Nieuwe cijfers over vroeg steriliseren / castreren
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Nieuwe cijfers over vroeg steriliseren / castreren
Een jaar of zo geleden is er in de VS een onderzoek gedaan naar de effecten van vroege sterilistatie / castratie bij Goldens. De uitkomsten logen er niet om. Vooral bij heel jong (onder de 6 maanden) casteren of steriliseren had de hond een 4 - 5 keer verhoogd risico op gewrichtsproblemen, kanker en gescheurde kniebanden. Vooral zeer jong gesteriliseerde golden-teefjes hebben een flink verhoogd risico op kanker.
Nu is zo´n zelfde onderzoek gedaan bij de Labrador. De uitkomsten bij Golden en Labrador blijken te verschillen. Bij de Labrador geeft zeer jong steriliseren / castreren (< 6 maanden) een verdubbeld risico op gewrichtsproblemen. Hoe het zit met kanker, heb ik nog niet duidelijk kunnen vinden.
http://www.plosone.org/article/info:doi ... ne.0102241
Hanneke
Nu is zo´n zelfde onderzoek gedaan bij de Labrador. De uitkomsten bij Golden en Labrador blijken te verschillen. Bij de Labrador geeft zeer jong steriliseren / castreren (< 6 maanden) een verdubbeld risico op gewrichtsproblemen. Hoe het zit met kanker, heb ik nog niet duidelijk kunnen vinden.
http://www.plosone.org/article/info:doi ... ne.0102241
Hanneke
-
_beertje_
- Snuffelneus

Re: Nieuwe cijfers over vroeg steriliseren / castreren
Ik vind zelf onder de 6 maanden ook wel heel jong. Mijn dierenarts raad dat zelfs af. Ik heb al mijn huisdieren pas als ze ouder zijn dan 6 maanden gecastreerd/steriliseerd. Als je goed oppast met voeding hoeft een hond geen gewichtsproblemen te krijgen. Bij mij in iedergeval nog nooit last van gehad.
-
Roxy11
- Hele grote hondenneus

_beertje_ schreef: Ik vind zelf onder de 6 maanden ook wel heel jong. Mijn dierenarts raad dat zelfs af. Ik heb al mijn huisdieren pas als ze ouder zijn dan 6 maanden gecastreerd/steriliseerd. Als je goed oppast met voeding hoeft een hond geen gewichtsproblemen te krijgen. Bij mij in iedergeval nog nooit last van gehad.
Ik vind 7 of 8 maanden nog steeds veel te jong. Laat een hond in ieder geval een keer loops worden, denk ik dan.
Wat is daar nou op tegen?
-
Terra5
- Speurneus

Wat goed dat ze hier nu ook onderzoek naar doen
Natuurlijk minder dat eruit komt dat het inderdaad grote gevolgen kan hebben. Wat mij op zich persoonlijk niet verbaast. Hormonen hebben zo'n belangrijke functie, dat het niet zonder gevolgen kan zijn als je daar drastisch ingrijpt.
Ik ben benieuwd wat hier verder in de toekomst nog mee gaat gebeuren en wat er uit komt als er meerdere van dit soort onderzoeken worden gedaan.
Ik ben benieuwd wat hier verder in de toekomst nog mee gaat gebeuren en wat er uit komt als er meerdere van dit soort onderzoeken worden gedaan.
Tamara,
Danouk en
Sanna
In loving memory
Terra

Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
In loving memory

-
roef
- Speurneus

heel goed dat dit nu eens onderzocht is!
wat de meerderheid hier ook al wel aanvoelde blijkt dus ook zo te zijn,ook ik verbaas me daar niet over.
wat de meerderheid hier ook al wel aanvoelde blijkt dus ook zo te zijn,ook ik verbaas me daar niet over.
-
roef
- Speurneus

nu eigenlijk nog onderzoeken wat de gevolgen van een implantaat zijn,nu worden die meestal pas met een jaar gegeven en die leggen ook niet de totale hormoonproductie stil(heb ik begrepen)maar goed een reu "profiteerd" dan niet van de totale hormoonproductie tijdens de groei.roef schreef: heel goed dat dit nu eens onderzocht is!![]()
- Romke
- Grote hondenneus

Jammer dat mijn engels slecht is snap er niks van
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Even de vertaalmachine over de samenvatting gehaald en hier en daar een beetje gefatsoeneerd, hoewel het nog steeds een rammelende tekst is. Het hele artikel was me te veel van het goedeRomke schreef: Jammer dat mijn engels slecht is snap er niks van
" Uittreksel
Onze recente studie naar de gevolgen van castratie (met inbegrip van sterilisatie) in Golden Retrievers liet een aanzienlijke toename van twee gewrichtsaandoeningen zien en drie kankers. In deze vervolgstudie vergelijken we Golden en Labrador Retrievers. De gegevens van dierenziekenhuizen over een periode van 13 jaar werden onderzocht voor de effecten van castratie in bepaalde leeftijdcategorieën: voor 6 maanden, van 6-11 maanden, in het eerste jaar of jaar 2 tot en met 8. De onderzochte gewrichtsproblemen waren heupdysplasie, gescheurde kruisbanden en elleboogdysplasie. De onderzochte vormen van kanker waren lymphosarcoma, hemangiosarcoma, mastceltumor en melkklierkanker. De resultaten voor de Golden Retriever waren vergelijkbaar met de vorige studie, maar er waren opmerkelijke verschillen tussen de rassen. Bij Labrador Retrievers heeft ongeveer 5 procent van de mannetjes en vrouwtjes met intacte geslachtsklieren een of meer gewrichtsstoornissen. Castratie < 6 maanden verdubbelt de incidentie van één of meer gewrichtsstoornissen bij beide geslachten. In mannelijke en vrouwelijke Golden Retrievers, met hetzelfde percentage van 5 procent gewrichtsaandoeningen in intacte honden, steeg bij castratie jonger dan 6 maanden, de incidentie van gewrichtsaandoeningen met 4-5 keer. De incidentie van één of meer kankergevallen bij vrouwelijke Labrador Retrievers steeg bij castratie licht tot boven het niveau van 3 procent bij intacte vrouwtjes. Daarentegen in vrouwelijke Golden Retrievers, met hetzelfde percentage van 3 procent kankergevallen bij intacte vrouwtjes, steeg bij castratie in alle leeftijden tot 8 jaar het percentage van ten minste één van de vormen van kanker tot 3-4 keer. In mannelijke Golden en Labrador Retrievers had castratie relatief kleine effecten op de toename van kanker. Vergelijkingen van kanker in de twee rassen suggereren dat het ontstaan van kanker in vrouwelijke Golden Retrievers duidt op een bijzondere kwetsbaarheid voor de verwijdering van geslachtshormonen. "
Hanneke
- Romke
- Grote hondenneus