Is buck in trek? Vraag: Rijgedrag
-
Werner&Henriette
- Snuffelneus

Is buck in trek? Vraag: Rijgedrag
Hallo allemaal!
Ik heb een vraag mbt onze labrador hond. Buck is een gecastreerde reu van ruim 2 jaar. Tijdens het uitlaten op de uitlaatplek waar nog vele honden komen om lekker te spelen en te zwemmen valt het op dat er Buck altijd het middenpunt is van rijgedrag. Ze rennen allemaal achter Buck aan en snuffelen aan zijn piemel en als ze de kans krijgen proberen ze hem ook te berijden.
Buck rent vaak snel weg zodat ze niet de kans krijgen en af en toe bijt hij zelf van zich af. Niet hard (is alles behalve vals) maar laat wel duidelijk merken dat hij er geen zin in heeft. Ook komt Buck dan snel naar ons toe gerent en gaat dan tussen ons in zitten. Als honden hem dan bereiden probeer ik ze meestal met mijn knie een beetje van Buck af te drukken.
Ik vind het niet erg dat honden snuffelen aan Buck en hem soms proberen te bereiden (dit is lijkt mii ook hond eigen) maar dit is wel teveel van het goede..
Als hij rent hangen er namelijk 4 honden achter hem.(zowel kleine als grote honden)
Buck is dus gecastreerd, 26 maanden, luistert fantastisch en is de mooiste hond ooit die wij ons kunnen wensen, maar kunnen wij hier als baasje zijnde wat aan doen? Heb ook geen zin dat hij straks extreem van zich af gaat bijten of iets minddr onderdanig wordt, aangezien wij in aug. onze eerste kind krijgen. Buck is gelukkig een enorme rustige goedzak.
Ontvang graag tips!
Groetjes Werner en Henriette
Ik heb een vraag mbt onze labrador hond. Buck is een gecastreerde reu van ruim 2 jaar. Tijdens het uitlaten op de uitlaatplek waar nog vele honden komen om lekker te spelen en te zwemmen valt het op dat er Buck altijd het middenpunt is van rijgedrag. Ze rennen allemaal achter Buck aan en snuffelen aan zijn piemel en als ze de kans krijgen proberen ze hem ook te berijden.
Buck rent vaak snel weg zodat ze niet de kans krijgen en af en toe bijt hij zelf van zich af. Niet hard (is alles behalve vals) maar laat wel duidelijk merken dat hij er geen zin in heeft. Ook komt Buck dan snel naar ons toe gerent en gaat dan tussen ons in zitten. Als honden hem dan bereiden probeer ik ze meestal met mijn knie een beetje van Buck af te drukken.
Ik vind het niet erg dat honden snuffelen aan Buck en hem soms proberen te bereiden (dit is lijkt mii ook hond eigen) maar dit is wel teveel van het goede..
Als hij rent hangen er namelijk 4 honden achter hem.(zowel kleine als grote honden)
Buck is dus gecastreerd, 26 maanden, luistert fantastisch en is de mooiste hond ooit die wij ons kunnen wensen, maar kunnen wij hier als baasje zijnde wat aan doen? Heb ook geen zin dat hij straks extreem van zich af gaat bijten of iets minddr onderdanig wordt, aangezien wij in aug. onze eerste kind krijgen. Buck is gelukkig een enorme rustige goedzak.
Ontvang graag tips!
Groetjes Werner en Henriette
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Toevallig zeer recent aan bod geweest: viewtopic.php?t=80575" onclick="window.open(this.href);return false;

Met als kleine aanvulling: jij vindt het hondeigen dat honden op jouw hond rijden. Ik tolereer nooit rijgedrag van andere honden op die van mij, want dat mag er maar 1: ik
Overigens is dat niet hondeigen, want er zijn zat honden die dat soort gedrag in het geheel niet nodig hebben.
Met als kleine aanvulling: jij vindt het hondeigen dat honden op jouw hond rijden. Ik tolereer nooit rijgedrag van andere honden op die van mij, want dat mag er maar 1: ik

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Lien
- Speurneus

- Contacteer:
-
sbientje
- Speurneus

- Contacteer:
-
corretje
- Hele grote hondenneus

Diezel doet het af en toe ook bij honden, maar dat mag ie van mij dus ook niet! Ik vind niet dat ie dat hoeft te doen, dus ligt ook aan de eigenaar.
Weet wel dat gecatreerde honden een geur hebben van een teef. Vandaar dat sommige reuen op gecastreerde reuen rijden.
Maar ik zou het ook niet leuk vinden als mijn hond bereden werd. Dus gewoon weggaan, zeker als het zeer vervelend wordt voor je eigen hond en geef die andere maar een flinke duw of NEE.
Weet wel dat gecatreerde honden een geur hebben van een teef. Vandaar dat sommige reuen op gecastreerde reuen rijden.
Maar ik zou het ook niet leuk vinden als mijn hond bereden werd. Dus gewoon weggaan, zeker als het zeer vervelend wordt voor je eigen hond en geef die andere maar een flinke duw of NEE.
-
rimanime
- Speurneus

Sluit me bij bovenstaande schrijvers aan.....

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......
Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-
Kay
- Speurneus

- Contacteer:
Hier ook een reu die altijd de L#L is als we andere opdringerige reuen tegenkomen ...
Nu bijt die van mij zelden van zicht af, maar gelukkig loopt Daan er dan vaak op af om de hond weg te krijgen en anders ben ik er om hem te helpen.
Ik blijf op dat soort plekken ook never nooit staan, want dan blijven die honden bezig gezien de gemiddelde reu eigenaar vind dat honden dit zelf uit moeten zoeken
Heeft een baas echt 0,0 interesse in wat zijn hond doet loop ik altijd heel snel door incl. de hond die rijd ... Het liefst loop ik dan zover dat de baas in paniek raakt dat zijn hond verdwenen is
Nu bijt die van mij zelden van zicht af, maar gelukkig loopt Daan er dan vaak op af om de hond weg te krijgen en anders ben ik er om hem te helpen.
Ik blijf op dat soort plekken ook never nooit staan, want dan blijven die honden bezig gezien de gemiddelde reu eigenaar vind dat honden dit zelf uit moeten zoeken
Heeft een baas echt 0,0 interesse in wat zijn hond doet loop ik altijd heel snel door incl. de hond die rijd ... Het liefst loop ik dan zover dat de baas in paniek raakt dat zijn hond verdwenen is
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!
Kay 22-10-2006
Daan 16-1-2010
Sjors 10-2-2015
-
Roos
-
Rieltje
Rijgedrag
Je verhaal is heel herkenbaar. Mijn gecastreerde labrador-reu is helaas ook altijd het haasje. Het schijnt dat zwarte gecastreerde heren er nog meer last van hebben. Mijn labje is hulphond geweest en heeft dus geleerd alles te negeren. Ik heb inmiddels een aardige 'voorraad' trucs om opdringerige reuen te verdrijven. Helaas moet je het meestal niet van de eigenaren hebben.......
Accepteer het in elk geval niet, jouw hond heeft er echt last van.
Succes!
Accepteer het in elk geval niet, jouw hond heeft er echt last van.
Succes!
-
HennyH
- Speurneus

Het komt mede doordat jouw hond zo'n goedzak is. Daar maken ze misbruik van. Honden zijn wat dat betreft net mensen....
Ik had zo'n veel te lief teefje en ook zij was altijd de pineut ondanks dat ze gesteriliseerd was en hoogbejaard.
Ik trok de reuen er eigenhandig af, als de baasjes zelf niets deden. De meest stomme opmerkingen kreeg je dan: ze zal wel loops zijn of ach, laat ze toch het kan geen kwaad.....
Ik had zo'n veel te lief teefje en ook zij was altijd de pineut ondanks dat ze gesteriliseerd was en hoogbejaard.
Ik trok de reuen er eigenhandig af, als de baasjes zelf niets deden. De meest stomme opmerkingen kreeg je dan: ze zal wel loops zijn of ach, laat ze toch het kan geen kwaad.....
-
Cissy
- Middelgrote hondenneus

Met een reu nog niet gehad , Timber wordt dan de eerste , maar bij onze gesteriliseerde teefjes genoeg meegemaakt ,, vorige week nog yunah loopt heerlijk te struinen en komt er een witte herder aan gesjeesd met vrouwtje op de fiets .. Hij duikt vol boven op yunah waarop zij blaft ( wat ze zelden doet ) dus ik had zoiets van wat gebeurd er .. Hij bleef door gaan en yunah snauwen en weg rennen baasje herdershond lachte alleen maar en de opmerking oh ze is loops schoot zeker , nee dus .. had al tig keer gevraagd haal hem weg lijn hem aan .. Alleen lachen .. De andere kant oplopen had geen zin want hij kwam mee ,, zij fietste gewoon weg , nu toen heeft hij een ferme lel op zijn achterste gekregen van mij , want zo.n bakbeest eraf trekken lukte me echt niet , ben niet van slaan maar zag geen andere mogelijkheid en schoppen vind ik beneden peil ... Gisteren was ie er weer , hoefde maar naar hem te kijken en kijk hard foei te zeggen en weg was ie hihihih toch indruk gemaakt ...
zou niet weten het anders aan te pakken , weglopen helpt niet altijd vanwege de achter volging ...
each day is a gift
-
Haasje
- Middelgrote hondenneus

Als baasje van een opdringerige reu hou ik het altijd goed in de gaten, zie de bui vaak al wel hangen dus lijn ik hem aan. Anders is het 'Kismo, nee!' en in het ergste geval trek ik hem er altijd eigenhandig vanaf als hij echt niet meer luistert, dat is vaak bij andere labradors dus dan lijn ik hem sowieso aan als ik ze zie.. Mijn andere reu doet het gelukkig niet anders was het geen doen meer geweest. Ik schaam me altijd dood als het gebeurt en ik erachteraan moet, maar het gebeurt hooguit bij 1 op de 5 honden waarbij ik het dus meestal wel voor ben. ik vind het zielig om hem altijd aan de lijn te hebben in het bos dus dit probleem los ik zelf op. Er zijn weleens mensen die zeggen ah joh maakt niet uit, hij/zij bijt wel terug of hij wordt het vanzelf zat oid maar daar kan ik niks mee. Hij mag het gewoon niet, klaar. Sommige mensen worden heel boos en ik heb een keer iemand een hond zien slaan omdat de baas niet snel genoeg kwam. Ik snap de frustratie maar duw hem weg of pak hem gewoon bij de halsband? Daar kun je dan toch goed bij. Die honden kunnen er niks aan doen dat ze slome of ongeïnteresseerde baasjes hebben.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
-
labbers
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
-
Maaike
- Snuffelneus

Is het misschien een onzekere hond, of geeft hij de "verkeerde" signalen door? Als alle honden op jouw hond willen rijden is het over het algemeen iets wat jouw hond overbrengt op de rest. Het zou dus kwestie zijn om daar naar te kijken en te kijken wat je ermee kan doen om hem te helpen. Anders zal dit probleem door blijven gaan waar je ook naar toe gaat.
De eerste dagen dat Trufa bij ons was, was haar signaal ook pure onzekerheid, en Ron (onze golden) heeft 24 uur echt continu op haar willen rijden. Dodelijk vermoeiend, we zijn toen echt continu in de weer geweest om hem van haar af te houden, maar zodra hij 's nachts wakker werd en zag dat ze er nog was wilde hij weer rijden.
Ik heb toen echt de eerste nacht opgezeten bij hen om het te voorkomen, want arme Trufa liet zich totaal begaan, ze ging zitten en liet hem doen. Ik had echt zoiets van "bijt dan van je af", maar dat deed ze niet, zo onzeker was ze...
Dus ja, hond eigen in zekere zin, het is hun taal, geen mensen taal. Zij reageren op signalen die ze krijgen, actie-reactie. Leuk? nee? Te voorkomen? Ja, maar ik denk alleen als je als baasje van de hond die bereden wordt gaat kijken wat er nou werkelijk aan de hand is...
De eerste dagen dat Trufa bij ons was, was haar signaal ook pure onzekerheid, en Ron (onze golden) heeft 24 uur echt continu op haar willen rijden. Dodelijk vermoeiend, we zijn toen echt continu in de weer geweest om hem van haar af te houden, maar zodra hij 's nachts wakker werd en zag dat ze er nog was wilde hij weer rijden.
Ik heb toen echt de eerste nacht opgezeten bij hen om het te voorkomen, want arme Trufa liet zich totaal begaan, ze ging zitten en liet hem doen. Ik had echt zoiets van "bijt dan van je af", maar dat deed ze niet, zo onzeker was ze...
Dus ja, hond eigen in zekere zin, het is hun taal, geen mensen taal. Zij reageren op signalen die ze krijgen, actie-reactie. Leuk? nee? Te voorkomen? Ja, maar ik denk alleen als je als baasje van de hond die bereden wordt gaat kijken wat er nou werkelijk aan de hand is...
Groeten van Maaike, Trufa en Ron
-
Haasje
- Middelgrote hondenneus

Ik snap wat je bedoelt Maaike maar het is een lastig probleem omdat je niet zozeer met andere honden te maken hebt maar met andere baasjes. Toen Kismo net bij ons was wilde Charlie steeds op hem rijden (gecastr.) als we gingen wandelen en spelen, wij corrigeerden dat door hem aan de halsband eraf te trekken en een 'nee' vooral omdat we het niet aan willen leren. Een lang verhaal maar Charlie is door Kismo na twee dagen op zijn plek gezet en daarmee was het af. Hondentaal is prima hier in huis, ze moeten met ons en elkaar samenleven, dus spelen etc allemaal hartstikke leuk. Charlie gaat altijd keihard blaffen als Kismo aan het aanrecht hangt haha klikspaan
. Buitenshuis gaat de hondentaal niet meer op als het de omgang met andere honden betreft. Het kan aan allerlei factoren liggen, maar ik heb geen zin in gezeur of dat iemand anders aan mijn hond zit als hij rijdt. Laat staan natuurlijk dat het vervelend is voor de andere hond, stel je voordat hij/zij slechte heupen heeft of zo
. Afleren die handel, dat is het beste om toestanden te voorkomen. Als ik het zou toelaten en zeggen 'jou hond is onzeker' dan barst de hel los denk ik, bij wijze van spreken hè
. Ik ben sowieso geen gedragsexpert, alleen een af-en-toe-opdringerige-hond-eigenaar
. Rijgedrag wordt volgens mij altijd als probleem van de rijdende hond gezien en niet van het 'slachtoffer'.
Andermans honden staan niet op zichzelf, ze zijn van een iemand en die ander kan maar zo vinden dat mijn hond verschrikkelijk dominant is en slecht opgevoed, diegene kan boos worden of fysieke handelingen toepassen. Whatever, altijd rijgedrag van je hond voorkomen en andere baasjes proberen te peilen. Sommigen willen niet eens dat er gesnuffeld wordt. Lang verhaal maar met onze sociale en speelse Kismo hebben we al aardig wat ervaring opgedaan in korte tijd
.
Andermans honden staan niet op zichzelf, ze zijn van een iemand en die ander kan maar zo vinden dat mijn hond verschrikkelijk dominant is en slecht opgevoed, diegene kan boos worden of fysieke handelingen toepassen. Whatever, altijd rijgedrag van je hond voorkomen en andere baasjes proberen te peilen. Sommigen willen niet eens dat er gesnuffeld wordt. Lang verhaal maar met onze sociale en speelse Kismo hebben we al aardig wat ervaring opgedaan in korte tijd
Groetjes, Linette