Overschakelen van puppy-brokken naar volwassen voeding

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Dora
Snuffelneus
Snuffelneus

Overschakelen van puppy-brokken naar volwassen voeding

Ongelezen bericht door Dora »

Hay Iedereen,

Onze labrador Gitta is ondertussen goed hersteld van haar sterilisatie, volgens de dierenarts en fokker mag ze nu wel stilaan beginnen met volwassen voeding (deels door haar leeftijd, deels doordat gesteriliseerde labs sneller overgewicht krijgen).
Nu is mijn vraag, hoe doen we dit? Ik weet dat we moeten mengen vooraleer we volledig overschakelen op haar volwassen voeding, maar hoe bepalen we de hoeveelheden? Het lijkt wel alsof ik er een hele wiskundige berekening van moet gaan maken.

We voeren haar Europremium (nu junior, maar dat gaat uit de handel, dus hebben we Adult digestive gekozen; wegens gevoelige darmen). Van de junior mag ze voor haar gewicht (+25kg) 600-800 gram per dag eten (ongeveer!); van de Adult digestive mag ze voor haar gewicht slechts 280-315 gram per dag eten...

Hoe doen we dat nu in de praktijk? Beginnen met de hoeveelheid puppy-brokjes die ze nu eet en elke week een beetje ervan minderen en een 10-tal brokjes volwassen voeding erbij voegen? 280 gram is helemaal niet veel lijkt me, kan dat ook wel kloppen? Volgens de zak voedsel wel, maar als ze van de puppybrokken dan het dubbele per dag mag eten :-s Begrijp het niet goed, want in de pupbrokken zitten blijkbaar meer voedingsstoffen dan in de volwassen brokken, dat zei de dierenarts me toch (daarmee overschakelen op volwassen voeding na sterilisatie).

Hopelijk heeft iemand ervaring met deze voeding en kan die me wat meer vertellen over de hoeveelheden en of deze al dan niet kloppen. Anderzijds zijn tips over het overschakelen van brokken ook welkom! Het blijft hetzelfde merk, wel andere smaak en grotere korrel heb ik al gezien.

Alvast bedankt!
:zwartkopje: Gitta (vom Elzenhof) 25-05-13
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Re: Overschakelen van puppy-brokken naar volwassen voeding

Ongelezen bericht door speurneus carola »

als het van hetzelfde merk is kan je gewoon overschakelen,er zitten dezelfde basisstoffen in dan, begin je met een ander merk
dan zou je kunnen mengen gewoon de verhouding elke dag de oude wat minderen en de nw wat verhogen, dat luisterd niet zo nauw.

je kan ook de gok nemen en ineens overschakelen, soms krijgen ze dan een dagje diaree (pilletje lopermide dan geven is het zo weg) en andere honden merk je nix aan.

jij zelf zit er ws meer mee, de zorgen van te voren etc. gewoon doen suc6
al me kinders uitgevlogen
Dora
Snuffelneus
Snuffelneus

Re: Overschakelen van puppy-brokken naar volwassen voeding

Ongelezen bericht door Dora »

Het is van hetzelfde merk, maar aangezien ze nogal gevoelige darmen heeft, ben ik toch begonnen met stilletjesaan over te schakelen.
Een pilletje loperamide tegen de diarree...dat is toch immodium, niet? Is dat niet enkel voor mensen bedoeld? Of kan je het ook aan een labrador geven, lijkt me vreemd omdat er toch medicatie tegen diarree bestaat voor poezen/honden...
:zwartkopje: Gitta (vom Elzenhof) 25-05-13
Plaats reactie