Verplichte registratie chip

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Verplichte registratie chip

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Omdat ik nu een nestje heb, ben ik me gaan verdiepen in de verplichte chipregistratie voor alle pups per 1 april jl. De procedure blijkt inderdaad veranderd. Lees hier hoe het nu moet:
http://databankhonden.nl/index.php?id=3324" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens hoef je de pup niet bij deze databank (van de Raad van Beheer) aan te melden. Er zijn ook andere goedgekeurd door het ministerie.

Fokkers moeten nu dus alle pups zelf registreren en het bewijs daarvan aan de puppykopers laten zien. Die moeten vervolgens binnen twee weken de pup herregistreren.

Nou ben ik hier zelf achteraan gegaan, maar krijg je hier ook info over bijv. bij het chippen? Heeft iemand die net een nestje gehad heeft, daar al ervaring mee? Want anders vind ik de informatievoorziening vanuit overheid en Raad van Beheer maar mondjesmaat :(

Hanneke
lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lablove »

Ik had het inderdaad ook al gelezen en wilde het straks zelf bij het chippen vragen. Ik nam aan dat we daar dan ook uitleg over zouden krijgen. Nu zullen de pups binnen 4 dagen geboren worden dus ik heb nog even de tijd om het uit te zoeken.

Groetjes,

Miranda
Groetjes Miranda (cosy cottage)
Marcail
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcail »

Ik heb het nog niet aan de hand gehad, en zou ook wel de ervaringen van het on line registreren willen weten.

Krijg je direct na betaling per mail een bevestiging dat de pup is geregistreerd?? Zodat deze ook is te overleggen aan de toekomstige baasjes?

Als je binnen 2 weken de registratie afmeld, kunnen de toekomstige baasje in dezelfde databank de pup op hun naam registreren? of moeten ze dan uitwijken naar een andere databank?

Ik vindt het allemaal vrij onduidelijk.

Al onze honden zijn in het verleden geregistreerd van de door de raad afgegeven databank papieren als ze worden gechipt.

Hanneke, als jij hier duidelijkheid over hebt als de chipper bij je nestje komt wil je die dan met ons delen?
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Ik registreer de chip altijd gelijk bij de NDG op naam van de nieuwe eigenaar.
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ja, maar dat was vóór 1 april. Na 1 april geldt een andere procedure. Jij slaat dus de eerste registratie over. Dat zou wel het makkelijkst zijn. Als je al weet, welke pup naar welke mensen gaat, kan je hem net zo goed meteen op naam van die mensen registreren. Maar ik kan in de info van de RvB niet lezen of dat mag. Weet iemand dat?

Hanneke
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

als de chipper komt, dan plakt ie de streepjescodes met chipnummer op je neststaat, daar krijg je een kopie van en een kopie gaat naar de adm. stambomen en eigendomsbewijzen van de raad van beheer, die voert in welke pup, welke chipnummer en naam hebben, en draait de eigendomsbewijzen die dan nog op naam van de fokker staan uit.

dat is toch voldoende registratie??? als je pup wijzig je de eigenaar op het eigendomsbewijs en de pup is op naam van de nw eigenaars met chip geregistreerd.

anders is het als het geen stamboom pup betreft, da chipt geeft jou de streepjescodes en doet er verder niets mee, in de nw regels is dat op dat moment die chip geregistreerd moet worden en is dat niet meer zoals eerst vrijblijvend.
al me kinders uitgevlogen
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Wat een geldklopperij, kost 2,50 per hond!

Je moet als fokker een account aanmaken bij de databankhonden.nl en daar nadat de chipper is geweest je pups aanmelden a 2,50 per pup. Als de pup verkocht is dan moet je ze weer afmelden en moet de nieuwe eigenaar ze weer aanmelden a 3,95 per hond. :?

Ik vraag me af of je de pups ook gelijk op naam van de nieuwe eigenaar kan zetten? Of blijft die stap van de fokker er tussen zitten?

Ik heb geen info van de Raad van Beheer gekregen..... :(

En hoe zit het dan met de NDG, moet je ze daar dan ook nog registreren? Of is dat dubbelop?
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Nee, precies, die info van de RvB ontbreekt. Daarom verwacht ik dat de chipper die info bij zich heeft.

Nu ik er even over nagedacht heb, denk ik toch dat de stap van de fokker ertussen moet zitten. Want waarom is die hele registratie er gekomen? Om van iedere hond in Nederland de herkomst te kunnen achterhalen. Vandaar moet, denk ik, de fokker als eerste de pup registreren, zodat later altijd te achterhalen is waar de hond gefokt is. Als je die stap over kunt slaan, schiet de hele I&R-verplichting zijn doel voorbij. Het is immers bedoeld om de illegale fokkerij tegen te gaan.

Er zijn door het ministerie een paar databanken aangewezen waar de honden geregistreerd kunnen worden. Eén ervan is de NDG. Dus daar mag je je pups ook registreren, of de pupkopers kunnen ervoor kiezen om het daar te doen. Maar het hoeft uiteraard niet dubbel.

Hanneke
Marcail
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Lien schreef:Wat een geldklopperij, kost 2,50 per hond!

Je moet als fokker een account aanmaken bij de databankhonden.nl en daar nadat de chipper is geweest je pups aanmelden a 2,50 per pup. Als de pup verkocht is dan moet je ze weer afmelden en moet de nieuwe eigenaar ze weer aanmelden a 3,95 per hond. :?

Ik vraag me af of je de pups ook gelijk op naam van de nieuwe eigenaar kan zetten? Of blijft die stap van de fokker er tussen zitten?

Ik heb geen info van de Raad van Beheer gekregen..... :(

En hoe zit het dan met de NDG, moet je ze daar dan ook nog registreren? Of is dat dubbelop?
Ik deed dit ook, de registratie bij de NDG voor de toekomstige baasjes.
Het is nu wel erg omslachtig zoals de raad dit wil.
Dan werd er eenmalig 4,60 afgeschreven voor de registratie.
Ik vindt het maar kosten voor niets die nu via deze procedure moet.

Maar ja, de raad zou de raad niet zijn als er geld verdiend moet worden.
Een overschrijving van een registratiebewijs kost ook al € 17,50 :?
Marcail
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Laboriginals schreef:Nee, precies, die info van de RvB ontbreekt. Daarom verwacht ik dat de chipper die info bij zich heeft.

Nu ik er even over nagedacht heb, denk ik toch dat de stap van de fokker ertussen moet zitten. Want waarom is die hele registratie er gekomen? Om van iedere hond in Nederland de herkomst te kunnen achterhalen. Vandaar moet, denk ik, de fokker als eerste de pup registreren, zodat later altijd te achterhalen is waar de hond gefokt is. Als je die stap over kunt slaan, schiet de hele I&R-verplichting zijn doel voorbij. Het is immers bedoeld om de illegale fokkerij tegen te gaan.

Er zijn door het ministerie een paar databanken aangewezen waar de honden geregistreerd kunnen worden. Eén ervan is de NDG. Dus daar mag je je pups ook registreren, of de pupkopers kunnen ervoor kiezen om het daar te doen. Maar het hoeft uiteraard niet dubbel.

Hanneke
Daar kan ik in meegaan om de illegale fokkerij een halt toe te roepen, maar dan kan het toch ook als de pup meegaat naar de nieuwe baas, met een vermelding van welke fokker de hond komt.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

speurneus carola schreef:als de chipper komt, dan plakt ie de streepjescodes met chipnummer op je neststaat, daar krijg je een kopie van en een kopie gaat naar de adm. stambomen en eigendomsbewijzen van de raad van beheer, die voert in welke pup, welke chipnummer en naam hebben, en draait de eigendomsbewijzen die dan nog op naam van de fokker staan uit.

dat is toch voldoende registratie??? als je pup wijzig je de eigenaar op het eigendomsbewijs en de pup is op naam van de nw eigenaars met chip geregistreerd.
anders is het als het geen stamboom pup betreft, da chipt geeft jou de streepjescodes en doet er verder niets mee, in de nw regels is dat op dat moment die chip geregistreerd moet worden en is dat niet meer zoals eerst vrijblijvend.
Ja, dat moet ook allemaal nog steeds. Maar sinds de invoering van de I&R-verplichting per 1 april moeten we blijkbaar ook nog iedere pup aanmelden bij een erkende databank. Te beginnen met de fokker, die moet dat als eerste doen, en vervolgens moet de nieuwe eigenaar zijn pup binnen twee weken herregistreren.

Hanneke
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Laboriginals schreef:

Ik snap dat de herkomst van een pup te achterhalen moet zijn, maar dat was met de oude procedure ook te doen. Je kan toch via chipnummer het NHSB nummer achterhalen en daarmee de fokker? Dit worden wel erg veel handelingen voor een branche (rashondenfokkerij) waar alles al goed geregeld was. De niet-rashonden blijven moeilijk te traceren, het hangt van de goodwill van de niet-rashondenfokker af en die heeft hier helemaal geen belang bij :mad: Dus ik vraag me af of deze verplichting zijn doel niet voorbij schiet :confused:
groetjes, Lien

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Het hangt volgens mij vooral af van de controle. De wettelijke verplichting geldt voor iedereen, rasfokker of niet-rasfokker, ook voor asielen, rescue-organisaties en op termijn voor alle mensen die een herplaatser kopen. Wie moet de naleving controleren en hoe? Er zullen vast en zeker straks nog hele hordes honden rondlopen die nergens geregistreerd staan of nog op de oude eigenaar, omdat hun baasjes van niks weten of er geen zin in hebben. Als straks blijkt dat er niet of nauwelijks gecontroleerd wordt, doet toch niemand het meer. Misschien alleen de keurige rashondenfokkers die zich netjes aan alle regeltjes willen houden.

Hanneke
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Ik heb Flow net geregistreerd, voor 3, 95. Je krijgt na betaling een registratie bericht, dient tevens als factuur.

Of het systeem zo waterdicht is weet ik zo net nog niet, maar goed, ze verdienen er weer wat aan en aangezien het verplicht is kan ik er moeilijk over gaan doen maar het moet toch gebeuren. :)
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Op Kynologie-op-de-korrel staat dat PETLOOK de goedkoopste databank is, althans als je meerdere honden hebt. Daar maak je voor 7,50 een account aan en vervolgens kan je al je honden (en eventuele andere gechipte dieren) zonder verdere kosten registreren.
Voor fokkers dus zeker interessant :)

Hanneke
Plaats reactie