Behendigheid of speur cursus

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Nelleke 50
Snuffelneus
Snuffelneus

Behendigheid of speur cursus

Ongelezen bericht door Nelleke 50 »

Eigenlijk zou ik met Laika wel iets willen gaan doen.
Behendigheid lijkt mij heel erg leuk maar ik denk dat een speur cursus of jacht cursus meer bij Laika past.
Heeft iemand wel eens een speur cursus gevolgd? [ Voorloper van jacht cursus] Een school bij ons in de buurt geeft die cursus, volgens mij 12 x. Dat is best vaak, leren we dus ook veel.
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tammie »

Ik heb voor een paar jaar terug samen met Bo geproefd aan een aantal takken van de hondensport waaronder speuren.
Zelf vind ik persoonlijk dat er leukere dingen zijn echter weet ik ook dat er ook mensen met heel veel plezier een speurcursus volgen :)
Het is dus echt baas maar ook hond afhankelijk.

Zelf heb ik veel meer plezier aan wat (sorry) actie, behendigheid hebben we tijdens de pup- en gevorderdencursus en is echt helemaal leuk :)
Natuurlijk voor Indra afgestemd op pups :)
Daarnaast met Bo altijd gedogfrisbeed en ook dit vond ik helemaal geweldig en ben ik vastberaden om weer op te pakken met in ieder geval 1 van de 2 (Indra mag pas volgend jaar omdat er best wat oefeningen bij zitten die wat van ze vergt)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door fieke »

Ik heb eerst met Bruce een soort van behendigheid gedaan, alleen Bruce vond dit niet zo leuk. Nu doe ik speuren met hem en hij vind het geweldig :)
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Ik doe met Flits behendigheid en jachttraining. Ik denk dat Flits behendigheid zelf wat leuker vindt dan jachttraining. Bij behendigheid ben je echt samen aan het rennen en vorm je echt een team en werk je samen. Bij jachttraining ook wel natuurlijk, het trainen doe je ook samen, maar doorgaans doet je hond al het werk en sta je zelf alleen maar stil.
Ik vind allebei super maar je moet kijken wat bij je hond past.
Speuren heb ik geen ervaring mee.
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door daantjuh85 »

Toevallig pas uitgenodigd om mee te doen met behendigheid. Ondertussen zijn we de voorselectie door, waarbij tabor als een dolle ging! Zo leuk om je hond zo bezig te zien! Gewoon eens proberen zou ik zeggen;)
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Speuren is nogal een breed woord, er zijn namelijk verschillende soorten speuren.

Met Mexx doe ik praktijkspeuren , dus zoeken naar 'vermiste' personen op verschillende ondergronden, bos, zand, asfalt etc. Het is super leuk om te doen , ben iedere keer trots als hij de persoon vind. Conditie van het vrouwtje word er ook goed mee getest. Ik vind er wat meer uitdaging in als bij behendigheid, daar wijzigt het parcour wel, maar de toestellen blijven hetzelfde.

Behendigheid heb ik ook gedaan, maar Mexx vond het ineens niet meer leuk, hij liep 3 rondjes goed en dan ging hij de clown uit hangen, heel zonde want hij deed het zo goed.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Lotte
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lotte »

Ik doe aan jachttraining met mijn eigen honden en heb met een een poosje geleden een zweetwerkworkshop gedaan. Dit heeft raakvlakken met de jacht. Je gaat namelijk op zoek (nazoek) naar aangeschoren of aangereden of op een andere manier gewond geraakt wild wat kwijt is.

Ik vond dit superleuk om te doen en leg nu nog wel eens zelf een zweetspoor wat we dan uitlopen.
Maar om nu te zeggen dat deze tak van sport een voorloper is van de jacht???

En zoals eerder al is uitgelegd, zijn er verschillende takken van speuren.

Met behendigheid heb ik geen ervaring maar zweetwerk vonden zowel mijn hond als ik superleuk om te doen en je leert heel goed om zowel je hond als signalen in de natuur te lezen
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Ik heb beide cursussen met Max gevolgd. Echt superleuk. Bij Max past ook meer het speuren, daar wordt hij veel vermoeider en rustiger van dan bij behendigheid. Bij Max was de speurcursus er met name op gericht om voorwerpen op te speuren en te zoeken. Toen hij dat onder de knie had zijn wij verder gegaan met de voorloper van mantrailing en hierbij deed iemand met een doekje over zijn lijf wrijven en zich vervolgens ergens verstoppen. Max moest dan ruiken aan het doekje en aan de hand van de geur de route lopen van het ''slachtoffer'' en deze dan ook opsporen. De hondenschool waar Max deze heeft gevolgd, heeft nu weer een nieuwe cursus en die gaat nog dieper en kan zelfs honden trainen tot het serieuze echte opspoorwerk. Zodra dadelijk de kleine is geboren en er weer wat meer balans is na deze grote verandering, wil ik dit misschien gaan oppakken. Speuren vind ik zelf ook intensief, want Max is heel gedreven. Hij trekt mij echt mee en hij is behoorlijk sterk. Hij heeft ook een speciaal tuig hiervoor zodat hij niet gaat trekken bij gewone wandeling (tuig=speuren, trekken mag), halsband= niet speuren, trekken mag niet. Ik vond de speurcursus erg leuk en het voelde ook voor mij als een kick om echt te kunnen werken met Max.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Sas14
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Sas14 »

Leuk om alle info te lezen. Ik wil zelf ook iets gaan proberen met speuren met Meda, kijken of hij het leuk vindt!

Weet iemand waar ik dit in de buurt van Groningen kan doen?
:blondkopje: Meda (Iron Achter 't Dijkje) 24-02-2012
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Ik doe treibbal, behendigheid en praktijkspeuren met Asta.
Het ligt er ook net aan waar je interesse ligt. Je kan bij praktijkspeuren een gratis proefles aanvragen :klasse:
Daphne
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Daphne »

Sas14 schreef:Leuk om alle info te lezen. Ik wil zelf ook iets gaan proberen met speuren met Meda, kijken of hij het leuk vindt!

Weet iemand waar ik dit in de buurt van Groningen kan doen?
Wij volgen zelf sinds kort jachttraining in Delfzijl, bevalt erg goed! Als je wilt kan ik je wel wat info per pb sturen! :)
Afbeelding
Plaats reactie