Tweede hond?

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Teigetje
Snuffelneus
Snuffelneus

Tweede hond?

Ongelezen bericht door Teigetje »

Eigenlijk iets wat ik me afvraag: Ik zie dat veel mensen hier meerdere labradors hebben. Hoe was de overgang van 1 naar 2 honden? Wat voor invloed had dit op de eerste hond? Last van jaloezie of direct dikke maatjes?

Aangezien ik en mijn kinderen ons hart helemaal verloren hebben aan onze Choco, vraag ik me af wat een goed moment is voor een tweede hond. Choco is behoorlijk druk, pittig vrouwtje. Zou ze rustiger worden met de komst van een maatje, misschien zelfs al een beetje "moederen"?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Choco 12/05/2014
Afbeelding
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Re: Tweede hond?

Ongelezen bericht door Wil enCo »

Co was altijd heel happy hier hoor als enigst hond. Maar door omstandigheden kregen wij er een boerenfox van 12 jaar bij.
En het was heel erg gezellig met 2 honden en toen de fox overleed bleef Co heel ongelukkig achter.

Het toeval wil dat Kyra op dat moment net een nieuw huisje zocht en dus kwam ze hier en Co is weer helemaal happy. :)

Maar wij hebben dus ook de ruimte ,de tijd en het geld om 2 labradors te kunnen houden en dat moet je niet onderschatten.
Want alles komt dus 2 x . Voer, dierenarts, vakanties.En dan zijn onze honden gelukkig en tot nu toe gezond.

Daar moet je wel rekening mee houden, en ik wil niet lullig doen Tijgetje ,maar dat was jij toch van dat topic over geld en omstandigheden en dat je moest bezuinigen?

Goed nadenken hoor, een 2 e hond aanschaffen is niet zo moeilijk,maar dan...
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008
Teigetje
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Teigetje »

Dat klopt inderdaad... Je hebt gelijk. Maar ik ben enthousiast en erg impulsief.
Goed dat je het benoemd, want ik heb wel de tijd en de ruimte maar met geld dus niet zo ruim...
Choco 12/05/2014
Afbeelding
Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Lab2 »

hoi hoi
wij hebben sinds kort ook een 2e hond en ik dacht ook och dat financiele komt wel goed. verder niet heel veel over nagedacht.
wij hebben het ook niet heel breed. maar de hond zelf hebben we gekregen. we kunnen ze wel verzorgen en voldoende eten geven hoor, niet dat daar misverstanden over komen.
we werken allebei, ik parttime en mijn man fulltime en we hebben 3 kleine kinderen.
onze oudste hond is 2.5 jaar oud en kreeg in het begin puppy brokken die zijn natuurlijk een stukje duurder na een jaar vanalles geprobeerd uit eindelijk werden het de brokken van de lidl.
nu een pup erbij.. die eerste brokken zijn natuurlijk altijd weer iets duurder, maar denk eraan dat dit een jaar is. wij hebben zelf de pup op kvv gezet omdat de darmen niet echt mee werkten... dus ik vind het best een heel bedrag dat we nu betalen aan voer.
omdat we onze oude hond ook op kvv hebben gezet, omdat ik het zielig vond 1 op brokken en 1 op vlees..
dus denk er goed over na, en inderdaad de onverwachte dierenartskosten.
ook de opvoeding, onze eerste hond was een hele makkelijk en een super lief beest en ze luistert super, ik merk ook dat een 2e hond natuurlijk niet hetzelfde is, onze diesel is erg eigenwijs... hij is wel een pup natuurlijk haha.
ik vind het super gezellig 2 honden en ze hebben het samen ook leuk!! Het is wel effe weer druk maar erg leuk!!

succes met je beslissing!
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Ik heb sinds 2009 dus twee honden en zou niet anders meer willen ;-) Het is echt leuker, die interactie is mooi om te zien :verliefd1:

Maarrrrr! Twee betekent ook twee keer zoveel haren in huis. Twee keer zoveel eten! Twee keer zoveel DA-kosten. Met 1 hond ben je vaak wel welkom op visite, twee wordt toch wat lastiger. Twee honden mee op vakantie is ook lastiger. Een pup moet je in het begin veel 1 op 1 aandacht geven, dus dat betekent dat je met beide honden apart naar buiten moet. Kost de eerste maanden dus extra tijd! Ik ga zelf sowieso, ook als beiden volwassen zijn, nog regelmatig met de dames apart wandelen. Het is voor beiden namelijk fijn om regelmatig echt quality-time te hebben.

Daarnaast zou ik zelf wachten tot je andere hond echt volwassen is. Choco is nog geen jaar en de kans dat zij juist weer mee gaat doen met de puppy-streken, is groter dan dat zij gaat bemoederen 8) Ik vind zelf een jaar of 3 á 4 een mooie leeftijd voor een 2e erbij.. Het helpt zo als de andere al heel goed luistert, stabiel is en geen streken meer heeft..

En zeker als je het financieel nu al niet heel ruim hebt, zou ik er nog beter over nadenken. Natuurlijk kan het goed gaan en kan je de mazzel hebben dat je niet vaak naar de DA hoeft. Maar stel dat ze beiden tegelijk een heftig virusje krijgen (wat echt zo maar kan gebeuren) en dan beiden antibiotica moeten? Dan loopt dat met twee wel direct in de papieren.. Laat staan als er onverhoopt wat ernstigers voor valt.. Maar dat is een afweging die je alleen zelf kunt maken.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

vooropgesteld..2 honden is geweldig! :verliefd1:

maar wat mijn voorgangers al aangaven er komt nog best veel meer bij kijken.
wij kregen 3 jaar terug onze James van een fokster,een ongelofelijke lieverd.
maar James heeft nog maar 1 jaar geleefd bij ons door dat hij een zeer ernstige hartkwaal heeft ontwikkeld(kon de fokster niet weten) zijn ziekte heeft ons in 1 jaar 1200 euro gekost.

een hond is idd zo aangeschaft,alhoewel.... :roll: een beetje stamboom pup kost heden tendage rond de 900 euro en dan blijft hij hopelijk gezond.en een herplaatser kan gratis zijn,maar als zo`n hond ziek wordt dan is het een erg kostbare zaak (zoals in ons geval)
en broodfok is voor mij een heel grote NONO!!! en de risico`s die je dan loopt op een zieke hond is echt heel groot

op visite gaan is lastig als je familie niks met honden heeft,1 hond werd nog gedoogd,2 honden.. :eusashhh:
2x per dag stofzuigen als ze beiden besluiten in de rui te gaan.
de opvoeding en de tijd steken in 2 honden trainen. ik kan nog wel even door gaan.

succes met je beslissing :)
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Ook hier geen spijt van 2 honden, maar het 1e jaar was zwaar....

Kay (de oudste) was redelijk/goed stabiel, en wij wilde heel graag een 2e hond om mee te gaan fokken als dekreu
Lang gesproken en lang nagedacht, en toen kwam onze Daan

Kay vond Daan leuk, maar was volgens mij niet anders geworden als hij alleen was gebleven

Daan had echter LPC waar wij na een half jaar achterkwamen, en toen brak er een hele zware tijd aan
Daan moest om de 2 uur een minuut of 5-10 wandelen, Kay wilde zijn energie kwijt in het bos en wilde graag lange wandelingen, dus ik was (in mijn beleving) heel de dag met de honden bezig. En dat geeft niet, maar naast een baan brak dat op een gegeven moment wel een beetje op :oops:
Kay achterlaten als Daan weer naar de orthopeed/therapie moest deed pijn (mijn lieve lobbes kon niet mee), en Daan achterlaten als ik snel tussen Daan zijn wandelingen met Kay richting bos ging
Sociale leven lag even plat, want Daan moest vaak uit

Kortom, het was even een jaartje afzien, maar toen Daan eenmaal alles mocht was het direct koek en ei tussen onze beide blondies en waren we de ellende allemaal al heel snel vergeten !!
Was echt zo bizar, Kay accepteerde Daan vanaf het begin, maar nadat hij geopereerd was zag je Kay pas aan Daan binden.. Alsof die aan heeft gevoeld dat er iets niet klopte :verliefd1:

Hier komt binnenkort nummer 3, en natuurlijk hoop je dat alles gezond kan opgroeien, maar we hebben het toch in ons achterhoofd dat het weer fout zou kunnen gaan (genetica doe je niets aan) en hebben onszelf voorgenomen om het precies zo aan te pakken als toen, maar die kans hebben wij ook omdat manlief een buitenfunctie heeft en ik parttime werk dus we revalidatie tijden en/of opvoedingstijden goed kunnen regelen met ons werk

Maar de interactie tussen 2 (of meer) honden is zo mooi en leerzaam om te zien ... Wij hebben er geen moment spijt van gehad ieder geval !!
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Plaats reactie