Help!

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
JongM
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Help!

Ongelezen bericht door JongM »

Whaaaah, het spijt me zeer, maar na het lezen van vele topics heb ik het nog niet!

Eerst de vraag; Wat mag ik mijn pup van 9 weken nu geven aan fruit en groente? Heeft de pup wel groente nodig?
Ik ben met een banaantje begonnen. Toen stukje van Mineola.
Nu lees ik dat alle groente en fruit gepureerd moet worden???!!! Dat wordt dan moeilijker om fruit als beloning even tussendoor te geven?!

Vanmorgen vroeg wel zijn bench onder gepoept en kort daarna wat dunnige ontlasting, dus misschien wel een reactie van de mineola?

Ik lees in de info van de fokker dat je GEEN rauw ei mag geven ivm afbraak van Vit. B! Nu gaf ik mijn vorige lab ook wel eens een rauw eitje hoor en hier lees ik niet anders.
Mag de pup dit ook al en ook met schil bij een rauw ei?

Er wordt ook nog wel eens geadviseerd om vit. C extra toe te dienen aan de hond. Dit ivm gunstige werking op de ontwikkeling van het beenmergstelsel. Zijn er van jullie die dit doen?
De fokster zelf doet dit niet toen ik het navroeg.

Voor de duidelijkheid, Denzell krijgt Royal Canin junior brokken. Dit vanuit de fokster en wil ik ook even zo houden om niet alles te veranderen meteen.
Daarnaast wilde ik dus wat fruit geven als beloningkjes.

Als extra's wilde ik bullepeesjes kopen voor het kauwen. In de dierenwinkel raadde ze me af om voor een pup van dat gerookte spul te kopen????? Is dat gerookte spul dan echt zo slecht?
Wat kan ik dan geven?

Vele vragen weer. Maar het heeft me al zoveel tijd gekost om zoveel topics uit te pluizen dat ik met dit nog wel zit!
Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes en alvast bedankt!
Franca
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Franca »

Wij wilden toen Flip jong was ook graag belonen met fruit, maar inderdaad kreeg hij daar ook dunne poep van. Al snel lazen we idd dat je fruit en groenten moet pureren of kort moet koken omdat de celwanden van groente en fruit niet door het darmstelsel van een hond verteerd worden. Vandaar dus de diarree, dus als ik jou was zou ik wat anders zoeken om te belonen. Wij zijn overgestapt op heel kleine stukjes Rodiworst, kaas, kipfilet etc. Echt ministukjes, het gaat er maar om dat hij wat proeft en wat krijgt. Als er veel beloond werd (op dagen dat we naar de cursus moesten), nam ik Rodiworst mee en gaf hem dan wat minder van zijn gewone voer. Rodiworst voelt toch wat minder slecht dan al die koekjes en brokjes.

Wat vitamine C betreft: dat hebben wij nooit gebruikt, maar ik heb geen idee of het wel/niet goed is. Hetzelfde geldt voor ei, hoewel we dat nu (hij is ruim 1 jaar) wel geven.

Bullepees hebben wij al wel snel gegeven, maar wel een grote en dan even op kauwen en dan weer inleveren, zodat hij er niet mee aan de haal gaat of er in kan stikken. Bij ons heeft dat nooit voor problemen gezorgd, maar ik ben geen voedingsexpert zeg ik er meteen bij :)
Jutta
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jutta »

Volgens mij is fruit een lekker snoepje tussendoor maar ik geef het ook niet veel. Bij Chester gaat alles binnen, die is wat dat betreft niet kieskeurig. Kan wel zijn dat je hondje van een bepaald soort fruit aan de dunne raakt. Maar ik denk dat je als beloning beter iets van brokjes of gedroogd vlees.
Ik geef Chester zeker 1 a 2 keer per week een rauw ei. Nooit problemen gehad maar ja, bij een ander kan het wel ook niet zo goed zijn.
Vitamine C geef ik helemaal niet. Ik voer vers en ga ervan uit, dat Chester alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt.
Kauwbotjes heb ik Chester in het begin niet gegeven maar ik heb zomaar geen idee of er verschil zit tussen de gerookte dingetjes.
Je moet wel even opletten bij de kauwbotjes dat ze niet te grote stukken ineens binnenkrijgen maar dat weet je zeker al.
Afbeelding

bedankt Sharon !
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Ik voer ook vers en voer wel groente en fruit bij. Flow lust bijna alles, alleen sinaasappel vind ze niet zo geweldig. 3 a 4x per week krijgt ze een rauw eitje, bij mij zonder de schil die laat ze nl liggen of maakt er daarna een spelletje van om de schil door de hele woonkamer, keuken en hal te verspreiden. Ik voer geen extra vit. C toe.
Als je vaak en lang vit. C toevoegt maakt de hond dit zelf niet meer aan.

Qua kauwmateriaal: tja, ik geef graag beginnersbotten voor rauw voer, maar omdat jij ook nog brokjes voert is dat nu nog niet zo handig. Geef nooit geen gerookt materiaal, maar bijv. wel pensstaafjes, long, bullepees. De meeste grote dierenwinkels hebben een goed assortiment gedroogd spul.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
JongM
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door JongM »

Bedankt alvast voor deze reacties.
Ik weet inderdaad dat het geen grote stukken botjes moeten zijn en mijn idee was ook om dan iets te geven waar je bij bent en het weer in te laten leveren om later weer eens verder te gaan!

@Els; Fijn dat Flow zoveel lekker vind! Denzell wil ook zeker veel proberen, maar door het poep incidentje ben ik wat terughoudender geworden.
Maar nooit geen gerookt materiaal?? :confused: Je bedoelt dus NOOIT neem ik aan? :wink: Maar die bullepezen waren gerookt volgens de dierenwinkel! Vandaar mijn vraag......
Ik ga nog wel op zoek naar de andere dingetjes.

Mijn bedoeling is wel straks KVV te gaan voeren. Maar verder droog ik niets zelf o.i.d. Dus blijft het bij de hapjes die ik in de dierenwinkel kan vinden.
Ben ook iets voorzichtig, omdat mijn vorige hond een allergie kreeg. Die ben ik glutenvrij gaan voeren. Dan blijven er ook weinig snoepjes/koekjes en botten over om te geven.
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Gerookte botten worden vlijmscherp en splinteren, net als gekookte / gebakken. Nooit geven dus!! Gedroogd kan weer wel, dat is een ander proces en daardoor gaat het bot dus niet splinteren.

Graanvrij kom je automatisch op gedroogde vleesjes uit, wel even opletten met gedroogde kippenmaagjes maar ik heb geen idee of je die uberhaubt in de dierenwinkel kunt kopen.

Via zooplus.nl kan je je ook aardig uitleven op gedroogde vleesjes. :wink:
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Plaats reactie