Gedrag tussen honden onderling

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Gedrag tussen honden onderling

Ongelezen bericht door sharon66057 »

King en Noah zijn twee vriendjes die elkaar via het lf hebben leren kennen en ze wandelen best vaak samen...

Nu valt er mij al een hele tijd iets op als we samen wandelen, King beschermd Noah en Noah sust de ruzies van King?

Om even twee voorbeelden te geven:

Noah word weleens bereden en durft er dan 9 van de 10 keer niks tegen te doen, ik bemoei me er dan altijd zelf mee (als de baas van de hond niks doet) door de hond eraf te trekken enz.
Maar nou komt het wel eens voor dat ik er niet zo 1,2,3 bij kan zijn doordat Noah nog een stukje voor ons of achter ons loopt en dan stuurt King de hond weg door tegen de andere hond te gaan blaffen tot hij weg gaat en dat lukt altijd.

Als King ruzie heeft met een andere hond in het bos en er komt een hoop herrie enz bij kijken (en zijn vrouwtje heeft King nog niet te pakken) dan loopt Noah er heel rustig tussendoor, tussen de honden door en voor King langs, alsof hij zeggen wil "doe eens rustig joh, hou op" dit is zo apart om te zien en vaak helpt het ook. Als het niet helpt blijft Noah dit doen totdat King zijn vrouwtje er zelf bij is. Zijn lichaamstaal is dan heel rustig en hij loopt dan heel rustig voor hem langs om hem te blokken. Het is zo apart om te zien. Noah maakt en heeft zelf nooit ruzie (gelukkig) en houd er ook niet van als een hond te druk is of te veel herrie maakt.

In beide gevallen is de hondentaal zo mooi om te zien en gaat het ook allemaal heel snel! Zou dit echt beschermen en sussen zijn of toch iets anders?
Ik ben toch wel erg benieuwd :)
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
Allard

Ongelezen bericht door Allard »

Dit is zeker beschermen en sussen. Vroeger liet ik 2 honden uit voor mensen. Een oudere teef en een jonge reu. De jonge reu kwam nog wel is in een opstandje. Eerst een beetje stoer doen naar de andere onbekende hond. Maar als puntje bij paaltje kwam kon de oudere teef het weer oplossen :lol:
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Dat zie je ook altijd mooi in een wolvenroedel. De omega 'laagste in rang' is meestal de clown van de groep. Hij mag dan misschien wel als laatste eten maar hij zorgt voor een gezellige sfeer in de groep en sust ruzies en speelt met zijn roedelleden.

Waarschijnlijk is dit hier ook een mooi voorbeeld van. Noah staat wat lager in Rang dan King en sust daardoor zijn ruzies, omdat King hoger staat beschermt hij Noah. Mooi staaltje hondentaal
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Mooi om te zien he? Basco heeft dat ook met met de hond van mijn collega.
Dat is echte eenheid. Zij is onzeker dominant en basco is zeker dominant.
Komen er andere honden aan dan darteld ze om basco heen en gaan ze er samen heen ( zij blijft wel achter basco lopen ). Basco gaat in het midden van de groep honden staan of loopt als eerste naar de andere hod toe en als ze dan ziet dat er niks gebeurd komt ze er ook bij.
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Mooi dat King en Noah elkaar zo goed aanvullen :)

Dat beschermen heb ik Keo ook wel eens zien doen op een wandeling waar een reu bereden werd door een andere reu. Die snauwde/gromde hij steeds weg zo van "dat mag nie he"...
Keo zal wel beschermen als dat nodig is.

Sussen is me nog niet zo opgevallen. Voorheen ging hij zich bemoeien met ieder opstandje, maar dat was dan eerder olie op het vuur gooien door er maf omheen te draaien, nu houdt hij zich eerder afzijdig, maar hij houdt het wel in de gaten.

In combinatie met sommige honden bepaalt Keo toch wel graag de regels. Hij is wel dominant.
Maar soms zie ik ook weer een watje die zich snel uit de voeten maakt. :D
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

als een van onze 3 honden wordt lastig gevallen is er altijd een van de andere 2 die er tussen springt en de belager weg stuurd met een grom
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
riwka
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door riwka »

Ik herken dit ook wel tussen Bram,Chester en STorm! Bram wandelt ook over tussen door om de boel te sussen als zijn maatjes weer eens te druk bezig zijn. Storm gaat heel hard tegen een andere hond staan blaffen als zijn maatjes met andere honden wat hebben!
Don't always keep your dog on a leash if you want him to be attached to you
A.Willametz
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

esmoezie schreef:Mooi dat King en Noah elkaar zo goed aanvullen :)

Dat beschermen heb ik Keo ook wel eens zien doen op een wandeling waar een reu bereden werd door een andere reu. Die snauwde/gromde hij steeds weg zo van "dat mag nie he"...

Sussen is me nog niet zo opgevallen. Voorheen ging hij zich bemoeien met ieder opstandje, maar dat was dan eerder olie op het vuur gooien door er maf omheen te draaien, nu houdt hij zich eerder afzijdig, maar hij houdt het wel in de gaten.

In combinatie met sommige honden bepaalt Keo toch wel graag de regels. Hij is wel dominant.
Dat weet ik nog, die reu was Max :oops:
Max is normaal gesproken niet echt van het rijden, maar tijdens die wandeling zag ik een andere kant van hem. En Keo er maar tussen in aan het springen en Max aan het corrigeren. Was heel mooi om te zien.
Bob en Max doen ook sussen in de interactie met andere honden.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

royenmarjolein schreef:
esmoezie schreef:Mooi dat King en Noah elkaar zo goed aanvullen :)

Dat weet ik nog, die reu was Max :oops:
Max is normaal gesproken niet echt van het rijden, maar tijdens die wandeling zag ik een andere kant van hem. En Keo er maar tussen in aan het springen en Max aan het corrigeren. Was heel mooi om te zien.
Bob en Max doen ook sussen in de interactie met andere honden.
:D ja dat was ook de eerste keer dat Keo zich zo opstelde.
(Keo is zelf wel van het rijden, maar dan op teefjes. Die liefde tussen mannen kan volgens hem echt niet... ouderwetse hond :D )
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Muiske schreef:Dat zie je ook altijd mooi in een wolvenroedel. De omega 'laagste in rang' is meestal de clown van de groep. Hij mag dan misschien wel als laatste eten maar hij zorgt voor een gezellige sfeer in de groep en sust ruzies en speelt met zijn roedelleden.

Waarschijnlijk is dit hier ook een mooi voorbeeld van. Noah staat wat lager in Rang dan King en sust daardoor zijn ruzies, omdat King hoger staat beschermt hij Noah. Mooi staaltje hondentaal
Grappig om te lezen, ik wist dit niet maar ik herken het wel! :D
Afbeelding

sharon66057
Speurneus
Speurneus

Leuk om te lezen dat er meerdere zijn die dit gedrag zo goed herkennen, mooi toch die hondentaal :D
Afbeelding

-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Hier word Bear ook zeker beschermt door Mexx, mocht Bear in conflict komen, zit Mexx er meteen tussen, maar niet door uit te vallen, maar door de honden uit elkaar te halen. Bear is onzeker en Mexx is heel zeker, dat maakt sowieso veel verschil in de omgang met soortgenoten, waardoor Bear eerder betrokken kan raken bij een conflict als Mexx. Gelukkig vertrouwen de honden volledig op mij en gaan ze conflicten uit de weg, of laten die door het vrouwtje oplossen :wink:

Mexx is bij ons 100% zeker de ranghoogste.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jolien »

Hier zie ik dat ook vaak in de praktijk, maar dan voornamelijk met Rosa en Pien. Als Pien bijvoorbeeld met Quincy aan het spelen is en het gaat er volgens Rosa te wild aan toe, dan komt zij er tussen staan of liggen. Soms komt ze dan ook snel aanlopen met een speeltje in haar bek, om af te leiden, zo schattig! :verliefd1:

Als Pien in het bos wordt lastig gevallen dan komt Rosa er ook snel bij, beschermend inderdaad. En het gekke is ook dat Rosa echt wel honden van zich af snauwt als ze vervelend zijn, maar bij Pien zal ze dit nooit doen, ze laat alles toe. Echt een soort moeder dus, heel leuk om dit gedrag zo te zien :)
EricaM
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door EricaM »

Bram wordt ook regelmatig beschermd door zijn vriendjes of vriendinnetjes tijdens de wandeling. Zelf is hij niet erg beschermend of sussend. Hij loopt dan liever een blokje om, of doet net of zijn neus bloed. :D
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram
Jutta
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jutta »

Ik vind dat ook leuk om te zien. Tijdens een wandeling was er ook eens een reutje die maar niet van de zij van Chester week en steeds weer achterop. Baas niet in de buurt natuurlijk. Chester probeerde van alles tot op een gegeven moment Emma (de Cesky van een vriendin) het genoeg vond en ze ging erop af en blafte als het ware de hond van Chester weg. Dat was zo leuk om te zien.

En toen bij het Erkemederstrand ging Chester toch ook Noah beschermen.
Afbeelding

bedankt Sharon !
Plaats reactie