Piepen, piepen, piepen, piepen...

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Jada
Snuffelneus
Snuffelneus

Piepen, piepen, piepen, piepen...

Ongelezen bericht door Jada »

5 weken geleden had ik al op het forum gezet dat Jada zo enorm veel piept.. eigenlijk de hele dag door heeeeel vaak.. ook als ze net volop spelletjes heeft gedaan, heeft gewandeld, getraind heeft buiten, etc... Zoals ik vorige keer ook vermeldde heeft Jada denk ik een goed leventje.. maar waarom dan toch iedere dag zoveel piepen, ik ga toch twijfelen of ze het wel zo goed heeft dan?? Dat piepen is wel al sinds ze pup was, toen ze al zo klein was piepte ze om het minste geringste.. Ik hoopte dat het in de loop van haar leventje minder zou worden maar niets is helaas minder waar.. Ik vind het heel erg om te zeggen, maar ze begint me echt te irriteren de laatste tijd. Ik kan hier geen jaren tegen, het lijkt wel neurotisch. Dit gedrag duurt al zo lang. Daarom dat ik het 5 weken geleden weer eens wilde plaatsen, kijken welke tips er nog zijn. We hebben nu 5 weken het gedrag genegeerd en het is nog erger geworden... Ik weet dat gedrag eerst erger kan worden, voordat het verdwijnt, maar in dit geval twijfel ik daar heel erg aan...
Ik weet even niet goed wat we nu moeten doen.. :cry: :(
Afbeelding
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

Ik snap dat je dat gepiep irritant vindt.
Sorry als ik vragen stel die je al gesteld zijn, kon je vorige topic erover niet terugvinden.
Is er een soort patroon in het gepiep? Daarmee bedoel ik: kun je het aan bepaalde momenten koppelen? Bv. als iemand van het gezin naar een andere kamer gaat of zo.
En kun je het meer beschrijven? Of ze dan op een bepaalde plek ligt, of voor je komt zitten bv.
Je schrijft dat je het nu negeert. Hoe reageerde je er voorheen dan op?
En wat heb je al allemaal geprobeerd om het af te leren?
Ik veronderstel dat de dierenarts niets kan vinden?
Sterkte ermee! Toen haar teefje loops was, heeft het reutje van mijn zus hier een paar dagen gelogeerd, en pfoe we werden allemaal gek van zijn constante gepiep.
Ik hoop dat je snel een oplossing vindt!
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.
Aldinne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Aldinne »

Heeft ze niet ergens pijn o.i.d??
Groetjes Marloes, lebbers van Kai, Zepp, Jula & Pleun :bruinpootje: :zwartpootje: :bruinpootje: :zwartpootje:
Afbeelding
Jada
Snuffelneus
Snuffelneus

Maakt niet uit..
Tja patroon, ze piept als we haar even geen aandacht schenken, als we even met onze eigen dingen bezig zijn. Het lijkt dan alsof ze vermaakt wil worden, ZIJ wil dan spelen, of trainen, of lopen, etc. en als dat dan niet gebeurd dat gaat ze piepen. Het lijkt op drammerig gedrag... Dus ja dan kunnen we alles aan het doen zijn, van even uit de kamer lopen tot en met koken of tv kijken of praten met elkaar, of wachten in de winkel tot we kunnen betalen, in plaats van aandacht aan haar geven.
Als ze piept gaat ze inderdaad voor me zitten, of ze staat naast me en als ze merkt dat dat niet helpt gaat ze ergens liggen en piept ze door. Net zo lang tot ze merkt dat er echt niks gebeurd en dan volgt een hele diepe zucht en gaat ze maar slapen...uit verveling lijkt wel, niet omdat ze dan moe is. Maar dit doet ze dus ook als we 2 uur hebben gewandeld, gespeeld hebben, getraind hebben en ook als we even een halfuur hebben gelopen, dat maakt niet uit.
Buiten doet ze het niet, daar is ze zo druk bezig met snuffelen, met spelen, met andere honden, etc.. Maar owee als we langer stilstaan, dan piept ze ook buiten als ze aan de lijn zit.

De laatste 5/6 weken hebben we het genegeerd inderdaad en wat ik dus zeg het is alleen maar erger aan het worden.. Ik weet niet hoe lang je iets moet uitproberen voordat je de conclusie kan trekken, dit werkt wel of niet bij mijn hond?? Daar ben ik dus benieuwd naar. Ik weet dat je niet te snel moet wisselen met methoden. Maar wat is niet te snel??

Hiervoor corrigeerden we het, in de zin van piepte ze, 1 keer waarschuwen, deed ze het dan nog een keer dan ging ze voor time-out even de bench is. Het werd toen wel wat minder, een stuk minder dan nu, maar stoppen echt niet..
We hebben ook weleens gedaan, piepte ze, meteen in de bench, maar we bleven haar in en uit de bench halen en het stopte ook niet.
Dit hebben we natuurlijk geen paar dagen geprobeerd maar langere periodes.
We hebben ook gecorrigeerd door 'uh' of 'nee' te zeggen, of iets dergelijks en verder geen aandacht te geven, of een ruk aan de riem of halsband als we ergens waren..

Ze is kerngezond, laatst ook weer bevestigd door de dierenarts.

Het is helemaal niet leuk, zelfs verdrietig en ik voel me er erg rot over en het zorgt voor onrust in huis doordat het vaak niet ontspannen is om haar bij ons te hebben.

Floortje Faun schreef:Ik snap dat je dat gepiep irritant vindt.
Sorry als ik vragen stel die je al gesteld zijn, kon je vorige topic erover niet terugvinden.
Is er een soort patroon in het gepiep? Daarmee bedoel ik: kun je het aan bepaalde momenten koppelen? Bv. als iemand van het gezin naar een andere kamer gaat of zo.
En kun je het meer beschrijven? Of ze dan op een bepaalde plek ligt, of voor je komt zitten bv.
Je schrijft dat je het nu negeert. Hoe reageerde je er voorheen dan op?
En wat heb je al allemaal geprobeerd om het af te leren?
Ik veronderstel dat de dierenarts niets kan vinden?
Sterkte ermee! Toen haar teefje loops was, heeft het reutje van mijn zus hier een paar dagen gelogeerd, en pfoe we werden allemaal gek van zijn constante gepiep.
Ik hoop dat je snel een oplossing vindt!
Afbeelding
Ester007
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Ester007 »

Kan me voorstellen dat je er radeloos van wordt.
Ik hoop dat je tips krijgt om hier mee om te gaan en op te lossen.
Al eens aan gedrags therapeut gedacht?
Pluk de dag!

:zwartpootje: Tako van de Rooise Heikant 21-09-2005
:zwartpootje: Born to be free van de Achtse Vallei (Robi) 1-11-2013
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Zoals je het beschrijft is het puur aandacht die ze op deze manier wil krijgen.
Eerst strafte je haar, waarschuwen en dan in de bench, dat is negatieve aandacht maar voor een hond ook aandacht. Nu negeer je haar dus krijgt ze totaal geen aandacht meer. Dat vind ze niet leuk.
Ik denk als je dit volhoud dat het dan op den duur wel minder gaat worden. Gewoon compleet negeren, niet aankijken of aanraken.
Nu trekt ze alles uit de kast om toch die aandacht proberen te krijgen, merk je dat je boos word? Loop even naar een andere kamer en kom daar tot rust.

Ghost heeft dit ook heel erg gehad maar die nibbelde dan ook nog eens. Die kon ook zo ontzettend drammen. Als ze er 1x succes mee hebben gehad dan blijven ze dit gebruiken. Het enige wat ik dus kan zeggen is: doorzetten.
Het heeft tid nodig maar het loont.
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

[quote="Jada"]Het lijkt op drammerig gedrag...
Als ze piept gaat ze inderdaad voor me zitten, of ze staat naast me en als ze merkt dat dat niet helpt gaat ze ergens liggen en piept ze door.
Mij lijkt dit ook drammerig gedrag. Proberen om haar zin te krijgen.

Net zo lang tot ze merkt dat er echt niks gebeurd en dan volgt een hele diepe zucht en gaat ze maar slapen...
Mij lijkt het alsof je hier zojuist zelf de oplossing gegeven hebt. Toch?

Maar owee als we langer stilstaan, dan piept ze ook buiten als ze aan de lijn zit.
Idem. Heb je al eens geprobeerd om dan te blijven stil staan tot ze even stil is? Zoals je het vertelt, zou dat wel eens een hele tijd kunnen duren, dus ik weet niet of je dit ziet zitten? Nu beloon je het piepen waarschijnlijk, omdat je het zo beu wordt dat je dan toch maar doorstapt. Eventueel rechtstreeks naar huis gaan als je geduld opraakt, dan wordt ze er tenminste niet voor beloond.

De laatste 5/6 weken hebben we het genegeerd inderdaad en wat ik dus zeg het is alleen maar erger aan het worden.. Ik weet niet hoe lang je iets moet uitproberen voordat je de conclusie kan trekken, dit werkt wel of niet bij mijn hond?? Daar ben ik dus benieuwd naar. Ik weet dat je niet te snel moet wisselen met methoden. Maar wat is niet te snel??
Vijf weken lijkt me ook aan de lange kant, maar het lijkt me wel een volhoudertje. En hoe langer het gedrag al aan de gang is, hoe langer het zal duren voor ze doorheeft dat het niet meer werkt.
Ik las laatst een heel interessante tekst: namelijk dat, als je iets wilt afleren, je er goed op moet letten dat je het juiste gedrag beloont zodra het zich voordoet. Op die manier kunnen ze veel sneller de klik maken wat dan wel gewenst gedrag is. Beloon je haar wanneer ze al even stil is? Door haar dan een knuffel te geven bv, of door te wachten met uit wandelen te gaan tot ze stil is.
En is het mogelijk dat je het piepen af en toe wel nog beloont, door er toch op in te gaan wanneer je het niet meer kunt verdragen? Als je een bepaald gedrag af en toe beloont, werkt de beloning veel sterker dan wanneer je altijd beloont. Dit is omdat ze dan denken: vorige keer lukte het wel, misschien lukt het nu ook als ik maar goed blijf volhouden....
En dan zal het veel langer duren om iets af te leren.

Hiervoor corrigeerden we het, in de zin van piepte ze, 1 keer waarschuwen, deed ze het dan nog een keer dan ging ze voor time-out even de bench is.
We hebben ook weleens gedaan, piepte ze, meteen in de bench, maar we bleven haar in en uit de bench halen en het stopte ook niet.
We hebben ook gecorrigeerd door 'uh' of 'nee' te zeggen, of iets dergelijks en verder geen aandacht te geven, of een ruk aan de riem of halsband als we ergens waren..
Zo te horen heb je al veel uitgeprobeerd, en veel geduld gehad. Petje af! Ik zou het zelf ook zo geprobeerd hebben. Zo te horen is ze niet snel onder de indruk!
Als je haar in de bench stopte, wachtte je toen om haar eruit te halen tot ze stil was?

Het is helemaal niet leuk, zelfs verdrietig en ik voel me er erg rot over en het zorgt voor onrust in huis doordat het vaak niet ontspannen is om haar bij ons te hebben.
Dat kan ik goed geloven! Ik vind het wel een goede tip die iemand hierboven gaf: als het je teveel wordt: laat haar dan even alleen, en ga in een kamer zo ver mogelijk van haar vandaan zitten. Of ga weg zonder haar. Zodat je terug op adem kunt komen, en er terug tegen aan kunt.
Want ik kan echt goed begrijpen dat je hier kierewiet van wordt.

Succes!!!
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Ik kan me voorstellen dat je er soms even helemaal gek van wordt, net zoals honden die continu blaffen..daar wordt je op den duur ook gek van.
En natuurlijk heel vervelend dat het erger lijkt te worden terwijl je er voor je gevoel zoveel voor doet om het te laten stoppen!
Doordat ze al eigenlijk haar hele leven piept en daar in het verleden ook vast wel eens voor beloond is in de zin dat ze toch aandacht heeft gekregen door middel van het piepen is het waarschijnlijk echt een gewoonte voor haar geworden en zal het in jullie geval ook wel even een flinke tijd kunnen duren voordat het gedrag uitdooft.
Je zegt dat het nu erger wordt..wie weet als je nu consequent bent en haar gewoon blijft negeren dat ze opgeeft. Misschien dat ze nu nog even bezig is om nog 1 keer extra aandacht te vragen door te piepen in de hoop dat er toch iemand haar weer aandacht geeft. En aandacht kant inderdaad zelfs al oogcontact zijn, of een correctie.
Dus ik zou ook zeggen, nog even volhouden! En als het na 1,5 maand nog steeds zo erg is of erger wordt, dan kun je een andere methode gebruiken of een gedragstherapeut inschakelen.
Wat denk ik ook belangrijk is, is om wel te laten zien wat dan wel het gewenste gedrag is. Dus als ze piept wordt ze volledig genegeerd en doe je net alsof ze lucht is. Maar gaat ze dan eindelijk eens ergens liggen, ook al heeft ze daarvoor 10 uur gepiept..laat haar dan even rustig liggen en als je zeker weet dat ze even stil is, nodig haar dan uit om iets leuks te gaan doen, beloon haar met een spelletje/wandeling/wat lekkers of wat dan ook.
En ik denk dat je ook pas zou moeten gaan wandelen wanneer ze rustig is. Dus is ze aan het piepen voordat jullie naar buiten gaan of iets leuks gaan doen, dan beloon je als het ware dat piepen met een wandeling/training/spel.
Zolang zij denkt dat ze moet piepen wordt er niks ondernomen. Pas als ze stil is wordt er gewandeld, gespeeld of getraind en niet andersom.
Ik denk dat ze dan best nog snel de link gaat leggen van..als ik piep gebeurt er niks en krijg ik geen aandacht en als ik stil/rustig ben dan worden er leuke dingen gedaan.
En als je het moeilijk vindt om haar constant te negeren omdat ze steeds achter je aanloopt etc. en je dan al snel geneigd bent om een keer te corrigeren met je stem of haar aan te kijken (wat dus beide ook belonend kan werken) dan kun je haar ook in de bench doen zodra er niks meer met haar gedaan wordt. Dus ben je terug van een wandeling van 2 uur, dan kan ze prima voor een paar uur de bench in. En laat haar maar lekker piepen, uiteindelijk geeft ze toch wel op. Plus dat je haar dan misschien ook makkelijker kan negeren omdat ze niet steeds voor je voeten loopt en komt "zeuren". En als ze dan in slaap is gevallen of ze is rustig gaan liggen en ze piept niet meer, dan kun je haar weer belonen door het deurtje van de bench open te doen.
Begint ze dan gelijk weer met piepen, dan begeleid je haar gewoon weer naar de bench zonder oogcontact of iets te zeggen en doet het deurtje weer dicht.
Op deze manier moet het gedrag haast wel uitdoven omdat ze er geen enkele beloning meer uithaalt door te gaan piepen.
Ik hoop dat het werkt! En omdat zij al bijna haar hele leven zo piept om aandacht te krijgen, zou het echt wel een flinke tijd kunnen duren voordat je echt vooruitgang boekt omdat het gedrag er zo ingebakken zit. Maar ik denk als iedereen hier consequent mee omgaat, dan moet het zeker lukken!
Veel succes! :)
Manon
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Manon »

Je vorige bericht had ik ook gelezen en dacht eigenlijk dat je tips daar wel geholpen hadden.
Helaas kan ik je geen persoonlijke tips geven maar als je in de IJmond woont kan ik je wel een (vind ik) hele goede gedragstherapeute aanraden. Ik weet zeker dat zij je zou kunnen helpen de oplossing te vinden.
In ieder geval veel sterkte ermee. Want toen Acaymo het een korte periode had vond ik het ook zeer irritant...
sedeka

Ongelezen bericht door sedeka »

Hoi ,Wat vervelend voor je dat Jada dat pieperige gedrag vertoont.
Ik moet zeggen toen Jada hier die weken gelogeerd heeft,hebben wij er geen last van gehad,maar dat komt denk ik doordat Kaya en later Kane er waren om te spelen.
tis dat wij nu voor 3 weken een logee hebben,maar als die weg is mag ze best eens komen logeren hoor.
succes ermee!
Groetjes Sas en een poot van Kaya en Kane
Allard

Ongelezen bericht door Allard »

sedeka schreef:Hoi ,Wat vervelend voor je dat Jada dat pieperige gedrag vertoont.
Ik moet zeggen toen Jada hier die weken gelogeerd heeft,hebben wij er geen last van gehad,maar dat komt denk ik doordat Kaya en later Kane er waren om te spelen.
tis dat wij nu voor 3 weken een logee hebben,maar als die weg is mag ze best eens komen logeren hoor.
succes ermee!
Groetjes Sas en een poot van Kaya en Kane
Dit lijkt mij genoeg bevestiging dat het dus echt iets mentaals is. Waarschijnlijk wil ze alles nog 1 x uit de kast halen om het alsnog voor elkaar te krijgen om jullie aan haar wil te onderwerpen.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Heel vervelend gedrag, een typisch gevalletje Zij wil dat!
Misschien heb je iets aan dit boekje? Hij wil dat

In het begin heeft ze er succes mee gehad, en daardoor blijft ze het proberen. Ik heb dat met Luna gehad, die piepte na haar operaties ook af en toe en omdat ik haar zo zielig vond kreeg ze dan aandacht......tja fout! Negeren werkte hier ook niet echt, omdat ze er teveel succes mee gehad had natuurlijk :roll: ik ben dus een keer goed boos geworden, flinke donderpreek waar ze wel van onder de indruk was en vanaf dat moment was het over 8) Misschien niet geheel opvoedkundig verantwoord, maar hey het werkte wel :wink:

Misschien is dat het proberen een keer waard? eens flink laten weten dat het nu klaar is met dat gezeur, bench in en geen aandacht, ga maar eens lekker slapen! Ik zeg niet dat dit gegarandeerd werkt natuurlijk, maar het lijkt me het proberen waard.

Succes :)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Die donderpreek zou je inderdaad eens kunnen proberen. Zou mij niets verbazen als dat helpt.

Ik heb het ook bij Roxy gedaan toen ze maar bleef blaffen naar de stofzuiger. 2 keer flink boos geworden en toen was het over. Nu doet ze heel normaal als ik de stofzuiger uit de kast haal.

Succes en ik hoop dat je snel van het gepiep af bent, want begrijp dat het vervelend is.
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Keo piept momenteel ook veel. Na zijn 2e wandeling op een dag houdt het op, maar daarvoor is hij af aan het dwingen om weer naar buiten te mogen.
Het is enorm lastig negeren. Een geïrriteerde blik of zucht is al genoeg, is ook aandacht he...
hier moet de donderpreek ook eens toegepast worden :wink:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Jada
Snuffelneus
Snuffelneus

Bedankt voor de reacties!!

Ja ik heb al wel aan een gedragstherapeut gedacht, maar ik ben ook iemand die eerst alles wil proberen voordat ik een professional inschakel, dus die stap kan nog heel even wachten.

Klopt bij het negeren, kijken we haar ook absoluut niet aan, we doen net alsof ze niet bestaat. We stappen dus absoluut ook niet door en halen haar pas uit de bench als ze rustig is, etccc.. En dat doen we al 5-6 weken en hebben we vaker gedaan, maar het helpt dus tot nu toe niet. Ze frustreert me, maar ik ben gelukkig een meester in dat niet laten merken aan haar, dus dat gaat wel goed. Soms word ik weer eens helemaal gek van haar en dan doe ik haar inderdaad in de bench en ga ik weg even wat anders doen, ze merkt dan denk ik ook dat ik haar helemaal niet leuk vind. Tja we zullen eerder ook best eens wel iets hebben laten merken, waardoor ze toch is doorgegaan met het gedrag, anders zou ze dit niet hebben. Terwijl aan de andere kant, ze heeft het al van jongsaf aan. En toen was het in het begin super, want ze gaf een klein piepje, keek naar de deur en dan wisten we dat ze naar buiten moest.

Inderdaad vrijwel niet als ze met andere honden samen leeft, dus toen ze bij Sedeka en haar honden was ging het prima. Ook bij de andere oppassen die zelf een hond hebben. Pasgeleden hebben we ook op het huis van een forumlid gepast en ook dat ging prima, ook al piepte ze soms even als niemand, zelf de honden, even klaar met haar waren.
Maar inderdaad, ik denk ook soms, jeetje misschien is het een hond die met andere honden moet samenleven, die niet gemaakt is om alleen mensen om zich heen te hebben. De konijnen moeten namelijk niet veel van haar hebben en wij kunnen niet 24 per dag aandacht aan haar besteden. Kan dat?? Zo voelt het soms een beetje, alsof ze niet helemaal gelukkig is bij ons, anders zou ze dat niet doen denk ik dan... En ik ben op deze manier ook niet gelukkig met haar, ook al laat ik dat niet merken aan haar.

Ik snap inderdaad dat eerst waarschuwen en dan pas de bench, negatieve aandacht is, dat zullen we zeker niet meer doen..

Maar doorzetten met negeren, dat dit de laatste heftige periode is, of toch vanaf nu in de bench doen zodra ze piept en belonen als ze stil is, daar heb ik nog steeds geen keuze in kunnen maken. Mijn partner heeft de neiging om haar eens goed te laten merken dat het is afgelopen zo, dus de 'donderpreek' en in de bench en klaar met haar.. Hij denkt zelf dat negeren geen zin meer heeft, dat ze zo'n drammer is, dat wij het nu teveel en lang genoeg hebben laten gaan alsof we het goedkeuren en accepteren dat ze zo is.. Maar hij wacht op mij, tot ik de volgende stap aangeef. Echt heel duidelijk corrigeren hebben we ook al eens geprobeerd, maar helaas. Ze schrok even heel erg, werd zelfs een beetje bang van mijn partner en kroop zelfs daarna een beetje in elkaar toen we haar weer eens een aai wilde geven, terwijl we niet eens veel deden. Het maakte indruk op hele korte termijn, daarna niet meer.

Moeilijk, moeilijk.. Ik ga straks naar huis van mijn werk en dan hoop je rust, kalmte en warmte aan te treffen thuis, ik denk dat iedereen dat wil.. en geen geluiden die je onrust en toch wel stress, zo op langere termijn, bezorgen. Ik ben een beetje bang dat de band met haar hierdoor minder word.

Nou nou wat een eerlijkheid allemaal, maar ja het is ook wel even fijn om te vertellen hoe het zit.
Afbeelding
Plaats reactie