Een naar bericht: Ziggy, een door mij gefokte pup is afgelopen maandag in Utrecht geopereerd aan zijn rechterelleboog. Angelique en Ziggy zitten ook hier op het forum en omdat Angelique graag om ervaringsverhalen wil vragen, vertel ik het hier maar als eerste. Dan is het voor iedereen duidelijk dat er in alle openheid over gepraat kan worden.
De rest laat ik aan Angelique over
Wat naar om te lezen. Vooral als je er alles aan doet om gezonde pups op de wereld te zetten.
Hopelijk zijn jullie er op tijd bij en komt het allemaal weer goed. (of in ieder geval zo goed mogelijk).
Pippi ♀ (Doiridh of Molly's Mountain) 2-7-2007 (2-3-2017 overleden) Zelda ♀ (Fairywood's Top of the Rock) 28-1-2009 Yoshi ♀ (Black Yoshi van Labradorestad) 26-2-2012 Mika ♀(Fair-Court Whispering Star,oppashond is van zus) 3-3-2013 Rosalina ♀(Yoshi's Rosalina v. Labradorestad) 5-9-2016
Wat balen ..... Maar wat fijn dat er zo open over gesproken kan worden
Wie was de vader ??
Mocht ze ervaringsverhalen willen lezen, ik heb een blog op mijn site staan met onze ervaring vanaf het moment dat er ED geconstateerd werd tot het moment dat alles weer goed ging .... Misschien heeft ze er wat aan, en ze mag altijd pb-en als ze vragen heeft
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!
Kay schreef:
Wat balen ..... Maar wat fijn dat er zo open over gesproken kan worden
Wie was de vader ??
Mocht ze ervaringsverhalen willen lezen, ik heb een blog op mijn site staan met onze ervaring vanaf het moment dat er ED geconstateerd werd tot het moment dat alles weer goed ging .... Misschien heeft ze er wat aan, en ze mag altijd pb-en als ze vragen heeft
Ik denk dat Angelique zelf wel zal reageren.
De stamboom van dit nest is op mijn site te vinden
Nou, zulke nobele motieven heb ik niet hoor. Het is dat de eigenaar van Ziggy hier op het forum zit en misschien tips wil vragen. Daarom heb ik het hier gemeld. Het zou anders maar raar zijn als ik in alle talen zwijg, terwijl het over een door mij gefokte pup gaat. Als de eigenaar niet op het forum zat, had ik het hier zeker niet gemeld. Niet dat ik het dan zou verzwijgen, want iedereen kan het ook op mijn Facebook lezen. Maar dan had ik het niet nodig gevonden om het hier zomaar, zonder enige aanleiding neer te zetten.
We zijn een dagje met dochterlief weggeweest, vandaar de late reactie van ons op dit bericht van Hanneke.
Tja, het is vooral voor Ziggy erg vervelend dat hij als pup nu verplicht rust moet houden.
We hebben nadat we constateerden dat hij mank liep, eerst onze eigen dierenarts benaderd en die heeft een halve week (6-8) na de eerste afspraak (1-8) röntgenfoto's gemaakt. Deze zijn door hem bekeken en opgestuurd naar een andere dierenarts om zijn expertise er op los te laten. Door wat misverstanden duurde het even voor we de uitslag hiervan kregen. Onze eigen dierenarts had al heel verheugd aangegeven dat hij rechts in ieder geval niets zag, maar links twijfelde hij. En dat terwijl wij van het begin af aan al aangaven dat hij rechts mank liep.
Na de controle van de foto's door de andere dierenarts, bleek dat er op de foto's geen duidelijke afwijkingen te zien waren (14-8). Ziggy kreeg inmiddels pijnstillers (sinds 6-8) en daar werd hij lichtelijk depressief van en hij mocht alleen voor poep en plas naar buiten. Maar hoe hou je een jonge hond rustig? Dat was soms zo lastig en dan liep hij ineens als een gek door de tuin, dan moesten we bijna boven op hem gaan liggen om hem rustig te houden.
De dierenarts wilde pas weer een afspraak over 3 weken, maar dat werd voor ons toch wat lastig.
Toen hebben we weer contact opgenomen met Hanneke (dat hebben we eigenlijk vanaf het moment dat wij dachten dat het fout zat gelijk gedaan op 1-8) want wij twijfelden erg wat nu te doen. Ik had inmiddels al wel wat rondgekeken hier op het forum, maar wilde toch haar mening en advies, zij is immers onze vraagbaak en de fokker van Ziggy. Hanneke had ook wat rondgevraagd en al gauw kwamen we tot de conclusie dat Utrecht de slimste oplossing zou zijn.
Op maandag (18-8) gelijk onze eigen dierenarts gebeld voor een verwijzing en toen die in huis was naar Utrecht gebeld. En toen ging het heel snel, we konden dinsdag 19-8 al terecht bij Orthopedie. Zo gezegd zo gedaan en na een uitgebreid onderzoek werd besloten om foto's te maken van zijn beide ellebogen en beide schouders omdat hij hier de meeste pijn aangaf. De foto's van onze eigen dierenarts hadden we wel mee, maar die waren van dusdanige kwaliteit dat ze niet goed te beoordelen waren.
Dr. Theyse van het UKG heeft na het bekijken van de foto's gelijk een afspraak gemaakt voor een ct-scan met aansluitend tijd voor een arthroscopie. Dit omdat Ziggy voor de ct-scan onder narcose moest en het dan handiger was om, als er iets fout was, hem gelijk te opereren omdat hij dan maar een keer onder narcose moest.
Nou en dat was dus helaas nodig en Ziggy is dus gelijk aan zijn rechter elleboog geopereerd.
We hebben aan dr. Theyse gevraagd wat de oorzaak kon zijn van dit probleem, maar dat is niet aan te geven. Volgens hem blijft er ondanks alle voorzorgsmaatregelen en schone foklijnen toch altijd kans op een spontaan ontstaan van ED.
We hebben nu een vervolgafspraak staan op 23 september en dan wordt er gekeken of Ziggy nog steeds pijn aangeeft op links. Als dat zo is, dan moet wellicht ook links gedaan worden.
We zijn dus nog niet helemaal uit de zorgen, maar er is goede hoop dat alles gewoon weer goed gaat komen met Ziggy en daar gaan we ook vanuit.
Ik wil Hanneke bedanken voor haar openheid hierover en om haar steun en advies.
En Kay, ik zal gauw eens je blog bekijken, want er is veels te weinig te vinden over ED en de revalidatie en zo.
Groetjes, Wim en Angelique, Stephan en Rebecca Ziggy (Laboriginals Oi Va Voi), 4-3-2014
Onze Darwin, met 6 mnd geopereerd aan LPC, nu twee jaar geleden, doet het heel goed. Hij heeft 6 mnd gerevalideerd. Ik heb toen veel aan de de blog van Kay (over Daan) gehad. Sam is met bijna 9jaar aan LPC geopereerd en ging ook goed, maar heeft nu last van (lichte) artrose.