Bijtgedrag pup
-
Daphne
- Snuffelneus

Bijtgedrag pup
Hallo,
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Isa, onze pup van elf weken bijt mij vaak. Zojuist zocht ze aandacht (in de vorm van opspringen) terwijl ik op de bank zat, ik keek omhoog en negeerde haar. De eerste keer werkte het en ging ze weer richting de grond waarna ik zei Isa goedzo! Hierna herhaalde zich dit. Even later toen ze weer geen aandacht kreeg begon ze me te bijten, ik ben opgestaan en heb me omgedraaid, ze ging gewoon door. Haar proberen te corrigeren met, foei (waar ze anders wel op reageert) werkte ook niet. Daarna geprobeerd met auww (hoog stemmetje) wat ook geen resultaat had. Tevens heb ik zachtjes een kneepje in haar zij gegeven (op aanraden van de puppycursus) wat ook geen effect had. Resultaat, weer kapotte kleding. Ik ben bang dat ze de link gaat leggen tussen bijten en het krijgen van aandacht, dan wel negatief. Voordat ze dit gedrag vertoonde had ik net met haar gewandeld, circa een kwartier, waar we ondertussen oefeningen hebben gedaan. Daarna heb ik in de woonkamer even met haar gespeeld, waarna ik dus op de bank ben gaan zitten. Al met al was ze ongeveer 25 à 30 min uit de bench. Dit is niet de eerste keer dat een semi soortgelijke situatie zich voordoet. Soms begint ze op andere momenten, bijvoorbeeld als ze minder lang uit de bench is, te bijten/aanvallen/spelen? Op puppycursus denkt de leraar dat ze me uittest en dat ik harder moet corrigeren, ik zie dit zelf niet zo zitten maar weet me ook even geen raad met wat wel moet. Deze situatie is in ieder geval niet wenselijk. Overigens hebben we ook veel leuke momenten en luistert ze ook vaak wel, het is dus niet alleen maar ellende. Heeft iemand tips over hoe ik beter met haar kan omgaan?
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Isa, onze pup van elf weken bijt mij vaak. Zojuist zocht ze aandacht (in de vorm van opspringen) terwijl ik op de bank zat, ik keek omhoog en negeerde haar. De eerste keer werkte het en ging ze weer richting de grond waarna ik zei Isa goedzo! Hierna herhaalde zich dit. Even later toen ze weer geen aandacht kreeg begon ze me te bijten, ik ben opgestaan en heb me omgedraaid, ze ging gewoon door. Haar proberen te corrigeren met, foei (waar ze anders wel op reageert) werkte ook niet. Daarna geprobeerd met auww (hoog stemmetje) wat ook geen resultaat had. Tevens heb ik zachtjes een kneepje in haar zij gegeven (op aanraden van de puppycursus) wat ook geen effect had. Resultaat, weer kapotte kleding. Ik ben bang dat ze de link gaat leggen tussen bijten en het krijgen van aandacht, dan wel negatief. Voordat ze dit gedrag vertoonde had ik net met haar gewandeld, circa een kwartier, waar we ondertussen oefeningen hebben gedaan. Daarna heb ik in de woonkamer even met haar gespeeld, waarna ik dus op de bank ben gaan zitten. Al met al was ze ongeveer 25 à 30 min uit de bench. Dit is niet de eerste keer dat een semi soortgelijke situatie zich voordoet. Soms begint ze op andere momenten, bijvoorbeeld als ze minder lang uit de bench is, te bijten/aanvallen/spelen? Op puppycursus denkt de leraar dat ze me uittest en dat ik harder moet corrigeren, ik zie dit zelf niet zo zitten maar weet me ook even geen raad met wat wel moet. Deze situatie is in ieder geval niet wenselijk. Overigens hebben we ook veel leuke momenten en luistert ze ook vaak wel, het is dus niet alleen maar ellende. Heeft iemand tips over hoe ik beter met haar kan omgaan?
-
Marga/Noa
- Middelgrote hondenneus

Herkenbaar Daphne, toen Noa klein was, vertoonde ze ook dit soort gedrag, vooral bij mijn man. Op de een of andere manier was ze hem aan het uitdagen. Vaak deden we haar dan voor 5 minuutjes in de bench, rustig, en niet boos.( de bench moet leuk blijven) zodra Noa eruit mocht, was ze weer rustig en was ze het incidentje al weer vergeten. Het is helemaal over gegaan, ze is superlief, hapt niet meer, en is gek op mijn man;)
Noa 09-09-2012
-
Roos
-
JongM
- Kleine hondenneus

Hoi,
Ik heb dit een beetje gehad met onze Denzell. Was niet heel erg, maar de meeste pups bijten wel...al dan niet om te testen of spelen of iets anders. Ik was het best snel zat, steeds als je hem wilde aaien hap hap weer die bijtspijkers!
Nu had ik met 9 weken de eerste pupcursus les en heb toen gevraagd wat het beste was. Zij heeft hem getest of hij haar ook wilde bijten (al dan niet in het spel) en ja hij hapte. Zij corrigeerde meteen toen hij hapte!!!!! Door met haar hand om zijn bovenkaak/lip vast te pakken en zo hard te nijpen dat de pup echt jankte! Slik......de tranen sprongen bij mij in de ogen, maar......het heeft echt geholpen!!!
Het punt is dat je niet te zacht moet corrigeren, want dan zou hij/zij het als uitdaging zien om er bovenuit te moeten kunnen komen en kleine knijpjes van ons zien zij ook als bijtjes!
Dus het moment is belangrijk; meteen als ze in je hand hapt...pang die vingers om de bovenlip en knijpen!
Ik heb het thuis nog 1x moeten doen en toen had hij de link wel gelegd hoor!
Eerlijk wat een genot. Hij is zooo lieffie. Af en toe wat happen, maar ik merk dat dit al heel zachtjes gaat. Het blijft een baby en ook hij heeft nu last van zijn tanden van het wisselen, dus ook weer meer behoefte om te bijten. (dat krijgt hij in de vorm van speeltjes e.d.)
Ik hoop dat dit lukt en wat voor je is. Succes!
Ik heb dit een beetje gehad met onze Denzell. Was niet heel erg, maar de meeste pups bijten wel...al dan niet om te testen of spelen of iets anders. Ik was het best snel zat, steeds als je hem wilde aaien hap hap weer die bijtspijkers!
Nu had ik met 9 weken de eerste pupcursus les en heb toen gevraagd wat het beste was. Zij heeft hem getest of hij haar ook wilde bijten (al dan niet in het spel) en ja hij hapte. Zij corrigeerde meteen toen hij hapte!!!!! Door met haar hand om zijn bovenkaak/lip vast te pakken en zo hard te nijpen dat de pup echt jankte! Slik......de tranen sprongen bij mij in de ogen, maar......het heeft echt geholpen!!!
Het punt is dat je niet te zacht moet corrigeren, want dan zou hij/zij het als uitdaging zien om er bovenuit te moeten kunnen komen en kleine knijpjes van ons zien zij ook als bijtjes!
Dus het moment is belangrijk; meteen als ze in je hand hapt...pang die vingers om de bovenlip en knijpen!
Ik heb het thuis nog 1x moeten doen en toen had hij de link wel gelegd hoor!
Eerlijk wat een genot. Hij is zooo lieffie. Af en toe wat happen, maar ik merk dat dit al heel zachtjes gaat. Het blijft een baby en ook hij heeft nu last van zijn tanden van het wisselen, dus ook weer meer behoefte om te bijten. (dat krijgt hij in de vorm van speeltjes e.d.)
Ik hoop dat dit lukt en wat voor je is. Succes!
-
Daphne
- Snuffelneus

Bedankt voor de reacties! Ik heb zojuist in haar bovenlip geknepen, ze gaf geen kik.. Ging daarna ook gewoon door. Toen ik haar het commando zit gaf ging ze wel direct zitten maar even later begon ze gewoon weer opnieuw. Daarna haar meegenomen (als tussenstop) naar de tuin en daarna in de bench. Omdat het toch etenstijd was voor haar zit ze er nu nog, we laten haar altijd circa een uur rusten daarna ivm maagkanteling. Marga hoe deden jullie dat met Noa als ze uit de bench was na de time-out weer begon met bijten? Weer meteen een time-out in de bench en dat herhalen tot ze het gedrag niet meer vertoonde?
Ik hoop zo dat het gedrag snel veranderd/verminderd.. Moet er niet aan denken dat ze dit ook doet als ze straks groter is
Ik hoop zo dat het gedrag snel veranderd/verminderd.. Moet er niet aan denken dat ze dit ook doet als ze straks groter is
-
sambel
- Kleine hondenneus

Dizzy deed dit heel erg als ze moe was. Wij deden haar dan in de bench en ze sliep als een roosje binnen een paar minuten. Pups zijn continu bezig met het ontdekken van dingen en dat is een vermoeiende bezigheid. Daarnaast is het denk ik moeilijk voor een pup om zelf de 'rem' er op te zetten, ze zijn immers onvermoeibaar.
Bij Dizzy (ondertussen 9 maanden) is het gedrag vanzelf verdwenen. Ze heeft nu de routine: wandelen/oefenen - eten - liggen/slapen of rondlopen in het huis.
Bij Dizzy (ondertussen 9 maanden) is het gedrag vanzelf verdwenen. Ze heeft nu de routine: wandelen/oefenen - eten - liggen/slapen of rondlopen in het huis.
A labrador is a miracle with paws
-
Lars en Daniëlle
- Hele grote hondenneus

Castro was ook zijn vreselijke bijt pup. En dan vooral bij mij niet bij Lars
Negeren of juist foei of aauuuwww werkte ook niet. Wat afleiding door te oefenen of een Kong wilde nog wel eens helpen. Maar hij moest echt mij hebben, ik zat op den duur helemaal onder de blauwe plekken.
Uiteindelijk heeft de lerares van de hondenschool hem eens ongenadig op zijn falie gegegeven toen ze zag dat hij me weer wilde bijten. Vlak voordat hij wilde happen heeft ze hem "gegrepen". Daar is hij toen zo van onder de indruk geweest dat hij het nooit meer heeft gedaan.
Misschien dat het helpt als iemand anders Isa eens corrigeert?
Bij Castro was het echt uitdagen om te spelen maar hij wist niet dat hij mij pijn deed en ik had blijkbaar niet genoeg overwicht om hem te corrigeren.
Negeren of juist foei of aauuuwww werkte ook niet. Wat afleiding door te oefenen of een Kong wilde nog wel eens helpen. Maar hij moest echt mij hebben, ik zat op den duur helemaal onder de blauwe plekken.
Uiteindelijk heeft de lerares van de hondenschool hem eens ongenadig op zijn falie gegegeven toen ze zag dat hij me weer wilde bijten. Vlak voordat hij wilde happen heeft ze hem "gegrepen". Daar is hij toen zo van onder de indruk geweest dat hij het nooit meer heeft gedaan.
Misschien dat het helpt als iemand anders Isa eens corrigeert?
Bij Castro was het echt uitdagen om te spelen maar hij wist niet dat hij mij pijn deed en ik had blijkbaar niet genoeg overwicht om hem te corrigeren.
-
-Marianne
- Middelgrote hondenneus

Bijtgedrag is normaal bij puppy's; ze zijn volop de wereld aan het verkennen en willen graag spelen. Over het algemeen bedoelen ze het dus niet slecht, maar voor ons is bijtgedrag minder fijn.
Balou was in het begin ook erg happerig en wij wisten ook niet wat we ermee aan moesten. Negeren, corrigeren met de stem, hard "au!" roepen... Het hielp allemaal niet. Nu gebruiken we de bench als ze te ver gaat. Wanneer ze bijt, corrigeren we haar één keer. Gaat ze door? Opstaan, weglopen en negeren. Houdt ze nog steeds niet op? Dan een paar minuutjes in de bench. Daarna is ze vaak een stuk rustiger en na een tijdje merk je dat ze minder bijt.
Verder moet je ook goed opletten wanneer je pup de tandjes gaat wisselen, dan worden ze namelijk extra happerig. Ook in die periode moet je consequent blijven, maar zorg ervoor dat ze juist dan genoeg speeltjes en kluifjes hebben om in te bijten.
Balou was in het begin ook erg happerig en wij wisten ook niet wat we ermee aan moesten. Negeren, corrigeren met de stem, hard "au!" roepen... Het hielp allemaal niet. Nu gebruiken we de bench als ze te ver gaat. Wanneer ze bijt, corrigeren we haar één keer. Gaat ze door? Opstaan, weglopen en negeren. Houdt ze nog steeds niet op? Dan een paar minuutjes in de bench. Daarna is ze vaak een stuk rustiger en na een tijdje merk je dat ze minder bijt.
Verder moet je ook goed opletten wanneer je pup de tandjes gaat wisselen, dan worden ze namelijk extra happerig. Ook in die periode moet je consequent blijven, maar zorg ervoor dat ze juist dan genoeg speeltjes en kluifjes hebben om in te bijten.
-
Niro
- Snuffelneus

-
-kim-
- Speurneus

Dat happen hoef je echt niet zo'n harde correcties voor te gebruiken als wat ik hier lees, helemaal geen slipketting !
Bij bijten gewoon een speeltje of iets waar hij op mag bijten in de bek geven en als de pup echt doordraait, dan is hij al over moe en was het dus al tijd geweest voor de bench, hoelang de pup er dan uit is geweest maakt niet eens wat uit, als ze moe zijn, zijn ze moe en is het tijd voor rust.
En als ik in de eerste post lees dat jij op de bank zit en de pup zich zelf moet vermaken en het dan mis gaat is de oplossing simpel, want je pup kan zich schijnbaar nog niet zelf vermaken, geef haar dan iets waar ze zichzelf mee kan vermaken een kong bijvoorbeeld of iets anders waar ze mee bezig kan zijn en werkt dat niet dan moet ze in de bench.
Bij bijten gewoon een speeltje of iets waar hij op mag bijten in de bek geven en als de pup echt doordraait, dan is hij al over moe en was het dus al tijd geweest voor de bench, hoelang de pup er dan uit is geweest maakt niet eens wat uit, als ze moe zijn, zijn ze moe en is het tijd voor rust.
En als ik in de eerste post lees dat jij op de bank zit en de pup zich zelf moet vermaken en het dan mis gaat is de oplossing simpel, want je pup kan zich schijnbaar nog niet zelf vermaken, geef haar dan iets waar ze zichzelf mee kan vermaken een kong bijvoorbeeld of iets anders waar ze mee bezig kan zijn en werkt dat niet dan moet ze in de bench.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC
Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
-
Dopey
- Snuffelneus

Ik denk dat het vetgedrukte heel belangrijk is om te beseffen. Ik herken me heel goed in de situatie van de topicstarter (zowel het bijten als het te hevig worden, blaffen, 'aanvallen', zie topic 'Pup gromt en vlucht onder tafel') en wat jij zegt, was/is voor mij nog het moeilijkste om te beseffen.-kim- schreef:Dat happen hoef je echt niet zo'n harde correcties voor te gebruiken als wat ik hier lees, helemaal geen slipketting !
Ik dacht altijd dat zijn wilde momenten er kwamen als hij te lang of te veel actief geweest was, maar dat is vaak ook niet zo. Een wandelingetje 's avonds en erna wat spelen, nadat ie ervoor een paar uurtjes in de bench zat (werk), kan ook al genoeg zijn. De pup is dan te moe en dan leg je hem best opnieuw in de bench.
Doe je dat niet, dan blijft ie - in ons geval - aan je voeten komen liggen of ergens waar ie weer kan prullen met iets. Dat is niet erg, maar dan kan hij ook plots terug speels worden, als je bv. opstaat om iets in de keuken te halen.
Op zulke momenten - als ie dol begint te doen, na een niet te lange inspanning - vraag je je echt af wat je misdoet. Je geeft hem een wandeling, speelt met hem, maar plots slaat ie door. Hij is dan gewoon moe. En hoe moe ie is, dat kan ook dag per dag verschillen, want op een dag bleef ie gewoon mooi spelen, zonder gefrustreerd te reageren.
Op zulke momenten moeten we onze pups beschermen. Het lijkt zielig om hem dan in de bench te steken, als ie pas een uurtje terug eruit is, maar eigenlijk is het heel logisch. Daar geef je hem de rust die hij nodig heeft.
-
Marga/Noa
- Middelgrote hondenneus

Daphne, Eigenlijk, deed ze zodra ze uit de bech kwam, niet vervelend, als het bijv een uur later weer gebeurde, en ze was niet te corrigeren...hups weer even in de bench. Altijd ging ze gewoon lekker liggen, de bench was( en is) een fijne plaats voor haar. Als ze meteen in slaap viel, dan lieten we haar liggen, anders ging het deurtje na 5 minuten weer open, waren wij weer vrolijk tegen haar, dat laatste viel niet altijd mee, soms waren we zo boos op haar, maar volgens mij vergeet een hond snellen dan wij;) ik denk dat het belangrijk is, niet te blijven hangen en een negatief gevoel. De pup is aan het leren, dat kost zowel de hond, als ons energie, maar echt, het komt goed

Noa 09-09-2012
-
Daphne
- Snuffelneus

Bedankt voor alle reacties! Gisteren heb ik, nadat ze mij weer begon te bijten, haar eenmaal gecorrigeerd door foei en toen dat niet hielp ben ik met haar naar de bench gelopen. Na vijf minuten sliep ze nog niet dus haar weer eruit gehaald. Het duurde maar even voordat ze dit gedrag weer vertoonde, weer corrigeren en daarna weer in de bench. Toen haar erin laten zitten waarna ze is gaan slapen. Ik merk aan mezelf dat ik minder gefrustreerd raak door deze methode. Ik hoef haar niet hardhandig te corrigeren en zij wordt daardoor niet nog drukker en happeriger (en mijn kleding blijft heel
) Ik besefte me niet dat het vermoeidheid kon zijn omdat ze al best veel slaapt, we gebruiken het schema uit het boekje hij wil dat! als richtlijn, maar blijkbaar is het toch het geval. Nogmaals bedankt voor de reacties! Het is fijn om te horen dat zij niet als enige dit gedrag vertoont en om adviezen te krijgen hoe hiermee om te gaan!
-
Lientje01
- Kleine hondenneus

Bijke heeft wekenlang hetzelfde gedaan bij mijn man. Niet bij mij. Op het moment dat ze begon te bijten ging hij met haar spelen met een speeltje en negeerde het bijten. Daarna (meestal een paar minuten) ging ze de bench weer in, afhankelijk van hoe moe ze was voor langere of voor kortere tijd. Ik ben tegen hard corrigeren en wil dat absoluut niet. Het was met twee weken bekeken en sinds die tijd bijt ze niet meer. Het is een fase waar ze doorheen moeten. Ondanks alle theorieën denk ik dat het een kwestie is van geduld, begrip en eenzelfde benadering door iedereen in je huishouden. Het is naar..dat begrijp ik. Maar boos worden, geirriteerd zijn of ongeduldigheid werkt echt averechts. De kong vindt ze overigens nog altijd een leuk speeltje en een grote bos touw met allemaal uitstekende stukken touw is leuk om mee te spelen.
-
fieke
- Hele grote hondenneus

- Contacteer: