sinds de kampeervakantie eind juni (voor haar voor het eerst) een stuk volwassener geworden. We hebben haar de laatste tijd meer vrijheid kunnen geven in de tuin, binnen en buiten (los in de tuin, op het huis laten passen als we even weggaan en nog vaker los buiten). Je merkte echt dat ze het 'aan kon' en er heel goed mee omging. Maar sinds vorige week werkt dit niet meer, ze is opeens weer een stuk rebelser geworden, bananen in de oren, gewoon wegrennen, in de tuin graven wat ze eerst niet deed