Bijt incident
-
kate
- Middelgrote hondenneus

Bijt incident
Wij wandelen altijd samen met verschillende honden op een loslooproute in de buurt.
Vandaag belde ons wandelmaatje om te vertellen dat haar labrador gebeten was. In het bos loopt regelmatig een vrouw met haar hond.
Wanneer wij de hond of het baasje in de verte zien roept zij vaak (lichtelijk in paniek) dat we de honden aan moeten lijnen, omdat haar hond niet met reutjes om kan gaan. Nu lijnen wij onze honden altijd aan als we aangelijnde honden zien aankomen. Wanneer wij deze hond of het baasje zien zetten we hier nog meer tempo achter. Deze vrouw laat haar hond ook los, maar wanneer er honden in de buurt zijn gaat haar hond vast.
Nu liep de labrador los en de vrouw met aangelijnde hond kwam de hoek om waardoor het mijn wandelmaatjes niet lukte de hond terug te roepen. De vrouw was plotseling in beeld. Gevolg de vrouw begon te roepen/gillen en haar hond viel uit.
De vrouw kon haar hond niet houden. De labrador heeft een wond aan de schouder die geniet moest worden. Deze hond heeft vaker een hond verwond.
De baasjes hebben later telefonisch contact gehad. Mijn wandelmaatjes zijn van mening dat de vrouw de kosten (of tenminste een tegemoetkoming) moet betalen aangezien haar hond is uitgevallen.
De vrouw geeft aan geen verzekering te hebben en wil daarom niet betalen, zij is van mening dat de labrador direct naar het baasje terug had moeten komen en dat het dus de eigen schuld is.
Een vervelende situatie. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Zouden jullie de kosten betalen?
Zouden jullie met je hond in een losloopgebied lopen wanneer deze eerder honden heeft gebeten?
Zouden jullie een muilkorf gebruiken bij een hond die eerder gebeten heeft?
Hadden mijn wandelmaatjes de hond beter onder appel moeten hebben?
Heeft de vrouw het gedrag van haar hond verergerd door in paniek te gillen?
Vandaag belde ons wandelmaatje om te vertellen dat haar labrador gebeten was. In het bos loopt regelmatig een vrouw met haar hond.
Wanneer wij de hond of het baasje in de verte zien roept zij vaak (lichtelijk in paniek) dat we de honden aan moeten lijnen, omdat haar hond niet met reutjes om kan gaan. Nu lijnen wij onze honden altijd aan als we aangelijnde honden zien aankomen. Wanneer wij deze hond of het baasje zien zetten we hier nog meer tempo achter. Deze vrouw laat haar hond ook los, maar wanneer er honden in de buurt zijn gaat haar hond vast.
Nu liep de labrador los en de vrouw met aangelijnde hond kwam de hoek om waardoor het mijn wandelmaatjes niet lukte de hond terug te roepen. De vrouw was plotseling in beeld. Gevolg de vrouw begon te roepen/gillen en haar hond viel uit.
De vrouw kon haar hond niet houden. De labrador heeft een wond aan de schouder die geniet moest worden. Deze hond heeft vaker een hond verwond.
De baasjes hebben later telefonisch contact gehad. Mijn wandelmaatjes zijn van mening dat de vrouw de kosten (of tenminste een tegemoetkoming) moet betalen aangezien haar hond is uitgevallen.
De vrouw geeft aan geen verzekering te hebben en wil daarom niet betalen, zij is van mening dat de labrador direct naar het baasje terug had moeten komen en dat het dus de eigen schuld is.
Een vervelende situatie. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Zouden jullie met je hond in een losloopgebied lopen wanneer deze eerder honden heeft gebeten?

-
renate
- Speurneus

Beide partijen hebben hier schuld in, de vrouw had haar hond beter kunnen muilkorven omdat ze wist dat die bijt en je wandelmaatje omdat ze haar hond niet bij haar houd.
Hoe het met betalen zit weet ik niet, dat zouden ze via haar eigen verzekering na moeten vragen of via de politie.
Hopelijk gaat het helemaal goed met de hond.
Hoe het met betalen zit weet ik niet, dat zouden ze via haar eigen verzekering na moeten vragen of via de politie.
Hopelijk gaat het helemaal goed met de hond.
-
corretje
- Hele grote hondenneus

Beide partijen zitten fout. Ook al is het een losloopgebied je hebt wel het recht om daar te lopen. Ook al is het aangelijnd.
Ja en je hond onder appel hebben is ook belangrijk, maar ik moet toegeven als ik andere honden tegen kom, dan luistert Diezel ook niet super hoor! Ja en als er dan wat gebeurt is het mijn schuld vind ik ook al ben ik in een losloop gebied.
Het gillen versterkt het zeker. Dat wil ook zeggen dat je dan niet echt de baas bent. Maar je reageert gauw zo. Dat is de schrik ook.
Ik zou als bazin de hond muilkorven. Je voelt je dan ook zekerder en weet dan dat er niets kan gebeuren. Maar ja ongelukjes zitten in een klein hoekje. Ik zou als het mijn hond was die gebeten is zelf de kosten betalen. Het is gewoon vervelend voor beiden. Zou eerder een keer samen om de tafel gaan om dit soort dingen evt te voorkomen.
Suc 6
Ja en je hond onder appel hebben is ook belangrijk, maar ik moet toegeven als ik andere honden tegen kom, dan luistert Diezel ook niet super hoor! Ja en als er dan wat gebeurt is het mijn schuld vind ik ook al ben ik in een losloop gebied.
Het gillen versterkt het zeker. Dat wil ook zeggen dat je dan niet echt de baas bent. Maar je reageert gauw zo. Dat is de schrik ook.
Ik zou als bazin de hond muilkorven. Je voelt je dan ook zekerder en weet dan dat er niets kan gebeuren. Maar ja ongelukjes zitten in een klein hoekje. Ik zou als het mijn hond was die gebeten is zelf de kosten betalen. Het is gewoon vervelend voor beiden. Zou eerder een keer samen om de tafel gaan om dit soort dingen evt te voorkomen.
Suc 6
-
Tammie
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Ik als tegenpartij zou de verzekering inschakelen. Iedereen heeft immers een WA-verzekering, is ook verplicht bij mijn weten.
Ik heb voor een paar jaar terug met ongeveer dezelfde situatie gezeten, Bo en een ander reutje kregen ruzie om een loopse teef die in losloopgebied los liep....vragen om problemen tussen reutjes onderling en dat gebeurde dus ook
Bo's oog had een kras opgelopen kortom werd bezoekje DA en een oogzalfje. Ik heb de kosten gewoon zelf gedragen. Heel vervelend maar het kan gebeuren.
Of ik mijn hond zou laten loslopen als die een andere hond had gebeten? Tja lastig. Iedere hond heeft recht om los te mogen lopen wel moet het verantwoord blijven. Daarnaast is een ruzie zo gebeurd onderling. Als ik niet voor mijn hond zou kunnen instaan dan zou muilkorfen geen gekke oplossing zijn. Hij kan dan toch aan de behoefte van loslopen voldoen maar wel op een veilige wijze.
Appél vind ik persoonlijk dat je dat moet blijven oefenen vanaf dat de hond dat aankan. Het is echter geen machine die je bij je hebt. Veel is ook afhankelijk van leeftijd. Voorbeeldje denk ik is van vanmiddag, Pep en Indra waren in spel met een andere hond van anderhalf jaar oud. Ik roep mijn dames, ze komen beiden direct. Mevrouw roept haar hond ook met dezelfde bedoeling als mij en die heeft haar hond moeten ophalen. Was veel té druk bezig nog met Indra terwijl die laatste al naar mij toe liep. Ik maak dit té vaak mee hier persoonlijk en dan heb ik hier wel mijn gedachtes bij.
Het gillen is een paniek-reactie geweest vermoed ik. Maar ook gillen en gillen is 2. Ik heb Bo ook vaak genoeg gewaarschuwd (het zijn ook altijd de reutjes, dames veroorzaken minder problemen lijkt het wel
), mensen kunnen dat als gillen aanzien zeker gezien ik een behoorlijke luide stem heb. Het heeft altijd het effect gehad dat Bo wist dat hij moest kappen. Is het echt gillen geweest vanwege paniek-reactie dan heeft het het gedrag versterkt.
Ik heb voor een paar jaar terug met ongeveer dezelfde situatie gezeten, Bo en een ander reutje kregen ruzie om een loopse teef die in losloopgebied los liep....vragen om problemen tussen reutjes onderling en dat gebeurde dus ook
Of ik mijn hond zou laten loslopen als die een andere hond had gebeten? Tja lastig. Iedere hond heeft recht om los te mogen lopen wel moet het verantwoord blijven. Daarnaast is een ruzie zo gebeurd onderling. Als ik niet voor mijn hond zou kunnen instaan dan zou muilkorfen geen gekke oplossing zijn. Hij kan dan toch aan de behoefte van loslopen voldoen maar wel op een veilige wijze.
Appél vind ik persoonlijk dat je dat moet blijven oefenen vanaf dat de hond dat aankan. Het is echter geen machine die je bij je hebt. Veel is ook afhankelijk van leeftijd. Voorbeeldje denk ik is van vanmiddag, Pep en Indra waren in spel met een andere hond van anderhalf jaar oud. Ik roep mijn dames, ze komen beiden direct. Mevrouw roept haar hond ook met dezelfde bedoeling als mij en die heeft haar hond moeten ophalen. Was veel té druk bezig nog met Indra terwijl die laatste al naar mij toe liep. Ik maak dit té vaak mee hier persoonlijk en dan heb ik hier wel mijn gedachtes bij.
Het gillen is een paniek-reactie geweest vermoed ik. Maar ook gillen en gillen is 2. Ik heb Bo ook vaak genoeg gewaarschuwd (het zijn ook altijd de reutjes, dames veroorzaken minder problemen lijkt het wel
Liefs tammie
Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013

-
kate
- Middelgrote hondenneus

Ik ben van mening dat iedere hond los moet kunnen lopen zolang de baas verantwoordelijkheid neemt. Toen ik Guus nog niet volledig vertrouwde op het terugkomen wanneer ik hem riep, ging hij niet los. Ik heb de lange lijn vervloekt, maar het heeft wel zijn vruchten af geworpen.
Als mijn hond eerder gebeten heeft of erg pittig reageert op andere honden zou ik deze niet van de lijn af halen of muilkorven.
Het is gewoon heel jammer dat de bijtende hond en de hond van mijn wandelmaatje al te dichtbij elkaar waren, zonder dat de baasje nog goed konden ingrijpen. Deze vrouw gilt wel echt vanuit paniek. Wanneer dezelfde hond met zijn andere baasje loopt reageert de hond een stuk rustiger. Het zou goed zijn als de vrouw zich hier meer bewust van was, ik hoop dat mijn wandelmaatjes die duidelijk kunnen maken. En een voorval als dit voorkomen kan worden, dit is voor niemand leuk.
Als mijn hond eerder gebeten heeft of erg pittig reageert op andere honden zou ik deze niet van de lijn af halen of muilkorven.
Het is gewoon heel jammer dat de bijtende hond en de hond van mijn wandelmaatje al te dichtbij elkaar waren, zonder dat de baasje nog goed konden ingrijpen. Deze vrouw gilt wel echt vanuit paniek. Wanneer dezelfde hond met zijn andere baasje loopt reageert de hond een stuk rustiger. Het zou goed zijn als de vrouw zich hier meer bewust van was, ik hoop dat mijn wandelmaatjes die duidelijk kunnen maken. En een voorval als dit voorkomen kan worden, dit is voor niemand leuk.

-
Kay
- Speurneus

- Contacteer:
Persoonlijk denk ik dat je wandelmaatje pech heeft, verzekeringstechnisch gezien
Haar hond liep immers naar een aangelijnde hond toe, die uitviel (maar dus wel aan de lijn zat en de baas had dit niet op voorhand kunnen voorkomen)
Hoop dat de hond van jouw wandelmaatje snel opknapt !
Oh, en voor wat betreft het gedrag van reuen met een loopse teef ... Ik heb hier 2 reuen, maar die hebben werkelijk waar nog nooit gevochten om iets of iemand
Haar hond liep immers naar een aangelijnde hond toe, die uitviel (maar dus wel aan de lijn zat en de baas had dit niet op voorhand kunnen voorkomen)
Oh, en voor wat betreft het gedrag van reuen met een loopse teef ... Ik heb hier 2 reuen, maar die hebben werkelijk waar nog nooit gevochten om iets of iemand
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!
Kay 22-10-2006
Daan 16-1-2010
Sjors 10-2-2015
-
FunnyNina
- Speurneus

[quote="Kay"]Persoonlijk denk ik dat je wandelmaatje pech heeft, verzekeringstechnisch gezien
quote]
Ik kan het hierin helemaal vinden.
quote]
Ik kan het hierin helemaal vinden.
-
royenmarjolein
- Hele grote hondenneus

Ik vind dat jouw wandelmaatje de "schuldige partij" is. Immers zijn/haar hond liep los en kwam niet op tijd terug (was waarschijnlijk ook niet mogelijk). Ik vind het wel een vreemde zaak dat deze mevr. haar hond normaal wel los laat lopen als hij eerder heeft gebeten. Ik zou geen ontspannende wandeling hebben. Het gillen kan het erger gemaakt hebben, maar zowel het feit dat mevrouw haar hond normaal wel los gaat en zij geechreeuwd heeft uit paniek, maakt niet dat zij schuldig is in deze situatie. Veel beterschap voor de hond van jouw wandelmaatje!
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
-
royenmarjolein
- Hele grote hondenneus

Ik zou trouwens sam-sam doen. Max heeft vorig jaar ook een hond verwond, ook zo'n dubbele situatie. Geen echt gevecht, maar wat geduw en gedomineer en de andere hond had een kras boven zijn oog. De andere hond liep los en kwam ontstuimig op ons en puppy Bob af. Max heeft zich door mijn onoplettendheid losgerukt en is op de hond afgegaan voordat hij ons bereikte. Wij vondrn dat wij net zoveel schuld hadden als onze buurman met zijn loslopende hond en wij hebben sam-sam voorgesteld. Buurman wilde hier niets van weten: hij was schuld vond hij, omdat zijn hond losliep en op ons afstormde. Uiteindelijk is het goed onderling afgelopen en ook de honden onderling gaat nu prima.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
-
roelien
Re: Bijt incident
Ik vind dat de tegenpartij moet betalen, maar ben geen deskundige.
Als je met je honden in het bos loopt, en je loopt een hoek om, kan je niet weten dat daar een andere hond loopt.
De hond was aangelijnd maar de vrouw heeft hem niet kunnen houden, dus vind ik haar schuldig. En als een hond aan de lijn al uitvalt en dus ook bijt, dan moet ze niet op deze manier met haar hond gaan wandelen.
Ik zou aangifte bij de politie doen. Zeker omdat dit zo vaak voorkomt. Hopelijk komt er dan een muilkorf plicht
Het is lekker makkelijk zeggen dat je je hond maar onder appel moet houden, natuurlijk is dat ook zo, maar als het van een hond bekend is dat deze bijt, dan moet je er alles aan doen om te voorkomen dat je hond kan bijten. In mijn ogen heeft de vrouw hier niet alles aan gedaan.
Je vragen:
Ja, ik zou de kosten betalen
Nee, als mijn hond meerdere keren vreemde honden had gebeten zou ik hem niet los laten waar dan ook en ook een muilkorf om doen
Wat ik al schreef, onder appel vind ik te makkelijk roepen.
De vrouw heeft mogelijk het gedrag van de hond verergerd, voor de hond lijkt het alsof het vrouwtje hem helpt.
Als je met je honden in het bos loopt, en je loopt een hoek om, kan je niet weten dat daar een andere hond loopt.
De hond was aangelijnd maar de vrouw heeft hem niet kunnen houden, dus vind ik haar schuldig. En als een hond aan de lijn al uitvalt en dus ook bijt, dan moet ze niet op deze manier met haar hond gaan wandelen.
Ik zou aangifte bij de politie doen. Zeker omdat dit zo vaak voorkomt. Hopelijk komt er dan een muilkorf plicht
Het is lekker makkelijk zeggen dat je je hond maar onder appel moet houden, natuurlijk is dat ook zo, maar als het van een hond bekend is dat deze bijt, dan moet je er alles aan doen om te voorkomen dat je hond kan bijten. In mijn ogen heeft de vrouw hier niet alles aan gedaan.
Je vragen:
Ja, ik zou de kosten betalen
Nee, als mijn hond meerdere keren vreemde honden had gebeten zou ik hem niet los laten waar dan ook en ook een muilkorf om doen
Wat ik al schreef, onder appel vind ik te makkelijk roepen.
De vrouw heeft mogelijk het gedrag van de hond verergerd, voor de hond lijkt het alsof het vrouwtje hem helpt.
-
Muiske
- Grote hondenneus

Ik vind dat die vrouw de kosten moet betalen. ja iedereen heeft het recht om met zijn hond te wandelen in een losloopgebied. Maar sorry hoor, als jij weet dat je hond een andere hond kan verwonden en dat jij je hond niet onder controle hebt dan ga je toch niet in het losloopgebied lopen maar in een gedeelte waar honden aangelijnd moeten worden? Ik begrijp uit de openingspost dat die vrouw met haar hond ineens tevoorschijn kwam en dat er geen tijd meer was om de hond terug te roepen. Ik vind dit echt 100% de schuld van de tegenpartij. Als jij zo'n agressieve hond hebt en deze niet de baas kunt zijn dan moet je daar niet lopen.
Als antwoord nog op je vragen:
Jazeker
Nee, absoluut niet. ik wil andere honden niet in gevaar brengen als ik een hond heb waarvan ik weet dat hij andere honden bijt (ik begrijp namelijk dat dit geen incident is maar al vaker is gebeurd)
Als dit vaker is voorgekomen en ik kan de hond niet de baas dan vind ik dat je dit wel moet doen ja, alhoewel een goede gedragstrainer beter zou helpen aangezien het in dit geval misschien meer bij de baas ligt dan aan de hond.
Natuurlijk moet je hond hier komen als je roept. Maar het gebeurd ook bij Bob wel eens dat hij me eventjes niet hoort (hij komt dan bij de tweede keer wel aanstormen) of dat hij wat verder voor me uitloopt zodat ik niet op tijd kan roepen.
Dat denk ik wel ja. Hoe kalmer jij bent als baas, des te kalmer is de hond. Wij projecteren ons gevoel op onze honden.
Als antwoord nog op je vragen:
Jazeker
Nee, absoluut niet. ik wil andere honden niet in gevaar brengen als ik een hond heb waarvan ik weet dat hij andere honden bijt (ik begrijp namelijk dat dit geen incident is maar al vaker is gebeurd)
Als dit vaker is voorgekomen en ik kan de hond niet de baas dan vind ik dat je dit wel moet doen ja, alhoewel een goede gedragstrainer beter zou helpen aangezien het in dit geval misschien meer bij de baas ligt dan aan de hond.
Natuurlijk moet je hond hier komen als je roept. Maar het gebeurd ook bij Bob wel eens dat hij me eventjes niet hoort (hij komt dan bij de tweede keer wel aanstormen) of dat hij wat verder voor me uitloopt zodat ik niet op tijd kan roepen.
Dat denk ik wel ja. Hoe kalmer jij bent als baas, des te kalmer is de hond. Wij projecteren ons gevoel op onze honden.
-
kate
- Middelgrote hondenneus

-
Tammie
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Re: Bijt incident
Juist en hier gaat het mij dus ook om.roelien schreef:
Je hond is niet betrouwbaar, heeft al meerdere bijtincidenten op zijn geweten en om ieder risico uit te sluiten op een volgend incident neem je gewoon als baas gewoon je verantwoordelijkheid en muilkorft hem. Een hond hoeft totaal geen last te hebben van een muilkorf en je sluit een volgend incident uit. Zeker in een loslooproute.
Wat is er mis met je verantwoordelijkheid nemen?
@Kay, incident Bo ging ook om een reutje die niet helemaal als 100% betrouwbaar te boek stond. Bo was 1 van de weinige reutjes waarbij het wel goed ging tot er een loops teefje om de hoek kwam kijken (figuurlijk gezien), Bo was idd geen reutje die meer op zijn rug ging liggen maar in de verdediging schoot. En na een aantal vervelende incidenten in zijn jongere jaren, waarbij een incident op nog jongere leeftijd als Indra door 3 honden tegelijkertijd waarbij deze honden later in beslag zijn genomen, 1 incident waarbij een herder dwars door een schuttingdeur (die op slot zat nb) is gevlogen en bo heeft aangevallen terwijl Bo aan de riem liep kon ik hem geen ongelijk geven
Liefs tammie
Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013

-
AnP
- Hele grote hondenneus

Ze kunnen ook aangifte doen en de gemeente inschakelen voor een muilkorfgebod. En een antitrektuig en je kan je hond gewoon houden. Ik vind de bijtende hond schuldig nou ja de eigenaar.
Als je weet dat je hond bijt doe je een muilkorf om.
Hier in de wijk loopt een stafford die hond agressief is. Zouden jullie de loslopende hond dan ook schuldig vinden als die toevallig in bereik komt? in een losloopgebied? Nee dat haalt dan de kranten als agressieve klerelijer.
(die loopt met muilkorf overigens en een tuig en een riem)
Als je weet dat je hond bijt doe je een muilkorf om.
Hier in de wijk loopt een stafford die hond agressief is. Zouden jullie de loslopende hond dan ook schuldig vinden als die toevallig in bereik komt? in een losloopgebied? Nee dat haalt dan de kranten als agressieve klerelijer.
(die loopt met muilkorf overigens en een tuig en een riem)