Niet lekker in zijn vel

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Niet lekker in zijn vel

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Het is al een hele tijd geleden dat ik actief ben geweest op het forum, ik weet ook niet of er nog mensen actief zijn die Noah "kennen" maar ik wilde toch graag iets kwijt.
Ik maak me een beetje zorgen om mijn mannetje...
Sinds 7 maanden ongeveer zit Noah aan de trocoxil, het ging daarvoor niet zo goed met hem. Vorig jaar kregen we te horen dat hij misschien nog drie jaar mee zou kunnen, maar dat het ook binnen een jaar klaar kon zijn. Gelukkig reageert hij erg goed op de medicatie en kan hij weer aardig goed bewegen. Noah is bijna 6 jaar en heeft erge artrose aan zijn voorpoten door ED op jonge leeftijd, ook heeft hij een zwakke achterkant. Vandaar dus de medicatie. We zijn toen ook gestart met hydrotherapie, dat heeft hem erg goed gedaan en hij is daardoor ook nog meer afgevallen. Noah heeft bijna heel zijn leven op vers gestaan maar omdat het echt niet zo goed ging zijn we toen over gestapt op hills jd (laatste redmiddel) Daar deed hij het heel slecht op, zijn vacht werd slecht en hij ging stinken. Bovendien liep hij er niet beter op. Wel bleef hij beter op gewicht en had hij minder honger. Omdat het voor Noah heel belangrijk is om mooi op gewicht te blijven, zijn we wel brokjes blijven geven. Wel een stuk minder voer dan voorheen iom de DA. Hij krijgt nu Orijen vis. Al met al is Noah een paar kilo afgevallen (hij weegt nu 37 kilo) Maar nou het volgende, ik plaatst dit inmiddels bij gedrag ;-) Noah is een hond die echt altijd honger heeft, ook toen hij nog meer eten kreeg. Hij heeft ook altijd al van straat gegeten, poep, stokjes ed. Toch was hij ook altijd kieskeurig en was het nog wel in de hand te houden. Maar sinds dit traject is het niet leuk meer :( Elk dingetje pakt hij van straat, ook aan de lijn. Wat ik ook probeer, hij is geobsedeerd door eten lijkt wel. Thuis eet hij op commando, stopt tussendoor als ik het zeg. Hij weet donders goed hoe het moet! Maar hij heeft gewoon honger. Daardoor is hij denk ik ook gestrest. Ik kan het me ook goed voorstellen want hij zal mij ook wel aanvoelen, het wandelen is namelijk gewoon niet leuk meer. Ik laat hem al niet meer los omdat ik bang ben dat hij iets verkeerd opeet. Laatst weer een keer geprobeerd en ik vond het wandelen heerlijk hoor. Maar thuis heeft hij een paar uur daarna een aantal keer alle poep weer uitgespuugd, ook op het kleed. Hij word er namelijk ook echt niet lekker van. Ik mis de lekkere wandelingen met mijn maatje, dat is waar we altijd zo van genieten samen. Ik zie en voel dat hij niet lekker in zijn vel zit en dat vind ik heel moeilijk. Gisteren dacht ik, dan maar een dikkere hond die wel gelukkig is. Weg met die brokken en hup meer voeren want dit is niks. Buiten het feit om dat hij honger heeft, denk ik dat het ook een gewoonte word voor hem op deze manier. We zijn pas verhuist en wonen nu naast het bos, heerlijk zou je denken. Maar er lopen ook heel veel honden, dus meer om te vreten onderweg. Het gedrag is hier dus ook erger geworden. Zijn vacht is bovendien ook al heel lang slecht en zijn huis heel schilferig. Iemand tips? Ik weet het even niet meer :?
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Re: Niet lekker in zijn vel

Ongelezen bericht door *Remy* »

Ik zou weer terug gaan naar vers voeren, waardoor hij langer een verzadigd gevoel gaat hebben (minder honger). Daarnaast zou ik het eten van de grond aanpakken door met hem bezig te zijn terwijl je met hem wandelt (rustig laten apporteren, beetje zoeken, laten blijven, bijkomen, volgen enz enz, van alles om zijn aandacht bij jou te houden waardoor hij dan beloond wordt met iets lekkers). Ik zou hem ook proberen iets te laten dragen terwijl hij gewoon met je mee loopt, iets wat hij heel graag vast houdt (en niet zomaar neerlegt).
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

kan je hem niet wat als vulling bijgeven? komkommer, sperziebonen, winterpeen, zoiets?
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Bedankt voor je reactie. Op vers heeft Noah het altijd prima gedaan. Ik heb er toen ook heel lang over getwijfeld of ik er wel goed aan deed om over te stappen. Het is alleen zo dat hij langer verzadigd is door brokken dan op vers. Hij blijft hierdoor ook beter op gewicht. Anders was ik allang weer overgestapt. Van het vlees konden we op een gegeven moment nog zo weinig geven wilden we hem mooi op gewicht houden, hij had dan gewoon altijd honger. Eigenlijk zoals nu dus. Noah draagt niet graag iets in zijn bek tijdens het wandelen. Het afleiden onderweg heeft tot een poosje terug altijd goed gewerkt maar zelfs dat helpt nu niet meer. Hij is te gefocust op alles wat hij op kan eten. Ik lijk dan niet meer tot hem door te dringen. Als hij net gegeten heeft dan gaat het wel iets beter. Het is ook echt nog nooit zo erg geweest als de laatste tijd. Het enige wat helpt is hem heel kort houden en goed naast laten lopen. Maar dat is nou ook niet echt ontspannen lopen voor ons beiden. Ik vind het zo sneu voor hem, mijn grote vriend.

Hij krijgt al groeten bij zijn eten als vulling. Hij krijgt sochtends 125 gram brokken en een hand vol groenten en savonds ook. Dan savonds als snack nog een stuk komkommer. Eén keer per week pens en vette vis.
Afbeelding

kristies
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door kristies »

wat vervelend maar ook herkenbaar. Hier sinds zijn castratie is het een stuk erger geworden.
En hij wordt er ook ziek van als hij iets eet .. Het is nog niet zo erg als bij jou maar dacht vandaag tijdens het wandelen toevallig ook dat wandelen de laatste tijd wel anders geworden is hierdoor.

Maar goed wat hier nog wel eens helpt is ipv voor het eten na het eten wandelen. Dus hij krijgt s` ochtends eerst eten dan na ongeveer een 3 kwartier gaan we wandelen. S` avonds proberen we dat ook maar dat komt niet altijd uit. Het helpt wel.
S`middags voor het wandelen geef ik hem soms nog een handje brokjes of een stuk komkommer of wortel. Haalt hoop ik dan de ergste honger weg. Het lijkt wel wat te helpen. Maar hij blijft zoeken hoor. Lijkt ook wel iets dwangmatig. Als ik het op tijd zie roep " LOS" dan doet hij dat ( meestal ) wel.

Poep eet hij trouwens niet... maar wel appelklokhuizen bananenschillen etc etc..
mullermariska
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door mullermariska »

:( Wat balen zeg voor jou en je lieve mannetje.

Heb je wel eens geprobeerd 1x per dag te voeren? Hier krijgen ze alleen 's avonds. Lekkere volle buik. En 's morgens alleen een pensstaafje en na de grote wandeling een runderoor of iets.
Miss voor Noah dan 's morgens voeren. Geen idee of het werkt of dat ie dan juist s avonds meer honger heeft. Maar als je dan naar het bos gaat heeft ie wel een volle buik.

Sterkte in ieder geval. En een knuffel voor Noah!
Groetjes Mariska en een lebber van Izzie en Shiva

:zwartkopje: Lola ( Kink's Lola van de witte hoeve's hof ) 7-3-1998 - 14-7-2008
:blondkopje: Izzie ( Mayberry's Dream Curious Isabel) 4-2-2009
Bull terriër : Shiva 3-8-2010
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Kay was (zoals je misschien nog weet) ook een vreter in de bossen.
Aan de lijn liet meneer alles wel keurig liggen, maar los ... Pffffffffffff

Door veel training (aandacht, samen bezig zijn, zoek- en denkspelletjes) en 1x daags voeren (BARF) is het wel over bij hem
Kay mocht alleen een hele tijd NIET los van de lijn als ik niet met hem bezig kon zijn zodat hij tussendoor ook geen kans kreeg om het sporadisch te doen
Natuurlijk jat die ook wel eens een appel klokhuis of een stuk brood, maar als dat 1x per maand is, is dat al veel (en kan ik me daar ook niet heel druk over maken)
Wij geven de honden dan ook bewust 1x daags in de ochtend eten.
Voor BARF wordt aangeraden dat je het beste s'avonds/eind van de middag kan voeren, omdat ze dan weinig activiteit meer hebben, maar als ik dat doe is het snaaien zo weer terug bij Kay
Dus hier gewoon s'ochtends zijn hele maaltijd -> uitbuiken en dan een uur of 3/5 later (afhankelijk of ik moet werken) naar het bos

Sterkte meis, het is een rot probleem (en zeker ook omdat je met Noah toch niet alles kunt doen om hem goed moe te krijgen ivm zijn poten)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Romke »

Mijn vorige hond was een poep eter. Dit eruit gekregen door een week of zes aan de lijn te lopen, was hard trainen, en de zes weken begonnen opnieuw als ze maar 1x wat gehad had. Hoe gespannener ik ging lopen, hoe meer zij dacht dat er wat te eten was.
Gelukkig had de GT mij gewaarschuwd met een volgende hond, ze zei het is heel normaal dat ze eraan willen ruiken, eten mag niet. Dus ga ze er niet dwangmatig aftrekken.

Je kan het dus gaan trainen, als je hier de tijd en energie voor hebt.
Andere mogelijkheid is, hem een muilkorf aanleren, maar dan wel op een rustige manier.

Ik weet niet welke KVV je gaf, maar je hebt hier ook verschil in qua vet percentage.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Bedankt voor de reacties!

Kristies - Wat jij doet helpt hier ook wel een beetje, eten geven voor het wandelen. Doen we dat niet dan is het nog erger... Het is een vervelend probleem he, zo lastig om af te leren.

Mariska en Monique - Ik heb het overwogen om 1 keer per dag te voeren, tot ik vandaag weer bij de da was voor artrose consult. Ik heb het even overlegt ivm de medicatie die Noah krijgt. Ze raden het toch af omdat het voor de medicatie juist weer belangrijk is dat hij vaker per dag voedsel krijgt, voor zijn maag (liefst nog drie keer) Dat is dus zo dubbel in Noah zijn geval. Ik had het anders zeker willen proberen. Ik heb toen inderdaad gelezen dat Kay het ook deed. Heb jij het afgeleerd mbv een gedragstherapeut? Ik heb namelijk wel eens een gt gehad voor Noah zijn abnormale eetgedrag in het bos (op dode vissen jagen en opeten) Die vertelde toen dat ik Noah moest aanleren voedsel alleen van mij aan te nemen. Dus wat hij vind is vies en dan bij mij wat komen halen (kort gezegd) Maar daar was ik toen zelf ook al mee bezig en binnen doet hij dat ook prima.

Romke - Ik loop inderdaad ook gespannen, continu kijkend of hij wat opeet. Dat zal hij zeker aanvoelen. Ik vind het leuk om met Noah te trainen en tijd wil ik zeker zeker voor maken om dit probleem aan te pakken. Maar behalve voedsel leren weigeren weet ik niet zo goed hoe. Zijn aandacht tijdens oefeningen buiten heb ik dan wel. Maar zodra hij gaat snuffelen is hij vliegensvlug. Een muilkorf ben ik niet zo van, hij zou daar erg ongelukkig van worden denk ik.

We hebben in ieder geval iom de da assistent (die de artrose consulten geeft) besloten om weer over te stappen op kvv. Een merk met een lager vetpercentage. Waarschijnlijk Tinlo icm ?
Afbeelding

Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Romke »

Ja, ze zijn vreselijk vlug, dat is echt ellendig.
Wij zijn toen met een GT aan het trainen gegaan, was elke wandeling best wel een strijd.

Muilkorf... tsja.. ben ik ook niet zo'n voorstander van, heeft ook nadelen tov gedrag naar/van andere honden
Maar soms kan het helpend zijn, als hij zo'n last krijgt van in het bos eten.
Honden die het rustig aangeleerd krijgen, hebben vaak geen moeite met het dragen
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Ik heb het er idd uitgekregen door een GT.
Zij kon mij (eindelijk) vertellen dat Kay het uit frustratie deed, en toen ik dat wist kon ik er naar handelen
Veel met hem bezig zijn, de opgegeven oefeningen doen, niet los enz enz
Kostte een hoop tijd, maar het is het waard geweest

En zou je niet BARF in verschillende porties kunnen doen, en dan een groenteprutje ernaast van rauwe gepureerde groentes ?
Sjors krijgt hier ook BARF, en dat verdeel ik ook over 4 maaltijden per dag

Dan weet je zeker wat erin gaat, bij KVV kan die alsnog verkeerd reageren (al blijft het natuurlijk je eigen keus hé!)

Als je kanjer er zo ziek van is (als hij vreet van de straat) zou ik geloof ik toch ook aan een muilkorf gaan
En de tijden dat die af is veel ondernemen met hem (apporteren, zwemmen, hersenwerk ed, zodat hij niet op zoek gaat), want zoals je zelf gemerkt hebt werkt dat wel, alleen kost het je een hele lange adem om het er volledig uit te krijgen
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
mullermariska
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door mullermariska »

Iz krijgt Tinlo en Alaska. Bevalt goed hier. Maar geen idee of dat vet is...
Succes iig :)
Groetjes Mariska en een lebber van Izzie en Shiva

:zwartkopje: Lola ( Kink's Lola van de witte hoeve's hof ) 7-3-1998 - 14-7-2008
:blondkopje: Izzie ( Mayberry's Dream Curious Isabel) 4-2-2009
Bull terriër : Shiva 3-8-2010
Plaats reactie