sterilisatie

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Lady-J
Snuffelneus
Snuffelneus

sterilisatie

Ongelezen bericht door Lady-J »

Dat wij eruit waren dat het een teef werd volgd automatisch de vraag steriliseren.

Ik ben er nog niet uit, één ding weet ik wel ik wil geen nest!
Ze komt uit goede lijnen daar niet van. Zie het zelf niet zitten om zoveel geld neer te leggen voor een nest volgens nlv.

Maar dan.. Sterilisatie ja of nee?
Zo ja wanneer?
Waar vind je betrouwbare info over de voor en nadelen?

Onze Dierenarts adviseert 6/7mnd zodat ze nooit loops word.
Maar buiten de voordelen hoorde ik haar niets zeggen over de nadelen.

Wat zijn jullie ervaringen hierin?
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Re: sterilisatie

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Met 6/7 maanden is je hondje nog helemaal niet volgroeid, niet geestelijk en niet lichamelijk. Echt een belachelijk advies van die dierenarts. Je moet haar zeker minimaal 1 keer loops laten worden.

Ga maar eens zoeken op sterilisatie, hier op het forum. Dan kom je alle nadelen van vroege sterilisatie tegen.

Loops worden heeft alles met hormonen te maken en iedereen kan bedenken als je die hormoonhuishouding verstoort door zo vroeg te steriliseren, dat dit niet goed is voor de groei van je hond.

Ga goed verder lezen aub
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
Lady-J
Snuffelneus
Snuffelneus

Ik laat mijn hond niet zomaar opereren. Buiten voor en nadelen van een sterilisatie is er nog altijd een risicovolle narcose.

Dit adviseert de dierenarts al jaren mijn moeder haar teef is 11 jr terug geholpen bij haar zie ik alleen ma voordelen op vacht na maar kan ook voer zijn..

Mijn pup is nog maar 9w dus ben optijd begonnen met zoeken heb geen haast.
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

de teefjes van mijn vriendin zijn beiden voor hun eerste loopsheid geholpen(ze zijn 13 en 12 jaar nu) en beide teefjes hebben een bagger vacht(heidewachtels) en zijn incontinent van urine.
volgens haar nieuwe da komt dit beslist door het te vroege steriliseren. hij adviseerd om pas na de eerste en het liefst tweede loopsheid te steriliseren.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Een hond heeft naar mijn mening zijn/haar hormonen nodig om echt volwassen te kunnen worden. Mijn pup is nu 4,5 maand en ze is nog echt een baby. Geen haar op mijn hoofd die er aan kan denken om haar al zo'n ingrijpende operatie te laten ondergaan op zo'n jonge leeftijd!

Ik ben zelf sowieso geen voorstander van alleen maar laten steriliseren om eventuele kleine risico's uit te sluiten, er zitten namelijk ook risico's op nadelen van wel steriliseren aan ;-) Als het wel echt moet, bijv vanwege hele heftige schijnzwangerschap, dan pas na een aantal loopsheden..
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Ik word hier weer zo boos van!
Ik begrijp niet dat er nu nog steeds dierenartsen zijn die dit adviseren.
Ongelofelijk!

Ik raad je aan om dit topic goed te lezen en je teefje niet eerder te laten steriliseren dan
dat ze 2 jaar oud is. Ze is dan namelijk fysiek en mentaal volgroeid. Mentaal? ja mentaal.
Door een veranderende hormoonhuishouding door de sterilisatie kan de hond van slag raken
en daardoor onzeker. Dit kan het gedrag nadelig beïnvloeden. Als een hond 2 jaar is zijn ze
meestal stabiel genoeg om een sterilisatie aan te kunnen.

viewtopic.php?f=19&t=36175

Succes met de beslissing.
Heel goed dat je hier nu al over nadenkt! :klasse:
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bommel Achter 't Dijkje »

Ieder zo zijn mening:
Laatst gewijzigd door Bommel Achter 't Dijkje op 28 jun 2014, 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus

:) Al mijn teefjes zijn voor de 1e loopsheid gesteriliseerd, nooit problemen gehad gewoon mooie dames geworden, geen incontinentie problemen, onze Amy de rottweiler laparoscopisch, inmiddels is zij 3 bijna uitgegroeid! Ik ga er vanuit dat het bij haar ook zonder problemen goed gaat komen... Tot nog toe geen problemen.
Lady-J
Snuffelneus
Snuffelneus

Bedankt !

Ik ken in mijn omgeving geen nadelen, maar ze zijn er! En ik weeg altijd zulke dingen af..

Qua nadelen van hey niet doen ken ik helaas in mijn omgeving wel. Gevolg baarmoeder ontstekingen, waar de honden bijna aan dood gingen. Vind dat dan weer een andere heftige zijde moet wel zeggen zijn geen raszuivere honden en ook geen labradors....
Anderzijds ik heb mijn eierstokken ook niet laten weg branden op mijn 11e...

Ik zal later op mijn gemak even die link lezen!
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Marga/Noa »

Noa is laproscopisch gesteriliseerd toen ze ong 1 jaar was. Ze was toen 1x loops geweest. Zo hebben we t bij onze eerste hond ook gedaan. Ze heeft heel weinig last van de ingreep gehad. Dat vonden wij erg belangrijk.
Noa 09-09-2012
Michel
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Michel »

Noa is gesteriliseerd toen ze 17 maanden was. Onze dierenarts adviseerde circa 100 dagen na de eerste loopsheid, en dat was bij haar pas na 13 maanden. Ze is met een kijkoperatie gesteriliseerd. De dag van en na de operatie is wat ongemakkelijk geweest maar ze was al heel snel weer de oude. Ze heeft verder nergens last van gehad. Ik had wel het idee dat haar eetlust was toegenomen maar volgens mij heeft een Labrador altijd honger. Nu is ze mooi op gewicht en alles gaat prima.
Captain Jack
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Captain Jack »

De Berner Sennenhond van kennissen van ons was heel jong gesteriliseerd en is vorig jaar op de operatietafel gestorven toen ze amper 4 was. Ze was incontinent door de sterilisatie en zou hiervoor geopereerd worden, maar toen ze naar haar urinewegen gingen kijken zaten die dus bomvol kanker en is er beslist haar niet meer wakker te maken. En ook dat zou een gevolg kunnen zijn van die vroege sterilisatie. Ik zou er dus niet te snel mee zijn.
Groetjes, An en Captain Jack
Afbeelding
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus

Heel triest, MAAR...Dat zou kunnen.... Maar hoeft dus niet de oorzaak te zijn, bovendien is algemeen bekend dat oa Berner sennen honden de laatste jaren veel jong sterven aan kanker in welke vorm dan ook net als de rottweilers, helaas
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

onze eerste labrador Laika hebben wij toen ontwetend ook na haar eerste loopsheid late steraliseren (omdat er met haar niet mocht worden gefokt)met als gevolg incontinent hier 3 labradors die ondanks dat we niet meer fokken 5,5 9 en 11 jaar zijn en nog intakt is er nood dan zal het gebeuren maar nu niet
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
Captain Jack
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Captain Jack »

Bommel Achter 't Dijkje schreef: Heel triest, MAAR...Dat zou kunnen.... Maar hoeft dus niet de oorzaak te zijn, bovendien is algemeen bekend dat oa Berner sennen honden de laatste jaren veel jong sterven aan kanker in welke vorm dan ook net als de rottweilers, helaas
Klopt, maar 't is toch iets om over na te denken.

Ik merk trouwens ook op dat ik me overal moet lopen verantwoorden waarom ik Captain niet laat castreren als hij 6 maand is, want Cesar Milan zegt dat dat moet. En dat is beter voor je hond. Ik vind heel het castratie/sterilisatieverhaal een beetje doorgeslagen tot het waanzinnige toe tegenwoordig.
Groetjes, An en Captain Jack
Afbeelding
Plaats reactie