Terugkomen op de fluit

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Roos

Terugkomen op de fluit

Ongelezen bericht door Roos »

Hoe leer ik dat het beste aan? In een prikkelarme omgeving lukt dat best, ook op mijn stem, maar juist in een prikkelrijke omgeving gaat het mis met de stem vandaar dat ik nu overnieuw wil beginnen met een fluit.
En hoe reageer je als het mis gaat en Sam bijvoorbeeld het fluitsignaal negeert?
Hij is nogal van de lekkere luchtjes/andere honden en dan moet ik wachten tot hij daarmee klaar is voor hij komt en dat wil ik er eigenlijk uit hebben.
Met Dewi heb ik weinig last (als er niets eetbaars in de buurt ligt) zij trekt zich vaak op aan Sam, gaat hij dan gaat zij er achteraan en luistert hij dan komt zij ook, of ze staat in het midden in dubio wat te doen.
Ik hoop dat jullie wat goede tips voor mij hebben :)
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

ik lees even mee :D
het gaat 9 van de 10 keer goed buiten,maar owee als er een loopse dame langs gelopen heeft :? :mad:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Ik vind de fluit ideaal. Wij hebben deze aangeleerd met iets extreem lekkers, dat kan voor elke hond iets anders zijn. In het begin is het fluiten, kijkt ze, iets lekkers! Fluiten, kijkt ze, iets lekkers! Dan de afstand gaan uitbreiden, dan steeds meer afleiding in vieren, dus eerst in huis, dan de tuin, dan voor het huis, dan in de buurt van andere honden etc. Ze weten heel snel dat de fluit iets lekkers betekend. Bij Zyva was het lekkers een tube smeerkaas, gek was ze daar op. Dop eraf, beetje eruit knijpen, dat mocht ze er dan aflikken, dop er weer op, klaar, geen geklieder. Ideaal. Nog steeds krijgt ze van mij een snoepje als ze komt op de fluit. Dat blijf ik belonen omdat ik het belangrijk vind dat ze komt. Ik gebruik de fluit niet meer vaak omdat ze eigenlijk ook altijd komt als ik roep, maar vind het een prettig idee te weten dat ze altijd komt op de fluit, mocht het ooit om wat voor reden dan ook nodig zijn.
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Oja ik ben trouwens nooit boos geworden als ze niet meteen kwam, ik ben blijven belonen als ze bij me kwam, ook al duurde dat soms even, het moet altijd leuk zijn voor de hond om bij je te komen. Soms had ik daar wel moeite mee, bijv als ze weg sprintte achter een andere hond aan terwijl ik zei dat dat niet mocht. In mijn ogen had ze dan niet geluisterd maar kreeg ze toch iets lekkers als ze bij me kwam, vond ik weleens dubbel aanvoelen, maar ben het toch blijven doen en Zyva gaat nooit meer naar een andere hond toe, achter Konijnen aan buiten, of achter de buurpoezen aan en ze komt altijd als ik haar roep.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het makkelijkste om het aan te leren is met de voerbak, zet ze ergens neer, doe het voer in de bak, ga staan waar ze altijd voer krijgen en fluit (eerst zeg je dan nog hier erbij) komen ze aan rennen dan is de bak vol voer dé beloning....goedzo! En je geeft de voerbak. Dit kan je later nog eens herhalen door gewoon een koekje of botje in de voerbak te leggen, zelfde ritueel.

Heb je het idee dat ze het snappen, dan fluit je gewoon af en toe als ze bezig zijn met spelen ofzo, komen ze aan rennen geef je ze iets heel lekkers, gaat dit goed dan fluit je eens als ze in de tuin staan te snuffelen of aan het spelen zijn, komen ze, weer jackpot!

Komen ze altijd als je fluit, binnen of in de tuin, dan ga je het buiten proberen op een veldje waar geen andere honden lopen.....altijd de jackpot geven als ze komen! Nu hebben ze wel door dat fluiten betekend, komen want dan krijg ik lekkers :D en ga je het eens proberen als er een andere hond op afstand loopt en zo breid je het uit.

Als je 100% zeker weet dat ze de fluit onder de knie hebben en ze luisteren een keer niet, zou ik op dat moment iets van HEY roepen en nog eens fluiten, even helpen herrineren wat de fluit ook alweer betekend :wink:

Ze hebben het zo door hoor, de swiffer van m'n schoonmoeder had het in 10 min door, fluiten=lekkers, dus die komt ook snel aanrennen als er gedloten word :lol:

Owja, vergeet niet, nadat je het lekkers gegeven heb, ze weer vrij te geven :)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Lunatic schreef:Het makkelijkste om het aan te leren is met de voerbak, zet ze ergens neer, doe het voer in de bak, ga staan waar ze altijd voer krijgen en fluit (eerst zeg je dan nog hier erbij) komen ze aan rennen dan is de bak vol voer dé beloning....goedzo! En je geeft de voerbak. Dit kan je later nog eens herhalen door gewoon een koekje of botje in de voerbak te leggen, zelfde ritueel.

Heb je het idee dat ze het snappen, dan fluit je gewoon af en toe als ze bezig zijn met spelen ofzo, komen ze aan rennen geef je ze iets heel lekkers, gaat dit goed dan fluit je eens als ze in de tuin staan te snuffelen of aan het spelen zijn, komen ze, weer jackpot!

Komen ze altijd als je fluit, binnen of in de tuin, dan ga je het buiten proberen op een veldje waar geen andere honden lopen.....altijd de jackpot geven als ze komen! Nu hebben ze wel door dat fluiten betekend, komen want dan krijg ik lekkers :D en ga je het eens proberen als er een andere hond op afstand loopt en zo breid je het uit.

Als je 100% zeker weet dat ze de fluit onder de knie hebben en ze luisteren een keer niet, zou ik op dat moment iets van HEY roepen en nog eens fluiten, even helpen herrineren wat de fluit ook alweer betekend :wink:

Ze hebben het zo door hoor, de swiffer van m'n schoonmoeder had het in 10 min door, fluiten=lekkers, dus die komt ook snel aanrennen als er gedloten word :lol:

Owja, vergeet niet, nadat je het lekkers gegeven heb, ze weer vrij te geven :)
Jep, zo is het O&X ook aangeleerd! En ze herkennen het fluitje heel goed in het bos hoor! Ik fluit dan ook 2x/dag voor het eten :):).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Roos

Oke, de voerbak is een goede tip, Sam geeft alleen wanneer het hem uitkomt om iets lekkers maar de voerbak is erg belangrijk voor hem :D
De smeerkaas was ik even vergeten maar die is ook erg aantrekkelijk dus die haal ik morgen even op :)
We gaan aan de slag, dank jullie wel :klasse:
Roos

roef schreef:ik lees even mee :D
het gaat 9 van de 10 keer goed buiten,maar owee als er een loopse dame langs gelopen heeft :? :mad:
Precies ja, hebben die van jou dan ook van die heerlijke witte schuimbekken? Bij Sam steekt dat ook zo heerlijk af tegen het zwart :kots:
Roos

jeltje schreef:Oja ik ben trouwens nooit boos geworden als ze niet meteen kwam, ik ben blijven belonen als ze bij me kwam, ook al duurde dat soms even, het moet altijd leuk zijn voor de hond om bij je te komen. Soms had ik daar wel moeite mee, bijv als ze weg sprintte achter een andere hond aan terwijl ik zei dat dat niet mocht. In mijn ogen had ze dan niet geluisterd maar kreeg ze toch iets lekkers als ze bij me kwam, vond ik weleens dubbel aanvoelen, maar ben het toch blijven doen en Zyva gaat nooit meer naar een andere hond toe, achter Konijnen aan buiten, of achter de buurpoezen aan en ze komt altijd als ik haar roep.
Fijn lijkt mij dat als hij zo goed zou luisteren. De trigger van de meeste honden is hier niet meer zo erg maar nog wel aanwezig en de luchtjes blijven een issue :? We gaan vol goede moed beginnen :)
Marieke
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marieke »

Noortje heb ik het met de volgende stapjes aangeleerd..

Je stond ongeveer 10 meter uit elkaar, iemand anders hield noortje vast. Ik riep Noortje bij haar naam gelijk gevolgd door het fluitsignaal, intussen zwaaien met beide handen en op mijn hurken. De ander liet noortje direct los, en zodra ze bij mij kwam, een bijzonder lekkertje. Hier gebruik ik (nog steeds trouwens) stukjes gedroogde pens en of een gedroogd stukje runderlip. Dit een aantal keertjes. Gaat dit goed, zonder naam ervoor.

Daarna uitbreiden naar dat de ander noortje afleidde met kroelen, ik floot, de ander stopt direct ,te knuffelen. Noortje kwam, belonen. Ik bleef wel wapperen met beide armen, dit gaf noortje extra trigger zo snel mogelijk te komen. Gaat dit goed, verder uitgebreid naar dat de ander bij het fluitsignaal niet stopt met knuffelen.. Noortje koos voor mij, dat was belonen! Ging dit een aantal keer goed, weer verder uitgebouwd.

Volgende stapje was afleiding met lekkers. De ander hiel lekkers voor noortje, eerste keer alleen snuffelen, bij fluiten, de hand Direct weg. En ook dit uitgebouwd in stapjes totdat noortje bij de ander ook runderpens stukjes mocht eten en bij het fluitsignaal de hand niet wegging.

Nu kom noortje zonder twijfel in welke situatie dan ook! En dat is heerlijk! Ik beloon het fluitsignaal nog altijd even hoog! Heel soms, als ik niets bij me heb bluf ik eens, maar ik vind het belangrijk dat dit signaal beloond blijft worden. Het geeft vertrouwen! Ik zou als ik jou was terug gaan naar de basis..

Inmiddels snappen Quincy, Kay en Daan ook dat fluiten, pens bij is, dus als ik fluit weten ze alle 4 dat ze bij mij kunnen scoren!

Wat ik zou doen bij niet reageren.. Geen idee, door het zo op te bouwen heb ik 100% garantie/vertrouwen dat ze komt...
Groetjes Marieke en een pootje van Quincy en Noortje

:blondpootje: Quincy
:zwartpootje: Noortje
Marieke
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Oh en als dat allemaal goed ging uiteraard uitbreiden naar moeilijkere situaties zoals spel met andere honden.. Nieuwe omgevingen, grotere afstanden enz, enz!

Roos

Dank voor jouw bericht Marieke, vanavond ben ik dus met de voerbak begonnen (ook lekker) maar dat ging bij Dewi mis, die was niet van plan om netjes te blijven wachten, maar Sam zat keurig :klasse:
Ik had wat vlees achtergehouden dus na een half uurtje weer geprobeerd en toen ging het super :)
Daarna nog een keer met iets te kauwen en dat liggen ze nu beiden te doen in de tuin :D
Kom ik er tzt niet uit met een prikkelrijke omgeving kom ik er nog wel op terug, maar zover zijn we eerst nog niet :wink:
Roos

Marieke schreef:Oh en als dat allemaal goed ging uiteraard uitbreiden naar moeilijkere situaties zoals spel met andere honden.. Nieuwe omgevingen, grotere afstanden enz, enz!
Komt Noortje ook direct uit het spel met andere honden? :shock:
Marieke
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Roos schreef:
Marieke schreef:Oh en als dat allemaal goed ging uiteraard uitbreiden naar moeilijkere situaties zoals spel met andere honden.. Nieuwe omgevingen, grotere afstanden enz, enz!
Komt Noortje ook direct uit het spel met andere honden? :shock:
100% :wink: wanneer ik ook fluit, Noortje komt. Zal het binnenkort eens filmen..

Roos

Knap hoor :klasse: Doe maar, leuk :)
Plaats reactie