ADHD
- vesta
- Grote hondenneus

- Contacteer:
ADHD
Is er iemand die ervaring heeft met ADHD bij zijn hond? Onze Quinta heeft volgens gedragsdeskundige ADHD. Nu wordt er med. Voorgesteld. Zelf ben ik er niet erg blij mee en hoop dat iemand mij nog een andere optiebkan geven.
Wil
Wil

-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Niet bij mijn eigen honden, maar wel bekend met de materie. Voor zover mij bekend kun je in 1 dag testen middels ritalin of je hond daadwerkelijk ADHD heeft. Mocht de medicatie averechts werken heeft je hond het dus niet en moet je een andere oplossing zoeken.

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
roef
- Speurneus

binnen 1 dag? dat is snel,bij kinderen moet de ritalin14 dagen gegeven worden wil je echt kunnen zeggen of het wat doet(proefperiode)
meestal kun je na een week wel zeggen of het ADHD is of niet.
werkt ritalin dan zo snel bij honden?
bij mijn jongste dachten we nl de eerste 2 dagen dat het werkte(dus AD(H)D) maar daarna kwam het gedrag gewoon weer terug en werd ze sloom ipv hyper.
bij mijn jongste dachten we nl de eerste 2 dagen dat het werkte(dus AD(H)D) maar daarna kwam het gedrag gewoon weer terug en werd ze sloom ipv hyper.
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Als er een versterkte toename of geen afname van hyperactie is, werkt de ritalin niet. Zoals ik begrepen heb vanuit de studie die Matthijs Schilder ernaar deed, is de werking bij honden die daadwerkelijk ADHD hebben vrij abrupt. Binnen een dag moet er zeker verschil waarneembaar zijn en aan de hand daarvan kan de dosering worden samengesteld.roef schreef:binnen 1 dag? dat is snel,bij kinderen moet de ritalin14 dagen gegeven worden wil je echt kunnen zeggen of het wat doet(proefperiode)
Enige addertje: de meeste honden krijgen onterecht de sticker "adhd" opgelegd en hebben aangeleerde hyperactie. Bij deze honden zal Ritalin enkel zorgen voor verergering. Mbt de juiste dosering moet je navragen bij de dierenarts, dat weet ik ook niet exact uit mijn hoofd.

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
- vesta
- Grote hondenneus

- Contacteer:
Ik kreeg ook idd te horen dat het snel merkbaar zou zijn. Of de hond wordt rustiger of wordt nog drukker. Nog drukker dan geen ADHD. Ben zelf ook nog niet overtuigd dat het ADHD is. Maar mocht het zo zijn wat zal de med. Doen op lange termijn. Moet ze dit de rest van haar leven slikken? Quinta wordt over 2 weken 2 jaar.

-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Misschien heb je wat aan deze informatie:
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... s/ADHD.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... s/ADHD.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
- vesta
- Grote hondenneus

- Contacteer:
-
Muiske
- Grote hondenneus

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog steeds afvraag of honden ADHD kunnen hebben. Ik heb zelf ADHD en dat is echt wel meer dan alleen druk en ongeconcentreerd zijn.
Mocht het wel zo zijn dan zou ik jullie willen adviseren om geen medicatie te geven en al zeker geen ritalin. Het is troep!. Heb het zelf jaren geslikt. Je krijgt er hartkloppingen van, hoofdpijn, slaaploosheid , droge mond, geen eetlust, je voelt je net een zombie. en nog veel meer klote dingen. Laat je hondje dan maar druk zijn, dat is beter dan hem ritalin of andere medicatie te geven.
Mocht het wel zo zijn dan zou ik jullie willen adviseren om geen medicatie te geven en al zeker geen ritalin. Het is troep!. Heb het zelf jaren geslikt. Je krijgt er hartkloppingen van, hoofdpijn, slaaploosheid , droge mond, geen eetlust, je voelt je net een zombie. en nog veel meer klote dingen. Laat je hondje dan maar druk zijn, dat is beter dan hem ritalin of andere medicatie te geven.
-
Terra5
- Speurneus

Wat vervelend als Quinta echt ADHD heeft..
Ik wilde nog wel even reageren op de aannames dat medicatie hetzelfde bij honden werkt als bij mensen. Gedeeltelijk is dat zo, maar qua bijwerkingen kun je dat echt niet zeggen. Terra krijgt bijvoorbeeld Tramadol, 400 mg. Als mensen zo'n dosis zouden nemen, zouden ze de hele dag slapen. Sommige mensen zien bij 50 mg al roze olifantjes etc
Terra is bij verhoging van de dosis alleen de eerste dagen suffer, maar nu is dat helemaal genormaliseerd.
Ik denk dat als je medicatie aan je hond gaat geven, welke ook, je altijd goed moet opletten hoe de hond erop reageert. Dat is volgens mij de enige manier waarop je dat in de gaten kunt houden. Goed in de gaten houden of de hond bijvoorbeeld misselijk wordt of oncomfortabel is. Vergelijken met hoe je er als mens op reageert heeft volgens mij weinig zin...
Sterkte iig met Quinta!
Ik wilde nog wel even reageren op de aannames dat medicatie hetzelfde bij honden werkt als bij mensen. Gedeeltelijk is dat zo, maar qua bijwerkingen kun je dat echt niet zeggen. Terra krijgt bijvoorbeeld Tramadol, 400 mg. Als mensen zo'n dosis zouden nemen, zouden ze de hele dag slapen. Sommige mensen zien bij 50 mg al roze olifantjes etc
Ik denk dat als je medicatie aan je hond gaat geven, welke ook, je altijd goed moet opletten hoe de hond erop reageert. Dat is volgens mij de enige manier waarop je dat in de gaten kunt houden. Goed in de gaten houden of de hond bijvoorbeeld misselijk wordt of oncomfortabel is. Vergelijken met hoe je er als mens op reageert heeft volgens mij weinig zin...
Sterkte iig met Quinta!
Tamara,
Danouk en
Sanna
In loving memory
Terra

Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
In loving memory

-
roelien
-
corretje
- Hele grote hondenneus

Ja hoe merk je aan een hond of ie ADHD heeft? Ik dacht het van Diezel ook. Was echt tot zijn 3e jaar een ongeleid projectiel. Altijd enthousiast en vol energie. Nu nog maar wel iets rustiger.
Maar als hij weet dat we gaan wandelen dan vliegt ie de hele kamer door en loopt continue heen en weer. En als je 's morgens beneden komt of ik van me werk kom dan is ie ook als een dolle heen en weer aan het lopen van blijdschap. En wat dacht je van minstens 15 x achter een bal rennen die met een werpstok gegooid wordt.
Dus ben erg benieuwd hoe jouw hond is
Maar als hij weet dat we gaan wandelen dan vliegt ie de hele kamer door en loopt continue heen en weer. En als je 's morgens beneden komt of ik van me werk kom dan is ie ook als een dolle heen en weer aan het lopen van blijdschap. En wat dacht je van minstens 15 x achter een bal rennen die met een werpstok gegooid wordt.
-
renate
- Speurneus

Dat is met basco ook. Vanaf pup al hyperactief, zich niet kunnen focussen, 100 dingen tegelijk willen doen.corretje schreef:Ja hoe merk je aan een hond of ie ADHD heeft? Ik dacht het van Diezel ook. Was echt tot zijn 3e jaar een ongeleid projectiel. Altijd enthousiast en vol energie. Nu nog maar wel iets rustiger.
Nu is hij 5jaar maar mensen denken vaak dat hij pas 2 is doordat hij zo actief is. Hij heeft wel geleerd zich beter te focussen nu maar het is af en toe nog steeds een ongeleid projectiel.
Ik ben ook benieuwd hoe quinta is.
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
De aanduiding ADHD bij honden is net zo lastig als bij mensen. Bij diverse kinderen werd ook al snel de stempel ADHD opgeplakt op gegeven moment. Inmiddels is dat secuurder geworden gelukkig.
Bij honden is dat eveneens lastig te constateren, omdat er niet simpelweg een bloedonderzoekje bestaat dat aantoont "ja" of "nee" ADHD. Wel is er een indicatielijst met punten, die naarmate er meerdere punten aan de orde zijn bij een hond, een mogelijke steun zouden kunnen zijn ter vaststelling van. Nu is enkel "heul druk" geen ADHD stempel en dat werd bij honden op gegeven moment wel vrij snel rondgesmeten. Maar een combinatie van een aantal punten, kan wel een aanduiding zijn van ADHD of mogelijk ADHD en dan kan testen zinvol zijn.
(Praktijk)voorbeeld: een hond die heel druk is en daarnaast;
- zich niet kan concentreren op een taak
- extreem snel eet en drinkt
- continu dezelfde rondjes door de kamer loopt
- plotsklaps in gedrag kan veranderen van zwart naar wit
- zelden tot nooit slaapt, ook niet als er een gedwongen rustplaats wordt gecreëerd
- onverklaarbare agressie kan tonen, zonder aanwijsbare oorzaak
- compleet van slag raakt als er kleine veranderingen in structuur worden aangebracht (etenstijd een uurtje later bijv.)
Ook in dit voorbeeld kun je niet op 100% zeggen dat de hond ADHD heeft, maar het is wel zinvol om het uit te sluiten en dat kan maar op 1 manier: Ritalin test.
Bij honden is dat eveneens lastig te constateren, omdat er niet simpelweg een bloedonderzoekje bestaat dat aantoont "ja" of "nee" ADHD. Wel is er een indicatielijst met punten, die naarmate er meerdere punten aan de orde zijn bij een hond, een mogelijke steun zouden kunnen zijn ter vaststelling van. Nu is enkel "heul druk" geen ADHD stempel en dat werd bij honden op gegeven moment wel vrij snel rondgesmeten. Maar een combinatie van een aantal punten, kan wel een aanduiding zijn van ADHD of mogelijk ADHD en dan kan testen zinvol zijn.
(Praktijk)voorbeeld: een hond die heel druk is en daarnaast;
- zich niet kan concentreren op een taak
- extreem snel eet en drinkt
- continu dezelfde rondjes door de kamer loopt
- plotsklaps in gedrag kan veranderen van zwart naar wit
- zelden tot nooit slaapt, ook niet als er een gedwongen rustplaats wordt gecreëerd
- onverklaarbare agressie kan tonen, zonder aanwijsbare oorzaak
- compleet van slag raakt als er kleine veranderingen in structuur worden aangebracht (etenstijd een uurtje later bijv.)
Ook in dit voorbeeld kun je niet op 100% zeggen dat de hond ADHD heeft, maar het is wel zinvol om het uit te sluiten en dat kan maar op 1 manier: Ritalin test.