Waarom dat vegen met de voetjes

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Roos

Waarom dat vegen met de voetjes

Ongelezen bericht door Roos »

nadat Dewi een kleine of grote boodschap heeft gedaan? Volgens mij heeft het iets te maken met geur achterlaten toch?
En kun je uit dit gedrag iets opmaken over het zelfverzekerd zijn van de hond?
Dewi is naar mijn idee erg zelfverzekerd, zij heeft itt Sam zelden gezeik met andere honden.

Ik ben benieuwd want Sam heeft vanmorgen voor het eerst in zijn leven achter hem geveegd na een plas, misschien wordt het toch nog wat met mijn ventje.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Ik dacht ook dat het te maken had met nog extra geur achterlaten. Maar of dat ook betekent dat hij meer zelfverzekerd wordt..? Danouk doet het ook wel eens en die is toch eerder wat onzeker dan zelfverzekerd :confused:

Toen Danouk dat vegen trouwens voor het eerst deed, keek ze verschrikt achterom. "Wat doe ik nou toch?" :lol:
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Kelsey en Lenka »

grappig hé. Kelsey doet het nu niet meer anders gaat ze gegarandeerd onderuit...
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13
Roos

Terra5 schreef: Toen Danouk dat vegen trouwens voor het eerst deed, keek ze verschrikt achterom. "Wat doe ik nou toch?" :lol:
:lol:
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Roos schreef:
Terra5 schreef: Toen Danouk dat vegen trouwens voor het eerst deed, keek ze verschrikt achterom. "Wat doe ik nou toch?" :lol:
:lol:
Ik moest ook heel hard lachen toen ze zo keek :D Volgens mij was het echt een reflex en had ze inderdaad niet door wat ze deed.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

Ja dat vegen ken ik ook, het zijn eigenlijk meer hele kluiten aarde en graspollen die de lucht in getrapt worden pff. Voor zover ik weet vegen ze richting hun ontlasting zodat de geur verder verspreid wordt door aarde e.d. maar Kismo mist altijd :D.

Kismo is wat zelfverzekerdheid aangaat een beetje té, dus wie weet heeft het daarmee te maken :wink:.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
Roos

Kelsey en Lenka schreef:grappig hé. Kelsey doet het nu niet meer anders gaat ze gegarandeerd onderuit...

De gebreken van het ouder worden :wink:
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jolien »

Pien en Rosa doen dit ook, terwijl Quincy toch echt de meest zelfverzekerde is van de drie en zij doet dit nooit. Dus wat het precies is..? :)

Ze plassen hier trouwens ook over elkaars plas heen, ook zoiets geks waarvan ik me afvraag waarom ze dit precies doen.
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

Miep doet dit nooit.
Trix echter veegt d'r pootjes na het poepen altijd. Wanneer we net een andere hond gepasseerd zijn waar ze eigenlijk een potje mee had willen knokken doet ze een heel bozig plasje (want ze kijkt al briesend boos de hond na :roll: ) en dan veegt ze ook. Bij vredige plasjes doet ze dit niet :)
Volgens mij is het in het geval van Trix een dikke F*CK YOU naar de andere hond :hehehe:

(of nouja, het zal wel een territorium dingetje zijn)
*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door *Remy* »

Het schrapen met de achterpoten is idd het verspreiden van de eigen geur. De hond "claimt" hiermee een gebied, maakt zijn geur tot de belangrijkste geur. Wanneer je een hond laat markeren (kleine plasjes laten maken op plekken waar er 1e uitvoerig gesnuffeld is), laat je hem ook zijn "territorium" afzetten. Vaak zie je dat markerende honden ook gaan schrapen met de poten. Het maken van een kleine plasje (is een markeeractie, die altijd betekenis heeft tov andere honden, honden in het eigen roedel en tov de eigenaar) over een plasje van een andere hond is ook claimgedrag. De hond die markeert geeft aan dat het "zijn" teef is of "haar" reu. Het markeren (met plas en ontlasting) heeft zoals gezegd altijd een betekenis, het schrapen na het markeren maakt de boodschap alleen nog maar duidelijker. De honden zijn bezig met het beschermen van de roedel (iets wat de taak van de eigenaar zou moeten zijn in mijn ogen), laten andere honden zien en ruiken dat deze in hun gebied zijn (kan leiden tot een gevecht wanneer een andere hond het signaal niet respecteert) en met het claimen van andere honden (vooral reuen die dmv hun markeerplasje een teef "claimen" zijn geregeld geïrriteerd/gefrustreerd omdat ze deze teven wel mogen ruiken/proeven - de plasjes - en claimen (dmv van hun markeerplasje), maar ze niet mogen dekken (ze worden opgewonden, maar kunnen zich niet ontladen, en dat elke dag weer).

Om deze reden laat ik mijn reuen en teven nooit markeren (er wordt dus ook nooit geschraapt). Ze plassen in 1x uit op de plek die ik aangeef. Er vindt ook geen gesnuffel of gedraai plaats. Het is plassen en poepen (beide op commando) om vervolgens de rest van de wandeling samen te werken (speuren, apporteren) en gewoon samen te lopen.
Laatst gewijzigd door *Remy* op 04 sep 2013, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

pom doet dit sinds kort na het poepen, maar ze is nog niet heel erg overtuigd van wat ze aan het doen is want het is meer een dressuurpas dan echt krachtig vegen. Nou ja, het zal wel :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
dosperros

Ongelezen bericht door dosperros »

*Remy* schreef:
Om deze reden laat ik mijn reuen en teven nooit markeren (er wordt dus ook nooit geschraapt). Ze plassen in 1x uit op de plek die ik aangeef. Er vindt ook geen gesnuffel of gedraai plaats. Het is plassen en poepen (beide op commando) om vervolgens de rest van de wandeling samen te werken (speuren, apporteren) en gewoon samen te lopen.
Is dit een grap?
Roos

Het maken van een kleine plasje (is een markeeractie, die altijd betekenis heeft tov andere honden, honden in het eigen roedel en tov de eigenaar) over een plasje van een andere hond is ook claimgedrag.
Hoe bedoel je tegenover de eigenaar Remy?
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

*Remy* schreef:Het schrapen met de achterpoten is idd het verspreiden van de eigen geur. De hond "claimt" hiermee een gebied, maakt zijn geur tot de belangrijkste geur. Wanneer je een hond laat markeren (kleine plasjes laten maken op plekken waar er 1e uitvoerig gesnuffeld is), laat je hem ook zijn "territorium" afzetten. Vaak zie je dat markerende honden ook gaan schrapen met de poten. Het maken van een kleine plasje (is een markeeractie, die altijd betekenis heeft tov andere honden, honden in het eigen roedel en tov de eigenaar) over een plasje van een andere hond is ook claimgedrag. De hond die markeert geeft aan dat het "zijn" teef is of "haar" reu. Het markeren (met plas en ontlasting) heeft zoals gezegd altijd een betekenis, het schrapen na het markeren maakt de boodschap alleen nog maar duidelijker. De honden zijn bezig met het beschermen van de roedel (iets wat de taak van de eigenaar zou moeten zijn in mijn ogen), laten andere honden zien en ruiken dat deze in hun gebied zijn (kan leiden tot een gevecht wanneer een andere hond het signaal niet respecteert) en met het claimen van andere honden (vooral reuen die dmv hun markeerplasje een teef "claimen" zijn geregeld geïrriteerd/gefrustreerd omdat ze deze teven wel mogen ruiken/proeven - de plasjes - en claimen (dmv van hun markeerplasje), maar ze niet mogen dekken (ze worden opgewonden, maar kunnen zich niet ontladen, en dat elke dag weer).

Waar haal je deze wijsheid vandaan ?
Beschermen van de roedel/claimen en gefrustreerd raken omdat ze opgewonden worden maar niet mogen dekken ....

Hier markeren beide honden, en beide markeren ze ook wel over elkaars plasjes ... Visa versa
Daan schraapt, en Kay nooit
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Roos

dosperros schreef:
*Remy* schreef:
Is dit een grap?

Ik kreeg een raar gevoel in mijn buik toen ik dit las, jammer hier wordt weer een stukje hondengedrag aan hondjes ontnomen.
Plaats reactie