En af en toe lijkt het wel alsof er meteen een ander dringend probleem opduikt, zodra het ene opgelost is.
Want nu hij terug netjes terugkomt wanneer geroepen, begint het vooruit springen aan de leiband een serieus probleem te worden.
Niet omdat het erger geworden is, wel omdat hij ondertussen zo sterk geworden is, dat ik hem bijna niet meer kan houden. Vorige week ging ik bijna tegen de vlakte, vandaag werd ik verschillende keren verschillende meters vooruit gesleurd voor ik er de rem op kreeg.
Telkens hij aan de leiband is, en een persoon of hond ziet die hij met alle geweld gedag wil zeggen, is het van dat. In één enkele sprong van 0 naar 60 km per uur.
Hij doet dit al van toen hij pas bij ons was. Toen dacht ik nog: gewoon niet aan toegeven, hij krijgt uiteindelijk wel door dat het niet werkt.
Maar ondertussen zijn we dus een half jaar later, is het nog geen haar verbeterd, en kan ik hem bijna niet meer houden.
Ik heb het geprobeerd door telkens even stil te staan wanneer hij dit doet, maar dan is het dus: stap (van mij)-sprong vooruit (Doby)-stilstaan, stap-sprong-stilstaan, stap-sprong-stilstaan, ... net zolang tot hij uiteindelijk neus aan neus staat met diegene waar hij naartoe wou.
Bij elke stap-sprong-stilstand lijkt hij alleen maar meer en meer knettergek te worden, dus hebben we maar iets anders bedacht.
Vanaf toen liet ik hem zitten zodra hij één sprong vooruit deed. Dit werkt prima bij honden die op ons afkomen: hij blijft braafjes ontspannen zitten tot ze bij hem zijn.
Het werkt niet bij honden die van ons wegstappen/voor ons lopen.
En het lost niets op, want elke keer dat hij een hond ziet is het weer van dat. Hij lijkt er dus niet van te leren, het voorkomt alleen maar dat ik ruk na ruk na ruk te verwerken krijg.
Omdat hij dus kalmeert tijdens het zitten, heb ik ook nog een tijdje geprobeerd om hem telkens even te laten zitten na elke sprong. Maar ook dan lijkt hij er net knettergek van te worden, en is het telkens: zit-sprong, zit-sprong, zit-sprong...
Nu doe ik hetzelfde als wanneer hij "gewoon" trekt aan de leiband: meteen stilstaan zodra er spanning op de lijn staat, en dan pas terug een stap vooruit zetten, zodra hij uit zichzelf een paar passen achteruit gezet heeft (en terug met zijn schouder naast mijn been staat). Hoewel dit prima werkt om hem het "gewone" trekken af te leren, lijkt hij ook hier alleen maar knettergek van te worden, zodra er een andere hond of mens bereikt moet worden.
Vanmorgen was het dus: stap (ik)-sprong (Doby)- verschillende stappen vooruit gesleurd worden (ik)- stilstaan (ik)- snelle pasjes achteruit (Doby), stap-sprong-...
En aangezien het vanmorgen om een hond ging die met haar baasje aan het meelopen was (en ons ingehaald had), mocht ik op deze manier 100 m afleggen voor Doby eindelijk wou inzien dat het niet meer ging lukken...
Met andere woorden: ik heb het gevoel dat het me niet alleen op deze manier niet lukt om het hem af te leren, maar dat ik binnenkort ook de straten zal dweilen...
Wie heeft hier ervaring mee?